Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Of ik nu wel of niet een paard met PPID heb is totaal niet relevant. Ik ben al een aantal jaren lid van de ECIR groep ( de enige wetenschappelijke veterinaire groep op gebied van o.a. Cushing) in de US en volg de opleiding voor voeding, IR en PPID. Het middel waarover ik schreef is al meer dan 10 jaar bekend en wordt even lang gebruikt als ondersteunend middel bij Cushing paarden. Jannepauli schreef:Fargo: APF geef je met ( slechts enkele) druppeltjes over het voer. Van alle 10.000+ leden van de ECIR groep is er nog niet één die meemaakte dat het paard het niet wilde eten.
fargo schreef:Hanke, denk inderdaad dat je naar 0,5 mg zou kunnen toebouwen qua gewicht maar aan de andere kant zou je ook kunnen kijken hoe ze het op 0,25 mg doet. De vuistregel is namelijk een "mag" regel maar geen "moet"regel, dus als je met minder toe kunt, is dat het proberen wellicht waard. Zo mag onze willy eigenlijk op basis van zijn gewicht wel 1,5 mg hebben maar heeft hij het 3,5 jaar goed gedaan met maar 1 mg. Kwestie van uitproberen en aankijken of het genoeg verbetering geeft in ongeveer 6 a 8 weken en anders toch naar 0,5 mg. Het is het overwegen waard maar beiden kan natuurlijk.
Heb snel moeten schakelen en daardoor snel een plekje moeten geven. En ik moet zeggen dat het aardig gelukt is. Als ik aan hem denk komt er een glimlach op mijn gezicht van de mooie herinneringen aan ons samen zijn.
Hanke_k schreef:fargo schreef:Hanke, denk inderdaad dat je naar 0,5 mg zou kunnen toebouwen qua gewicht maar aan de andere kant zou je ook kunnen kijken hoe ze het op 0,25 mg doet. De vuistregel is namelijk een "mag" regel maar geen "moet"regel, dus als je met minder toe kunt, is dat het proberen wellicht waard. Zo mag onze willy eigenlijk op basis van zijn gewicht wel 1,5 mg hebben maar heeft hij het 3,5 jaar goed gedaan met maar 1 mg. Kwestie van uitproberen en aankijken of het genoeg verbetering geeft in ongeveer 6 a 8 weken en anders toch naar 0,5 mg. Het is het overwegen waard maar beiden kan natuurlijk.
Oke heel erg bedankt,
Momenteel zijn de symtomen nog niet heel extreem (geen oedeem of 'hangende' rug e.d.) dus misschien dat ik inderdaad wel op 0,25 kan blijven.
Ga de pergolide morgen ophalen.
Dan is het verstandig om eerst met 0,125 te beginnen zeker, of gelijk 0,25?
paarden he?
dat gaat vaak ook wel weer over maar is goed om je te realiseren.
En dan gelijk geven als ze uit het land komen zodat ze haar plukje hooi dat ze krijgt als ze op stal komt nog wel op kan eten zonder misselijkheid.