[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:39

*\o/*
Nandos schreef:
Zou ik jullie mening mogen?

Mijn merrie is in september gediagnostiseerd met ppid. Gaf melk en licht hoefbevangen. Klachten waren na 4 maanden helemaal verdwenen.

Nu geeft ze echter sinds 3 weekjes weer melk. Hoe zouden jullie daar in staan? Zou de dosis te laag zijn dat ze weer terug melk geeft? Ze krijgt nu 0,5 pil. Of is dit gewoon een blijvend symptoom dat ff wat minder was.

Naath86
Ik wist dat er nog iemand was wie zijn merrie melk gaf, maar wist niet meer wie! Wat vervelend dat het weer is terug gekomen. Die van mij geeft namelijk ook nog steeds melk en heb nog niet het idee dat het minder wordt, maar bij jou duurde dat toch ook heel lang voordat het over was?

Ook is ze nog niet echt aan het verharen. Wil haar liever niet scheren omdat ik eerst wel eens wil kijken of de pillen effect hebben. Ze staat nu 6 weken op een halve pil, maar heb nog niet echt verschil kunnen ontdekken. Raden jullie aan om toch nog te verhogen? Vind het zo lastig, omdat ze verder niet veel symptomen lijkt te hebben..

Ik zit echt met dezelfde vraag. Had dit ook neergelegd op de FB van cushing paarden, daar zeggen vele opeens let op of je pony wel cushing heeft. Mijn merrie had maar een waarde van 58 in sept. en na 7 weken hertest 30.

Dus ik sta nu helemaal te kijken wat ik moet met de situatie...[/quote]

Ik wil dit even uppen. Ik gebruik nu sinds 2 weken monnikspeper en mijn merrie geeft bijna geen melk meer! Voor de rest niets veranderd in voer etc. Eerst kwamen er toch wel straaltjes uit nu echt nog maar druppeltjes!

Nandos

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 19:40

Oh nou die quote is niet zo lekker gelukt, excuses !

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:42

Nandos bedankt voor de update. Ik gaf ook al monnikspeper bij maar werkt helaas nog niet.. ik heb wel de medicatie verhoogd naar 1 pil ipv halve. Ze geeft nog wel steeds melk...

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:37

Oh dat is spijtig!

Ik heb het er afgelopen maandag nog met mijn dierenarts over gehad. Zij raadde niet direct aan de medicatie op te hogen en gaf aan dat het misschien een blijvend symptoom is, net zoals sommige paarden blijven plassen en lange vacht niet verbeterd.

Als je na een tijd nog weinig verschil merkt zou ik misschien terug naar een halve pil gaan als ze daar goed op gedaan heeft...Zeker als ze weinig symptomen heeft!

Jouw merrie had ook een lage waarde toch? Mijne had 58 in november waar het 47 mocht zijn. Was toen ook licht bevangen..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 18:24

Mijn manneke is vandaag 28 jr geworden. Laatst wel helemaal geschoren, wat hem erg opluchte.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:20

Hoe is het met jullie paarden?
Mijne gaat redelijk goed. Hij heeft besloten om op zijn hoofd verder te ruien en wat op zijn kont. Verder ligt er nog een flinke laag op. Ben begonnen met biergist te geven en naf laminaze. Dat laatste vind ie niet zo, probeer het beetje bij beetje op te bouwen.
Kijk halverwege de maand of ik hem laat scheren. Geef de natuur nog even de kans.
Gelukkig staat ie niet te zweten ofzo.
Laatst bijgewerkt door tylando op 06-05-18 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:23

Hier nu ook flink aan het verharen. Op sommige plekken zelfs bijna kaal.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:44

Die van mij is ook flink aan het verharen. Heeft wel lijnzaad erbij om wat te helpen
Maar op de rug en kont zit ook nog genoeg. Hij staat wel 24/7 buiten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:53

Afbeelding
Mijne verhaard gestaagd door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:11

Mijn pony was al geschoren. Helaas hield de machine er bij de laatste keer halverwege mee op, dus ze ziet er niet uit := De delen die de laatste keer (deze winter 3x moeten scheren) niet zijn geschoren zijn wel aan het verharen.

Verder staat ze nu op 1/8e pil per dag en gaat het best wel goed! Ze komt dagelijks een half uurtje in de wei, daar geniet ze echt van. Ze is nog niet de oude, maar komt wel steeds meer in de buurt.

Heeft iemand van jullie ervaring met Wendals Laminix? Het is een supplement voor hb-gevoelige paarden, ondersteund bij de afvoer van afvalstoffen en draagt bij aan een goede stofwisseling. Ingrediënten zijn basilicum, paardenbloem, selderijzaad, knoflook, rozenbottel, oregano en brandnetel. Ik kwam het tegen, het leek me op zich wel wat, maar ik heb geen idee of ze er echt profijt van zal hebben.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:31

Ik geef nu laminaze van NAF. Aan de smaak moeten ze wel wennen. Geloof dat gingko ook wel belangrijk bestanddeel kan zijn voor doorbloeding.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:05

Iemand hier ervaring met Havens mix?
Mijn Cushie eet sinds gisteren zijn Pavo 18+ niet meer, dus ik moet weer op zoek naar wat anders.
Heb nog 10 kg liggen, dus mocht er iemand geïnteresseerd zijn...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:07

Ik wissel vaak en heb de havens ook gevoerd. Maar dan nog is het afwachten hoelang het duurt voordat hij weer wat anders wilt :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:11

Jeetje wat een gedoe ! Heeft het dan ook geen zin om de pil helemaal los van het eten te geven ( misschien is dan de vieze smaak weer weg als je paard eten krijgt ) ?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:23

Heb ik op het begin idd zo gedaan maar toen wild hij na 10x al niet meer. Nu gaat het goed, moet alleen vaak wisselen om de 1-2 zakken, wortels gaat ook nog goed. *klopt af*

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:29

Mijn pony at de fiber force opeens niet meer. Nu geef ik marstall Vito en dat eet ie tot nu toe nog goed.
Maar ga t straks toch weer opmengen met de fiber force.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:09

Maris schreef:
Jeetje wat een gedoe ! Heeft het dan ook geen zin om de pil helemaal los van het eten te geven ( misschien is dan de vieze smaak weer weg als je paard eten krijgt ) ?

Ik geef de pil altijd al los van het voer. Daar zit ook tijd tussen, zodat hij het nooit aan elkaar linkt.
Hij eet zijn vitaminebrok (Vitalbix) nog wel gewoon netjes, het is echt de pavo 18+ wat hij niet meer wilt. Hij heeft het daar sowieso nooit echt goed op gedaan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 06:13

Nog tips waar ik het pilletje on kan doen voor mijn picky eter? Hij eet al een tijd geen appel meer en sinds kort weigert hij zijn wortel ook. Hoewel zijn gebit goed is, heeft hij moeite met eten. Hij krijgt hem nu door een klein handje muesli maar laat hem ten eerste dus regelmatig uit zijn mond vallen en ten tweede wil ik hem eigenlijk niet in het voer doen. Tips?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 06:47

Ik geef het pilletje al een paar jaar via een spuitje (in wat water) via zijn mondhoeken, zodat ik zeker weet dat hij hem binnen heeft en zodat hij het niet gaat linken aan voer. Werkt super

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:34

Hier ook in een spuit met water in de mond. Gaat al jaren goed.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:38

Ik doe het in een stuk brood gerold. Gaat proma. Maar ik heb dan ook een fjord :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 08:46

Brood eet hij dus ook niet :')
Spuitje is inderdaad een optie, maar ik ben bang dat het mijn man niet lukt om dat te doen... En aangezien ik af en toe voor werk in het buitenland zit, is het wel handig als hij het ook kan

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 09:23

Ik stop het gewoon in zijn mond, samen met wat brokjes. Gaat ook eigenlijk altijd goed. Soms spuugt ie hem uit maar dan doe ik gewoon nog een poging.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 10:05

Zou je ze niet in een capsule kunnen doen en dan met een pillenschieter? Of denk ik dan heel raar?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 11:11

Met schapen doen we dat hier wel, een wormpil erin schieten, koeien kan ook maar dat zijn herkauwers...
Zou het met een paard werken ? Zou bang zijn hem in zijn luchtpijp te schieten denk ik....geen idee of dat kan...