[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:45

Hoihoi

Ik vroeg me af of hier ook mensen zijn die dat hippo exma weer gaan gebruiken?
Hoorde er vorig seizoen veel positiefs over en was daarom benieuwd of hier weer mensen zijn die het gebruiken en of het werkt?
Wil het in overweging nemen om het te gaan gebruiken maar wil dan wel zeker weten dat het effectief is.

Met de pony gaat het op het moment nog best wel aardig niet heel veel jeuk, hij is nu wel begonnen met scheuren bij zijn hoofd en oortjes, dus denk dat binnenkort de vliegenkap ook weer om gaat.

_PatriciaH

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:47

Met de Hippo ex Cema had je al moeten zijn begonnen.. Ver voor het seizoen begint, ik heb het geprobeerd maar werk voor geen meter bij die van mij en hij werd er mega sloom van, at niet en zat niet fijn in zijn vel, hij leek wel ziek. Heb 2 verpakkingen opgemaakt maar ben gestopt..

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 17:09

heb mijn shet ook zijn dekentje afgedaan, gewassen, gedroogd, gerepareerd en vanavond maar weer aantrekken
Afbeelding

Paardenmenz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:33

Mijn paard schuurt ook weer :( Wat zijn jullie ervaringen met appelazijn voeren tegen eczeem? Wat zijn de nadelen? Ik begin liever niet aan een deken aangezien mijn paard niet zo'n erge jeuk krijgt. Maar ze schuurt toch wel stukken staart weg. Ik zou bijna een bandage om haar staart wikkelen XD Maar ik heb nog nooit iemand dat zien doen, dus is vast een slecht plan? Ik wilde ook beginnen aan verzachtende spulletjes smeren.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:05

Ik heb wel eens een zomer lang appelazijn gevoerd. Geen nadelen ervaren, maar ook geen voordelen.

Het beste is echt voorkomen dat je paard gestoken wordt, dus deken om. Verzachtende spulletjes werken bij mijn pony niet echt. Een bandage om de staart zou je kunnen doen, maar hoe wil je voorkomen dat die los gaat of afzakt? Ik heb het wel eens gezien voor op de trailer, maar dan aan een deken of singel vast gemaakt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:24

Paardenmenz schreef:
Mijn paard schuurt ook weer :( Wat zijn jullie ervaringen met appelazijn voeren tegen eczeem? Wat zijn de nadelen? Ik begin liever niet aan een deken aangezien mijn paard niet zo'n erge jeuk krijgt. Maar ze schuurt toch wel stukken staart weg. Ik zou bijna een bandage om haar staart wikkelen XD Maar ik heb nog nooit iemand dat zien doen, dus is vast een slecht plan? Ik wilde ook beginnen aan verzachtende spulletjes smeren.

En als je het eens probeert met een vliegendeken? Het houdt het niet 100% tegen, maar beter dan helemaal bloot. En als er geschuurd wordt, zit er een stof tussen, wat in mijn ervaring ook heeft geholpen om de schade te beperken bij het schuren.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 22:44

Zo, druk dagje achter de rug.
Vanavond uit het werk naar de pony's om te voeren en kennismaking met een verzorgstertje voor Alice. Het regende nog pijpenstelen, dus geen deken om gedaan. Daarna naar huis eten en toen hooi geregeld want dat was na de voerbeurt van vanavond op. Hooi bij de pony's gebracht en inmiddels regende het nog heel zacht en werd de lucht wat lichter, dus ik heb de exceemdeken toen meteen weer opgedaan.
Tot nu toe geen extra schade zonder deken dankzij de regen *\o/*

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 08:33

car0linee schreef:
Trouwens, nog bedankt voor de tip om een T-shirt als uierbeschermer tussen de benen te knopen. Ik had zelf stof gehaald om een uierbeschermer te maken, maar zolang ik deze nog niet had heb ik een T-shirt tussen mijn merrie haar benen geknoopt en dit werkt fantastisch. De jeuk lijkt hier alweer te verdwijnen en ze staat zoveel rustiger op het land :)

Hoe doe je dat met dat t-shirt?
Ik heb wel een uierbeschermer, werkt wel maar hij zit nog steeds niet helemaal naar mijn zin en nu heeft ze weer licht geirriteerde plekjes waar de bandjes over haar liezen trekken :(

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 12:10

Hallo hierbij mijn verhaal..

Even wat info
De pony is 5 jaar en ook even lang in mijn bezit.
Andere jaren had ze wel last maar met wassen en de deken was dat prima te doen.
Dit jaar heeft Ze weer de deken op en was ik haar wekelijks ik smeer verkoelende gel en heb al suiker arm voer. In de wei loopt ze met graasmasker om de suikers uit het gras te beperken.

Maar gisteren was alles bar en boos.
Hoofd kapot onder de ogen en bij de voorpluk. Plekken over de hele manenkam waar ook wondvocht uit kwam...
Arme pony... :( wat kan nog helpen denkt u

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:22

Niet meer wassen en geen gel smeren...zou laten onderzoeken of t mss schurft/schimmel/mijten zijn,dan kun je wat dingen uitsluiten.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 13:30

Ik vind wekelijks wassen ook wel heel veel, dat droogt de huid uit.
Wat voor verkoelende gel gebruik je?

pommetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:00

Sorry, beetje late reactie, maar bedankt voor alle antwoorden op mijn tectonik vraag.
Het er op smeren met een kwast is misschien ook wel een goed idee :j
Ik heb toch wel echt het idee dat het werkt, voordat ik het er op smeerde kon ik haast niet rijden want dan werd ze echt GEK van de beessies om haar heen, en met met Tectonik heb ik weer normaal kunnen rijden... of het moet toeval zijn :o

En over de manen vlechten.. ik gebruik gewoon mensen elastieken, dat gaat hartstikke goed. Nu heeft mijn paardje wel lange manen en dan blijft het denk ik wel beter zitten dan bij korte dikke manen.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:07

[quote="Paardenmenz"]Mijn paard schuurt ook weer :( Wat zijn jullie ervaringen met appelazijn voeren tegen eczeem? Wat zijn de nadelen? Ik begin liever niet aan een deken aangezien mijn paard niet zo'n erge jeuk krijgt. Maar ze schuurt toch wel stukken staart weg. Ik zou bijna een bandage om haar staart wikkelen XD Maar ik heb nog nooit iemand dat zien doen, dus is vast een slecht plan? Ik wilde ook beginnen aan verzachtende spulletjes smeren.[/ *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* quote Deken erop en geen bandage heel slecht plan anders zouden er inderdaad meer paardjes mee rondlopen .Mijn paard heeft ook niet zo,n heel erge jeuk maar met de deken dus helemaal niet ,en van jeuk kan je aardig gek worden

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 15:42

Een gewone vliegendeken kan ook al voldoende zijn als ze niet zo heel veel jeuk hebben hoor!
Is hier, tot nu toe, dit jaar, voldoende, en ik spuit met azijn, vinden vliegen ook niet fijn :+ , van jeuk wordt je inderdaad gek 8)7

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 16:08

pommetje1 schreef:
Sorry, beetje late reactie, maar bedankt voor alle antwoorden op mijn tectonik vraag.
Ik heb toch wel echt het idee dat het werkt, voordat ik het er op smeerde kon ik haast niet rijden want dan werd ze echt GEK van de beessies om haar heen, en met met Tectonik heb ik weer normaal kunnen rijden... of het moet toeval zijn :o

En over de manen vlechten.. ik gebruik gewoon mensen elastieken, dat gaat hartstikke goed. Nu heeft mijn paardje wel lange manen en dan blijft het denk ik wel beter zitten dan bij korte dikke manen.

Vorig jaar kreeg ik dit van een vriendin die bij de dierenarts werkte omdat ze het over hadden. Het is eigenlijk bedoelt voor koeien begreep ik, maar hij was benieuwd of het ook voor paarden werkt en ik heb echt het idee dat het super werkt voor mijn fjord. Vorig jaar had ze echt heel veel jeuk en zag je dat ze echt staart en manen schuurde. Nu zie ik af en toe een onregelmatig schuur plekje. Daarnaast begint ze na het rijden oid ook niet direct te schuren, eerder zag ik haar echt vaak schuren, nu nog af en toe. Ik smeer haar een keer in de zeven weken helemaal in en dan op de gok ongeveer 60 ml. De staleigenaresse heeft ook een paard met zomereczeem en zou het ook gaan bestellen, ben erg benieuwd of het voor haar ook werkt. Ook al denk ik dat op tijd beginnen toch een beter effect heeft.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:22

Klinkt goed Jets!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:15

Ik heb vandaag tectonik over de paarden gedaan. Ik ben benieuwd.
1 jaarling heeft echt een snoet met muggebulten. Kijken of dat nu mindert.
Een 9 jarige schuurt heel licht. Staat nog zonder deken. Al zal dat met de voorspellingen over zijn dit weekend.
Of zou het nu toch zonder kunnen blijven?

Hoe snel merkte jullie resultaat?

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 21:25

Hoi ik ben helemaal nieuw op het forum, maar lees toch al tijden mee.
Ik heb een 9 jarige Friese kruising. Helaas heeft hij 2 weken de tijd gehad zich te schuren terwijl ik aan het verhuizen was en de verzorging aan iemand anders over gelaten heb. deze persoon heeft met alle goede bedoelingen mijn paard op een weide gezet met jong bloeiend en groeiend gras. Veel te gek natuurlijk.
Gelukkig houd ik de manen kort, anders was het helemaal geen gezicht geweest nu.
Hij heeft onder tussen de eczeemdeken op en ik ga een potje Derfen halen. Hopen dat het nu dan ook een beetje uitblijft met het schuren.
Hij gaat nu in tegenstelling tot anders elke avond naar binnen en pas wat later op de ochtend weer naar buiten.
Ik zag op de tv reclame van Bepanthen tegen eczeem, zou ik dit op de kale plekjes op zijn hals kunnen smeren? Dit om de jeuk iets te verzachten.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:48

bruintje123 schreef:
Ik heb vandaag tectonik over de paarden gedaan. Ik ben benieuwd.
1 jaarling heeft echt een snoet met muggebulten. Kijken of dat nu mindert.
Een 9 jarige schuurt heel licht. Staat nog zonder deken. Al zal dat met de voorspellingen over zijn dit weekend.
Of zou het nu toch zonder kunnen blijven?

Hoe snel merkte jullie resultaat?

Ik heb het spul vorig jaar aan het einde van het seizoen gekregen, eerlijk gezegd weet ik niet zo heel goed meer of ik echt verschil merkte, volgens mij heel iets, maar wanneer? Pfoe geen idee! Dit jaar heb ik haar voor het seizoen begon al ingesmeerd als preventie toen ze nog geen jeuk had :)

sitasgatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:46

MoniekV schreef:
Ik vind wekelijks wassen ook wel heel veel, dat droogt de huid uit.
Wat voor verkoelende gel gebruik je?

ik was met teershampoo en heb verkoelende anti jeuk en schuur gel van de epplejeck eigenmerk.
vandaag komt een nieuwe verpakking derfen binnen op advies van anderen heb ik dat besteld.

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:01

Onze eczeempony wordt regelmatig gewassen, maar niet wekelijks, dit is toch wel erg vaak.
Ze wordt gewassen met eerst cowboy magic shampoo (Shine in, yellow out)(Om ze wit te krijgen, is een haflinger) en daarna met tea tree shampoo tegen de eczeem. Heel goed uitspoelen en dan anti-klit erin van Cowboy Magic, dan vlechten en de stal op. Als ze helemaal droog is klambu eczeemgel erin.
En dan hopen dat ze weer eventjes jeuk vrij is ;)

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:56

Iemand een idee waar ik in de buurt van Hilversum z-itch kan krijgen? Inmiddels al drie dierenartsen verder waarvan 2 het niet kennen en 1 heel moeilijk doet.
Helaas werkt voor hem een goede deken en voeding met zo min mogelijk suiker niet genoeg

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:19

Jets schreef:
pommetje1 schreef:

Vorig jaar kreeg ik dit van een vriendin die bij de dierenarts werkte omdat ze het over hadden. Het is eigenlijk bedoelt voor koeien begreep ik, maar hij was benieuwd of het ook voor paarden werkt en ik heb echt het idee dat het super werkt voor mijn fjord. Vorig jaar had ze echt heel veel jeuk en zag je dat ze echt staart en manen schuurde. Nu zie ik af en toe een onregelmatig schuur plekje. Daarnaast begint ze na het rijden oid ook niet direct te schuren, eerder zag ik haar echt vaak schuren, nu nog af en toe. Ik smeer haar een keer in de zeven weken helemaal in en dan op de gok ongeveer 60 ml. De staleigenaresse heeft ook een paard met zomereczeem en zou het ook gaan bestellen, ben erg benieuwd of het voor haar ook werkt. Ook al denk ik dat op tijd beginnen toch een beter effect heeft.

Ik gebruik ook Tectonik, maar even over de hoeveelheid die je beschrijft....Kun je dan niet beter, vaker smeren en dan minder per keer. max. dosis per keer is 20 ml...

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:35

TinePine schreef:
Jets schreef:

Ik gebruik ook Tectonik, maar even over de hoeveelheid die je beschrijft....Kun je dan niet beter, vaker smeren en dan minder per keer. max. dosis per keer is 20 ml...[/quote]

De dierenarts heeft deze dosis er voor mij opgeschreven dus die hou ik aan. Op de verpakking staat dat je de behandeling na 7 weken moet herhalen. Ik weet ook niet of jullie dezelfde hebben aangezien mijne dus eigenlijk niet voor paarden, maar voor koeien bedoeld is.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 17:42

Wat smeren jullie in de manen/staart om te verzachten? Ik heb wel shampoo tegen de jeuk, maar wil niet te vaak wassen. En met dit weer sowieso niet. Nu zoek ik iets wat fijn smeert en ook werkt.

Gister heb ik geen vliegenmasker meer opgedaan. Die zat na die regenachtige dagen onder de modder. Dus helemaal uitgespoeld, maar zeiknat terug omdoen vond ik ook zo wat. Ben heel benieuwd hoe het morgen of overmorgen gaat met m..

Sowieso tijd om binnenkort een nieuwe te kopen, zit al een heel gat in :')