[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:18

dan zou ik voor een 6.0 inch gaan die staat gelijk aan 1,83m beter iets te groot als te klein.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:39

Even een vraagje aan degenen die met Groene Os reinigen: wanneer begin je daar het beste mee? Ik weet dat je het op moet bouwen en dat het uiterlijk begin maart moet, maar is het dan begin maart starten met opbouwen, of begin maart de volledige dosis geven?

Edit: zin verduidelijkt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 14:53

Ik zou zsm beginnen en niet wanneer het seizoen juist begint, ik zou liever je paard al voor de zomer schoonhebben.
Ik ben nu juist halverwege (goed dat je het zegt, want ik moet dus weer brood meenemen naar stal).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:58

Oké, bedankt voor de tip. Met hoeveel druppels begin je of staat dat op de fles (ligt op zolder,zal zo eens kijken) en wat kan ik aan reacties verwachten? Ik heb haar wel regelmatig met brandnetel gereinigd, maar nog nooit hiermee.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:35

Ik begin de eerste week met 2x 5, dan na een week 2x 10, nog een week 2x 15 en nu zit ik op 2x 20.

Sybrich had de eerste keer (niet te vergeten dat ze daarvoor nooit hele specifieke verzorging gehad heeft gehad) oormijt, schurftmijt en een soort van schimmel. Dus dat was wel vrij heftig. Mja, zij had al jaren ZE en daar werd nooit echt iets aan gedaan, behalve van buitenaf wat smeren.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:36

Dank je wel! Ik heb ondertussen de anamnese van Bregh weer gevonden, ik moet ongeveer hetzelfde beginnen, alleen stond er niet bij wanneer. Zij heeft het vrij licht, en ook pas sinds dit jaar plus is al regelmatig met brandnetel gereinigd, maar toch fijn dat ik iets heb waar ik op kan gaan letten.

Moet het flesje trouwens leeg per kuur, of is er een bepaalde periode dat je moet geven, want dat zie ik ook nie tin de anamnese staan...Wel dat bij bv heftige reacties het na een periode van 3 weken rust nogmaals herhaald kan worden.

Hoe doe jij dat trouwens met de druppels als je er niet kan zijn? Kan ik dat op een stukje brood doen en bij het voer klaarzetten? Ik voer namelijk zelf maar ben er niet altijd bij.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:13

appie heeft ook die druppels gehad
ik deed het dan ook wel op een stukje brood en dan in een zakje klaarleggen,zonder zakje er omheen had ik het idee dat het dan uitdroogde en niet werken zou.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:20

Ah, gelukkig. De bakjes voer die ik klaar zet zijn afgesloten, dus uitdrogen is niet snel aan de orde. Gelukkig, weer een oplossing rijker!

Dank je wel meiden!!

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 18:28

Volgens mij, heeft mijn pony gisteren weer geschuurd bij haar manen... Hebben hier nog meer paarden geschuurd? Ik ga zo vanavond weer kijken! Hoop dat de deken dit jaar later op kan!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:21

Aam_mic, er zijn geen vliegjes momenteel dus kijk ook eens naar voeding of het daarvan komt.

atorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:36

Mocht je op zoek zijn naar een nieuwe deken, ik plaats net bij commercieel een oproepje. Boett dekens bestellen voor 31 januari geeft 20% korting. Ook liggen er nog wat kleine maten Everline dekens, voor € 59,00 kijk op mijn site www.atorka.nl

op zoek naar informatie over zomereczeem> kijk dan eens op www.zomereczeem.info

atorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:42

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 00:09

Ik heb ook bakjes met voer (2 per dag) die ik klaar zet, ik kom dus maximaal 4 voerbeurten lang niet, want meer voerbakjes heb ik niet :)
Gewoon op een klein stukje brood en dat in het bakkie en klaar is kees :)
Helaas krijgt ze ze dan niet een kwartier voor of na de voerbeurt, maar goed, dat is helaas niet anders. Als ik er toevallig rond die tijd ben, dan wel natuurlijk...

Ik maak het flesje altijd op, maar er zijn ook mensen die het maar een maand doen, maar dat vind ik zonde van mijn flesje (zei de Nederlander :D).

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:17

Ik heb het boekje "zomereczeem opgeslost door voeding" gelezen van Nicolette Hebing. Hebben er meer mensen hier ervaring met haar manier van voeren? Ik heb altijd al het idee gehad dat bij mijn pony het te maken heeft met de voeding. Maar ik kon nooit een juist dieët vinden. Ik wil nu dus 1x per dag bietenpulp met zemelen gaan voeren. Daarnaast wil ik haar nu gaan reinigen met brandnetels en in een kuur zeewier geven. Zeewier mag je toch niet constant blijven voeren vanwege de schildklier? Daarnaast wil ik haar een compleet suplement van Naf geven om wel alle vitamine's binnen te krijgen.
Met het gras vindt ik het altijd moeilijk. Ik heb een grote wei voor 2 pony's. Ik vind het ook altijd zonde als het gras niet wordt gegraast. Ik wil vanaf maart de grote wei dicht gooien en ze dan alleen op het zand laten staan. Wanneer het gras goed heeft kunnen groeien beginnen met strip-begrazing.

Wie heeft er ervaring met dit dieet? Of met het voeren van brandnetels en zeewier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:31

Die van mij is jeukvrij op hooi (nu voordroog) en vitaminekorrel, nu kreeg die ook last op 24/7 vol vet koeiengras (stijf, diarree en jeuk) Met de hoge hooiprijzen zou ik sterk overwegen om van je wei voornamelijk hooiland te maken.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:13

Dit hebben wij in het verleden wel ooit gedaan. Toen kwam er een boer die het voor 100 euro deed. Helaas hebben wij in de buurt nog steeds geen boer/loonwerker kunnen vinden die het voor een normale prijs deed. Ik heb ook geen idee meer hoeveel pakjes hooi wij van ons land af konden halen. Maar het is misschien wel weer een goed idee om het weer een keer uit te gaan zoeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:58

steffie,het beste is om supplementen altijd in een kuur te geven.
dus 3-4 weken wel en dan een aantal weken niet,want het lichaam mag zelf ook wel wat doen :j

als je wilt gaan reinigen met brandnetel word het volgens mij wel een vrij prijzige aangelegenheid?
denk dat je wel flink wat moet geven ,wil het effect hebben.

denk dat je daarom beter gebaat bent bij een kuur als drainage compositum of all septicum.
info staat hier wel:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... um/102504/
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... um/102506/

als het lichaam dan schoon is,kun je daarna beginnen met het geven van zeewier.
ik geef zelf tijdens een reinigingskuur geen supplementen omdat ik me altijd afvraag of het misschien toche en verkeerde invloed kan hebben.

zeewier is prima spul hoor, en kan best werken.
zit wat meer jodium in en daardoor kan de schildklier wat sneller gaan werken,maar echt rampzalig is dat niet als die iets te snel werkt.
,en dat kun je bij twijfel ook laten testen .

stripbegrazing vind ik zelf niet zo eigenlijk, betekend namelijk dat ze uit zo'n strip vaak nog ontzettend veel verkeerd gras naar binnen krijgen.
dan liever de wei openhouden zodat die zo kort mogelijk blijft en desnoods een pluk hooi bij geven als er echt te weinig op komt.
of inderdaad wat tamary zegt, eerst hooi er af en dan de paarden er op

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:16

kan je als je zo'n drainage compositum kuur geeft nog wel andere medicijnen geven?
of hebben die dan geen werking meer?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:23

hebben jullie nog tips om het hoofdgedeelte goed op te houden?
mijn pony heeft daar altijd zo'n hekel aan en schuurt deze ook af met als gevlog een karige voorpluk.

ik ga deze zomer ook weer aan de stripbegrazing of halve weide denk ik.ik wil wel voor het eerst graaskorven gaan gebruiken,vind het alleen doodeng om een halster aan te laten,brr :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:36

ik vind die dingen echt niks, een paard met een muilkorf om vind ik het.
kun je niet eerst de wei laten afgrazen door ander vee of paarden van een ander of hooien?

ap gaat gewoon weer op een kale wei, doet hij het supergoed op :D
zo kort dus:
Afbeelding

hij was echt zo mooi op gewicht daardoor *\o/*

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 17:52

Ellepel, ik wil eigelijk wel de suplementen altijd aanbieden. Aangezien er in bietenpulp en zemelen niet veel vitamines zitten. Voorheen kreeg ze altijd brokken, maar daar wil ik haar nu af halen. Ik heb de brandnetels nu besteld bij de paardendrogist, ik heb hier 18 euro voor betaald. In de zomer wil ik ze zelf plukken. Maar er groeit nu niks.
Ik moet wel heel eerlijk zegen dat ik nog niet goed heb gelezen hoe het reinigen met brandnetels werkt. Vorig jaar heb ik wel drainage gegeven. En opzich beviel dit ook wel, maar ik wilde nu iets natuurlijkers proberen.

Ik vind stripbegrazing nou juist wel fijn aangezien ze dan niet teveel gras binnen krijgt. Afgelopen jaar mochten ze 2 uur per dag op het gras. Maar dan vergat ik nog weleens om de wei dicht te doen. Dan stonden ze 5 uur te grazen. Met stripbegrazing kan ik teminste precies zien wat ze binnen krijgen. Het zal dan ook om een klein stuk per dag gaan. Geen meters :n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:52

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:08

ellepel,ik moet wel,kort gras kan niet ik heb 2 zandeters dan.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:33

@timokyana
ik herken je probleem heel goed ik kan de meine ook niet op een te korte wei zette wegens zand eten.
heb er ook niet echt een oplossing voor (als enig paard van stal binnen is ook geen opsie)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 07:03

ik snap het niet ,hoe bedoelen jullie zand eten?
als er te weinig gras staat dan voeren we hooi bij.
maar bij ons staan ze het hele jaar door op de weide, dus dat gras is vanzelf op,maar ik zie ze bij ons zelden zand eten.