[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:35

@ Aline4: whehe beetje improvisatie :D maarre, vorige zomer kreeg ie het iedere keer weer voor elkaar om z'n staart uit dat stukje staartflap te krijgen, dus dat had weinig zin. Op één of andere manier doet ie dat nu niet meer.... maar dat bitstukje vind ik toch wel handig!

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:38

En ik kom hier ook maar eens binnengevallen ..
mijn paardje dat ik pas sinds december heb heeft ook exceem ..
het helpt wel om hem voornamelijk op hooi en kale weide te houden (best zielig maar goed beter dan jeuk ..) en ik smeer Liberate aan zijn staart, dat helpt ook wel :j
hem de hele zomer binnenhouden zie ik dan weer niet zitten ..

als het erger word ga ik (zoals velen hier) overstappen op een exceemdeken, ik ga nu het topic eens een beetje doorlezen opzoek naar tips & tricks ;)

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:56

van die liberate schuurde mijn paard als ,nooit tevoren,en die van vrienden ook.
Nu enkel een deken op en ze staat dag en nacht buiten op een weide naats stilstaand water en veel begroeing.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:13

Ik snap eigenlijk niet dat er mensen zijn die nog telkens van die smeersels uitproberen, allemaal weggegooid geld. En ja misschien wordt de jeuk wat minder, maar voor het paard is iedere graad van jeuk ongewenst. Bij mijn pony ligt het gewoon 100% aan die verrotte muggetjes, en de deken is het enige dat 100% werkt, dus waarom zou je dan smeersels gaan proberen? Ik merk aan mijn pony in ieder geval niet dat hij zijn deken vervelend vindt. Hij kan en doet er alles mee, heeft het niet warmer dan een ander paard bij felle zon en heeft gewoon geen jeuk! dat natuurlijk het belangrijkste is.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:14

En met die liberate blijven bij mijn paard de mugjes ook gewoon weg :) en de jeuk is niet MINDER maar 100% WEG. Of toch voorlopig, tja en waarom ik het probeer ? omdat ik de mogelijkheid had om het te proberen zonder er nog eens een hoop geld aan uit te geven ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:20

Ja oké dan zou ik het ook proberen, maar ik begin niet met kopen van (meestal dúre) smeersels waarvan de werking bij 80% helemaal niets oplevert. Misschien is het ook wel omdat ik het gewoon niet durf, mijn pony heeft nu eindelijk een heerlijke 'bos' manen hangen van langer dan 20cm en ik ben té bang dat hij het eraf gaat krabben. Al durf ik het af en toe wel aan om hem een paar dagen zonder deken te zetten (zoals nu :) ).

chanjelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:21

Bij bloedonderzoek van mijn paard bleek hij allergies te zijn voor de gewone koeienvlieg! En dat is heel moeilijk om te vermijden, die zijn overal. Dus Altijd zowel op stal als buiten een vliegendeken op en dan is het te voorkomen dat hij zich openschuurt.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:25

@Myour: toevalig net gekeken zo'n potje Liberate kost 40 euro dat vind ik overigens goed meevallen :j Mijn paard is een "standaard" warmbloed dus zijn manen en staart zijn ook niets speciaals (heeft vooral last aan de staart, bijna enkel aan de staart). En hij heeft het maar in lichte vorm, gelukkig :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:28

Nou ik vind 40 euro wel veel geld maar ik verdien dan ook niet bijster veel. Nouja, de deken was natuurlijk veel duurder maar die werkt 100% en die hoef je maar 1x aan te schaffen.
Enne, mijn pony's manen zijn ook niet speciaal maar als je bedenkt dat hij de onderste helft van zijn manenkam volledig maan-vrij had geschuurd en de bovenste helft beetje sprieterige plukjes hingen, ben ik echt behoorlijk trots en blij met de manen die hij nu heeft hangen. (als je wilt heb ik wel foto's van toen en nu :D )
Ik weet niet in welke graad mijn pony zit qua ernst, het is de enige pony die ik echt heb meegemaakt met eczeem. Hij bouwt op zich best snel jeuk op, maar een deken is voldoende en met bewolkte dagen kan hij prima zonder.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:32

bij de mijne helpt het voorlopig dat het "vettig" is.. bij mijn vorige pony smeerde ik babyolie aan de manen, dat hielp bij hem ook .. maar dan heb ik het niet over de zware exceempaarden ;). Wordt het erger, dan ga ik ook een deken kopen uiteraard :)

ben overigens wel benieuwd naar toen & nu foto's :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:35

Vorig jaar juli:
Afbeelding
Arm ding...... :P

Dit jaar, maart geloof ik:
Afbeelding
:+:

Misschien snap je nu waarom ik niet durf te experimenteren met smeersels :D

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:36

inderdaad nu begrijp ik het :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:41

Overigens heeft hij wel veel jeuk gekregen toen hij de eerste week op het weiland stond (hij stond alleen overdag op het land) en heeft op stal helaas wel z'n staart kunnen kortwieken (tenminste, alleen een centraal gelegen plekje, gelukkig geen wondjes en ook niet 'haarloos'). Je ziet op zich geen verschil maar de haren zijn wel korter (nu nog zo'n 2 à 3 cm).
Maar z'n manen vind ik persoonlijk een stuk belangrijker :o Dus toen ik hierachter kwam heb ik hem meteen de hele dag op het weiland gezet met z'n deken om.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:44

Myour schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat er mensen zijn die nog telkens van die smeersels uitproberen, allemaal weggegooid geld. En ja misschien wordt de jeuk wat minder, maar voor het paard is iedere graad van jeuk ongewenst. Bij mijn pony ligt het gewoon 100% aan die verrotte muggetjes, en de deken is het enige dat 100% werkt, dus waarom zou je dan smeersels gaan proberen? Ik merk aan mijn pony in ieder geval niet dat hij zijn deken vervelend vindt. Hij kan en doet er alles mee, heeft het niet warmer dan een ander paard bij felle zon en heeft gewoon geen jeuk! dat natuurlijk het belangrijkste is.

was het maar zo'n feest
deken werkt niet altijd afdoende, de ruin kunnen we permanent onder dek zetten, zodra die de kans krijgt schuurt hij zichzelf helemaal te barsten
dus momenteel fenonolf sprayen en bperkt gras aangevuld met hooi en stro
en zowaar meneer blijft heel...ook zonder dek op dit moment bij dit weer

mijn merrie, staat inmiddels ook alweer 10 dagen zonder dek, zelfde voerregime sinds het veulen is ingeslapen.
ik smeer om de dag +- met goudsbloemolie
en spray tegen de schemer met bremsenbremse...
momenteel jeukvrij

de shet staat ook op beperkt gras met aanvulling hooi en stro, zij is de enige die je wel onder dek moet zetten anders jeuk

Dek heeft idd wel de voorkeur, geen muggenbeten= geen jeuk...of minder jeuk
maar feit blijft dat er veel meer dingen meespelen dna alleen die muggen

en mocht je met een smeerseltje de jeuk kunnen uitbannen en het dier geen deken meer om hoeven doen , dan vind ik dat erg positief...

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:46

Myour schreef:
Overigens heeft hij wel veel jeuk gekregen toen hij de eerste week op het weiland stond (hij stond alleen overdag op het land) en heeft op stal helaas wel z'n staart kunnen kortwieken (tenminste, alleen een centraal gelegen plekje, gelukkig geen wondjes en ook niet 'haarloos'). Je ziet op zich geen verschil maar de haren zijn wel korter (nu nog zo'n 2 à 3 cm).
Maar z'n manen vind ik persoonlijk een stuk belangrijker :o Dus toen ik hierachter kwam heb ik hem meteen de hele dag op het weiland gezet met z'n deken om.

Dat wàs hier ook zo :)
mijn paard is véél beter af op een kale weide met hooi .. dan heeft hij al een pak minder jeuk :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:53

@ Sonja_vR: ik snap gewoon niet hoe een paard uberhaupt jeuk kan hebben met een deken om, die mugjes kunnen er dan toch niet bij? Of ik zie ik hier nu iets volledig over het hoofd? :o

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:02

Dat is juist het hele probleem van de zomereczeem, 95% van de paarden reageerd niet álleen op de muggen, maar is het een combinatie van 100en dingen... ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:06

Myour schreef:
@ Sonja_vR: ik snap gewoon niet hoe een paard uberhaupt jeuk kan hebben met een deken om, die mugjes kunnen er dan toch niet bij? Of ik zie ik hier nu iets volledig over het hoofd? :o

Ik snap het ook niet. Senna blijft toch jeuk houden ookal heeft ze dag en nacht dat deken om. Ik word er echt gek van.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:15

@ carina: ben ik even blij dat mijn paard dan bij die 5% zit :)

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:33

Myour schreef:

Het kan wel eens zo zijn dat een van die smeersels echt werkt, daarom probeert men dat ook lijkt me.
Het blijft natuurlijk het meest ideale als je je paard in de wei kunt zetten zonder boet deken.
Ik verbaas me namelijk dat er mensen zijn die zondermeer een boet opgooien en niet wat anders willen proberen.
Ik denk dat het ieder zijn keus is.
Ik heb tot nu toe maar één smeersel uitgeprobeerd en heb nog steeds een paard zonder jeuk in de wei staan die vorig jaar helemaal kapot geschuurd stond. Ik ben blij dat ik de wiemers heb uitgeprobeerd.

Nog even voor degene met de huid schilvers, dat is vaak een reactie van de huid op het smeersel wat je gebruikt.
Ook bij de wiemers gebeurd dit en daarna ontstaat een mooie rose huid. Even een vase waar je doorheen moet.

Ik kan alleen maar advies geven op wat ik zelf weet en als tip van wiemers heb mee gekregen maar was alsjeblieft je paard niet met een anti roos shampoo, gebruik alleen een milde babyshampoo.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:40

Ik gebruik helemaal geen shampoo voor z'n manen, alleen de hangende staartharen was ik zo nu en dan (al heeft dat weinig effect).
En ik heb hierboven al aangegeven waarom ik niet met smeersels in de weer ga, hij heeft nu prachtige, hangende manen en ik ga niet experimenteren met het risico dat ie zich straks weer kaal krabt.
Een Boett vind ik overigens té ingepakt, ik ben voor een rambo sweet itch hoody gegaan (licht gewicht, lichte kleur en bovendien niet zo ingepakt). :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:18

Hier ook geen geëxperimenteer meer hóór.
Overigens altijd maar weinig gedaan, tussendoor eens een keer iets geprobeerd.
Nu gaat het super, met deken.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:24

Hier is helaas de deken ook niet voldoende, wat ik eigenlijk wel verwacht had na vorig jaar. Maar de manen die uitvallen (waarvan ik vorig jaar dacht dat het door verstikking kwam) worden nu te erg, dus ik ben ook weer aan de smeer.
Op dit moment gebruik ik AVG 16, werkte vorig jaar best goed, ben er nu pas weer mee gestart. En ga op aanraden van Gerdad de Wiener Pfledgeoil gebruiken, ben benieuwd!

Mijn ''zoekdoel'' is een Rambo Sweet Itch deken (of soortgelijks, iig geen echte exceemdeken) in combi met een prettig smeerseltje 2/3 keer per week gemiddeld en de zomer daarmee doorkomen.
We zullen zien...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:31

@ Pink_Horizon: ik wist trouwens niet dat jouw paard ook eczeem had. Vervelend dat alleen een deken niet afdoende is. Waardoor vallen de manen eigenlijk dan uit? Ik hoor ook altijd dat dat door verstikking komt (Kaspar heeft het ook af en toe beetje).
De deken die je zoekt raad ik je in ieder geval van harte aan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:52

Myour schreef:
@ Pink_Horizon: ik wist trouwens niet dat jouw paard ook eczeem had. Vervelend dat alleen een deken niet afdoende is. Waardoor vallen de manen eigenlijk dan uit? Ik hoor ook altijd dat dat door verstikking komt (Kaspar heeft het ook af en toe beetje).
De deken die je zoekt raad ik je in ieder geval van harte aan.

Bij Senna vallen de manen uit door de combinatie van Bio Huidolie en de Rambo SIH. Haar manen beginnen nu echt dun te worden. Ik ben nu begonnen met Befix en gestopt met die huidolie, hopelijk gaat het dan wat beter. Senna heeft volgens de eigenaresse nooit last gehad van haar hoofd, toen stond Senna ook vaak zonder deken. Nu ik dit jaar Senna helemaal zelf doe, ben ik heel streng en gaat dat deken alleen met rijden af. Alleen nu heeft ze nog maar 10% van de jeuk aan manen en staart in vergelijking met vorig jaar, maar wel onwijze jeuk aan haar hoofd. Die vliegjes pakken dus echt wat ze maar kunnen pakken.