[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:03

Die van mij komt ook altijd moeilijk door zn vacht, krijgt verse lijnzaad.
Heb altijd t idee dat eczeempaardjes, net als mensen, gewoon een verminderde weerstand hebben en veel dingen dus moeilijker gaan (gevoelig op de darmen, gevoelige huid, moeilijker ruien).

Morgen is zo'n lekkere dag voor paarden met eczeemdekens. Het wordt 13-18 graden met heeeeel veel regen. Voor mijn paard te warm met liner eronder, maar zodrs het even droog is stikt het vd knutten en hoef ik hem ook echt niet zonder deken te hebben staan. Bah.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:21

Ik heb de deken nog gewoon op inderdaad voor die dorge Piriodeo's :)

Ik heb even gevoel gehad dat die manen er af gingen maar hebben er spul gekocht weet ff niet meer welke en nu valt het weer mee gelukkig :-)

Ik krijg alleen op 1 of andere manier geen foto's op Bokt :(
dus hellaas

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-16 18:22

Ja ellendig inderdaad dit weer. Ik heb om die reden mijn paard toch maar binnen gezet vandaag en gister (uitloop boxje) maar dan iig wat beschutting.

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 08:10

Ik heb hier ook begonnen met lijnzaadolie bij te geven en ben benieuwd.
Bah wat een weer... Regendeken aangedaan en toch maar buiten gezet, want de hele dag binnen is ook niet alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:37

Snertweer inderdaad... voel mij beetje schuldig dat meneer nu in een natte pyjama loopt. Maar idd als het even droog is stikt het van de ongedierte. Dus het zal toch moeten...

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:41

Ik heb de mijne haar deken afgedaan.. Gisteren hoestte ze vanuit het niks haar longen uit haar lijf en was benauwd. Dus om haar wat meer lucht te geven deken af (pagony die lekker strak zit bij de keel)
Ze is of verkouden, of heeft longwormen, of is licht dampig. Medicatie voor 3 dagen gehad en nu dus even zonder deken ivm de regen.
Zit heel erg te twijfelen of ik m zo weer op moet doen of niet.... Ze moest eigenlijk binnen staan met het natte weer, maar ze kan niet alleen, dus ze staat in schuilstal met uitloop waardoor de deken nat kan worden en ze dan langer nat blijft.... Pfff ik weet het even niet.... Kan vanmorgen de deken nog omdoen en anders vanavond pas. Wat is wijsheid?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:47

Ik heb gisteren avond de rsih bij beide paarden eraf gehaald en vannacht op stal hebben ze zonder deken gestaan, mijn merrie was heel boos vanmorgen want ze had het koud dus die staat nu met een fleecedeken op op stal. Ik zet ze met dit weer altijd maar een paar uur buiten want mijn paarden hebben een hekel aan regen :+

Marvel

@idylle: kan je een regendeken zonder hals op doen?

Ik ga nu naar stal rijden om de natte pyama voor regendeken te ruilen. Vind het te koud van zo'n natte deken.

car0linee

Mijn merrie staat ook gewoon met haar eczeemdeken op. Zat nog te twijfelen over haar liner maar het is echt niet koud. Ben bang dat ze het ook ontzettend warm met haar liner onder haar eczeemdeken gaat krijgen.

Trouwens, nog bedankt voor de tip om een T-shirt als uierbeschermer tussen de benen te knopen. Ik had zelf stof gehaald om een uierbeschermer te maken, maar zolang ik deze nog niet had heb ik een T-shirt tussen mijn merrie haar benen geknoopt en dit werkt fantastisch. De jeuk lijkt hier alweer te verdwijnen en ze staat zoveel rustiger op het land :)

Ik heb afgelopen week de Rambo Vamoose plus vliegenmasker voor mijn merrie besteld. Wat een bedrag voor een vliegenmasker maar deze zit erg stevig om haar hoofd, pasvorm is erg goed en het neusflapje eindigt mooi op haar neus ipv over haar neus. Merrie is er erg blij mee en ik dus ook, dus het geld dubbel en dwars waard :)

En de equi protecta bevalt me ook erg goed. Jeuk bij de uiers van mijn merrie lijkt hierdoor ook veel minder te worden. Ik hoop zo dat we dit jaar eens normaal door het eczeemseizoen komen in plaats van vorig jaar met allemaal wondjes.

idylle, Is het dan niet verstandig om naar een andere deken te kijken als deze zo strak zit bij haar keel? En anders in combinatie met een regendeken? Ik zou de mijne in ieder geval nu niet zonder durven zetten.. Wel vervelend zeg!

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:51

Ik heb bij de mijne een halsvliegendeken om,luchtig en word niet zo nat,idd een vliegendeken en regen en koud is geen goede combinatie ,vandaar nou alleen halsdeken,overigens is de mijne insulineresistent en schuurt alleen zijn manen,succes!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 09:57

Ik heb haar pas 4 weken (vandaag precies) en heb dus nog niet zoveel voor haar. Aangezien ik al wel 2 x de DA heb gehad , waarvan 1 x gister in t weekend dus, moet ik nu toch echt even op m'n geld wachten met kopen van nieuwe spullen.
Ik ga zo even naar stal om te zien wat de schade is.
Heel erg strak zit de deken niet hoor, maar zit met elastiek bij de keel en omdat ze so benauwd was gisteren heb ik m dus afgedaan. Als ik zelf benauwd en verkouden ben, vind ik het namelijk ook niet fijn om met een koltrui te lopen :o

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:15

Idylle, je hebt toch gewoon zo'n bruine pyama voor haar? Kan mij niet voorstellen dat het elastiek invloed heeft op benauwdheid eigenlijk.

Zonder deken als het regent durf ik nog wel aan. Maar als het droog is absoluut niet.

Dier heb je nu 4 weken maar zo te lezen mankeert er wel wat meer aan dan alleen de eczeem.
Geld heb je nodig dat snap ik maar pas op dat het niet ten koste gaat van de pony, want ik lees bij alles wat je post: kan het niet kopen want is geen geld voor.
Tijdelijk niet wat te leen bij ouders?

(wil mij er niet teveel mee bemoeien maar proef aan de ene kant goodwill voor de pony maar ze lijkt ook wat onthouden te worden wegens geldgebrek en daar heb ik moeite mee, vandaar mijn post).

Las een pagina terug een vraag over lange manen, ik doe ze in vlechten onder de deken, die zitten er met gemak een week in. Op dit moment 4 dikke hengstenvlechten (telkens een stukje tot ik mijn handen te vol heb, dan vlecht ik naar beneden en begin ik opnieuw), maar meestal staat ze met een vlecht of 8 a 10 in onder de deken. Anders wordt het veel te warm/broeierig en krijgt ze jeuk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:25

ik zou een verkouden paard liever bloot in de regen zetten dan met eczeemdeken. Zonder deken kunnen de haren zelf nog eea reguleren.
Hier waait het ook iets en blijft t de hele dag regenen. Kan je vanavond de deken weer op doen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:30

Het is bagger nat en winderig vandaag
Ik laat alles binnen staan .
Wat in de molen kan gaat de molen in .
En de rest dag stal arrest ...
Bleegh noemen ze dit lente

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:36

Marlies, wat voor elastiekjes gebruik jij voor de vlechten? Ik heb nu paar pogingen gedaan om de manen hier te vlechten (gewoon losse vlechten). Maar de volgende dag zijn die alweer eruit..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 10:43

Idinn, gebruik geen stiekjes maar van die bandjes
http://www.ej.nl/paard/poetsen-toilette ... _4540.html

Doe geen spray oid in haar manen, dus alleen doorkammen en vlechten. Soms na een dag of 3 een nieuw bandje er onderin als ze slechter worden maar vlecht maar 1x per week opnieuw, dan is het zo pluizig geworden dat ze voor schut loopt als ze de deken af heeft.
Manen komen tot aan haar borst, misschien dat de lengte van de manen ook invloed heeft?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:12

Ik heb idd besloten de deken af te laten voor nu, aangezien het vanmiddag door lijkt te regenen.

Even inhaken op de geld issue, de pony krijgt alle zorg die nodig is, geld, of geen geld. Maar als het niet heel direct nodig is, wacht ik idd even tot ik wat ruimer zit :o
Als de pony geen zorg zou krijgen, had ik gisteren de DA niet laten komen ;)

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:21

over elastiekjes gesproken ik gebruik loombandjes super goedkoop

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:37

Hmm, ik ga wel eens kijken met andere elastiekjes dan inderdaad.. Bij mij staat ze wel gewoon onder eczeem deken, ook in de zeikregen nu. Ik kan niet heen en weer om hem op en af te doen. Het is niet koud dus dan doet ze het er maar mee.. Gaat al aantal jaren prima zo. Ik blijf niet aan de gang met wisselen..
Afbeelding
dit is de lengte van haar manen nu.. Voor korter, daar schuurt ze het zo nu en dan wel nog weg. Hopelijk dit jaar eens niet.. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:43

Ik heb nu ook loombandjes, maar dat blijft dus niet zitten. Hij heeft (ondertussen wel al stuk minder) best volle manen, maar niet heel lang.

Afbeelding

Afbeelding

Als ik weer x bij de ej in de buurt ben, ga ik die brede bandjes eens meenemen. Kijken of dat beter blijft zitten. Denk dat de lengte van zijn manen ook meespelen inderdaad. Maar in principe kan ik om de dag opnieuw vlechten. Dus als ze dat volhouden zou al fijn zijn. Nu redden ze nog geen dag. Op 1 vlecht na, die je nog net op de foto ziet, die blijft wel een week zitten. Is ook langer als de rest..

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:46

idinn, wat is ie schattig met die vlechtjes <3

Voordeel van die bandjes is dat die niet zo snel knappen, gewone elastiekjes zijn bij mij na een dag al kapot geknapt.

Of lengte van manen uitmaakt weet ik niet, die van mij vlecht ik zelfs het plukje bij de schoft mee in (kort stukje) en dat blijft ook zitten. Maar ze heeft best stug en dik haar, vermoed dat dat ook scheelt naast de lengte.
Afbeelding

Afbeelding

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:51

Gewone elastiekjes ben ik ook altijd binnen no time kwijt. Die bandjes blijven veel beter zitten :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:33

Idylle ik snap je hoor, ik verdiend ook niet zo bijster veel geld.
Dekens koop ik altijd 2e hands, die zijn er altijd wel te vinden.
En kijk alvast voor een reserve!

Toch een tip voor die strakks hals.
Koop naald en draad, knip het elastiek een stukje in zodat het losser zit en naai dan een stukje er tussen.
Je zult wel moeten improviseren als je toch met laag budget een deken moet aan passen :j

En zoals een dag vandaag kan de deken er af, met regen vliegen de vliegjes niet.
Maar zodra het droog word deken er op doen!!
Anders word ze weer geprikt en krijgt ze weer jeuk.
Een paar buien is niet erg,die deken is dun .
droogt aan de huid heel snel op.
Net als dat je zelf door de regen fietst, je broek is dan zomaar weer opgedroogd.

Appie staat gewoon zonder deken,hij moet er wel op want hij heeft nu toch wel duidelijk jeuk.
Maar dat gebeurd dan morgen,dan word het weer ook beter :j

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 14:01

Alice krijgt haar deken vanavond ook weer op idd. Woensdag komt m'n geld binnen, dus meteen maar kijken voor een regendeken en een extra exceem deken en een kap ;)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 15:38

Bij de Kruidvat hebben ze van die mini elastiekjes van Zenner. Die zijn oersterk en gaan heel lang mee. Weken houden ze het vol als het moet.