[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:16

Vandaag de uitslag van de cushing test gehad. Volgens de dierenarts is ze een grens geval omdat de seasonal rise eraan komt. Over 6 weken gaan we opnieuw testen.

Superroos: vervelend dat je niet weet wat je pony verkeerd. Hopelijk knapt hij snel op met het zooltje eronder.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:45

Wat was de waarde Esther?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:46

De waarde was 46, ik denk zelf dat het toch echt cushing is. Maar wil ook niet met medicijnen beginnen als het niet nodig is.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 14:51

Dat is geen grensgeval, maar wel echt Cushing (zie op voor waardes). Ik zou juist wel met medicijnen beginnen, waarom een paard onnodig laten lijden (intern). En dat bedoel ik totaal niet aanvallend.

En misschien doet hij het goed op een lage dosis als 1/4 of 1/2

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:06

Douraque schreef:
Dat is geen grensgeval, maar wel echt Cushing (zie op voor waardes). Ik zou juist wel met medicijnen beginnen, waarom een paard onnodig laten lijden (intern). En dat bedoel ik totaal niet aanvallend.

En misschien doet hij het goed op een lage dosis als 1/4 of 1/2

Ik ken de waardes uit de openingspost. De dierenarts noemde alleen de grenswaardes 29 en 47 tijdens de seasonal rising. Vandaar haar advies voor een her test.

Ik denk er nog een paar dagen over na, wat ik nu wil. Paard loopt momenteel met een hoef heel gevoelig op het harde/ steentjes. En krijgt vanaf vandaag pijnstillers. Eerst dit maar even aankijken, voordat de volgende medicijnen erin gaan.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:19

De grens waardes zijn tussen de 20 en 40 gemeten vanaf een waarde van 29. Dus vanaf een waarde van 20 spreekt men al van Cushing, jouw paard heeft 47. Die waarde heeft niets meer met de seasonal rise te maken en duidt duidelijk op Cushing

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:26

Ik vind dat met die grenswaardes nog wat moeilijk te begrijpen.
Dit is het referentiekader, met 10 aan weerszijden van de ATCH waarden:
20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 pg/ml Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Ik snap dat alles van 29 en 47 cushing is, maar wat bedoelen ze dan met de waardes 20-40 en 37-57?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:57

geerke schreef:
ohjajoh6 schreef:
Ja maar dat is toch nou juist net het punt bij SR , Geerke? Er is niets te zien van een gekanteld hoefbeen op de foto's...

daar ben ik natuurlijk wel blij om maar vind het heel vreemd.Is het paard van SR dan wel HB geweest?
Ik heb namelijk het vermoeden dat er ook vaak sprake is van spierbevangenheid.Dat kan hetzelfde beeld geven,alleen geen warme hoeven,geen pulsatie en geen merken op de hoeven.

Bevangenheid was er, alle kenmerken, hete hoeven, pulsatie en bij de smid duidelijk te zien..
Hij is vanaf zijn 3e jaar al regelmatig flink bevangen geweest

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:14

en geen gekantelt hoefbeen dus....was je er snel bij of heeft ze niet lang in de HB stand gestaan?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:44

Aan wie de prascend in 4 deelt, hoe doen jullie dat ? in 2 lukt nog, maar in 4 valt het pilletje helemaal uiteen ...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 17:58

In 4 delen doe ik met een scherp aardappelmesje, goed in het midden zetten. Bij mij lukt het altijd wel

Van die grenswaarde wordt een marge genomen waardoor een paard vanaf met een waarde van 20 al Cushing heeft. Daarom zeg ik ook dat jouw paard geen grensgeval is in mijn ogen, maar overduidelijk Cushing heeft.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:47

Thirteen schreef:
Aan wie de prascend in 4 deelt, hoe doen jullie dat ? in 2 lukt nog, maar in 4 valt het pilletje helemaal uiteen ...

Met een pillensnijder. Die kan je bij een apotheek halen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:55

geerke schreef:
en geen gekantelt hoefbeen dus....was je er snel bij of heeft ze niet lang in de HB stand gestaan?

Niet direct te zien op de foto, smid vermoed hem er zeker vaan gezien de wijze waarop hij zich voort beweegt.. Second opinion is aangevraagd..
Hij is meerdere keren bevangen geweest. Liet de symptomen vaak maar matig zien maar in de hoef was het allemaal erg duidelijk zichtbaar..
Laatste keer nog voor 4 maanden terug nu denk ik.. En vanaf toen gaat het bergafwaarts..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:57

Apart om te lezen dat veel dierenartsen zelf nog moeite hebben met de waarde goed te schatten.. Fiek was met zijn 52 ook duidelijk cushing, maar volgens arts een twijfelgeval die we over enkele maanden nog eens zouden kunnen testen, terwijl hij notabene ook erg veel symptomen had..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:00

SR: dat vind ik dus ook, eigenlijk schrikbarend dat wij als "leken" het "beter" weten.

En sterkte trouwens, hoop dat Fiek beter loopt op de zooltjes

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:03

Daarom vind ik het extra lastig om het gesprek aan te gaan met de dierenarts. Ben me goed aan het voorbereiden om het gesprek aan te gaan, zodat ik toch kan beginnen met een lage dosis.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:11

Ik heb qua dosis niets met mij DA besproken. Zij adviseerde mij op 1 pil te beginnen zelfs, nog geen eens opbouwen

Het is dankzij dit topic en de mensen dat ik toch ben begonnen met opbouwen. Zo heb ik niet alleen de ergste symptomen nog een beetje kunnen opvangen, maar ben ik ook gestopt op 3/4 pil. Daar staat hij nu bijna 1 jaar op en hij doet het geweldig

Foto van gisteren, geschoren en wel:
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:12

mooie spikkel!Hij ziet er heel goed uit hoor!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 22:20

Dank je geerke :D

En we hebben de vijf shiatsu behandeling achter de rug. Eigenlijk moet ik zeggen 2 shiatsu en 3 sportmassages. Tijdens de shiatsu was hij heel ontspannen en werkte meer relaxend. Ze kon toen wel voelen dat hij enorm veel levensenergie heeft.

Toen is ze overgegaan op de sportmassages. Daar merkte ze op dat hij enorm los is, daar kan menig (jonger) paard een puntje aan zuigen. En ook dat hij een ontzettend sterke wil heeft

Conclusie is dat de sportmassages zoveel heeft gedaan, dat hij ruim de helft minder sleept met zijn achterhand. Dus we gaan hier mee door, maar dan met enkele maanden ertussen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 06:27

Fijn dat die massages zoveel goeds doen bij jullie :-) Hij ziet er goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 07:27

Hij ziet er fantastisch uit Douraque!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:43

Gaaf zeg dat dat zo goed aanslaat Douraque! Hoe kwam je er bij om dat te gaan doen?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 09:47

Er bood iemand 5 gratis shiatsu behandelingen aan in het kader van afstudeerproject. Ze zocht oudere paarden waarvan de achterhand wat zwakker was. Ik heb daarop gereageerd met de gedachte baat het niet, schaadt het niet.

Ben nu ook superblij dat ik dit heb gedaan, vooral omdat ik nu weet dat de sportmassages daadwerkelijk effect hebben

En ik ben ook superblij dat hij er zo goed uit ziet en goed op de medicijnen reageert :D

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:03

Jij bent ook blijven hangen op 3/4 pil toch? Wat merkte je bij een halve waarvan je dacht: dit is nog niet voldoende?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:15

Ik ben idd blijven hangen op 3/4. Heb niet meer gekeken wat hij zou doen op 1/2. Ik ben destijds omhoog gegaan omdat het net niet was. Maar omdat hij nu zo goed in zijn vel zit, laat ik het ook zo. Ik ga wel halverwege de seasonal rise hertesten