Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loetie84

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:25

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:26

R_G je kan gewoon verder fokken met het paard, het is een virus dus het blijft maar een tijd en zal daarna weg gaan (je kan het ook zien als koorts bij de mens)
Laatst bijgewerkt door deruijter op 06-03-12 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:26

Marijuhhhhh en astridastrid dank je ik dacht zal het hier even plaatsen :j

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:33

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:37

deruijter schreef:
R_G je kan gewoon verder fokken met het paard, het is een virus dus het blijft maar een tijd en zal daarna weg gaan (je kan het ook zien als koorts bij de mens)

Verder fokken met het paard kan wel, maar het virus gaat niet meer weg. Het paard blijft drager...

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:39

Loetie voor de rest van zijn leven? Lijkt me niet toch.

Sotto2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:41

ik hoop 1 ding dat dit virus snel voorbij is..... de een is nog meer in paniek als de ander!!!

Zolang je niks merkt aan je paard en de temperatuur van het paard in orde is is er geen reden om paniek te zaaien.

Kijk ik vind het goed hoor om mensen buiten de deur te houden die niets op het bedrijf/erf te maken hebben zodat een ander de paarden niet kan besmetten. Maar ik neem aan dat iedereen zijn kleding in de was gooit na een dag dragen (zeker bij paarden, ik wel tenminste).

ik zie het gewoon zo. Alleen naar je eigen paarden toe en goed in de gaten houden, de rest van de paardjes mooi met rust laten. Kleding op tijd in de was, elke dag in de douche en je komt een heel eind.

Kijk dat alle wedstrijden worden afgelast en niemand meer van en op het erf mag komen is goed hoor, maar als je alleen buiten gaat rijden en jij en je paard komen niet in contact met andere paarden is er niets aan de hand....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:42

deruijter schreef:

jawel, hetzelfde als met een koortslip.

het is mij alleen niet duidelijk in hoeverre het dan weer besmettelijk is later. misschien dat iemand anders dat weet te vertellen?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:44

Oh dat wist ik dan weer niet, maar als je drager bent dan hoeft het toch niet meer tot uiting te komen,
en is het in de meeste gevallen niet besmettelijk lijkt me. Iig zoiets hebben we bij biologie gehad haha.

Gentlegiant

deruijter schreef:
In noord limburg is ook een veulen dood geboren door rhino, 2 kilometer van onze stal af. fijn is dat.

Ik wil niet heel banketstaaf zijn maar in *** elk jaar verschillende....
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 06-03-12 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam verwijderd.

Veulen84

Femke_Tweety schreef:
Abortus variant en Neurologische variant zijn beide het EHV1 virus.

Voor zover ik weet gaat het om verschillende stammen (Kort door de bocht bloedlijnen / genetisch verschillende types) van hetzelfde virus. De ene variant, de neurologische is een stuk gevaarlijker dan de andere, de abortusvariant.
De abortus komt jaarlijks redelijk veel voor. De Neurologische een stuk minder.
Ik weet niet in hoevere de abortusstam eenvoudig overgaat in de neurologische, of andersom. Dat zou ik echt uit moeten zoeken.

Ah bedankt, dat maakt het een stuk duidelijker.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:45

loulou schreef:
deruijter schreef:

jawel, hetzelfde als met een koortslip.

het is mij alleen niet duidelijk in hoeverre het dan weer besmettelijk is later. misschien dat iemand anders dat weet te vertellen?

In geval van verlaagde weerstand kan het virus weer een kans krijgen om uit te breken en kan het paard dus weer ziek worden... Het is idd niet besmettelijk zolang er geen nieuwe uitbraak is.
Laatst bijgewerkt door Loetie84 op 06-03-12 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:46

gentlegiant, dat kan dus ook rhino zijn, mij was eerst verteld dat het rhino was maar een dag nadat ik het
hier poste, kwam ze hier op terug en zij ze dat het wel nog niet bewezen was. dus sorry daarvoor.
Ik heb verder ook geen plaatsnaam gegeven of zo iets dergelijks.

Joowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:47

hebben jullie deze soms al geluisterd (dit berichtje zelf staat op de voorpagina nieuws) maar je moet dan even luisteren. gaat over een meldplicht of een aangifte plicht.

Aangifte plicht betekend dus allerlei vervelende gevolgen ook voor de handel
en een meldplicht gaat er om dat er gemeld word als het er is. omdat je dan weet waar het is.

Hij legt het allemaal heel netjes uit. echt de moeite waard om dit eventjes te luisteren.

hij gaat dus vragen of er een meldplicht kan komen voor de neurologische variant.

http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieu ... nvirus.htm

Sotto2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:59

Hopelijk komt die meldplicht er.... zou een hoop stress wegnemen bij paardeneigenaren.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:00

vessuvius schreef:
wat een marteling om door dat geouweneel heen te komen, al die nonsens postings
goed ben weer op de hoogte

same here

als ik even weg ben zijn er meteen al weer 5 of meer pagina's bij met allemaal dezelfde tekst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:02

Sotto2403 schreef:
Hopelijk komt die meldplicht er.... zou een hoop stress wegnemen bij paardeneigenaren.

Tot dat die meldplicht ervoor zorgt dat de paardeneigenaren niet meer naar hun paard mogen gedurende de uitbraak.

Sotto2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:05

@ Lovely.... ik hoop dat we allemaal ons steentje bijdragen daarin en dus verder kijken. Je kan iemand niet verbieden om naar je EIGEN paarden te gaan. Maar ze kunnen je wel verbieden om in de directe omgeving van andere paarden (dus ook op een manege/pensionstal ed) weg te blijven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:06

Sotto2403 schreef:
@ Lovely.... ik hoop dat we allemaal ons steentje bijdragen daarin en dus verder kijken. Je kan iemand niet verbieden om naar je EIGEN paarden te gaan. Maar ze kunnen je wel verbieden om in de directe omgeving van andere paarden (dus ook op een manege/pensionstal ed) weg te blijven.

En wat nou als jou EIGEN paarden op een manege/pension staan? :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:07

Sotto2403 schreef:

Oh jawel hoor, nou en of dat kan. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is iemand die de politie opdracht geeft erop te handhaven. Zo is het bij de MKZ stand still ook gegaan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:08

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:08

Gentlegiant schreef:
deruijter schreef:
In noord limburg is ook een veulen dood geboren door rhino, 2 kilometer van onze stal af. fijn is dat.

Ik wil niet heel banketstaaf zijn maar in *** elk jaar verschillende....

Iew, komt dichtbij dus!!!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:10

Bij ons zijn de ruiterdagen ook 2 weken verplaatst! Staat ook op RTVdrenthe, voor wie weten wil waar.

Riddershow

Er staat alleen bij dat de veerkracht de griep-variant heeft. Terwijl deze al een tijdje is omgeslagen in de neurologische...

Sandrohit

Lovely schreef:
Sotto2403 schreef:

Tot dat die meldplicht ervoor zorgt dat de paardeneigenaren niet meer naar hun paard mogen gedurende de uitbraak.

Lovely begon jij ook niet over ruimen bij meldingsplicht? Kom nu eens met feiten want jij kan ook aardig paniek zaaien!