[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:01

.. misschien dat ze het niet veranderen om te voorkomen dat kinderen en dieren denken dat het snoepjes zijn. Als het een vieze smaak heeft wordt het gelijk weer uitgespuugd.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:13

ohjajoh6 schreef:
En waarom wil je dan iets veranderen aan haar dieet eigenlijk?

Omdat ze na 4 jaar terug hoefbevangen staat ? En omdat ze nu de diagnose cusching heeft ?
Maar idd, mss gewoon verderdoen zoals we bezig waren zeker ? (De angst zit er goed in ... wil nu zeker geen herval meer ... vandaar mijn ongerustheid ...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:15

Als ze hb staat, moet je het dieet alleen maar nog strenger maken.
Dat is mij tenslotte altijd geleerd.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:27

Jannepauli schreef:
.. misschien dat ze het niet veranderen om te voorkomen dat kinderen en dieren denken dat het snoepjes zijn. Als het een vieze smaak heeft wordt het gelijk weer uitgespuugd.

Nou daar dacht de hond op stal toch anders over. Die vrat er ook gewoon een paar op.

Nog viezer ook geen optie dus dan maar lekkerder.

Douraque, wel gaaf dat ze je willen bellen. Ben heel benieuwd of ze open staan voor jouw suggesties! Hou ons op de hoogte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:40

Jannepauli schreef:

pergolide is niet zo vies,ze doen inderdaad iets in die pil vermoed ik.
Die van mij krijgt nu gewoon 1mg poeder op een vochtig broodje en dat gaat gewoon naar binnen.
1mg is wel heel weinig,maar als het vies zou zijn is 1mg ook vies.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:19

Daarom ben ik benieuwd wat bi mij te vertellen heeft

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 15:53

Ik ben ook heel benieuwd. Ik heb dezelfde mail gestuurd, maar bij mij hebben ze niet de moeite genomen om te antwoorden }:)
Dus... mede namens mij waarom maken ze de pil niet smakelijk, worteltjes smaak graag, dat lust image graag :Y)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:05

Zelfde als die van mij dus :D

Ik zal het ze zeker vragen

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:30

Hebben jullie paarden het ook extra lastig met deze hitte ? Het gaat hier terug slechter de laatste dagen, heeft pijn, stapt terug voorzichtiger (tot bijna niets ...) en ademt zwaar (pijn ?) ... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:32

Geef je haar weer meer te eten soms?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:35

Nee hoor, niets veranderd ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:40

Zou je het niet juist minderen? Dit is dus hoogstwaarschijnlijk een terugval. Als jij het voer niet drastisch mindert als ze hb is + dat er dan nog minder beweging uit komt, maakt juist dat ze zo een terug val krijgt, steeds weer.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:49

Onze cushies en hb-ers zijn kwetsbaar... nu heeft een gezond paard het al lastig met deze hoge temperaturen ( een paard voelt zich qua temperatuur het lekkerst als het zo'n 10-15 graden is), dus zal een niet-gezond dier zich waarschijnlijk al sneller slecht tonen. Zorg voor voldoende drinkwater en hou de hydratie van de huid in de gaten ( huidplooi trekken, moet meteen na loslaten weer glad zijn). Als het paard overdadig zweet denk dan aan een electrolyten product.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:52

Ik ga zometeen die van mij scheren, dan is hij ook weer lekker zonder vacht

Ik word vandaag na 16:00 gebeld door bi

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:55

..... als ze dan nog maar niet aan de vrijdag-borrel zijn.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:56

Hahaha! JP toch... Ben wel erg benieuwd hoor Douraque.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:03

Hij mailde mij gisteren zelfs rond 20:30 nog voor mij nummer.

Maar ik verwacht er niet veel van, kan het alleen maar beter uitpakken

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:22

ohjajoh6 schreef:
Zou je het niet juist minderen? Dit is dus hoogstwaarschijnlijk een terugval. Als jij het voer niet drastisch mindert als ze hb is + dat er dan nog minder beweging uit komt, maakt juist dat ze zo een terug val krijgt, steeds weer.

Ze eet nu zelf al minder, enkel wat gedronken deze morgen, ze is het schuilhok nog niet uitgekomen ... gisterenavond (toen het wat koeler werd) wat met haar geprobeerd te stappen, maar ging erg moeilijk.
Voel geen pulsaties en ook niet echt warme hoeven, denk dat ze het gewoon te warm heeft, ga straks eens proberen haar af te koelen met water ...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:41

Foto's laten maken van de voorbenen van Fiek.

Artrose of gekanteld hoefbeentje niet te zien..

Echter wel dat de zool op sommige plaatsen helemaal hol is en het hoefbeentje hier niet ver vandaag ligt.
Dit doet dus erge zeer..
Advies is nu ijzers met zool... Erg handig in de zuigende kleigrond..
Ga het maar proberen en dan zien we wel weer..
Heb via mail nog even prognose gevraagd.. Is 1 stap verder het hoefbeentje door de zool heen of waar moet ik aan denken etc..
Hoop de foto's ook zelf snel digitaal te hebben...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:38

Thirteen schreef:
Hebben jullie paarden het ook extra lastig met deze hitte ? Het gaat hier terug slechter de laatste dagen, heeft pijn, stapt terug voorzichtiger (tot bijna niets ...) en ademt zwaar (pijn ?) ... :(

Die van mij heeft geen last van de warmte,staat onder het afdak hooi te eten en als dat op is scharrelt hij op zijn land .In de felle zon waar het bijna 50graden is...alleen een beetje zweet tussen zijn billen...snap ik ook niet hoor.Als ik even wat doe in de zon leg ik het bija af.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:21

@superroos: ik hoop dat de ijzers nu snel verlichting brengen. Heb je een goede smid die de ijzers zo kan aanbrengen dat het het hoefbeen ontlast?
Mijn fjord wordt ook zo beslagen, zijn linker hoef groeit ook altijd raar, alsof hij bevangen is, maar dat is hij niet. Maar het komt doordat hij met grazen dat been het meeste belast van nature.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:43

Mijn oude heer is ook wat mat.. Hij staat ook de hele dag binnen i.v.m. verbranden (schimmel). Morgen eigenlijk concours, maar ben blij dat ik heb afgemeld. Moest midden op de dag en dat is te veel van het goede voor hem.

Helaas, na het opnieuw testen moeten we toch over naar 1 pil Prascend #) Nu wordt het echt een duur geintje.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:46

Mijn paard heeft geen last van de warmte. (althans niet meer dan mijn andere paarden) Eigenlijk is die wel heel stabiel wat zijn Cushing betreft. :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:49

Ik ga nog meer info vragen.. Hoefsmid werkt ook op een grote kliniek met dit soort gevallen..
Begreep wel dat het hoefbeentje echt weinig ruimte heeft, zool moet dus niet nog dunner worden..
We geven het een eerlijke kans met deze optie maar het is het volgende dat erbij komt..
Insuline resistent, jaren HB geweest, cushing erbij nu, een vettumor in zijn oog etc etc etc.. En nu dus deze dunne zolen waarvan de oorzaak waarschijnlijk in al zijn ziektes ligt.. Een cirkel die nauwelijks te doorbreken is..

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:00

Nou ik heb bi aan de telefoon gehad en precies zoals ik al dacht, veel gepraat maar weinig wijzer :+

Ik heb aangegeven dat ik niet de enige ben met dit probleem en de smaak prioriteit moet zijn. Hij kon mij zeggen dat het prioriteit heeft, echter dat het nog drie jaar minimaal kan duren als ze al vandaag een smaak hebben, ivm testen/eu regels ed

Toen wees ik hem op het gegeven dat ze dit eerder hadden kunnen weten, dus voordat het prascend werd. Toen gaf hij aan dat theoretisch waar is, gezien dat mensen ook een bittere smaak hadden gemeld. Maar toen hun tests uitvoerde gedurende 6 maanden kwam dit probleem niet naar voren. Waarop ik eigenlijk sarcastisch zei: hebben jullie wel op paarden getest? Schijnbaar waren ze dus niet slim genoeg om eerder dit probleem op te vangen

Dus een hoop geblaat van hem, heel wat tegengas van mij. Enige positieve is dus dat ze ermee bezig zijn. Maar ja, wat moet ik daar mee :?

Maar ik kon altijd mailen of bellen voor suggesties