Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDora

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:08

Bij mijn haflinger hebben ze vastgesteld dat ze cushing heeft, nu ben ik met de pergolide gestart 1mg (sinds 16 dagen) maar op dit moment gaat het slechter dan voor de medicijnen ze loopt heel moeilijk wilt bijna geen brokken meer en was tot een paar dagen heel erg aan de diaree. Heeft iemand hier ervaring mee?
Het is zo vervelend om haar zo te zien

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:09

Ben je direct gestart met 1 mg? Want dat zou het verklaren. Je moet namelijk heel rustig opbouwen omdat het een heftig medicijn is.

LisaDora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:13

De dierenarts wilde gelijk met 1mg beginnen omdat ze ipv 10% cortisol 50% cortisol aanmaakt, ze het helpen om te halveren?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:32

Ik moest in 6 weken tijd opbouwen met Pergolide. Eerst 2 weken 0,25,dan 2 weken 0,5, dan 2 weken 0,75, en dan 1mg, waar hij nog steeds op staat. Hij heeft zo geen last gehad van bijverschijnselen.
Dus ik zou ook weer terug gaan in dosis. Misschien eerst 2 weken 0,5, dan 2 weken 0,75, en dan op 1mg.

LisaDora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:45

Dan gaan we dat maar eens proberen, ik was er al niet blij mee om gelijk zo,n hoge dosis te geven.dankejwel voor het snelle antwoorden!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 20:51

Geen dank, we zijn hier om elkaar te helpen.
Wat voor paard/pony heb je en wat is zijn gewicht?
En wat waren de klachten?

LisaDora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:06

Ik heb een haflinger ze is 25, haar gewicht 400 kg.
Sinds een jaar of drie kwam ze niet meer goed van haar wintervacht af, bulten ipv kuiltjes boven haar ogen haar vacht begon te krullen, zweten , ene dag heel erg sloom andere dag fit.
En wat er daarvoor al vastgesteld is dat ze artrose heeft.
Ik heb wel wat foto,s maar begrijp nog niet helemaal hoe ik die op het forum kan zetten :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 21:19

Ok, dan zou misschien 0,75 ook wel voldoende kunnen zijn als voorlopige eind dosis. Kan je altijd ook nog omhoog als ze slechter wordt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 23:11

1 mg voor een paard van 400 kg vind ik best veel, al snap ik dat je DA ook naar de cortisol heeft gekeken en dus wellicht hoger in wil zetten. Maar zoals gezegd zo snel opbouwen en dan een relatief hoge dosis zeker voor haar gewicht dat is gewoon heeeel pittig!!
400 x 0.002= 0,8mg op basis van haar gewicht. Dus 0,75 past wat dat betreft meer bij haar.. maar goed dan kijk ik verder niet naar het hoge cortisol. Pergolide doet heel erg veel met een paardenlichaam en de hormoonhuishouding, dus het is heel belangrijk dat het zo geleidelijk mogelijk gaat zodat het paard er aan kan wennen en ook de wijzigingen langzaam doorgang vinden. Snel starten lijkt soms handig maar zorgt er soms voor dat je uiteindelijk helemaal moet stoppen omdat je paard niet meer eet.. Succes en sterkte!

Jabir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 09:48

Charlotje staat nu ondertussen ook al een paar weken op Pergolide. Ik zit nu aan 0,25 mg/dag en denk het voorlopig daarbij te houden. Ze is zo klein (1m schoft) en mager, ik zou niet weten hoeveel ze eigenlijk weegt en ben bang om te hoog te gaan in dosis.

Ik heb ze vorige week ook laten scheren en los van haar bevangenheid doet ze het eigenlijk prima. In tegenstelling tot wat ik vaak lees, is ze eigenlijk altijd al zeer opgewekt en vrolijk geweest.

Door haar te scheren is ze nu van die vieze vacht verlost en dat doet haar duidelijk ook goed. Vroeger had ze veel last van schilfers, waardoor ze veel ging schuren en ze had ook op verschillende plaatsen huidontstekingen die nu ondertussen allemaal genezen zijn. Op de kaalgeschuurde plekken komt zelfs al terug wat (mooi zwart!) haar piepen.

Morgen komt de hoefsmid terug voor haar kapotte voetjes. Linksvoor loopt ze nu al 2 maand op een gel en een kunststoffen hoef"ijzer" en dat ziet er (voor zover ik er iets aan kan zien) goed uit. Rechtsvoor blijft er echter nog wat vocht uit het gaatje komen waar het hoefbeen door de zool aan het breken was en daar maak ik me toch zorgen over. Als er iets is wat ons Charlotje gaat nekken, zullen het haar voetjes zijn.

Maar momenteel zijn haar pijnlijke voetjes blijkbaar het verste van haar zorgen. Ze is meer bezig met het verleiden van de mannen op de wei (best wel een grappig zicht, die paarden zijn meer als dubbel zo groot) en gewoon lekker paardendingen doen (samen grazen met de kudde, lekker rollen in de modder, middagdutjes doen in het gras...).

LisaDora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:41

@ Fargo
Het lastige is alleen dat ik tabl heb van 1mg, deze kunnen doormidden maar dan kom ik op 0,5 zou de sprong van 0,5 naar 1 mg te groot zijn?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 12:44

LisaDora schreef:
@ Fargo
Het lastige is alleen dat ik tabl heb van 1mg, deze kunnen doormidden maar dan kom ik op 0,5 zou de sprong van 0,5 naar 1 mg te groot zijn?

Kijk even naar de tip die ik eerder op de pagina geef ;-) je kunt met een scherp aardappelschilmesje zo'n helft redelijk goed doorsnijden (op een harde ondergrond) en dan kun je dus 2 kwartjes maken van ongeveer 0,25 mg zodat je een aantal dagen (of langer) een stapje van 0,75 mg wilt geven.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 13:50

Hallo,

Tijdje niet gereageerd zit thuis helaas zonder internet, eerst had ik nog draadloos op de telefoon maar dat wil op een of andere manier ook niet meer.

Heb een telefoontje gehad van de veearts dat de pergolide binnen is.
Die ga ik volgende week halen,
pony is een stevige C pony ik gok zo'n 350 kg
symptomen; gedragsveranderingen (snel gestrest bij verandering van de vaste dagelijkse dingen) lange krullerige vacht en niet willen verharen (wordt momenteel minimaal 6! keer per jaar geschoren) Veel plassen maar weinig drinken, en voor de rest eigenlijk niets extreems

Wat is jullie advies voor de opbouw?
En waar zou ik uiteindelijk op uit mogen komen? op een 0,5 mg zeker?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 16:54

Geerke, hoe gaat het nu met je paard? Hoop dat ie zich snel wat beter voelt.

LisaDora, ik snij nu ook de helftjes weer door de helft. De stukjes zijn dan wel iets ongelijk, maar omdat ik aan het opbouwen ben, heb ik er een aantal gevierendeeld.
Nu geef ik de eerste dagen de kleine kwartjes, daarna de grote kwartjes, en dan ga ik naar halve pillen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:17

Hanke, denk inderdaad dat je naar 0,5 mg zou kunnen toebouwen qua gewicht maar aan de andere kant zou je ook kunnen kijken hoe ze het op 0,25 mg doet. De vuistregel is namelijk een "mag" regel maar geen "moet"regel, dus als je met minder toe kunt, is dat het proberen wellicht waard. Zo mag onze willy eigenlijk op basis van zijn gewicht wel 1,5 mg hebben maar heeft hij het 3,5 jaar goed gedaan met maar 1 mg. Kwestie van uitproberen en aankijken of het genoeg verbetering geeft in ongeveer 6 a 8 weken en anders toch naar 0,5 mg. Het is het overwegen waard maar beiden kan natuurlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:48

tantesam schreef:
Geerke, hoe gaat het nu met je paard? Hoop dat ie zich snel wat beter voelt.

LisaDora, ik snij nu ook de helftjes weer door de helft. De stukjes zijn dan wel iets ongelijk, maar omdat ik aan het opbouwen ben, heb ik er een aantal gevierendeeld.
Nu geef ik de eerste dagen de kleine kwartjes, daarna de grote kwartjes, en dan ga ik naar halve pillen.

Met Pablo gaat het redelijk.Hij is nog wel in hongerstaking.
Hooi eet hij gelukig wel.Hij krijgt nu iedere twee uur een klein portie.
Hij is weer vrolijker en praat weer.
Maar is stijf.Spieren en of gewrichten.Hij heeft vreemde bulten op zijn kont.
Ik heb de levothyroxine verhoogt sinds twee dagen.Maar dat effect zie ik pas over een dag of 8.
Als hij dan soepeler wordt was dat het.Zoniet ga ik weer terug naar de oude dosering.
Hij ziet er verder wel redelijk uit.
Het houdt je leuk bezig z'on ouwe sok <3

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:01

Geerke - Je kunt beter de magnesium verhogen, want de spierspanning komt daar hoogstwaarschijnlijk vandaan, toen ik Willy tijdje op weet ik veel wat had - oh ja inspuiten met middel tegen zijn olifantbeen - heb ik de magnesium op gegeven moment verhoogd en toen ging hij zich weer beter voelen.
En extra weerstand ondersteunen - voor de huidproblemen etc, echinacea druppels of msm.
De "bijkomende problemen" van cushing komen extra naarvoren door de negatieve inwerking van de buut, dus moet je waarschijnlijk extra helpen tegen die symptomen/bijwerkingen eventjes..
Laatst bijgewerkt door fargo op 07-06-12 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:06

o.k...dan ga ik magnesium kopen.Dat zit ook al in zijn supplement,maar dat kan geen kwaad?
Het rare is dat hij voor de but ook al stijf was.Hij is eigelijk al een jaar niet echt soepel meer.
Ik dacht dat de cushing daar de oorzaak van was,maar het word eigelijk niet beter.
Na 7 maanden pergolide.
Hij heeft natuurlijk ook IR,ook niet echt bevordelijk voor de spiertjes.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:25

En is dat dan stijf of hard in de spieren - dus spierspanning of zit het in stijve gewrichten denk je? Die stijve harde spieren, die spierspanning wordt echt minder door magnesium.
MSM evt met glucosamine en chondroitine (vooral de laatste 2) helpen meer in de gewrichten natuurlijk.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:41

LisaDora: je kunt ook een pillensnijder kopen bij de apotheek. Ideaal! Snij je jezelf ook niet zo snel in de vingers en het gaat een stuk makkelijker. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:55

Ik heb het al eens eerder gemeld in dit topic: als het paard begint met pergolide, of in hongerstaking gaat zoals Pablo van Geerke, geeft dan APF van Auburn Labs. Dat is een probaat middel om het paard weer op orde te krijgen en wordt door de amerikaanse Cushing arts altijd voorgeschreven. Het helpt bij de opstartproblemen en gaat misselijkheid tegen. APF is in Nederland verkijgbaar bij Pardoes Aurora.

LisaDora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:01

Dankjewel voor jullie reactie,s ik zal de tips zeker gaan gebruiken

ster_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:49

Helaas heb ik ook een paard waarbij Cushing is vastgesteld. De uiterlijke kenmerken waren voor de DA voldoende om Cushing vast te stellen.
Hier op Bokt heb ik al veel kunnen lezen, maar nog geen tijd gehad om alle 228 pg door te lezen en wel vragen die nu spelen.

Sinds 2,5 week krijgt ze pergolide (1 mg). Na ongeveer 3 dagen begon de vacht al los te laten, eerst op d'r rug/kont en nu begint ook de vacht op buik en hals los te laten. Zo erg dat d'r rug bijna kaal is. Is dit een teken dat de dosis Pergolide misschien te hoog is? Of komt het vaker voor dat de vacht er echt helemaal vanaf gaat en daarna weer terugkomt?
Nu blijkt dan ook goed dat er veel wondjes op d'r benen zitten. Benen lijken vocht vast te houden(ook een typische hangbuik). Hoe kan ik dit het beste ondersteunen?

Het paard staat dagelijks buiten in de weide. Vanwege de verhoogde kans op HB ben ik huiverig om haar zo op een stuk vers gras te zetten. Helemaal omdat ze nog niet zo lang de medecijnen krijgt. Hoe doen jullie dat?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:00

Ster: is ze direct op 1 mg gezet of is er rustig naar toe opgebouwd? Hoe zwaar en groot is je paard en wat voor paard is het?
Er zijn wel meer paarden die eerst kaal (of gedeeltelijk kaal)worden als hun haar los laat, dat komt dan wel weer terug, maar is natuurlijk wel even schrikken. De wondjes e.d. zijn huidirritaties en ontstekingen waarvoor ze, door de lage weerstand die bij cushingpaarden speelt, gevoelig voor zijn en die daardoor langer duren. Daarvoor is het erg belangrijk om de weerstand te ondersteunen met bijvoorbeeld MSM -poeder en echinacea druppels (Bloem -mensen druppels gewoon bij de drogist te kopen; 40 of 50 op boterham of kracker/knackebrod in slechte of lastige tijden 2 keer geven).
Die hangbuik (en rare vetophopingen/verdelingen) is een symptoom van cushings, dat zal weer verbeteren doordat je medicijnen geeft nu. Probeer de conditie van je paard zo goed mogelijk te houden, wandelen of longeren of rijden (wat ze op het moment aan kan) zodat ze aan de gang blijft en spieren vast houdt en weer uitbouwt.
Is jouw paard al eens bevangen geweest? Kun je een deel van het gras afzetten of steeds een stukje nieuw gras er bij pakken zodat de overgang geleidelijk is naar nieuwer gras? Als ze dagelijks al gras gewend is en geen problemen van ondervonden heeft, zou ik me daar overigens in eerste instantie minder druk over maken. Maar voorzichtig zijn is nooit verkeerd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:12

cynthiar schreef:
Ik moest in 6 weken tijd opbouwen met Pergolide. Eerst 2 weken 0,25,dan 2 weken 0,5, dan 2 weken 0,75, en dan 1mg, waar hij nog steeds op staat. Hij heeft zo geen last gehad van bijverschijnselen.
Dus ik zou ook weer terug gaan in dosis. Misschien eerst 2 weken 0,5, dan 2 weken 0,75, en dan op 1mg.

Oh zag dit pas later terug. Dit is wel behoorlijk rustig aan hoor. (3 tot) 5 dagen per stap is meestal ook goed, tenzij je echt op super safe wilt spelen of reden hebt om aan te nemen dat het paard er last van heeft of krijgt. Per stap kun je altijd even rust nemen als dat nodig is en langer die dosis vasthouden om even te stabiliseren.