[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:37

je kunt wel door een goede veearts na laten kijken of de plekken van een schimmel,mijt of luis komen.
die kan ook kijken of er misschien sprake is van een voedingsallergie.

ik weet eigenlijk niet of er een echte test is om te kijken of een paard zomereczeem heeft?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 13:46

carien13 schreef:
Oh ik zie het al .. bij divoza zijn ze nu afgeprijsd..
weet iemand het verschil tussen die merken; rambo , bucas en Amigo?
Zit nogal wat prijs verschil in!

Ik heb dit jaar mijn eerste RSIH's gekocht en ben wel om. Voorheen heb ik de RSH en de Ivanhoe gehad, maar mijn merrie was dit jaar heel veel aan het rollen en die dekens bleven niet goed liggen, heel vervelend.
De RSIH ligt als een huis, blijft mooi. Fijne stof wel, goed stevig. Alleen die oren door die hoody, dat heb ik opgegeven. Mijn merrie heeft wel een vrij lange hals, maar de hals is meer dan lang genoeg (voorheen moest ik bijvoorbeeld hoofdkappen aan de halzen vastmaken zodat het stukje net achter de oren bedekt bleef, dat hoeft nu niet meer..

Al met al, ben ik echt super tevreden over de dekens. Alleen de binnenkant bij de borst ging wel erg snel stuk. Daarvoor (bedenk ik me nu) moet ik nog terug naar Divoza. Die zouden dat voor mij repareren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:00

heb je daar een foto van?
weet zo niet meer wat voor deken dat is

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:18

ellepel schreef:
ik weet eigenlijk niet of er een echte test is om te kijken of een paard zomereczeem heeft?
Laat ik het heel voorzichtig zeggen: Er zijn geen erkende en uiterst betrouwbare testen voor zomereczeem. Er zijn holistische artsen die wel haren kunnen testen en hieruit denken te kunnen zien of het paard eczeem heeft of niet, dit is echter nooit bewezen.

Sanet, bij mij is de binnenvoering, dat gladde stofje zeg maar, bij de borst ook kapot van de RSIH. Daardoor gaat de deken net weer een beetje schuren.
Goed dat je dat zegt trouwens, want ik wilde daar nog een nieuw glad stofje in laten zetten en het duurt natuurlijk niet heel heeel erg lang meer voordat ik mijn dekens tevoorschijn mag toveren. :=

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:29

daar zeg je wat, ik moet binnenkort dus weer gaan naaien,want heb er twee die kapot zijn :+

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:33

Ik was met mijn deken na een maand ofzo al terug bij Divoza. Ik heb later nog 1 gekocht bij de EJ (daar waren ze in de de aanbieding toen) en die is raargenoeg veel minder stuk. Terwijl ik ze om en om op heb. Geen idee hoe dat kan dus.
Wel super goede service van Divoza. Ik kon mijn deken daar achter laten om te maken. Mja, dan stond mijn arme meissie zonder deken, dat kon natuurlijk niet. Dus mooie oplossing dat ik hem aan het eind van het zomerseizoen mocht komen brengen. Dus dat moet ik dan wel even snel gaan doen, anders heb ik hem inderdaad alweer nodig.

Annetje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:36

Bah wat een idee he, over twee maanden heb ik mijn eczeemdeken alweer op of klaarliggen in stal :\

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:44

dat duurt nog 2 maanden joh! :P
en afhankelijk van het weer misschien wel langer :D

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:45

Ja maar twee maanden zijn zo voorbij! Ik heb het idee dat ik pas vorige week de deken afgehaald heb. Is natuurlijk niet zo, maar toch. Beest staat hele jaar door onder dat ding lijkt het wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:50

ja erg he, en ze zijn zo mooi zonder deken!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 14:58

Het gladde stofje bij Sens RSIH is ook kapot, ook bij haar hals. Deken schuurt niet, dus maakt mij niet zoveel uit. Ik moet mijn eczeemdekens zelfs nog wassen. :o

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:02

Die van mij staat nu alsnog ingepakt, geschoren en wel onder 400 grams. Aaah, sneu. Met hals.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:06

Sen staat het jaar rond met deken. In de winter wel zonder hals. Ach ja, het is niet anders. Ik heb ook niet echt het idee dat ze het vervelend vindt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:23

Een test voor ze bestaat niet, puur omdat het nergens op aan te tonen is.
Veel paarden krijgen daardoor de stempel ZE als mijt luis en dat soort dingen is uitgesloten, terwijl er misschien van binnen wel iets mis is waardoor de jeuk ontstaat.

Och, ik vin die van mij zooo heerlijk om te zien nu :D
Lange maantjes, wapperend staartje.
Over naaien gesproken, ik moet ook nog wat naaien aan de dekens, enkele gaatjes!!

Nog even en dan is het weer zover, zucht.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:35

ellepel schreef:

Hallo hier een nieuweling. Sinds vorig jaar heb ik ook weer te maken met ZE bij paarden. 2 van mijn pensionklanten hebben een paard met ZE.
Bij beide paarden is dit vastgesteld d.m.v. uitgebreid bloedonderzoek. Er is dus wel degelijk een deugelijk wijze om het onomstotelijk vast te stellen.

Het gaat om een inmiddels bijna 3 jarige die het al op 1 jarige leeftijd kreeg en om een tinkermerrie van 10. Mijn eigen merrie heeft een andere vorm van ZE. Namelijk zij krijgt geen jeuk maar haar neusslijmvliezen raken dusdanig geirriteerd dat ze een verschrikkelijk headshaker wordt. Zij was bij ons de eerste waarbij bloedonderzoek is gedaan en waarbij is vastgesteld dat ze allergisch is voor alles dat steekt en vliegt (gespecificeerd per insect).
De toen 2 jarige heeft Prednisolon gekregen in combinatie met Cavalesse. De tinker en mijn eigen paard hebben we ook Cavelesse gegeven. Met eigenlijk super resultaten. De tinker heeft wel met een exceem deken niet geschuurd en mijn merrie had nauwelijk last.

Kennen jullie Cavalesse en wat zijn jullie ervaringen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 15:59

alani,weet jij ook waarnaar gekeken is in dat bloed en hoe ze dan konden zien dat het zomereczeem is?

cavalesse ken ik,is een voedinsgsupplement met als hoofdbestanddeel nicotinamide wat een vitamine B3 is.
meer info staat wel op deze pagina:
[MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

ik ken wel mensen die het aan hun paard gegeven hebben zonder resultaat helaas.
ken ook iemand wiens paard daarna stopte met schuren.

kan trouwens nog zijn dat een dier tekort heeft aan vitamine b3 he,is zeldzaam ,maar kan wel gebeuren.
verschijnsel daarbij is ook nog es dat bepaalde gevoelszenuwen aangetast kunnen worden waarbij paarden dus kunnen gaan headshaken.
ik heb toen zelf al e.e.a uitgezocht en ga denk ik straks wel een supplement geven waar voldoende vitamine B3 in zit, of een met tryptofaan omdat daaruit vitamine b3 gemaakt kan worden door het lichaam

hier staat wel een interessant stuk over nicotinamide:
http://www.twydil.com/en-twyd/tools2/3.vit/fr4vit25.htm

wel in het engels!

maar...en sorry dat ik het zeg....als je tinker wel een eczeemdeken omheeft dan hoef je dus net zo goed geen duur supplement te geven en kun je best volstaan met goedkoper?

ik doe helemaal niks meer dan deken op,weinig gras en vitamines en het gaat elk jaar beter :D

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:30

Mijn mini staat helemaal ingepakt en krijgt maar beperkt weidegang. Verder eigenlijk niks. Toch heeft hij erg veel last. Hij schuurt bv ook zijn kont stuk, zijn oren van binnen, neusgaten en hele hoofd, zijn sprong en onder de buik en koker.
Wat zou hij graag willen dat hij op de noordpool zou wonen. Dit weer is geweldig voor hem. Hij heeft op zijn kont nu plekken met minder lang haar, gelukkig groeit het nu wel weer aan. Heeft momenteel nergens last van.
Als ik hem op stal zet in de zomer tegen de mugjes, dan gaat hij snachts flink schuren, ondanks de deken. Ik wil dit voorjaar beginnen met de drainagekuur die jullie geven en ik heb gehoord dat biergist ook helpt om het lichaam te reiningen. Iemand ervaring ermee?
Verder smeer ik hem altijd in met lotion, tegen de jeuk wat wel goed helpt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:09

geef je geen vitamines dan?
moet je wel doen hoor,al is het maar een handje vitamine korrel.
juist paarden met een ziekte moeten genoeg vitamines hebben omdat het lichaam die nodig heeft om goed te kunnen werken.

biergist is wel goed voor de huid,meer omdat er ook veel vitamine B in zit wat helpen kan om te reinigen.
er is ook speciale paardenbiergist he,moet je even zoeken via google.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:11

Ellepel.
Ik heb de Cavelesse op advies van de da destijd aan de 2 jarige gegeven. Dit omdat hij niet direct wilde gaan spuiten met cortison. Hij vertelde me dat Cavalesse een anti-histamine is. In eerste instantie heb ik de kit gebruikt en de wonden behandeld met de creme. Werkte super maar je had wel heel wat tubetjes nodig. Later alleen de poeder besteld.

Hieronder wat ik van internet heb gehaald.
<<<<<<<<<<<<<<<
Cavalesse® Management Kit
Farmaceutische vorm
Voedingssupplement (poeder) en tube met crème

Samenstelling
Voedermiddelen: natrium bicarbonaat 1%,
Nutritionele waarborgen: ruwe proteïne 0%, ruw vet 0%, ruw celmateriaal 0% ruwe as 0%, natrium 0,27%
Toevoeginsmiddelen: 3-pyridinecarboxamide 99%

Eigenschappen
Fidavet Cavalesse is een natuurlijk voedingssupplement, dat helpt om uw paard van binnenuit te beschermen. Fidavet Cavalesse Topical is een huidverzorgende gel, die helpt om de jeuk tijdens de zomermaanden langs de buitenkant te verlichten. De combinatie van Fidavet Cavalesse en Fidavet Cavalesse Topical helpt om de jeuk waarmee staart- en maneneczeem gepaard gaat, te verlichten en de geïrriteerde huid te kalmeren. Ze bevordert ook de snelle genezing van (open) wonden en werkt een snelle regeneratie van de huid in de hand.

Doeldier
Paard/pony

IndicatiesBij staart- en maneneczeem

Contra-indicates
Geen

Bijwerkingen
Fidavet Cavalesse is een natuurlijk product en heeft geen neveneffecten.

Dosering
Paarden en pony’s van minder dan 500 kg: 2 ml per dag
Paarden van meer dan 500 kg: 3 ml per dag
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Ook dit nog van Cavalesse zelf
FIDAVET™ CAVALESSE® en FIDAVET™ CAVALESSE TOPICAL® zijn natuurlijke producten die nicotinamide bevatten (een vorm van wateroplosbare vitamine B3). Van nicotinamide is bewezen dat het helpt om de natuurlijke immuniteitsreactie van het paard in balans te brengen. Daarom helpt het om de huid van paarden en pony’s die in de lente en zomer vatbaar zijn voor huidproblemen, gezond te houden.

Zomerse huidproblemen bij paarden
Verondersteld wordt dat in een land als het Verenigd Koninkrijk ruim 50.000 paarden lijden aan problemen en aandoeningen met de huid (dit aantal zal voor uw land verschillen). De symptomen treden meestal op nadat de paarden in de lente in de weide zijn gezet.

Sommige paardenrassen zijn hier door hun genetische eigenschappen vatbaarder voor dan andere. Volbloeden zijn bijvoorbeeld veel minder vatbaar dan cob pony’s.

Er zijn een aantal oorzaken voor deze aandoeningen, bijvoorbeeld: voedselovergevoeligheid, brandnetels, en wat het meest voorkomt: speeksel van insectenbeten, vooral van culicoides (knutten).

Nadat allergische paarden zijn blootgesteld aan het allergeen (bijv. speeksel van de knut), kunnen ze een type I allergische reactie ontwikkelen waarbij histamine wordt geproduceerd. Dit is een overdreven immuunreactie op de beet, die een gezwollen en jeukende huid tot gevolg heeft.

Het paard zal dan over die plek wrijven en eraan bijten met als gevolg dat er een ontsteking kan optreden. Hoe vaker een paard is gestoken, des te ernstiger wordt de reactie. Sommige paarden kunnen tijdens de lente- en zomermaanden zeer verzwakt raken.
<<<<<<<<<<<<

Voor de 2 jarige was uiteindelijk de Cavelesse niet afdoende en zodoende heeft ze prednisolon gekregen. Dit beestje heeft het erg hoor. Blijft beslist niet beperkt tot staart en manen maar ook rug,buik en benen gaan kapot. Ik kan trouwens niet zeggen dat ze heel erg schuurt, maar er ontstaan wel wonden. Hopelijk als ze wat ouder is, dat ze er overheen groeit. Maar als het in de loop der jaren nog toe gaat nemen, dan wens ik de eigenaar veel sterkte met het nemen van een beslissing.

De tinker had ondanks de deken toch nog last van jeuk. Zij deed niet anders dan rollen in de wei en versleet zo heel wat dekens. After all was het dus voordeliger om haar 1x per dag Cavalesse te geven.
En mijn Oldenburger merrie (75% volbloed) heeft het fantastisch erop gedaan. Niet op advies van de da toegediend maar volgens mijn eigen wijze boerenverstand. In 2006 en 2007 heeft ze wel maanden (juni t/m september) gehad dat ik het niet langer paardwaardig vond en me voorgenomen had haar in te laten slapen als ze het weer zo erg had.

Bloedonderzoek heb ik bij die van mezelf in Emmeloord laten doen (in 2006). Na diverse onderzoeken waar niet voldoende uitkwam (wel het gevolg maar geen oorzaak), was dit het advies van dr. Van Muiswinkel. De 2 andere zijn door Den Ham en Heerde gedaan na weliswaar enig aandringen. Mij viel op dat veel klinieken hiervan helemaal niet op de hoogte waren, maar na onze ervaringen bij Emmeloord wist ik wat een bloedonderzoek duidelijk kan maken. Ik weet dat er is gekeken naar diverse insectengroepen en bij de tinker naar diverse stofveroorzakers. Bij de 2 jarige is gekeken ook nog naar pollen. Dit beestje reageerde overal positief op. Ik moet even diep nadenken hoe het lab heette waar Emmeloord het naar toe heeft gestuurd. Kan er werkelijk niet meer opkomen
Je zou contact op kunnen nemen met Emmeloord. Tekort aan vitamine B3 is niet uit het bloedonderzoek gebleken, dus gemakshalve veeg ik dat van tafel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:26

heeft wel heel wat gekost denk ik zo om alles te laten uitzoeken?

maar..oke dan weet je dus na al die onderzoeken dat het zomereczeem is, en dan nog blijft het advies toch hetzelfde?
deken op,uit het gras en vitamines er bij.

ik denk dat als ik dingen van appie laat uitzoeken dat ze daar helemaal van achteruit gaan lopen, :P
die reageerd ook overal op en is ook allergisch voor pollen :j
maar daar was ik zelf al achter gekomen in alle jaren dat ik hem heb.
moet wel zeggen dat het momenteel erg goed met hem gaat.

kreeg ook nog het advies om de zwarte kummel olie die zo goed is voor de luuchtwegen te gebruiken bij dieren met zomereczeem,is voor heel veel dingen goed:
http://www.lekker-in-je-vel.nl/artikelen/kokosolie.html

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:46

Oke, nee ik geef geen vitamines. Wist ik eerlijk gezegd ook niet.Welke geef jij Ellepel? Dan kan ik die ook halen.
Hij krijgt trouwens in de winter wortel en soms een stuk oud brood. Kan dat kwaad?
Interessante informatie alani.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:48

Ellepel; Vond de kosten nog best meevallen.
Uitgebreid bloedonderzoek circa € 200,= en dan de kosten van het bloedtrekken van de da komen er dan nog bij. Van de andere kant vind ik het wel fijn om te weten waarvoor ze allergisch zijn.

In Belgie zijn ze met een proef bezig om bloed af te nemen, hierin een anti-histamine toe te voegen en weer terug spuiten in het dier. Vervolgens na een x aantal tijd weer bloed afnemen en weer anti-histamine toevoegen. Dit moet dan een aantal malen. Kosten tenminste € 1.000,= en geen garantie. Dat ging me dan wel weer te ver zolang er een middel is dat goed werkt, zoals in mijn geval de Cavalesse. Dit jaar begin ik daar mee vanaf april en hoop dat dan het jonge beestje geen prednisolon meer nodig heeft. Voor die van mezelf is het heel afhankelijk van de zomer (warm en vochtig). Vorig jaar heeft ze last gehad, maar in 2008 nauwelijks en in 2009 helemaal niet. Is denk ik afhankelijk van de insectendruk.

In mijn ponytijd (heel lang geleden) hebben we voor onze Welsh ook van alles geprobeerd. Maar niets hielp eigenlijk. Wat ik wel beangstigend vind is dat er dus in circa 25 jaar nauwelijks vooruitgang is geboekt. Hopelijk komt er de komende jaren een product op de markt wat wel onze ze-paarden een mooie en jeukvrije zomer geeft.
Laatst bijgewerkt door Alani op 05-01-11 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:49

ellepel schreef:
daar zeg je wat, ik moet binnenkort dus weer gaan naaien,want heb er twee die kapot zijn :+

ik moet ook nog even aan het werk. gelukkig geen hele grote gaten ofzo. dat scheelt. maar wel riempjes die van mijn halsding af zijn. en ik wil een uierflap gaan maken... kijken of dat scheelt...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:51

Mijn deken gaat 1 seizoen mee. Niet dat hij helemaal kapot is, hij is alleen veel dunner geworden door het schuren. Soms zit hij op zijn kont en draait dan rondjes om zijn as heen. Uiteindelijk gaat de deken daar dan ook stuk. Ik begreep al niet hoe hij hem daar stuk kreeg, tot ik hem het zag doen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:09

Alani schreef:
Hallo hier een nieuweling. Sinds vorig jaar heb ik ook weer te maken met ZE bij paarden. 2 van mijn pensionklanten hebben een paard met ZE.
Bij beide paarden is dit vastgesteld d.m.v. uitgebreid bloedonderzoek. Er is dus wel degelijk een deugelijk wijze om het onomstotelijk vast te stellen.
Die was ik inderdaad even vergeten. Ook hier zijn de meningen over verveeld. Mijn DA zegt dat deze bloedonderzoeken heel erg leuk zijn als je geld over hebt en de DA wil spekken. Hij gelooft er dus niet in ;) volgens hem is ook niet bewezen dat je aan het bloed een allergie kunt herkennen.
Hij had het trouwens wel over een allergietest, maar die zijn voor paarden weer erg prijzig en lastig uit te voeren (doen ze met van die krabjes, wat ze bij mensen op de rug of arm wel eens doen)

Mijn deken moet ook nog in de was trouwens, die stinkt je tegemoed als je de garage inkomt O:) Mijn paard staat nu ook onder een 300 grams, anders heeft hij zo'n dik pak haar dat ik er niet mee wil rijden.