Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cardy schreef:Hoi! Ik voer mijn dames momenteel havens crumbs, maar zoek eigenlijk een betere slobber. Beide dames staan goed in het werk en krijgen daarnaast ook Marstall Champion.
Wie weet nog een goede slobber met liefst hoger eiwit en vetgehalte, niet te veel suikers en.. Makkelijk klaar te maken. Liefst alleen met koud water en binnen x minuten klaar.
Cardy schreef:Hoi! Ik voer mijn dames momenteel havens crumbs, maar zoek eigenlijk een betere slobber. Beide dames staan goed in het werk en krijgen daarnaast ook Marstall Champion.
Wie weet nog een goede slobber met liefst hoger eiwit en vetgehalte, niet te veel suikers en.. Makkelijk klaar te maken. Liefst alleen met koud water en binnen x minuten klaar.
Piekosjj schreef:Jazeker dat ik wel wat foto's voor je hebEn ik kan zeker aanraden om je in te lezen in body condition scoring, want er zit ook een groot verschil in een paard dat te dik is, een paard goed op gewicht maar zonder spiermassa, en een paard goed op gewicht en met een goede spiermassa. Veel mensen halen namelijk vet en spieren door elkaar, en veel vinden een paard dat eigenlijk goed op gewicht is al snel te dun. In Nederland word er volgens mij meestal gerekend van -2 tot +2 waar 0 ideaal is, of van 0 tot 5 waar 2-3 ideaal is. In het buitenland en in de wetenschappelijke wereld gebruiken we bijna altijd 1 tot 9 waarbij 5 ideaal is. De meeste dressuurruiters zien hun paard graag op 6, wat opzich ook heel prima is.
Het schema van Kentucky Equine Research vind ik het meest duidelijk: https://www.foxvalleyequine.com/body-co ... ore-chart/ hun hebben ook een hele duidelijke lezing daarover: https://ker.com/equinews/short-course-b ... n-scoring/
Je wilt met gemak de ribben van je paard kunnen voelen, en dan de plek waar je voelt is ongeveer op de plek van de singel en dan van boven naar beneden halverwege de buik. Als je verder richting de staart gaat, hoor je de ribben makkelijker te kunnen voelen & zien. In beweging is het helemaal prima om de ribben te kunnen zienDaarnaast wil je dat de overgang tussen de hals en de schouder vloeiend loopt, zonder dat je het schouderblad te scherp kan voelen. Van achter gezien zijn de billen rond of een lichte dak-vorm, ookwel een A vorm genoemd. Er mag best wat vet rond de staart zitten, als de ruggengraat 'bovenop' je paard ligt, is je paard te dun. Waar je níet naar moet kijken, is hoe groot de buik van je paard is
Ik geeft altijd als tip mee dat je alleen naar de bovenste helft van je paard moet kijken, want hoe dik de buik zelf is, is totaal geen goede graadmeter, zo kan je paard te dun zijn maar toch een dikke (hooi)buik hebben. Dit zie je vnl vaak bij paarden die niet in goede gezondheid zijn, vaak door wormen of door een onbalans in de voeding.
Mijn paard heeft zo ongeveer alle fases doorlopen, ik laat wat foto's zien:
Mijn paard recht van de drafbaan. Goed op gewicht maar niet in de ideale bespiering voor een RIJpaard. Veel mensen vonden haar hier te dun, maar dat was ze eigenlijk niet
[ Afbeelding ]IMG_1791 by Aniek Oosterhoff, on Flickr
Mijn paard in vrij extreem ondergewicht. Zie hier duidelijk dat ze wel een dikke buik heeft maar geen grammetje vet rond de ribben, en hoe stijl de lijn is tussen de hals en schouder
[ Afbeelding ]IMG_0400 by Aniek Oosterhoff, on Flickr
Van achter in ongeveer dezelfde tijd. Zie duidelijk A-vormige billen
[ Afbeelding ]IMG_2421 by Aniek Oosterhoff, on Flickr
Beter op gewicht maar nog licht ondergewicht. Zie duidelijk de ribben door de wintervacht heen en scherpe lijn tussen de hals en schouderblad. Paard heeft ook 0 bespiering
[ Afbeelding ]IMG_5074 by Aniek Oosterhoff, on Flickr
[ Afbeelding ]DE7F015B-C733-4982-B49C-9148FF1053D0 by Aniek Oosterhoff, on Flickr
Hier netjes op gewicht, maar nog wel arm in de bespieirng
[ Afbeelding ]IMG_5494 by Aniek Oosterhoff, on Flickr
Hier op ideaal gewicht en bespiering voor mijn paard. Belangrijk te vermelden dat mijn paard een endurance paard is, dus geen gigantische halsbespiering heeft
[ Afbeelding ]IMG_8625 by Aniek Oosterhoff, on Flickr
De dag na haar eerste 50 km endurance rit. Ideaal plaatje voor haar![]()
[ Afbeelding ]IMG_2314 by Aniek Oosterhoff, on Flickr
En bijbehorende goed bespierde en goed gevulde billenDit was de dag voor de wedstrijd dus twee dagen voor bovenstaande foto
[ Afbeelding ]IMG_2268 by Aniek Oosterhoff, on Flickr
En een foto van mijn paard nadat ze een blessure kreeg. Hier is ze imo te dik, echt geen extreem overgewicht maar niet het ideale plaatje. Doordat ze hier al een paar weken stil stond, zie je duidelijk dat ze ook minder goed in de bespiering zit en vnl de spiertonus kwijt is. Deze foto is denk ik zo'n 2-3 maanden na bovenstaande foto's gemaakt
[ Afbeelding ]IMG_6529 by Aniek Oosterhoff, on Flickr
En van achter, ze is nu weer helemaal goed en fris en na een lange rustperiode en rehab is ze weer aan het werk. Ze is qua gewicht ideaal maar je ziet duidelijk dat ze wat bespiering kwijt is geraakt tov de foto van haar wedstrijd-periode
[ Afbeelding ]IMG_8168 by Aniek Oosterhoff, on Flickr
Piekosjj schreef:Lastig is dat hoor, als je paard altijd te dik was en nu opeens erg afvalt. Niks medisch aan de hand, of is je paard ouder aan het worden?
Piekosjj schreef:Ja dat is lastig als ze ouder worden, het lichaam neemt dan simpelweg de voeding niet goed genoeg op. Key voor oudere paarden is echt goed (getest!) ruwvoer, evt met extra ruwvoervervanger zoals geweekte hooi/luzerne brokjes of bietenpulp. In combinatie met een voer voor oudere paarden, want dat bevat ingrediënten die extra makkelijk op te nemen zijn. En zoals ik al zei, weten de meeste eigenaren niet wat een gezond gewicht is! Dus vaak voelen mensen dat hun paard te dun is, terwijl dat meestal wel meevalt. Je mag altijd een foto hier plaatsen als je wilt, dan kunnen we meekijken zonder verwijten oid
ellepel schreef:Nou ik zou op basis van deze scheve foto’s geen oordeel gaan geven hoor![]()
,want dit vertekend echt enorm .
Voor goede foto’s paard vierkant neerzetten op gelijke ondergrond.
Gizeppie,dit soort dingen niet via foto’s laten doen hoor.
Beter zorg je dan dat je een goede veearts even bij je paard krijgt die meteen mee kan kijken.