[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:13

Jolijn8 schreef:
Hallo!

Voert er iemand van jullie je paard Fibra? Zoja, hoe doen ze het daarop?

Hoi! Ik voer mijn eczemer en ppid'er fibra. Niet de anti itch maar de gewone. Hij is er verzot op! Zitten weinig suikers in wat mij aansprak. Hij krijgt een maatschep fibra verdeeld over de dag samen met zijn prascend, eczeemkruiden en druppels van puur. Zijn vacht glimt weer prachtig! Zit goed in zijn vel en bomvol energie.

Jolijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:51

Saravda schreef:
Jolijn8 schreef:
Hallo!

Voert er iemand van jullie je paard Fibra? Zoja, hoe doen ze het daarop?

Hoi! Ik voer mijn eczemer en ppid'er fibra. Niet de anti itch maar de gewone. Hij is er verzot op! Zitten weinig suikers in wat mij aansprak. Hij krijgt een maatschep fibra verdeeld over de dag samen met zijn prascend, eczeemkruiden en druppels van puur. Zijn vacht glimt weer prachtig! Zit goed in zijn vel en bomvol energie.

Wauw, goed om te horen. Bedankt voor je informatie! :)

Saul

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:46

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met knetter hengstig merries met ppid?

Mijn merrie is sinds 2 weken echt knetter hengstig.
Ze is dat in al haar cushing jaren (sinds 2013) niet meer geweest.
Ze doet het momenteel wel erg goed. Ze loopt veel en ziet er gezond uit.

Wel heeft ze afgelopen vrijdag haar pil uitgespugt en m dus niet gehad.

Ik vind het zo gek dat ze ineens weer zo hengstig wordt.

En wat de pil betreft kan het heel veel kwaad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:49

Ja ik 1x met MiniMe , tyrcanol.

Was al die jaren nooit meer zichtbaar hengstig geweest op de pergolide, zelfs niet toen ze naast een lekker stuk van een Arabische hengst in de wei stond. En ineens knetter hengstig van een sullige ruin (was wel een hele grote en wist nog wel dat die kleine snoeperd altijd al een voorkeur voor knoeperds van paarden had gehad) .
Was trouwens ook op een van haar betere momenten, dus ik heb haar zegeningen maar geteld om het zo maar te zeggen. En aangenomen dat ze hengstig werd omdat ze goed in haar vel zat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 16:50

De mijne werd juist nauwelijks meer hengstig tot we aan de pillen gingen. Toen kreeg ik mijn s letterbak weer terug.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:11

Mijn merrie had al een aantal jaren een zeer verstoorde hormonale chaos.. voor er aan PPID gedacht werd. Was jaar rond om de 2, 3 weken mega hengstig. Van alles geprobeerd, o.a. osteo behandelingen, bach remedie, Groene os, paardendrogist kruidenmix, en uiteindelijk 2 jaar regumate gebruikt. Ze is de winter niet hengstig geweest en nu wel weer, benieuwd of het nu wel seizoensgebonden blijft.
Het is dan een nog grotere knuffel die het liefst in je zak kruipt :+:
En nu we niet meer dressuren stoort het mij niet meer.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 17:12

Hmm wat gek die verschillen...

Ik ben dan meteen weer bezorgd omdat dit al jaren niet meer aan de orde is..

Ik ga met minime me en tel de zegeningen :Y)

Voor de ppid werd ze wel hengstig tot vervelends toe :')

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:12

Morgen komt mijn nieuwe voer aan. Ik ga vitalbix proberen, want de seniorpriores gaat er nauwelijks in. Hij laat het steeds staan. Is bij jullie de verharing inmiddels al begonnen? Hier nog helemaal niets, arm ding had het maar warm de afgelopen dagen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 18:56

Toch weer even vragen.
Ik voer mijn Shetlander een half handje Pavo 18+ bij naast vitalbix. Meer kan ik hem niet geven, dan krijgt hij enorme platen onder zijn buik en slaat zijn urine wit uit.
Nu zat ik te denken. Stel dat ik de 18+ vervang voor Luzerne, zou dat een oplossing kunnen zijn? Een half handje Pavo geeft nu niet echt wat in zijn bovenlijn terug.. ter info, het gaat om een mini van zo'n 150 kg.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:03

Tine, die van mij verhaart al flink. Maar ook dat is voor het eerst sinds jaren.
Voorheen kwam ze er niet doorheen, en dit jaar kan ik haar wellicht zonder 2 keer de scheren in haar zomervacht krijgen.

Maar ze heeft nog wel een dikke vacht hoor:
Afbeelding

Judith daar heb ik te weinig verstand van sorry.
Maar anderen hier kunnen je wellicht helpen :).

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 19:14

Mijne was heel enthousiast begonnen met verharen. Nu gestopt. Alleen nog op zijn kont . Op zijn hoofd weer begonnen nu. En hij moet nog wel wat kwijt hoor.
Heb hem nu wat meer olie en vit/mineralen gegeven

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:05

Die van mij zit super in haar vacht, maar die heeft dan ook geen typische cushing vacht. Dat was ook waarom er niet eerder aan gedacht is om haar te testen.

Qua eiwitten: Coolstance Copra
Wat een prachtig spul! Geef het nu 5 weken en ze is er zo van opgeknapt!
Ziet er weer gezond uit, glanst mooi en afgelopen week maar weer er op gaan zitten want ze kreeg mij iets te veel praatjes aan de hand.
Heerlijke buitenritjes gemaakt met een mega blij briesend paard <3 8-)

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:24

Ik heb een vraagje aan jullie over het geven van de Prascend.

Vandaag sprak iemand mij erover aan dat je na het geven van die pil altijd heel goed je handen moet wassen omdat het voor ons schadelijk zou kunnen zijn.

Doen jullie dat? Ik steek die pil meestal op wat stroop en een stukje brood, maar ik was wel niet iedere keer mijn handen erna.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:27

het staat idd op de verpakking, ik doe het eigenlijk nooit. Breek de pil altijd gewoon doormidden met mijn blote handen en was dan savonds als ik binnen ben pas mijn handen.
Wellicht in de toekomst eens wat beter op gaan letten :7

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:38

Mijn paard is deels door zijn wintervacht heen. Je ziet de korte zomervacht, maar heeft ook nog heel veel lange haren.
Niet bepaald mooi, maar wel functioneel. Warm had hij het niet de afgelopen dagen, en vandaag niet koud :D

Ik was eigenlijk ook nooit mijn handen na het geven van de pil. Soms spuugt hij hem weer uit en heb ik zelfs een natte pil in mijn handen / aan vinger Na 4 jaar heb ik nog steeds geen klachten.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:43

Ik leef ook nog steeds door niet mijn handen te wassen na het pilletje vast te hebben gehad

Isate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 20:53

Hier ook een PPID paardje :wave:
Gelukkig heeft mijn paard er niet veel last van zolang we haar dagelijks het pilletje geven. Qua conditie zit het nog helemaal prima. Ik merk wel dat ik regelmatig moet rijden zodat ze toch conditie houd, maar dat zal ook wel aan de leeftijd liggen. Ze zit ook nog goed in haar vacht, dus geen krullerig haar. We hoefden haar zelfs deze winter niet te scheren :P

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 21:54

Hoi allemaal!

Vandaag te horen gekregen dat mijn welsh A ppid heeft.
Hij is 19 jaar oud en heeft een erg dik pak haar, is in oktober geschoren maar zat er zo weer op.
Opzich verder geen verschijnselen, is gewoon lekker actief en allert.
Tot afgelopen donderdag...

Smorgens vroeg kreeg ik een berichtje van degene die op stal werkt. Ze stond toevallig bij Mikey zn box toen hij opeens omviel. Nadat hij weer opstond stond hij helemaal stijf en te trillen. Ook zn benen stonden heel raar zei ze. Daarna is hij nog twee keer gevallen.
Ze heeft meteen de dierenarts gebeld en op dat moment werd hij weer rustig en begon te eten. De DA zei dat wanneer hij gewoon eet en mest het wel goed was.

Ben zelf ook meteen heen gegaan en ook toen was hij gewoon rustig. Toch zelf maar de dierenarts gebeld om even bloed te laten trekken. Toen de dierenarts hem zag vond hij het idd verstandig te laten prikken op ppid (door dat zn vacht er erg rabberig uitziet en hij op dit moment nauwelijks verhaart)
Dit is dus gebeurd. Vandaag de uitslag, 96,9.

Zijn er mensen bekend met het omvallen?? Het moet er heel eng uitgezien hebben.

Ik ga morgen starten met de medicijnen. De dierenarts dacht aan een half pilletje.
Na 50 blz uit dit topic te hebben gelezen denk ik dat ik maar ga beginnen met 1/4 pilletje.

Nou lees ik ook veel over voer. Is het noodzakelijk dat hij op een speciaal voer moet? Hij heeft nooit last gehad van HB oid.

Sorry voor het lange verhaal maar hoop dat iemand me wat wijzer kan maken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:04

Habore schreef:
Ik heb een vraagje aan jullie over het geven van de Prascend.

Vandaag sprak iemand mij erover aan dat je na het geven van die pil altijd heel goed je handen moet wassen omdat het voor ons schadelijk zou kunnen zijn.

Doen jullie dat? Ik steek die pil meestal op wat stroop en een stukje brood, maar ik was wel niet iedere keer mijn handen erna.

Doe ik ook niet altijd, nooit last van gehad :n
Mijn hond heeft laatst het appeltje met prascend gejat. Had hem even aan de kant gelegd, normaal komt ze niet zo dicht bij de paarden en jat ze geen appels, maar dit keer natuurlijk wel. Kon gelukkig ook geen kwaad volgens de dierenarts (1/4 pil, dosering voor een mini van 150 kg wat een hond van 70 kg op at)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 22:52

Sanne met mijn welsh a ben ik begonnen met 1/8 pil.

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:54

Bedankt voor je reactie Tine.

Ben je daarna verder gaan opbouwen?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:56

Ja, hij krijgt nu 3/8 en in de SR periode 1/2

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:58

Habore schreef:

Dit verbaast me eigenlijk wel, want en stroop en brood zijn vol suiker/zetmeel, wat niet goed is voor een ppid-er

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:23

tine10 schreef:

Knip je ze gewoon ofzo? :)

*Sorry voor de vragen, deze PPID leek weet er echt weinig van haha*

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 08:35

tine10 schreef:
Habore schreef:

Dit verbaast me eigenlijk wel, want en stroop en brood zijn vol suiker/zetmeel, wat niet goed is voor een ppid-er

1 sneetje brood weegt 35g en bevat zo'n 15g koolhydraten (39g koolhydraten per 100g, waarvan 1.5g suiker). Een portie (appel)stroop is 15g, en zo'n 10g suiker (67g suiker per 100g). Dus samen zo'n 25g als je een hele snee brood geeft met beleg.

Dat is gelijk aan 250g hooi, gewoon niet problematisch voor een paard met IR, behalve bij acute hoefbevangenheid. En lang niet iedere PPID'er is IR. Mijn waarschijnlijk PPID'er verslechterde bij de vorige eigenaar pas toen ze van de 3.5kg basisbrok afgehaald werd, een half jaar voordat ze bij mij kwam. Nooit ook maar een fractie hoefbevangen geweest. En bij mij heeft ze wel op een suikerarm dieet gestaan, maar kreeg wel 5kg bijvoer naast rijk hooi, dus echt suikerarm zal het niet geweest zijn en ook daar heeft ze geen last van gekregen. Ze is ingeslapen vanwege artroseproblemen (artrose kon je aan de buitenkant voelen en ze kon op den duur niet meer achteruit stappen. Toen ze weer vermoeider begon te kijken is ze ingeslapen).

__Sanne__ schreef:
tine10 schreef:

Knip je ze gewoon ofzo? :)

*Sorry voor de vragen, deze PPID leek weet er echt weinig van haha*

Investeren in een pillensnijder is handig

__Sanne__ schreef:
Nou lees ik ook veel over voer. Is het noodzakelijk dat hij op een speciaal voer moet? Hij heeft nooit last gehad van HB oid.

Als hij nooit enige tekenen van HB gehad heeft, zou ik niet direct zijn hele rantsoen omgooien. Wat krijgt hij nu aan bijvoer? In principe houd ik de grens van 20% bij paarden met weinig risico aan, 15% bij paarden met enig risico (ooit in een ver verleden wel hoefbevangen geweest, of licht uitwaaierende hoeven), en 10% bij paarden die relatief recent nog (al dan niet licht) hoefbevangen zijn geweest.