[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 19:45

weet je ook welke wormen ze heeft?
en welke kuur heb je gegeven?

en je rijd 4-5 keer per week.
mag ik vragen waarom je dan sportbrok geeft en niet gewoon alleen die kruiden melange?

Aifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:19

omdat het een jonge (4 jarige) merrie is die volop in de sport mee doet, ook is ze dragend. Ze heeft de brok echt nodig.

Weet niet meer precies welke worm t was, paapier heb ik op stal liggen. Op advies heeft ze de Eraquell gekregen en in december krijgt ze Equest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:29

maar waarom krijgt ze geen merriebrok dan?
hoe ver is ze zwanger?

ach hoeft trouwens niks te zeggen hoor dat het van de voeding komt,maar je bent snel geneigd om ze te veel krachtvoer te geven.
weet wel dat pas in de laatste 3 maanden van de dracht je eigenlijk pas merrie brok hoeft te gaan voeren,daarvoor kunnen ze het zat doen van onderhoudsbrok en goed hooi.
merrie bij ons op stal reageerd namelijk op teveel brok met een jeukende manenkam.

maar ja er zijn dus zoveel oorzaken, je ontwormd nu goed, ik moest ook equest doen en equimax. en ik had echt het idee dat de mijne daarvan minder ging jeuken..

probeer in elk geval een eczeemdeken, die is toch verreweg het beste

Aifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 20:32

ze is eind april uitgerekend. hebben advies gekregen van pavo en ze moet inderdaad de laatste 3 maand over op merriebrok.
wat exact de meerwaarde nu is vasn de sportbrok weet ik niet exact...rijd het paard voor iemand anders.

eczeemdeken en bloed afnemen vind ik zeker een goede!
heel erg bedankt!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 22:50

QuintyKelly schreef:
mijn shet heeft er ook heel last van nu hebben we allee '''goede'''schuurplekken om zich te schuren afgezet. Mijn instructrice zegt dat je dan koelvloeistof voor de wuto moet gebruiken.

Koelvloeistof? Voor de wat?
Koelvloeistof moet in de auto en niet op een paard!! Net als het fabeltje over afgewerkte olie. Dat spul is verdorie kankerverwekkend...

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-07 23:32

shera schreef:
Amigo_tje schreef:
Bij mij schuurt Amigo al een week of 3 nie meer Haha! En da terwijl we naast een bos wonen en hij al zeker 2 maand geen deken meer draagt omdat ie door da f*cking deken een oedeem opgelopen had.

Wat is er gebeurd met je paard dan??

Hey

Sorry, had nie meer gezien dat ik reactie had gehad. Zal het even vlug vertellen.
Ik had een deken van het merk Itch-Off, die was deze zomer ondertss 2 jaar oud. Beetje versleten, maar nog goed in orde, dacht ik. Tot ik op een dag die deken af deed om te gaan rijden. Toen ik wou aansingelen zag ik me daar ineens een bult op zn buik met een grootte van 10 cm op 20 cm. Ik kwam eraan en Amigo had pijn! Gelijk de DA gebeld, conclusie: oedeem.
De rekkers van die deken begonnen de laatste ferm te verslijten, maar omdat het al september was, wou ik toen geen nieuw meer kopen. Ik was van plan om in april 2008 een nieuw aan te schaffen, dus mn hafje kon best die laatste maanden met die oude.
Dus, die rekkers hingen een klein beetje los rond zn buik. Zo heeft ie (wschl) zn penis ín die deken gelegd, heeft ie geplast, zn penis ging terug in de koker, maar de plas bleef in de deken staan. Dit moet ie zo ambetant gevonden hebben, dat ie daar constant naar staan stampen heeft, met als gevolg een dik oedeem die toch bijna een week is blijven staan. Hij heeft anti-biotica gekregen en op den duur deed het geen pijn meer.
Het deken is direct richting vuilbak gegaan en ik het zekerste voor het onzekere genomen, geen deken meer tot volgend voorjaar.
Was een risico, maarja, liever da dan een slecht deken. Heb em goed verzorgd met vliegendings en heb mn best gedaan om em zo jeukvrij te houden.
Dus, das het verhaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 08:38

jeetje wat een drama dan zeg...
ik vind zowiezo die buikflappen helemaal waardeloos van die dekens, snap ook niet dat ze die niet anders maken

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 09:32

Ach, wat zielig...
Ik heb eerder in dit topic ook al gelezen dat de buikflap bij ruinen niet mooi zit. Ik heb een merrie maar ik gebruik de buikflap ook niet. Ik heb mijn deken een beetje verbouwd en hou hem met een elastische singel op zijn plaats.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:50

Ellepel.. ik zag je al bij het peesblessuretopic voorbij komen. Balen he. Spannend morgen.

Toevallig dat je pony gestopt is met schuren toen je minder muesli gaf. Die van mij krijgt al heel lang erg weinig muesli ivm. de peesblessure en ze staat dus ook al maanden binnen maar ze heeft toch al die maanden iets geschuurd.
Nu gaat het super gelukkig!

Ik ben trouwens wel blij met de buikflappen haha. Maar ik heb een merrie, misschien scheelt dat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 16:55

nou weet je?
dat muesli verhaal moet ik wel even aanpassen.
ap heeft de hele zomer muesli gehad en de hele zomer niet geschuurd.
tot de druppels van josefien op waren,toen begon hij pas. Knipoog

maar ik heb nu andere meulsi gehaald, reformmuesli,zit wat meer kruiden in en leek me voor de winter wel goed.
kan natuurlijk ook daarvan komen he?

ja balen van dat been, stomme is dat ie dus niet kreupel is,maar t is wel dik.
nou ja ben benieuwd morgen

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 17:21

Mijne is op zn pees ook niet kreupel geweest, alleen nadat ie heel gek had gedaan op de wei een paar dagen maar toen al snel weer goed. T is nog steeds soms dik (ruim 8 maanden verder, we zijn rustig aan t opbouwen) maar ze is wel helemaal regelmatig.

Ja, even wennen aan de andere muesli. Toen ik van de Pavo Natural's Best op Subli Zonder overging leek mijne ook meer te gaan schuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:34

nou ja, belangrijkste is dat ie nu niet meer schuurt Haha!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:56

mijn pony schuurt nog steeds ook in de winter.
heeft al paar keer wormenkuur gehad dat heeft hij niet, ik zie ook schilvertjes jaa en beetje geelachtig bij de manen.
nu heeft hij bij zijn manen op zijn wintervacht allemaal zwarte kleine `dingetjes'zitten ( weet niet hoe anders moet zeggen Verdrietig )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 18:57

luis Knipoog

naar je veearts toe gaan voor eens speciaal middeltje daarvoor.
wij wassen de shetlanders dan altijd met sebacil.die hebben het ook bijna elke winter,komt vaker voor hoor Knipoog
maar dat is niet overal meer te krijgen, dus je veearts even vragen

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:00

oke is goed.
zou even met ouders overleggen of die willen bellen. want hij schuurt veel en ook krabben enz.
maar ook exceem maar we bellen de dierenarts wel even

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:06

ik geloof best dat exceemdeken helpt maar bij ons gaat die scheef en het is een ruin en is niet zo fijn! denk dat ik met mijn tante ga ruilen dat ik dan de vliegendeken met hals krijg!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 19:09

van luis krijgen ze echt veel jeuk! de shetten bij ons schuren zich dan helemaal kapot Verdrietig

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:45

ooh.
mijn pony schuurt veel en de de shet die erbij staat ook maar die is zo bang dat je niet kan behandelen maar overleg met ouders;)

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 23:03

Ohoh, sinds vanavond staat Otello zonder eczeemdeken! Ik hoop dat het goed gaat...
Morgen vrij, dus ga 's ochtends langs om te kijken. Als hij (overduidelijk) geschuurd heeft, gaat de deken echt weer om!
Ben benieuwd.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 10:11

corinagirl schreef:
Ohoh, sinds vanavond staat Otello zonder eczeemdeken! Ik hoop dat het goed gaat...
Morgen vrij, dus ga 's ochtends langs om te kijken. Als hij (overduidelijk) geschuurd heeft, gaat de deken echt weer om!
Ben benieuwd.

ik duim met je mee Haha!

sultan heeft zijn deken al af , en heb gisteravond voor het eerst de bovenkant van de staldeur open gelaten .
hopelijk al ik straks kom heeft hij ze maantjes nog Vork

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 11:37

Ooooh 'We keep our fingers crossed' Nagelbijten / Gniffelen .

Zal zo even aankleden, ben vandaag vrij Lachen . Daarna even snel bij Otello kijken en weer naar huis. Dan eten, om 14u autorijles en daarna langs Otello, even rijden denk ik Knipoog .

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 15:35

En en en corinagirll?? Haha!

Pony heeft vannacht staart weer iets geschuurd.. het vriest - waar haalt ze het vandaan?? Sigaar

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:52

Nou, ben 2x bij Otello geweest. Hij heeft niet overduidelijk staan schuren Haha! .
Hij heeft altijd op stal wel kriebels, dus nu valt het iets meer op als hij aan zijn manen schuurt. Andere paarden op stal schuren ook wel eens.
Hij is wel ineens een stuk viezer op zijn hals Bloos . Helemaal niet gewend hihi.

Heb hem even gelongeerd vanmiddag en was 17u toen we klaar waren. Toen zag ik wel wat mugjes, maar wel in mindere mate als paar weken geleden. Otello had er ook weinig last van.

Ik hoop dat het zo goed blijft gaan!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 00:57

Otello heeft zijn eczeem deken weer op Verdrietig .

Je zag dat hij aan zijn manen weer geschuurd had. Een beetje schuren kan geen kwaad, maar als dit zo door gaat Nagelbijten / Gniffelen .
Dus weer even wachten...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-07 11:40

Kinke staat al bijna een week zonder jurk, eigenlijk sinds dat prutweer (storm enzo) en geen centje pijn. Ze heeft in die paar dagen al een flinke vacht aangemaakt Lachen