Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
deruijter schreef:In noord limburg is ook een veulen dood geboren door rhino, 2 kilometer van onze stal af. fijn is dat.
Femke_Tweety schreef:Abortus variant en Neurologische variant zijn beide het EHV1 virus.
Voor zover ik weet gaat het om verschillende stammen (Kort door de bocht bloedlijnen / genetisch verschillende types) van hetzelfde virus. De ene variant, de neurologische is een stuk gevaarlijker dan de andere, de abortusvariant.
De abortus komt jaarlijks redelijk veel voor. De Neurologische een stuk minder.
Ik weet niet in hoevere de abortusstam eenvoudig overgaat in de neurologische, of andersom. Dat zou ik echt uit moeten zoeken.
loulou schreef:deruijter schreef:Loetie voor de rest van zijn leven? Lijkt me niet toch.
jawel, hetzelfde als met een koortslip.
het is mij alleen niet duidelijk in hoeverre het dan weer besmettelijk is later. misschien dat iemand anders dat weet te vertellen?
Sotto2403 schreef:@ Lovely.... ik hoop dat we allemaal ons steentje bijdragen daarin en dus verder kijken. Je kan iemand niet verbieden om naar je EIGEN paarden te gaan. Maar ze kunnen je wel verbieden om in de directe omgeving van andere paarden (dus ook op een manege/pensionstal ed) weg te blijven.
Sotto2403 schreef:@ Lovely.... ik hoop dat we allemaal ons steentje bijdragen daarin en dus verder kijken. Je kan iemand niet verbieden om naar je EIGEN paarden te gaan. Maar ze kunnen je wel verbieden om in de directe omgeving van andere paarden (dus ook op een manege/pensionstal ed) weg te blijven.
Lovely schreef:Sotto2403 schreef:Hopelijk komt die meldplicht er.... zou een hoop stress wegnemen bij paardeneigenaren.
Tot dat die meldplicht ervoor zorgt dat de paardeneigenaren niet meer naar hun paard mogen gedurende de uitbraak.