[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:23

_CS_ schreef:
Een test voor ze bestaat niet, puur omdat het nergens op aan te tonen is.
Veel paarden krijgen daardoor de stempel ZE als mijt luis en dat soort dingen is uitgesloten, terwijl er misschien van binnen wel iets mis is waardoor de jeuk ontstaat.

Testen bestaan wel maar ze zijn niet heel erg betrouwbaar. Meestal wordt de diagnose gesteld op basis van klinische symptomen. 3 van de meer gebruikelijke testen zijn (komt mijn scriptie nog een beetje van pas):
- Intradermale huidtest: Het test de gevoeligheid van mestcellen met allergeenspecifieke IgE. De test is gebaseerd op de onmiddellijke ontstekingsreactie van mestcellen in de huid na het injecteren van het verdunde allergeenextract. Dit is de test die Annetje bedoelt (een huidtest).
- Serologische test: Met een serologische allergietest wordt gekeken naar de allergeenspecifieke antilichamen (IgE), welke worden gevormd tegen het allergeen (eiwitten in het speeksel van de Culicoide). Één van de bekendste is de ELISA.
- Histamine release test: Bloedtest en er wordt gebruik gemaakt van de basofielen in het bloed.

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:38

flosje: dus als ik jouw bericht zo lees, is het meer een allergie test via de huid waarmee ze het kunnen aantonen, behalve de histamine, die gaat via het bloed.

Maar histamine is toch altijd aanwezig in het lichaam, en komt vrij wanneer er een allergie opspeelt.
Maar voor welke allergie die op dat moment opspeelt is dan nog maar de vraag.

Die serologische test is redelijk betrouwbaar, maar werkt niet op alle antilichamen.
Een voedingsallergie valt hier ook onder, die is niet aan te tonen hiermee.
(Waar het paard evt. wel last van kan hebben, waar het eczeem uit voort komt.

Die intradermale test begrijp ik ook wel, maar is naar mijn mening ook niet relevant genoeg.

Hoeveel paarden hebben niet een ander onderliggend probleem, waardoor het ZE het gevolg is.
Het ZE is dan niet de oorzaak, maar het gevolg van.
Dus bij zulke testen zal een paard altijd reageren dan, maar wie zegt dat het ook daadwerkelijk dan daardoor komt, en niet omdat er ergens anders een oorzaak zit, waardoor het eczeem opspeelt.

Naar mijn mening, en daar blijf ik bij, een eczemer kan het prima af met een deken, dan heb je een echte eczemer.
Gaan ze ondanks consequent deken dragen toch nog flink schuren, dan is het ZE een gevolg van iets totaal anders.

Prima, dat sommigen alles uit de kast trekken, maar als je alles heel simpel gaat bekijken, heb je ook heel snel je conclusie.
En daarmee kom ik dus ook terug op mijn antwoord van vanmiddag, teveel paarden met een onderliggende oorzaak worden als ZE bestempeld wat eigenlijk niet klopt.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:49

Dat klopt als een bus _CS_ !

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:29

@CS: De eerste test is een huidtest. Er wordt een stukje kaalgeschoren en er wordt een injectie gegeven met een allergeenextract en een controle (denk het oplossingsmiddel). Als er bij de injectie met het allergeenextract een bult (denk aan muggenbult) ontstaat en bij de controle niet, dan zou ZE dus mogelijk kunnen zijn. Het hoeft alleen niet. Hoe het zit met vals negatieve testen moet ik even opzoeken. Maar net wat je zegt test is niet betrouwbaar. Een (allergische) reactie op de injectie hoeft niet te duiden op ZE.
De 2e test is een bloedtest. Volgens mij (als ik het me goed herinner) is het een beetje hetzelfde als de 1e test, alleen wordt er niet gekeken naar de reactie van de huid, maar hoe de antilichamen in het bloed reageren op bepaalde allergenen. Deze test geeft alleen veel vals positieve resultaten en het niet aan kunnen tonen van de allergie.

Senna is van 'nature' geen eczemer. De eczeem heeft ze ontwikkeld door problemen in haar lichaam. Die problemen gaan nu gelukkig beter, maar in de zomer zonder eczeemdeken staan zit er waarschijnlijk niet meer in doordat ze te lang met deze problemen heeft rondgelopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 06:55

tjady schreef:
Oke, nee ik geef geen vitamines. Wist ik eerlijk gezegd ook niet.Welke geef jij Ellepel? Dan kan ik die ook halen.
Hij krijgt trouwens in de winter wortel en soms een stuk oud brood. Kan dat kwaad?
Interessante informatie alani.

ik geef een supplement voor oudere paarden,samen met muesli.
in jouw geval kun je ook kijken naar een vitaminebrokje,pavo heeft ze wel.

kijk anders even op deze site voor info:
www.voervergelijk.nl

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:07

Als een paard ZE heeft schuren ze dan de hele manen af?De haflinger waar ik bij heb wezen kijken om evt tekopen had alleen bij de schoft tot half in geschuurt tenminste de eigenaar zegt dat hij in een kudde veulens heeft gelopen en dat die er aan knabbelen.Zijn voorpluk was ook helemaal mooi en lang.Het is zo n leuk dier maar hier twijfel ik over. <3

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 20:23

Meeste paarden schuren juist het stuk vanaf de schoft tot halverwege de hals weg. De smoes dat het door veulens komt wordt heel veel gebruikt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 10:26

wij hebben wel haar etende veulens gehad.
maar je ziet dan bij de dieren juist dat het stukje bij de schoft intakt is, en pas daarna er een heel stuk weg mist.

is altijd moeilijk,dus ik zou dan zeker op zoek gaan naar andere symptomen.
kan trouwens best zijn dat die haflinger geen eczeem heeft,maar dat er juist een ander dier is met eczeem en jeuk die dus de boel bij hem wegknabbelt

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:28

Als het ZE zie je dat dan nu nog aan de huid bijv geiriteerd of kapot of is daar nu helemaal niets meer van tezien.Als ZE hebben red je het dan altijd met een exceem deken of moeten ze dan als nog naar stal overdag?Als jullie een nieuw paard kopen en hij heeft ZE zou je hem dan toch nemen of zeg je nee ik begin er niet meer aan.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:39

Nee dat zie je nu niet meer, bij onze pony is nu ook alles rusig. Ik zou geen paard waarvan ik weet dat het ZE meer kopen of het moet dusdanige kwaliteiten bezitten die daar tegen opwegen. Buiten het geld dat het kost aan dekens en middeltjes en de extra tijd die je er aan moet besteden vind ik ZE ook een bedreiging voor een paardwaardig bestaan.

Een paard met ZE hoef je juist niet overdag op stal te houden maar in de schemeruren waarin de mugjes het meeste actief zijn, wat er dus meestal op neer komt dat ze 's nachts binnen moeten of je moet heeeeeeeeeeeel vroeg opstaan om ze weer binnen te halen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 12:43

de symptomen zijn nu wel over van ZE,je kunt nog wel een wat schilferige huid zien.
ene paard met ZE bij ons:
http://lh5.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TKi3O ... CT0048.JPG
foto is genomen in oktober.
en appie:
http://lh4.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TKi3K ... CT0004.JPG
ik doe als ik op stal ben ze even een paar uur de deken af,beetje zon op het velletje is altijd wel goed

beiden met deken op,staan gewoon dag en nacht buiten.
niet in teveel vet gras, en extra vitamines erbij en dat is afgelopen jaar heel goed gegaan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:05

kan wel merken dat het warmer is buiten want er vliegen in mijn tuin alweer van die kleine krengen rond! :(

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:54

Ik geloof dat ik hier mijn vraag moet stellen over zomerexceem? :o

Mijn paard heeft een lichte vorm van zomerexceem. Bij zijn vorige eigenaren in flevoland heeft hij zijn manen er tot bloedens toe aan afgeschuurd.

Nu die bij mij staat (ZH) heeft hij er een stuk minder last van. Vorig jaar heeft hij in het zomerseizoen overdag buiten gestaan, en bij zonsopgang en ondergang en 'snachts stond hij binnen. Dit ging met zijn exceem prima, hij schuurde alleen aan zijn staart aan de bovenkant.

Vanaf komend seizoen heb ik waarschijnlijk de mogelijkheid om hem 24/7 op het land te zetten, of alleen overdag, de keuze is aan mijzelf. Maar hier twijfel ik heel erg over. Wat zouden jullie doen? 24/7 met exceemdeken op het land, of alleen overdag zonder deken?

En nog een vraag, het lijkt mij vervelend om zo'n deken constant op te hebben, maar veel exceempaarden dragen natuurlijk wel zo'n deken. Maar is dit niet erg oncomfortabel voor een paard?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:00

Ik zou kiezen voor 24/7 buiten. Of ze moet echt gek worden van de beestjes. 'S nachts is trouwens het ideale moment voor eczemers om buiten te staan, want dan zijn de culicoides het minst actief.
Eczeemdekens zijn er voor gemaakt om 24/7 gedragen te worden. Senna heeft er echt totaal geen probleem mee dat ze die deken continu op heeft. Zij draagt zelfs het hele jaar door een deken ('s winters winterdeken, zomers eczeemdeken).

Anniick

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:11

bedankt voor je antwoord :)

mijn paard heeft ook 'swinters een deken op, en deze zomer dan wellicht een ZE deken.. :)
maar het lijkt mij, als het nou weer zo heel warm is (30 graden enzo), is een exceemdeken dan niet warm voor ze? En, hoe doe je dat dan met regen? gewoon oplaten? want om daarvoor nou steeds heen en weer te rijden..?

Is het eigenlijk ook een mogelijkheid om eerst te proberen zonder exceemdeken, en als hij er echt last van gaat krijgen, hem alsnog op te gooien?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:20

Ik heb zelf een Rambo Sweet Itch Hoody. Met 30 graden heeft Sen het niet warmer dan de andere paarden. Misschien zelfs wat minder warm door de witte kleur van de deken. Voor dit jaar wil ik eigenlijk voor tijdens het hele warme weer een goede vliegendeken aanschaffen. Met regen houdt ze het deken gewoon op. Eczeemdekens zijn dunne dekens dus erg snel droog. Alleen als het kouder is krijgt ze over de eczeemdeken een regendeken of ik doe een regendeken met een losse eczeemhals op.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:25

Hoi, ik ben er ook weer eens een keer hier,
Afgelopen zomer is mijn boett overleden, hij viel nu na vele reparaties echt niet meer te helpen.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe deken.
Heeft iemand hier nog een boett liggen, passend bij een haflinger van 1.45.

Of kunnen jullie nog andere dekens aanraden, er moet een goede hoofdkap bij kunnen en de buik moet zo veel mogelijk bedekt zijn, aangezien ze daar nog altijd de meest jeuk heeft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:32

Ik heb nog een zandkleurige (nou ja dat was die ooit) Ivanhoe liggen, maar geen flauw idee in wat voor staat die is en of die je haf gaat passen. Zaten geen gaten in toen ik hem in de schuur gooide, maar daar ligt hij inmiddels 2 of 3 jaar.
Maat weet ik niet meer, maar mijn pony heeft 175 en liever 185 onderlengte.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 21:48

tamary schreef:
Ik heb nog een zandkleurige (nou ja dat was die ooit) Ivanhoe liggen, maar geen flauw idee in wat voor staat die is en of die je haf gaat passen. Zaten geen gaten in toen ik hem in de schuur gooide, maar daar ligt hij inmiddels 2 of 3 jaar.
Maat weet ik niet meer, maar mijn pony heeft 175 en liever 185 onderlengte.

Hoi ja dat is wel ongeveer de maat die ik moet hebben.
Wil je eens kijken in welke staat hij is nu, en er mischien een foto van maken.
En dan denk er maar even overna wat je er voor wilt hebben.
Ik moet er zelf oko even overna denken, ik heb een ivanhoe halsdeken liggen en die vond ik heel snel gaan ladderen, ben bang dat dat met de gewone deken ook zo is.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 23:07

Wie weet er een goede hoofdkap? Ik had hem vorig jaar van equitheme of pagony geloof ik. Deze zat altijd goed en verschoof nooit, totdat we dr een keer in de wei aantroffen met een "ooggat" in dr mond en stof voor haar ogen. Ze stond er gelukkig wel rustig bij maar ze zag dus niets. Heel de kap is in stukken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 11:11

Anniick schreef:
Ik geloof dat ik hier mijn vraag moet stellen over zomerexceem? :o

Mijn paard heeft een lichte vorm van zomerexceem. Bij zijn vorige eigenaren in flevoland heeft hij zijn manen er tot bloedens toe aan afgeschuurd.

Nu die bij mij staat (ZH) heeft hij er een stuk minder last van. Vorig jaar heeft hij in het zomerseizoen overdag buiten gestaan, en bij zonsopgang en ondergang en 'snachts stond hij binnen. Dit ging met zijn exceem prima, hij schuurde alleen aan zijn staart aan de bovenkant.

Vanaf komend seizoen heb ik waarschijnlijk de mogelijkheid om hem 24/7 op het land te zetten, of alleen overdag, de keuze is aan mijzelf. Maar hier twijfel ik heel erg over. Wat zouden jullie doen? 24/7 met exceemdeken op het land, of alleen overdag zonder deken?

En nog een vraag, het lijkt mij vervelend om zo'n deken constant op te hebben, maar veel exceempaarden dragen natuurlijk wel zo'n deken. Maar is dit niet erg oncomfortabel voor een paard?

lekker buiten met een deken op!
een deken die goed past zit ze niet in de weg hoor,maar die moet dus wel goed passen.

deken op doen en oplaten, als ze geprikt worden gaan ze jeuken en die deken voorkomt dat juist :j

voor de liefhebber sheb ik nog een vliegendeken met hals en buikflap te koop[.
is maat 165, maar kan door voor 175,hij is appie in elk geval veel te groot
http://lh3.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TD_81 ... CT0016.JPG

horse pro mosquito de luxe,nieuw prijs was 60,ik wil er graag 50 voor hebben, en hij is dus nog nieuw!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:57

In de tijd dat ik nog de dekens had waar ze met het hoofd doorheen moesten, stond ze al helemaal klaar om hem op te krijgen hoor. Ze vinden het heel wat fijner om een deken op te hebben, dan zich tot bloedens toe open te schuren. Wel is het belangrijk dat je niet je paard 2 weken onder die deken laat staan, want met losse haren, zand etc. wordt dat wel wat viezig allemaal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:00

als ik op stal kom doe ik appie dan altijd de deken even af,even de zon op zijn lijf en ondertussen klop ik de deken dan even uit.
als ik op vakantie ben staat hij dus wel 2 weken met deken op,enige wat ze dan even doen is de buikflap uitkloppen omdat daar inderdaad wel veel haar en zand blijft hangen :j

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:06

Wij hebben hier veel dazen, dus die van mij is maar wat blij met de eczeemdeken hoor! Na het rijden helpt hij altijd mee met de deken aandoen.

Ik zit wel weer (ja alweer ja) te twijfelen of het nu wel ZE is of niet bij die van mij. In de zomer schuurt hij het stuk bij zijn schoft af, niet tot bloedens toe maar wel alle haren eraf. Zijn oortjes jeuken, zijn staart jeukt en hij heeft schilfers in zijn manen en staart. De huid in de manen is ook rood.
Maaarrrrr... ik zie hem bijna niet schuren, andere paarden zonder eczeem schuren hier ook lichtjes omdat wij gewoon erg veel vieze bah insecten hebben. En (!) de manen groeien nu niet aan, want zijn vriendjes pakken hem daar steeds vast bij het stoeien. Nu vraag ik me dus af of de rode huid, de schilfers en de manen weg ook niet gewoon komt doordat ze stoeien in de wei. :?

Ik zit eraan te denken om weer heel vroeg te beginnen met de deken als afgelopen jaar en dan wanneer ik de andere eczemers op stal zie schuren, maar de andere paardjes nog geen last hebben van de insecten, de deken gewoon een weekje af te laten. Kijken wat er gebeurd.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:30

maxi vind de haar eczeem deken totaal niet leuk.
ze heeft een flinke hekel aan een deken over haar hooft heen.
(allen ik de baas mag hem omdoen maar de verzorgers en mijn vriend niet)
dus heb ik afgelopen jaar een vliegendeken gekocht met hals en ooruitsparingen
Afbeelding

maar zit te denken om voor volgend jaar een rambo te kopen.
iemand ervaring met de maaten van deze deken?
valt hij groot of klein?
wand maxi heeft van sommige dekens 175 nodig en andere 185.