Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ster_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:27

Op advies van de DA ben ik idd gelijk begonnen met 1 mg per dag. Paard is een KWPN van 13, ongeveer 1.70. O.b.v. het loslaten van de vacht blijkt wel dat de pergolide effect heeft. Alleen uit de oogopslag van het paard blijkt dat ze zich niet goed voelt. Ik weet alleen niet of dit nu komt door de cushing of de bijwerkingen van de pergolide.
De kale plekken zien er idd vreemd uit. gisteren een halve kruiwagen aan haar wat er zo vanaf komt. Nog een paar dagen en dan zal er wel niets meer opzitten.
Ik zal eens kijken naar MSM en echinacae. Zijn de dikke benen (lijkt op vocht vasthouden) ook een symptoom van cushing of kan het een bijwerking zijn van de Pergolide? Lijkt namelijk alsof dit de laatste dagen erger is geworden.
De conditie van mijn paard moet weer worden opgebouwd. Ze staat al een tijd stil (wel dagelijks in de wei). Als de medicatie goed lijkt te gaan, wil ik langzaam opbouwen met wandelen e.d.
Gelukkig nog nooit bevangen geweest. Ben hiervoor wel gewaarschuwd door de DA, vandaar mijn vraag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:34

Pergolide doet heel veel met de hormoonhuishouding waardoor eetlust, maar ook evenwicht beinvloed wordt, paard kan duf en duizelig, misselijk en angstig worden. Door het paard in 1 keer op zo'n dosis te zetten gebeurt er veel en voelt een paard zich echt niet fit en tof. Een paard moet niet duf worden van pergolide en dat krijg je voor elkaar als je langzamerhand de dosis opbouwt, dan kunnen de wijzigingen geleidelijker plaats vinden. Het is juist de bedoeling dat de oogopslag fitter, frisser, vrolijker en zelfverzekerder wordt door de pergolide. Het klinkt mij alsof het te snel gaat en ze er nu wellicht zelfs wat te veel aan heeft om het te behappen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:47

Ik blijf het vreemd vinden dat zoveel (bijna alle?) veeartsen nog steeds voorstellen om meteen met een hoge dosis te beginnen, terwijl er hier al zoveel voorbeelden zijn langsgekomen dat het echt een nadeel kan zijn en het zelfs terug te vinden is in literatuur. (toch?)
Zijn er ook voorbeelden waar het echt nodig was om meteen met bv 1mg te starten? Het moet toch ergens vandaan komen, die adviezen.

Dat vind ik toch echt wel het grote voordeel van dit (en andere vergelijkbare) topic, dat hier zoveel mensen met ervaring zitten. Niet om meteen alles in twijfel te trekken wat een VA zegt natuurlijk, maar het is wel soms een erg nuttige aanvulling.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:02

Ik vermoed dat de meeste DA's maar erg weinig kennis hebben van Cushing en daarom meteen op een hoge dosis beginnen. In de US waar veel meer kennis is over deze aandoening, wordt aanbevolen langzaam te beginnen: meestal met 0.50 mg en dan na drie dagen langzaam omhoog ( met stapjes van 50) naar de uiteindelijk gewenste dosis. Wil je het nog voorzichtiger doen, dan start je met 0.25 mg en ga je in stapjes van 0.25mg omhoog. De stelregel is tekens na 3 dagen.
Merk je desondanks verlies van bv eetlust, misselijkheid of andere gedragsverschijnselen, dan geef je je paard of pony APF van Auburn Labs erbij. (NB er zijn twe soorten APF: de 'gewone' en APF Pro. Voor Cushingpaarden gebruik je de gewone, APF dus)
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 08-06-12 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:02

Mijn veearts zei dat ze normaal gesproken altijd opbouwen, tenzij een paard er zeer slecht aantoe is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:27

Jannepauli de meeste paarden met cushing krijgen al behoorlijk wat supplementen, dus het is een goede tip de APF maar als een paard bijvoorbeeld al moeilijk eet (en achterdochtig is geworden voor bijvoegingen) is het lastig om nog een supplement te introduceren. Is het een poeder, zijn het druppels? Hoe dien je het toe?
De onze krijgt bijvoorbeeld al provarium breeding, magnesium en evt MSM (en daarnaast echinacea voor de weerstand). Hij eet zijn eten goed, maar bij de toevoeging van een extra ingedient kan dit zomaar weer wijzigen.
0,5 mg is ook gewoon best veel, zeker voor bijvoorbeeld een pony.

@Gemske - het is voor het grootste deel onwetendheid. Als een paard er echt belabberd aan toe is, kan het zijn dat de Da een soort van kickstart wil maken en dus zwaar inzet en het daarna evt afbouwt. Maar daar neem je toch wel een risico mee al zie je misschien snel resultaten (vacht), de nadelige bijwerkingen kunnen ook veel feller optreden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:24

Fargo: APF geef je met ( slechts enkele) druppeltjes over het voer. Van alle 10.000+ leden van de ECIR groep is er nog niet één die meemaakte dat het paard het niet wilde eten. :)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:25

Inderdaad onwetendheid zal de reden zijn, het is wel jammer, maar ook wel logisch want je kan niet van een algemene veearts (en zelfs niet van een paardenveearts) verwachten dat ze veel tijd overhebben om zichzelf continu bij te spijkeren over alle mogelijke ziekten en kwalen, en perfect op de hoogte zijn van alle nieuwe ontwikkelingen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:27

Fargo, dank je voor jouw ervaring met provarium breeding.

JP, jij hebt geen Cushing-paard toch ? Ik snap dat je graag iets wil aanraden dat je leest, maar misschien is het handiger om hier te beperken tot dingen die we zelf ervaren hebben. Dan kan je alle omstandigheden om het gebeuren/supplement/etc beschrijven en kan iemand een eerlijkere keus maken voor zijn/haar paard of het in die situatie ook zinvol zou zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:00

Wat een onzin Nado! Het klinkt als: je mag alleen maar iemand aanbevelen een aspirine te nemen als hij/zij zelf ervaren heeft dat dat pilletje tegen hoofdpijn werkt. :) Of ik nu wel of niet een paard met PPID heb is totaal niet relevant. Ik ben al een aantal jaren lid van de ECIR groep ( de enige wetenschappelijke veterinaire groep op gebied van o.a. Cushing) in de US en volg de opleiding voor voeding, IR en PPID. Het middel waarover ik schreef is al meer dan 10 jaar bekend en wordt even lang gebruikt als ondersteunend middel bij Cushing paarden.
APF wordt tijdelijk gebruikt in de aanvangsfase van pergolide.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 15:24

Jannepauli schreef:
Fargo: APF geef je met ( slechts enkele) druppeltjes over het voer. Van alle 10.000+ leden van de ECIR groep is er nog niet één die meemaakte dat het paard het niet wilde eten. :)

Dat klinkt dan niet zo ingewikkeld lijkt me. Onthouden dus - en blijf het maar onder de aandacht brengen lijkt me.
Hoe is het nu met jouw paard? Ben je al begonnen met PB?

ster_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:10

Gezien de reacties hier, zou het kunnen zijn dat 1 mg als starthoeveelheid voor mijn paard wat veel is geweest.
Kan het kwaad om de dagdosering te verlagen naar 0,5 mg? of moet ik haar langer de tijd geven om een nieuwe balans te vinden (krijgt nu 2,5 wk Pergolide)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 16:15

Ik zou idd teruggaan naar 0,5 zodat ze even wat adempauze en verlichting krijgt. Dat voor een paar daagjes aankijken, zie je dat ze er beter op is geworden en het beter aankan, dan weer met een stapje van 0,25 omhoog en dat weer 3 tot 5 dagen aanhouden en aankijken. Ze is er nu in ieder geval niet happy en fit onder en dat wil je juist wel natuurlijk.

nigvit

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:15

Wij zijn nog niet begonnen met pergolide, maar als ik hier de reacties lees is het zeker het overwegen waard.

We zijn nu onder behandeling bij een holistische da in België. Het ging eigenlijk vrij goed. Hij was weer super levendig, eet goed etc. Hij hoestte wel slijm op, maar volgens de da is dat juist goed omdat het er dan uit komt. Van de week 's avonds was het echter weer helemaal mis. Hij kon bijna geen adem meer halen en er kwamen rare geluiden uit zijn keel. We schrokken ons rot. Het klonk echt alsof hij er ieder moment in kon blijven. Ondertussen ben ik ten einde raad. Ik weet wel dat ik geen wonderen mag verwachten, maar toch...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:21

Ben je inmiddels wel gestart met het geven van conditie en weerstandverhogende dingen zoals MSM en echinacea? Want zijn weerstand is gewoon laag door de cushing en eventuele ontstekingen (longen/huid/hoeven) en het herstel daarvan duren daarom lang.

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:31

Hij zit nu aan druppels en poeder van de da, dus dat durf ik er eigenlijk niet zo goed bij te geven.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 23:17

En wat zijn dat precies voor druppels en poeders?

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:28

fargo schreef:
Hanke, denk inderdaad dat je naar 0,5 mg zou kunnen toebouwen qua gewicht maar aan de andere kant zou je ook kunnen kijken hoe ze het op 0,25 mg doet. De vuistregel is namelijk een "mag" regel maar geen "moet"regel, dus als je met minder toe kunt, is dat het proberen wellicht waard. Zo mag onze willy eigenlijk op basis van zijn gewicht wel 1,5 mg hebben maar heeft hij het 3,5 jaar goed gedaan met maar 1 mg. Kwestie van uitproberen en aankijken of het genoeg verbetering geeft in ongeveer 6 a 8 weken en anders toch naar 0,5 mg. Het is het overwegen waard maar beiden kan natuurlijk.

Oke heel erg bedankt,
Momenteel zijn de symtomen nog niet heel extreem (geen oedeem of 'hangende' rug e.d.) dus misschien dat ik inderdaad wel op 0,25 kan blijven.
Ga de pergolide morgen ophalen.
Dan is het verstandig om eerst met 0,125 te beginnen zeker, of gelijk 0,25?

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 11:51

Hoi allen,
Bedankt voor de lieve reacties. Erg meelevend, dat is echt fijn. Heb 1 juni een geweldige huwelijksdag gehad. Heb Indy 'erbij' gehad door een plukje haar bij me te dragen ;) Heb snel moeten schakelen en daardoor snel een plekje moeten geven. En ik moet zeggen dat het aardig gelukt is. Als ik aan hem denk komt er een glimlach op mijn gezicht van de mooie herinneringen aan ons samen zijn.
Ik heb nog een kleine 40 pergolide pillen over. Nou weet ik dat er iemand hier in het buitenland woont en slecht aan pergolide kan komen. Weten jullie toevallig hoe ze heet? Dan kan ik haar er misschien blij mee maken.

PS: Ik blijf jullie volgen hoor! Misschien kan ik nog wat toevoegen, maar ben vooral benieuwd hoe het jullie paardjes vergaat.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:49

Fijn dat de bruiloft zo mooi was Indy, wat mooi dat je een plukje haar bij je had :)
Leuk dat je blijft meelezen, je kan vast nog wat toevoegen!

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:21

indy,nog gefeliciteerd met je huwelijk.

moest het ff opzoeken. het poeder heet vip indugestion. de druppels staat verder niks op. maar ik vermoed iets homeopatisch.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:38

Hanke_k schreef:
fargo schreef:
Hanke, denk inderdaad dat je naar 0,5 mg zou kunnen toebouwen qua gewicht maar aan de andere kant zou je ook kunnen kijken hoe ze het op 0,25 mg doet. De vuistregel is namelijk een "mag" regel maar geen "moet"regel, dus als je met minder toe kunt, is dat het proberen wellicht waard. Zo mag onze willy eigenlijk op basis van zijn gewicht wel 1,5 mg hebben maar heeft hij het 3,5 jaar goed gedaan met maar 1 mg. Kwestie van uitproberen en aankijken of het genoeg verbetering geeft in ongeveer 6 a 8 weken en anders toch naar 0,5 mg. Het is het overwegen waard maar beiden kan natuurlijk.

Oke heel erg bedankt,
Momenteel zijn de symtomen nog niet heel extreem (geen oedeem of 'hangende' rug e.d.) dus misschien dat ik inderdaad wel op 0,25 kan blijven.
Ga de pergolide morgen ophalen.
Dan is het verstandig om eerst met 0,125 te beginnen zeker, of gelijk 0,25?

Sorry even weinig op internet in het weekend ;-) paarden he? ;-)
Dat zou je kunnen doen, maar doseren wordt dan best lastig om nauwkeurig te zijn tenzij je pillen hebt van 0,5 mg of 0,25 mg. Maar bij pillen van 1 mg wordt secuur delen naar 0,125 best moeilijk... Ik denk dat 0,25 mg op zich zelf nog niet zo'n foute dosis is om mee te starten.

Liefst de pil geven LOS van het reguliere voer geven want anders worden ze wantrouwig en laten op den duur hun eten staan omdat ze de associatie met het misselijk worden e.d. met het voer krijgen. Liever in een boterham of stukje appel of wortel of krentenbol geven - als extraatje en daarna niet lang wachten met het werkelijke eten zodat de evt dufheid of misselijkheid nog niet is ingetreden en ze hun eten gewoon lekker op eten. Ze kunnen behooooorlijk wantrouwig worden :j dat gaat vaak ook wel weer over maar is goed om je te realiseren.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 13:54

@ fargo bedankt voor je advies!

Bijgevoerd wordt ze zowiezo nauwlijks want ze heeft helaas een voedselallergie. ze krijgt hooguit 3x in de week een kwartje muesli met foeneknof en olie, meestal minder vaak.
Heb vandaag de pergolide gehaald en wil het gaan proberen op een roggebroodje met wat appelstroop, dat moet er toch wel in gaan dacht ik zo :D En dan gelijk geven als ze uit het land komen zodat ze haar plukje hooi dat ze krijgt als ze op stal komt nog wel op kan eten zonder misselijkheid.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 14:00

Klinkt goed Hanke. Succes!

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 10:25

Na een week aan de pergolide begint Fanny al te verharen, ze is in een week tijd meer haar verloren dan heel het afgelopen jaar volgens mij :D