Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:00

KNHS site schreef:
Verspreiding
De verspreiding van het rhinopneumonie-virus vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleding en handen worden overgedragen als dit van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleding en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten. Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen.

Apple

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:01

Je hoeft ook weer niet roomser dan de Paus te zijn in dit geval :-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:02

loversyl schreef:
Nogmaals als jullie het zo goed weten doe je het op je eigen manier.
Ik doe wat mijn dierenarts zegt (De uithof Utrecht)

Dat is je goed recht, maar je moet geen onwaarheden verkondigen (oa dat er een vervoersverbod zou zijn)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:04

Mensen zouden hier ook eens beter moeten lezen hoe je besmetting wordt doorgegeven. En dat gebeurd dus niet door een buitenritje te maken of met de trailer op pad te gaan, zolang je maar direct contact vermijdt.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:06

Pion schreef:
tomklover schreef:
ik weet niet of het besproken is in het topic maar hoe zit het met buiten rijden kun je gewoon naar duin/bos/strand met je paard?

Gewoon niet doen, geen risico nemen!

Dat vraag ik me dus ook af miek140, of het echt bewezen is.
En gezien lysine al in vele soorten voer zit, hoeveel zin heeft het dan om nog extra te geven?

Goh ik denk net zoals wij in de wintermaanden af en toe een pilletje vitamine C pakken. Zit in principe ook in je voedsel, maar als de weerstand wat wordt verlaagd kan het goed zijn om iets extra's te pakken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:06

Ja mag gewoon op buitenrit, met de trailer op pad, je paard buiten laten lopen, naar een manege die niet gesloten is, enz. Kortom, niemand kan je wat maken als je op buitenrit gaat.
Er wordt hier weer hysterisch gedaan. Er is geen verbod, dus mag niemand oordelen als jij besluit om wel op buitenrit te gaan. je kunt alleen nadenken van is het verstandig of niet?
Mijn paard staat gewoon 24u per dag buiten in een paddock samen met nog 2 paarden. Deze paarden komen zeer weinig van het erf (laatste weken helemaal niet). Ophokken is dus ook helemaal niet nodig.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:07

Update Rhino 6 maart, Geen paniek
Vanmorgen kregen wij via de Gezondheidsdienst voor Dieren in Deventer de volgende informatie door. Op dit moment zijn er (nog steeds) officieel 3 bedrijven die positief bevonden zijn op Rhino, ERV type 1, de neurologische variant. Dit is de variant die dode dieren kan veroorzaken.
In de pers is sprake van “nieuwe gevallen” van Rhino, echter dit betreft tot op heden allemaal de “abortus variant” van Rhino.

Vanmorgen kregen wij via de Gezondheidsdienst voor Dieren in Deventer de volgende informatie door.

Op dit moment zijn er (nog steeds) officieel 3 bedrijven die positief bevonden zijn op Rhino, ERV type 1, de neurologische variant. Dit is de variant die dode dieren kan veroorzaken.

In de pers is sprake van “nieuwe gevallen” van Rhino, echter dit betreft tot op heden allemaal de “abortus variant” van Rhino.

Hoewel deze ook besmettelijk is, en met name bij dragende merries abortussen veroorzaakt, is dit NIET de variant waar iedereen zo bang voor is (de neurologische variant). De abortus variant komt altijd voor in NL en jaarlijks verliezen 20 tot 100 merries hun veulens door deze ziekte.

Bij deze gevallen adviseert de GD GEEN PANIEK. Maatregelen zoals het ontsmetten van voertuigen is niet nodig, er moet intensief contact plaatsvinden tussen (de neuzen) van paarden om deze variant over te brengen van paard 1 naar paard 2.

De 3 positieve bedrijven die nu bekend zijn blijven dus Berg en Dal, Heumen en Wouwbrugge (Zuid-Holland).

Overigens is de ziekte NIET aangifte plichtig, dus de GD merkt terecht op dat zij geen compleet inzicht hebben van eventuele andere positieve bedrijven.

~bron~ http://www.pavo.nl/pers/nieuws/update+r ... paniek/201
Laatst bijgewerkt door tinkert_tje op 06-03-12 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:07

In Winterswijk (oost gelderland) is donderdagavond een lezing over het virus. Wordt gehouden op een manege! HOE DOM KUN JE ZIJN?????? Komt al dat paardenvolk in 1 hoek bijelkaar. Wie zegt dat ze allemaal schoone kleren aan hebben??? Gegarandeerd dat de boeren zich niet omkleden (niks tegen boeren ben er zelf een!). Ik adviseer dus er niet heen te gaan!!!!!!!!!! foeifoei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! _-:(

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:10

als je er heen gaat en je daarna je kleding uitwast maakt het niet zoveel uit geloof ik?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:10

Ik blijf het verwarrend vinden ik dcht dt EHV 1 zowel de neurologische als abortus verschijnselen kon veroorzaken. Dus hoezo praten we nu steeds over 2 verschillende varianten?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:12

bir schreef:
In Winterswijk (oost gelderland) is donderdagavond een lezing over het virus. Wordt gehouden op een manege! HOE DOM KUN JE ZIJN?????? Komt al dat paardenvolk in 1 hoek bijelkaar. Wie zegt dat ze allemaal schoone kleren aan hebben??? Gegarandeerd dat de boeren zich niet omkleden (niks tegen boeren ben er zelf een!). Ik adviseer dus er niet heen te gaan!!!!!!!!!! foeifoei!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! _-:(

Waarom is dat in vredesnaam een reden tot besmetting. Een virus leeft maar een paar uur buiten het paard. Als je dus zelf zorgt voor schone kleding en na d etijd ook voor, voor je naar je paard gaat is er echt NIETS aan de hand. Dit noem ik nou panisch gedoe 8)7

Wij hebben vnvd ook gewoon een lezing op de rijvereniging door een DA.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:13

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:14

bir schreef:

Ik neem aan dat dit cynisch bedoeld is?

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:14

bir schreef:

mogen volgens jou mensen nu ook al niet meer bij elkaar zitten haha? Zolang jij je goed omkleed en wast kan er niks gebeuren
met jou paarden. Het is nou niet zo dat het virus alles dood waar het mee in aanraking komt.
beetje teveel paniek als je het mij vraagt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:17

loversyl schreef:
linnie050 schreef:
Hoezo loversyl is er tijdens die buitenrit direct contact met andere paarden?
Ik kom nooit geen andere paarden tegen tijdens het buitenrijden.
Ik rij 3 tot 4x in de week buiten....
Dit is overlegd met een paarden kliniek en iemand van het knhs werkt bij ons op stal.
Allemaal door besproken.
Er zijn aantal regels daar moet ik me aan houden en het beste moeten anderen dit ook doen.
Buitenrit kan als je maar geen direct contact maakt met anderen ;)
Lees me bericht paar berichten boven de jouwe ;)

Ik ga geen discussies beginnen maar persoonlijk vind ik het associaal als je andere paarden in gevaar brengt, je kan je toch ook even inhouden tot het virus weg is.
En het hoeft niet via direct contact, waarom zou er anders een erf verbod zijn en een trailer verbod.
Dat is niet alleen voor het neuzen hoor

Je brengt anderen niet in gevaar met buitenrijden. Dat er bij jullie erf- en trailerverbod is, is zodat er geen paarden van buitenaf komen blijkbaar.

Marietje1990

Gentlegiant

Overdrijven is ook n vak dan weer

Douche kleren gelijk in de wasmachine een bacterie van dat virus leeft indd maar n paar uur als t niet bij t paard is anders zou t ook niet goed zijn voor de mens

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:18

Haha, ik moet wel lachen om al die reacties hier. Als ik op de manege kom, waar ik mijn paard in pension heb is er helemaal niks aan de hand, geen paniek, niemand heeft het er over.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:19

loversyl schreef:
Nogmaals als jullie het zo goed weten doe je het op je eigen manier.
Ik doe wat mijn dierenarts zegt (De uithof Utrecht)

En dit staat op de site van Utrecht zelf!
http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... opneumonie

Citaat:
Verspreiding

De verspreiding van het rhinopneumonie-virus (ook wel equine herpesvirus genaamd) vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleren en handen worden overgedragen als deze van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleren en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten.
Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt, dient drie tot vier weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:20

de pensionstal waar ik sta, is ook dicht, ook geen hoefsmid, instructie van buitenaf, van het terein af met paard betekend niet meer terugkomen. We zijn niet in de buurt van een besmettingbron, maar stal eigenaar wilt geen enkel risico lopen. Hebben ook drachtige merries.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:21

Abortus variant en Neurologische variant zijn beide het EHV1 virus.

Voor zover ik weet gaat het om verschillende stammen (Kort door de bocht bloedlijnen / genetisch verschillende types) van hetzelfde virus. De ene variant, de neurologische is een stuk gevaarlijker dan de andere, de abortusvariant.
De abortus komt jaarlijks redelijk veel voor. De Neurologische een stuk minder.
Ik weet niet in hoevere de abortusstam eenvoudig overgaat in de neurologische, of andersom. Dat zou ik echt uit moeten zoeken.

Ik heb ergens, een heel stuk terug, (Bladzijde of 100...) al eens aangegeven dat ik graag zou willen weten welke stam op welke stal is aangetroffen. (EHV1 is wel duidelijk, maar welke stam van het EHV1)
Dat zou namelijk wat meer zeggen over of het echt gaat om besmettingen die zijn doorgegeven, of dat "toevallig" op dit moment op veel plekken Rhino opduikt, maar niet direct te linken zijn.

Mijn vermoeden, LET OP, MIJN VERMOEDEN, dus niets zeker, is dat de drie stallen met de Neurologische variant dezelfde stam hebben. En dat de abortus variant in feite de standaard jaarlijks terugkomende gevallen zijn. (Helaas, dat dan natuurlijk weer wel)

EHV4 wordt ook Rhinopneunomie genoemd, maar die stelt niet zo veel voor, in vergelijk met EHV1. Dat is dus ook echt een ander virus. Wel uit dezelfde familie, vandaar dat de naam verwarrend kan zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:22

@Brilletje
Hoelang mag de hoefsmid dan niet komen?
Wat als je wel (acuut) een hoefsmid nodig hebt?
Moet je dan je paard van het terrein af halen om te laten bekappen/beslaan en daarna maar ergens anders zien onder te brengen?

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:24

Even een hele domme vraag misschien, maar als een merrie de abortus variant heeft kun je er dan nooit meer mee fokken of hoeft dat helemaal geen probleem te zijn, krijgt de merrie alleen een abortus op het moment dat ze er dan ook echt ziek van zijn?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:25

Gentlegiant schreef:
Overdrijven is ook n vak dan weer

Douche kleren gelijk in de wasmachine een bacterie van dat virus leeft indd maar n paar uur als t niet bij t paard is anders zou t ook niet goed zijn voor de mens

Hoe lang het virus overleefd buiten een paard zegt niks over het feit of het wel of niet schadelijk is voor de mens...

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 14:25

Brainless schreef:
@Brilletje
Hoelang mag de hoefsmid dan niet komen?
Wat als je wel (acuut) een hoefsmid nodig hebt?
Moet je dan je paard van het terrein af halen om te laten bekappen/beslaan en daarna maar ergens anders zien onder te brengen?

Tja, dat heb ik me ook afgevraagd. Maar goed, speelt nu niet. En men hoopt op stal dat als iedereen zich er aan houd, het snel weer onder controle is. En mocht het wel nodig zijn, zet ik de hoefsmid persoonlijk onder de hogedruk :D