[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

isioma

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:21

ik gebruik nu sinds een maand Hippo-Ex-cema en moet zeggen dat het erop lijkt dat de jeuk een heel stuk verminderd is.
Ondanks de deken schuurde hij al jaren flink en ik kon smeren wat ik wilde.
Ik heb wel uitgevogeld dat hij geen voer met melasse of teveel eiwit moet hebben, dus hij krijgt van Mijten halfomhalf de Nova mix en de Quatro.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:23

fjordenfan schreef:
ik gebruik nu sinds een maand Hippo-Ex-cema en moet zeggen dat het erop lijkt dat de jeuk een heel stuk verminderd is.
Ondanks de deken schuurde hij al jaren flink en ik kon smeren wat ik wilde.
Ik heb wel uitgevogeld dat hij geen voer met melasse of teveel eiwit moet hebben, dus hij krijgt van Mijten halfomhalf de Nova mix en de Quatro.

Is inderdaad ook zo :)
die Nova mix die is ook speciaal voor exceempaarden :j schijnt te helpen, ik gebruik het zelf voorlopig nog niet :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:33

In NAF Kompleet Plus zit ook melasse. Volgens de site van de paardendrogist zit er wel maar heel weinig van in. Ik geef 60gr per dag. Zou dit jeuk kunnen veroorzaken?

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:35

Flosje446 schreef:
In NAF Kompleet Plus zit ook melasse. Volgens de site van de paardendrogist zit er wel maar heel weinig van in. Ik geef 60gr per dag. Zou dit jeuk kunnen veroorzaken?

moeilijk te zeggen natuurlijk
Als je het weghaalt en de jeuk stopt en als de jeuk terugkomt wanneer je het weer voert is het duidelijk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:39

flosje:
als jouw paard allergisch is voor melasse dan is dat dus al te veel ja.

wat smeersels betreft heb ik er wel tig geprobeerd,werken allemaal voor 3 weken en daarna niet meer.

ik las op de vorige pagina iets over babyolie??
kijk daar mee uit, heb ik ook geprobeerd en pony was daardoor dus wel verbrand door de zon er op!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:16

Olie verstikt sowieso de huid ook vaak sneller als je denkt!

Heb net nieuwe deken besteld, alleen dan maat M.
Ze heeft nu een L om, maar staat op de kortste standen overal en nog vind ik hem wel iets te lang. Ze is ook behoorlijk veranderd qua bouw. Maar mocht die M toch te strak zitten dan ruil ik hem gewoon weer om.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:20

zo moet ik nog steeds appie zijn boett een stukje korter maken, die hangt hem soms over zijn billen hahaha :D

paardje van een stalgenootje van me heeft ook ineens zomereczeem??

zo raar he, dat dier staat al vanaf veulen bij ons en en nooit ergens last van.
en nu?ze heeft de staart halfkaal,ribbels in de hals en dikke jeuk....
ze is alleen dus wel zwanger...net 4 weekjes geloof ik.
zou dat zoveel invloed hebben op hormonen e.d dat ze daarom nu zo'n jeuk heeft?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:21

Mijn paard heb ik helemaal van de brokken afgehaald. Hij staat ook nog eens met een blessure, dus heeft het ook niet nodig. Hij is toen eigenlijk geleidelijk aan gestopt met schuren. Ook de staart ziet er nu rustig uit en het gaat ook goed met zijn hoofd waar de kap niet meer overheen zit. Helaas zijn er van de 4 vlechten waarmee ik begon wel nog maar 3 over, maar ach, als dat alles is!

Sonja, bevalt jouw deken nog? Ik zit er namelijk aan te denken die volgend jaar te kopen, maar vraag me af of dat klitteband wel goed blijft als er zand en hooi e.d. in komt.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:22

Ik heb niks aangepast, alleen echt een goede exzeemdeken gekocht (Rambo sweet itch) en ze heeft niks meer geschuurd! de staart is lekker lang van boven en de manen groeien ook weer aan. Hoop dat het zo de rest van de zomer blijft!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:31

Annetje, ik vind hem nog steeds helemaal geweldig :j
ik wil er volgend jaar een witte/zand kleurige bij bestellen

de levering duurt even (ruim op tijd bestellen dus :+)
dit kan als de deken nog gemaakt moet worden (dat was bij mij het geval) en de "royal mail" kan een "royal pain" zijn kwa tempo

het hoofdeel bevalt ook nog steeds erg goed, ik heb het vliegengordijn er gewoon aan gelaten en ze heeft er geen last van
klitteband doet het ook goed, ook als er wat hooi en stro en troep in komt

ik twijfel alleen of ik er bij de volgende toch niet een rits in bestel , het aantrekken van de halsdeken moet je even handig in worden omdat de hoofdkap die er aan zit ook de oren etc bedekt, dus dat is even het truukje doorhebben zeg maar .
met rits langs de hals zou dat misschien net even wat makkelijker zijn, maar een rits is toch ook wel weer kwestbaar ben ik bang

mmm, als ik er zo over na kijk ga ik toch maar voor een 2de deken in exact dezelfde uitvoering denk ik ...gewoon zonder rits, met vliegengordijn
maar wel in het lichtbeige voor de echte hete zomerweken zeg maar

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:37

Iemand hier een ideetje voor een volgende creatie:
Ik heb vorig jaar een ongevoerde regendeken gekocht.
Afgelopen einde zomer deed ik een halsdeel met regendeken op, alleen het halsdeel (ivanhoe) zoog het regenwater mee de deken onder, waardoor de regendeken van onder ook nat werd. Was wel snel droog, maja vond het zelf niet ideaal.
Nu heb ik dus vorig jaar een nieuwe gekocht (want die ander was niet echt waterdicht meer), en nu wil ik dus een hals maken aan die regendeken, maar dan van buitenaf. Een eenvoudig systeem dus, waarmee ik de hals wel kan afdekken in de laatste schuurperiode.
Aangezien we allemaal bijna ervaren naaisters zijn en barsten van de creativiteit (want dat zijn eigenaren met eczemers haha) hoop ik dat iemand ideetjes voor me heeft.
Ikzelf heb er wel wat, maar hoor toch graag andere dingen, zodat ik wat meer tegenover elkaar kan leggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:42

ik had het dus zo:

de hals van mijn oude pagony afgehaald
Afbeelding

en op de rand wat sluitingen gemaakt.
Afbeelding

je ziet wel dat er een stukje bloot is, kan bij appie prima en zo word de rest niet nat van binnen,wanbt het kan niet doortrekken

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:46

Misschien een hals die je aan de buitenkant kunt bevestigen dmv D-ringen? Moet je wel die mogelijkheid ook hebben bij je regendeken trouwens, weet niet of daar bevestigingpunten aan zitten?

Edit: zoals Ellepel ook heeft maar dan indien mogelijk met minder bloot deel.

Wij hadden Darren ook altijd met losse hals lopen en dan regendeken erover, nooit echt lastgehad dat hij te nat werd onder de deken eigenlijk.

Heb vandaag een lycra halsdeken lopen maken voor Storm en vond het helemaal geweldig, man wat een mooi spul qua pasvorm en stretch enz! Ik ga nog enkele aanpassingen maken om hem helemaal goed te krijgen.
Moet helaas echt eerst een nieuwe naaimachine zien te vinden.
Maar als ik het helemaal klaar heb straks wordt het denk ik echt een blijvertje!
Had net geen camera mee toen ik ging passen maar ik zal morgen even foto's maken.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 19:51

Weet eigenlijk niet eens of er van die ringen op zitten haha, niet op gelet, zal morgen eens kijken.

Ben benieuwd naar foto's van je zelfgemaakte deken opisop_shop.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:05

ik heb er nu een 100 grams deken bij gekocht voor aankomende herfst en dat is wel een met ringen, heb ik mooi voordelig hier op bokt gekocht.
ja er zit wel wat bloot,maar valt bij ap heel erg mee, hij trekt alleen wat te ver over zijn schoft ,dus dat zet ik dan apart vast.

ben benieuwd naar je creatie opisop!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:08

Maar stel dat m'n deken geen ringen eraan heeft?
Wat dan? haha Zelf erin maken is hij niet meer waterdicht op die plekjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:16

kijk dan hoe ik het heb gedaan.
is op de rand, en die rand blijft hoe dan ook waterdicht als je daar wat opzet

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:30

CarolShadow schreef:
Olie verstikt sowieso de huid ook vaak sneller als je denkt!

Misschien dat daarom Kaspar meer haaruitval kreeg nadat ik de Shapleys MTG gebruikt had, dat is ook heel vet.
Het was me hiervoor nooit opgevallen, maar na paar dagen smeren merkte ik toch dat er veel meer manen los
kwamen.

Waar is dat Mijten voer eigenlijk te koop? Ik zal eens mijn leverancier belletje geven, misschien kan hij eraan komen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:35

Olie op de huid ben ik helemaaaal geen voorstander van.
Ik loop zelf bij een therapeut, die is ook huidtherapeut en kan mij dus veel advies e.d. geven (huid = huid, ongeacht dier of mens)
Beter te gebruiken is een vochtinbrengende creme, dit trekt echt in de huid, om daar z'n werk te doen, zonder te verstikken of wat ook.

Ellepel: in de rand blijft het wel waterdicht? nou dan zal ik morgen eens me deken uit de verpakking halen (slecht hé, nog steeds in verpakking met kaartjes en alles er nog aan haha)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:56

Helaas 'verstikte' bij Pride de manen al voor ik er 1 keer met olie/creme bijgeweest was. Vorig jaar kwam het dacht ik door een Lycra Hoody deken (die sloot helemaal aan, zat suer dacht ik tot ze nog alle manen verloor). Dit jaar de gewone boett gebruikt maar hetzelfde resultaat. Pas toen ze al aardig uit aan het dunnen waren ben ik gaan smeren...

Ik heb ook een creatie regendeken-halskap. Ideaal voor het voor en naseizoen. Niets crea's, gewoon een halsstuk van de pagony deken geknipt en aan de regendeken genaaid ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:57

Echt eraan vast dus?
Is dat niet heel zwaar om aan en uit te trekken?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:59

Ik vind het niet veel anders dan een echte boett, behalve dan dat je daarna ook de voorsluitingen vast moet maken.
Misschien wel iets zwaarder maar niet dat je daar last van hebt, vind ik.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:59

Pink_Horizon: bij mijn stikken de manen ook als de deken te straks zit. Die ik nu heb zit heel los om de hals en nu gaat het goed.
Opisop_shop: lijkt mij ook moeilijk met aan/uittrekken, tenzij je de regendeken er gewoon langs laat hangen en alleen het halsdeel over het hoofd trekt. Vliegendekens maak ik ook weleens bij de borst vast (i.v.m. klittenband wat altijd wel los gaat zitten en dan verschuiven) en trek dit ook over het hoofd, het minste gedeelte dan en de rest laat ik langs de hals liggen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:04

Mijn boett deken (uhm, volgensmij is dit een everline) zit ook heel losjes en imo goed adembare stof, maar toch lijken ze uit te vallen....

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:53

Hallo allemaal.

Gezien de grootte van dit topic heb ik niet alles doorgelezen...
Maar ik heb een arabier met Z.E tot nu toe heb ik het onder controle kunnen houden met balance kruidenmix, anti-jeuk shampoo en fenonolf.
Sinds vandaag is het alleen duidelijk dat het te erg wordt,
haar hals is gevoelig bij aanraking en haar staart is open geschuurd...
Ik zit dus te denken om toch maar een ZEdeken op te gaan doen,
ik wilde het in eerste instantie liever niet omdat ze nooit onder dek staat,
haar dunne huidje schuurd altijd open met een (winter)deken en met zo'n bh eronder lag haar schoft open, waar ze nu nog een litteken van heeft.
Maar gezien ik de jeuk bij haar echt heel zielig vind, ben ik toch bang dat een deken nu toch echt nodig is.

Mijn vraag is dus; welke adviseren jullie???