[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:04

Een eczeemdeken is toch heel anders van stof, veel minder stug enz. dus wie weet krijgt ze er geen plekken van?
Om te beginnen is een dekens zoals de Pagony een mooie instapper vind ik altijd :)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 08:47

Pink_Horizon schreef:
Mijn boett deken (uhm, volgensmij is dit een everline) zit ook heel losjes en imo goed adembare stof, maar toch lijken ze uit te vallen....

Hee,. al veel meer paarden met deze problemen. Ook bij mijn paard vallen ze echt met bosjes eruit. Maar jeuk heeft hij niet. Ik heb de deken nu ingesmeerd met cribox, omdat ik de paarden in zijn weiland verdenk ivm knabbelen. Maar ik vind dat ook weer een beetje raar dan zou ik in de winter dit probleem ook moeten hebben.
Hij heeft een maand een Boett deken gedragen toen dit probleem duidelijk werd. Ik heb zijn oude pagony weer opgedaan, want vorig jaar hebben we dit probleem namelijk niet gehad.
Moet ook eerlijk zeggen dat ik niet helemaal tevreden over de Boett ben. Ik vind dat mijn paard er wel heel warm onder heeft. Dat is met de de dunne pagony niet zo erg geweest.
Ik denk dat ik hem maar te koop zet.

Wie o wie? maat 195/fries hij heeft een scheur in de staartflap en her een der wat gaatjes, maar dat is goed hersteld. Vorig jaar nieuw gekocht voor 235 nu 100 euro!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 10:18

mijn aanraders kwa deken zijn toch de iets duurdere ben ik bang
persoonlijk vind ik de pagony en equitheme (alle goedkopere modellen gebaseerd op boett) prut

everline ben ik ook niet zo kapot van ,

boett is super kwa pasvorm en kwaliteit, snuggyhoods ook, rambo deken zo te lezen ook een erg fijne deen(ga ik ook wel vanuit kwa merk en prijs) bucas buzz of doet het bij vershcillende paarden ook erg goed ...

kijk anders ook even op EA en marktplaats, misschien dat je ene goede deken voor een leuk rpijsje tegen komt,
is altijdhandig als je aan het kijken bent wat de juiste deken is voor je paard
maar mijn advies is wel, investeer in een goede deken , die passen meestal beter en blijven langer heel dan de goedkopere dekens

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:10

Mijn deken (ivanhoe) heeft nu pas, het 2e jaar dus, 1 minuscuul gaatje door een ander paard. Nergens anders slijtage plekken o.i.d. Van de week komt de nieuwe binnen (tevens maatje kleiner) en dan gebruik ik deze voor reserve.
Mijn pony heeft dit jaar weinig last van verstikking van de haren. Enige plekje is op de schoft (hier zit iets meer druk op)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:41

Ik heb de pagony nu al voor het 2de jaar en hij doet het nog super!

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 12:50

heb je die pagony ook in kleine maten van een a/b pony?
en wat is de richting van de prijs ongeveer?

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:03

Ik heb zelf ook aan een deken zitten te denken. Vind het alleen geen gezicht, maar ja als het werkt.....(vriendlief vindhet niks maar goed)
Maar ik heb een reuzenpeerd, wordt dus lastig met de maten. Daarbij loopt onze merrie erbij en die heeft een bijnaam: sloper!!!
Ben bang dat die dus die deken eraf pelt!!

Hier dus toch maar aan de smeerseltjes. Op het moment gaat het redelijk (afkloppen) van de week wel geschuurd aan de staart, maar niet meer open geschuurd. Staart behandel ik met msm creme. Meer voor de wondjes. Voel ook die harde bobbels een stuk minder!!

Manen met TKC97, zo 1x per week en dan tussendoor om het soepel te houden wat babyolie (als de zon weg is)

Die wiemser lijkt me ook wat, idem voor die andere....met die 3 letters, kom er nu ff niet op. Maar als het zo blijft gaan, verander ik ff niks!!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:20

@abgar; ik denk dat je ver moet zoeken naar de paardenhouder die die burka ook mooi vindt hoor.. ?
mijn deken wordt ook dagelijks aangevallen, met het dichtstikken van de gaatjes houdt mijn equitheme het al een jaar vol (equitheme is een goeikope boett-deken)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:30

Ik heb mijn 2 excemers momenteel geheel jeukvrij. :D Ze lopen overdag in de wei met de rambodeken en een masker en savonds op stal en krijgen dan biks en musli en hooi/lucerne gevoerd.
Ze gaan na 9 uur smorgens pas naar buiten en ik heb ze voor 4 uur smiddag weer binnen, tenzij ik al eerder in de middag veel vliegjes zie, dan doe ik ze eerder op stal. En nu gaat het perfect! Ze hebben allebei geen jeuk meer. Mn merrie had eerst nog wel wat plekjes op het hoofd maar dat heb ik met uiercreme ingesmeerd en nu is dat ook weg.
Ze gingen eerst pas om 6 uur naar binnen maar dat is te laat. Nu ik het zo doe is het helemaal goed! Ben erg blij en hopelijk blijft het zo goed gaan deze zomer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:33

Abgar, ik word er ook niet gelukig van om mijn dame in een burka op het land te zien staan, maar ja, ik word nog veel ongeluiger als je jeuk heeft

en als het smeren op dit moment lijkt te werken, zou ik even niets veranderen, te veel smeren (verschillende roducten) dan weet je op den duur ook niet meer wat nu wel en niet werkt voor je paard.

Aisie, hopelijk blijft je aanpak werken, zou hem in ieder geval volhouden zoals je nu bezig bent :j

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:37

bestaat er ook een antibijt middel ofzo dat ik op mijn paard zijn deken kan smeren zodat ze niet gaan krabben? ik heb nu nog bestwel goede manen over maar 1 stuk is helemaal uitgedunt (denk door krabben) :(:)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 13:38

er bestaat anti-bijt ja :) verschillende merken :)
of het ook echt werkt..
die kleine etterbak bij mij blijft bijten..

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:16

saskiamax schreef:
bestaat er ook een antibijt middel ofzo dat ik op mijn paard zijn deken kan smeren zodat ze niet gaan krabben? ik heb nu nog bestwel goede manen over maar 1 stuk is helemaal uitgedunt (denk door krabben) :(:)

Ik smeer er Cribox in. Iets wat echt werkt. Iemand bij ons op stal koopt van dat dure spul (geel flesje) dat helpt echt geen donder. Die blijft maar dekens herstellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:29

wat ik me afvraag he..ik hoor zo veel mensen over dat de manen uitvallen onder de dekens?

smeren jullie dan ook ngo ergens mee?
is het dan misschien combi smeersel en deken?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 14:41

Ik smeer er helemaal niets in. Ik sta ook voor een raadsel, want vorig jaar heeft hij dat namelijk helemaal niet gehad.
Wel heeft hij eerst een maand een Boett deken opgehad. Hij absoluut geen jeuk o.i.d. ik snap er niets van. De pagony heeft hij nu een weekje weer op, misschien gaat het nu beter....duimduim.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:15

ellepel schreef:
wat ik me afvraag he..ik hoor zo veel mensen over dat de manen uitvallen onder de dekens?

smeren jullie dan ook ngo ergens mee?
is het dan misschien combi smeersel en deken?

Toen ik de problemen kreeg vorig jaar smeerde ik nergens mee. Ik had een super fijne aansluitende Hoody-hals (van dat aansluitende, elastische Lycra spul). Dit wilde ik gebruiken voor het voor en naseizoen maar al snel merkte ik dat de haren met bosjes in mijn kam bleven hangen, met de wortel er nog aan, dus geen schuurmanen. Toen ben ik overgegaan op de boett (Everline in mijn geval), hiermee leek het minder maar het leed was al geleden (zie hieronder de foto, geen slechte kam, wel het ''jeukdeel' kort/dun). Heb toen alle manen korter geknipt dat het wat minder radicaal leek. Later het seizoen (augustus/september) kreeg ze nog wat voorpluk jeuk (geen hoofdkap op), toen ben ik pas gaan smeren (vooral dus dr kuif).

Afbeelding

Dit jaar die Hoody deken niet gebruikt en in de veronderstelling dat het dan geen probleem zou zijn maar helaas, precies dezelfde verschijnselen. Vorige week zelfs voor de eerste keer wel duidelijk jeuk. Toen ben ik gaan smeren (met AVG16). Dus een combi van smeersel/deken kan het bij mij niet geweest zijn, wellicht bij andere mensen wel?

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:17

Naaltje schreef:
@abgar; ik denk dat je ver moet zoeken naar de paardenhouder die die burka ook mooi vindt hoor.. ?

Dat denk ik ook :D En idd beter lelijk dan jeuk. Helemaal mee eens.
Vraag me alleen af, hebben ze ook dekens voor reuzenpaarden?? En wat is goed? Zag van de week in de paard en sport bij de divoza de pagony. Maar hoor ook goeie dingen over de boett. Zijn dat niet de oorspronkelijke eczeemdekens?

Misschien zou een vliegendeken met hals al voldoende zijn......

Maar een deken die dagelijks aangevallen wordt......ik denk dat het gewoon eenmalig afpellen is en dan is het leuk, want dan ligt het op de grond.....spelen!!!! :D
Van de week ook met mn opstapkrukje. Vind onze merrie errug leuk!! Speels ding!!

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:18

AVG16......wat is dat dan? Heb al gegoogled, maar kan het niet vinden.....

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 15:24

Boett is inderdaad de meest bekende exceemdeken en ik denk ook de eerste. Daarna zijn er een hoop dekens gekomen die goedkoper waren maar met hetzelfde idee. Ik heb voor mijn vorige pony Pinky zowel een boett gehad als een everline en ik kon niet direct zeggen dat de boett beter was, dus ben ik overgegaan op Everline, die ik nu ook heb voor mijn Welsh Cob (zie foto hierboven).
Tot hoe groot de maten lopen, durf ik niet te zeggen...

Over AVG kan ik ook niet vinden. Vreemd. Ik heb het via de dierenarts gekregen en ken wel meer mensen die het gebruiken. Ik heb toch wel de goede naam, begin nu te twijfelen. Doorzichtige fles, witte label en roze met blauwe letters...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:41

Roxynoalover schreef:

Ja vanaf mini-shet volgens mij.
Ik heb maat 145 voor mijn shet van 1.01.
Prijs is geloof ik 70 euro bij divoza.nl

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:46

abgar wat noem jij een reuzenpaard?
De pagony gaat tot maat 225, wellicht past dat op jouw reus :D

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:55

Pink_Horizon schreef:
Boett is inderdaad de meest bekende exceemdeken en ik denk ook de eerste. Daarna zijn er een hoop dekens gekomen die goedkoper waren maar met hetzelfde idee. Ik heb voor mijn vorige pony Pinky zowel een boett gehad als een everline en ik kon niet direct zeggen dat de boett beter was, dus ben ik overgegaan op Everline, die ik nu ook heb voor mijn Welsh Cob (zie foto hierboven).
Tot hoe groot de maten lopen, durf ik niet te zeggen...

Over AVG kan ik ook niet vinden. Vreemd. Ik heb het via de dierenarts gekregen en ken wel meer mensen die het gebruiken. Ik heb toch wel de goede naam, begin nu te twijfelen. Doorzichtige fles, witte label en roze met blauwe letters...

Bedoel jij niet AVS 14? hierover heb ik ook al meerdere goede verhalen gehoord.
http://www.aleashop.be/details.asp?lang ... tID=259795

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:57

Qua haaruitval heb ik nog geen problemen gehad (behalve dus toen ik 3 dagen achter elkaar MTG had gebruikt, nu niet meer). Enne, hier wel een paardeneigenaar die de Rambo SIH niet persé lelijk vindt! Ik vind het gewoon een zomerdeken met hals, dat orendingetje blijft nooit zitten (en toch zakt de hals niet af). Hij heeft het er nooit echt warm onder (niet anders dan zonder deken). Hij was wel wat in de aanschaf, maar ik ben er nog steeds erg blij mee. Ik vind de Boett deken daarentegen (en andere zwaardere eczeemdekens) wel lelijk :o vooral dat bruin.

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:09

Tooske schreef:
Roxynoalover schreef:

Ja vanaf mini-shet volgens mij.
Ik heb maat 145 voor mijn shet van 1.01.
Prijs is geloof ik 70 euro bij divoza.nl

Dankje , ik ga nu ff kijke op de site ;)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 17:33

Myour schreef:
Qua haaruitval heb ik nog geen problemen gehad (behalve dus toen ik 3 dagen achter elkaar MTG had gebruikt, nu niet meer). Enne, hier wel een paardeneigenaar die de Rambo SIH niet persé lelijk vindt! Ik vind het gewoon een zomerdeken met hals, dat orendingetje blijft nooit zitten (en toch zakt de hals niet af). Hij heeft het er nooit echt warm onder (niet anders dan zonder deken). Hij was wel wat in de aanschaf, maar ik ben er nog steeds erg blij mee. Ik vind de Boett deken daarentegen (en andere zwaardere eczeemdekens) wel lelijk :o vooral dat bruin.

Ik heb de Rambo ook voor mn paarden en vind het ook een fijne deken. Heb overigens die van Agradi ook, dat is een goedkope kopie van de Rambo en die bevalt ook wel goed. De stof is wel een stuk dunner maar wel met buikflap, maar tot nu toe gaat ie hier al 2 seizoenen mee. Hij kostte nog geen 60 euro dus dat is niet te duur.
En die vind ik ook niet lelijk.