[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:14

Lastig he, ik heb ook zo’n kieskeurige. De bodybuilder at die van mij dan weer niet :+
Ik doe inmiddels standaard 250ml water over het voer (en dat is nu 2,3 kg) zodat het wat makkelijker met elkaar mengt en niet meer zo goed eruit is te puzzelen :D dat werkt hier goed.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:36

Slmt9 schreef:
Lastig he, ik heb ook zo’n kieskeurige. De bodybuilder at die van mij dan weer niet :+
Ik doe inmiddels standaard 250ml water over het voer (en dat is nu 2,3 kg) zodat het wat makkelijker met elkaar mengt en niet meer zo goed eruit is te puzzelen :D dat werkt hier goed.

2,3 kg per voerbeurt?
Wat geef je nog meer?

Ja mijn andere paarden vraten gewoon alles wat ik de bak ging maar deze meneer niet

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:18

Hij kreeg 3x1,6kg per voerbeurt, maar dat hebben we tijdelijk moeten aanpassen naar 2x 2,3kg.

Hij krijgt subli veulenbrok, subli omega 369, hartog grasbrok, mijten sojaschroot en rijstolie.
Ik hoop binnenkort te kunnen gaan afbouwen :)

De equifirst breeding cubes vindt hij ook erg lekker, maar die zijn duurder dan de subli veulenbrok. Dus voor nu even de veulenbrok.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:36

lletam schreef:
Jorex schreef:
Misschien kun je dan indien het paard wel tekort begint te krijgen in eiwitten eiwitpoeder kopen? Ik heb de erwtenpoeder van bulk voor mijn oudste. Hij heeft nu eindelijk eens niet zijn ruggengraat erbovenop liggen qua bespiering. Echt al heel lang zo geweest. Maar hij is verbetert sinds ik Masters seniorenslobber geef in combi met erwteneiwit. Ook is hij nu niet meer te dun(was hij in september wel toen het verharen begon). Mijn verhouding is nu 4 handjes slobberbrok en 1 handje grasbrok en nog zijn muesli een handje voor vitamines enzo. Pony weegt nog geen 100kg op goed gewicht.

Ik heb net een proef zakje sojaschroot besteld maar ben ook wel benieuwd naar erwten eiwit. Waar haal jij dat?

Ik koop die van Bulk in een 2,5 kg verpakking. Ik gebruik maar een schepje van 5-10 gram per dag voor mijn pony van 95kg. Zie dat sojaschroot inderdaad veel goedkoper is en dan heb je 20 kg. Maar goed wat moet ik met 20kg van iets waar ik max 10 gram per dag van geef, dan staat het weer veel te lang open. :')
En dit werkt voor de mijne zo goed dus dan laat ik het maar zo. Ik bestel het dus meestal bij Bulk want die heeft dan op dat moment de beste aanbieding. Maar gewoon de mensen variant dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 23:32

Doef schreef:
Wat doet sojaschroot? Is dat een beter alternatief voor Weightlift? Ik zat zelf namelijk te denken aan bodybuilder van mijten die is op basis van rijstzemelen

Is geen vergelijking hoor,soja is gewoon eiwit en weightlift is meer een voer.
Kijk even naar de ingrediënten van de weightlift,het is totaal wat anders.
Soja is puur een eiwit aanvulling,verder niks.

Lietam.veel paarden lusten geen grasbrok, gewoon een schep muesli er bij door doen en klaar.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:26

Buiten eiwitten bevat sojaschroot ook veel vet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:37

Ja klopt zit er ook in, ik bedoelde het ook meer te zeggen dat het als supplement is ofzo.
Ik weet niet de goede woorden er voor.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:34

ellepel schreef:
Ja klopt zit er ook in, ik bedoelde het ook meer te zeggen dat het als supplement is ofzo.
Ik weet niet de goede woorden er voor.

Snap ik. Die van mij krijgt het al jaren. Op het oog wat meer of wat minder. Juist de combinatie van eiwit en vet doet het volgens mij zo goed en het is voordelig

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:33

Ik gaf ook eiwitpoeder van bulk en heb ook bodybuilder gegeven. Gaven beide zelfde resultaat alleen bulk voordeliger.

Ben nu ook begonnen met de linamix en hier ben ik ook best positief over.

Hij moet nu op rust vanwege blessure dus moet zijn krachtvoer mindere en wil daarom overstappen op de nieuwe balanser van hartog. Ben erg benieuwd hoe die daarop gaat. Zit nog te twijfelen om hem hierbij extra luzerne brok bij te geven maar worden echt hier paarden heet van?

Het is meer wat extras om hem op gewicht te houden en wat goedkoper dan bv weighlift. Aangezien die natuurlijk echt niks doet nu.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 19:48

Ja, er zijn best veel paarden die op luzerne reageren in de vorm van bv schuren, heet of schrikachtig. Die van mij gaat er ook van schuren en ziet overal spoken en is niet te kalmeren.

Best lastig om voer zonder luzerne te vinden, zeker als je je paard dikker wil krijgen. Maar met heel goed zoeken, toch gevonden :D

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:09

Slmt9 schreef:
Ja, er zijn best veel paarden die op luzerne reageren in de vorm van bv schuren, heet of schrikachtig. Die van mij gaat er ook van schuren en ziet overal spoken en is niet te kalmeren.

Best lastig om voer zonder luzerne te vinden, zeker als je je paard dikker wil krijgen. Maar met heel goed zoeken, toch gevonden :D

Hmm, dan vind ik het wel lastig
Hij krijgt nu wel door ze krachtvoer 2 handjes luzerne erdoor, daar reageert die eigenlijk niet op. Maar wellicht is dat niet de hoeveelheid ervoor.. zou dan grasbrok een betere optie zijn? Maar dat moet weer geweekt worden.. en weighlift zit natuurlijk ook weer veel luzerne in. Altijd een gedoe idd.. ze is 1,80 groot dus wil voorkomen dat ze komende tijd teveel inleverd .

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:48

Slmt9 schreef:
Hij kreeg 3x1,6kg per voerbeurt, maar dat hebben we tijdelijk moeten aanpassen naar 2x 2,3kg.

Hij krijgt subli veulenbrok, subli omega 369, hartog grasbrok, mijten sojaschroot en rijstolie.
Ik hoop binnenkort te kunnen gaan afbouwen :)

De equifirst breeding cubes vindt hij ook erg lekker, maar die zijn duurder dan de subli veulenbrok. Dus voor nu even de veulenbrok.

Zo dat is een heel menu inderdaad! Heeft het het gewenste effect?

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:50

ellepel schreef:
Doef schreef:
Wat doet sojaschroot? Is dat een beter alternatief voor Weightlift? Ik zat zelf namelijk te denken aan bodybuilder van mijten die is op basis van rijstzemelen

Is geen vergelijking hoor,soja is gewoon eiwit en weightlift is meer een voer.
Kijk even naar de ingrediënten van de weightlift,het is totaal wat anders.
Soja is puur een eiwit aanvulling,verder niks.

Lietam.veel paarden lusten geen grasbrok, gewoon een schep muesli er bij door doen en klaar.

Gek eigenlijk want hij is dol op gras ;)
Ja ik ga s kijken naar een basis muesli. De sojaschroot lijkt ie wel te pruimen.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:54

In theorie geloof ik ook niet in dat ze worden heet van luzerne verhaal; en toch wil ik het uitsluiten, meneer is momenteel wel erg vrolijk namelijk.
En dan valt inderdaad op dat het bijna overal in zit!

Gedoetje wel hoor dat voer inderdaad

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 23:01

lletam schreef:
Zo dat is een heel menu inderdaad! Heeft het het gewenste effect?

Ja! Het is even puzzelen omdat ik hem niet te hoog in suikers moet krijgen vanwege HB verleden.

Tja, het luzerne en reageren is gewoon zo. Genoeg op bokt over te lezen. Die van mij heeft aan 100gr genoeg en dan merk ik het na 2-3 dagen. Duurt 14 dagen voor het weer helemaal uit zn systeem is.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 23:19

lletam schreef:
In theorie geloof ik ook niet in dat ze worden heet van luzerne verhaal; en toch wil ik het uitsluiten, meneer is momenteel wel erg vrolijk namelijk.

Vergeet niet dat het ineens koud weer is. Zijn er diverse bij ons op stal die veel frisser zijn dan anders, maar waarbij het voer niet veranderd is.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:50

mavantos schreef:
lletam schreef:

Vergeet niet dat het ineens koud weer is. Zijn er diverse bij ons op stal die veel frisser zijn dan anders, maar waarbij het voer niet veranderd is.

Dat is zeker waar alleen het weer heb ik helaas geen invloed op..

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:52

Maar dan is het niet gek toch ze frisser zijn? Zijn ze hier allemaal. Dat hoort nu eenmaal beetje bij de winter :D

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:58

Nee maar ik ken mijn paard langer dan vandaag en het valt gewoon op. Ik denk ook dat hij gewoon super fit is, sterker wordt en dat we daarin een nieuwe balans moeten vinden. Niks ergs. Alleen dat luzerne verhaal zit in míjn kop en daar kan ik wat mee.
Plus, de weightlift is gewoon duur voer heeft z'n werk gedaan dus wil dat sowieso vervangen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 11:05

Maar luzerne is dan wel weer een mooi product om ze mee op gewicht te houden :j

Het is denk ik best simpel. Je paard is aangesterkt dus fitter en sterker.

Je kunt natuurlijk weglaten maar als paard goed doet op iets zou ik daar zelf niet in de winter mee stoppen. Juist omdat het dan vaak moeilijker is ze mooi op gewicht te houden.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:37

SansaS schreef:

Je kunt natuurlijk weglaten maar als paard goed doet op iets zou ik daar zelf niet in de winter mee stoppen. Juist omdat het dan vaak moeilijker is ze mooi op gewicht te houden.

Eens. Zo net vloog de bak grasbrok door het gangpad. Nou ja hij is wel duidelijk haha

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:54

SansaS schreef:

En des te meer je voert, des te meer energie gaat erin wat eruit komt.
Dat merk in aan mijn opa. Maar ik vind dat eerlijk gezegd wel een fijne bijkomstigheid :o

Je kan altijd twee weken zonder luzerne proberen en dan merk je het ook wel :)
Mijn paard kan ik niet anders dan ‘gek’ worden op luzerne, dat is echt anders dan fris/heet door het weer of extra voer.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:05

Eens. Mijn paard kan ook gek worden op voer maar dat uit zich in extreem spooky gedrag overal niet alleen onder zadel.

Niet fris/bokken ofzo. Dat is door wat anders.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 09:38

Hoi! Ik voer mijn dames momenteel havens crumbs, maar zoek eigenlijk een betere slobber. Beide dames staan goed in het werk en krijgen daarnaast ook Marstall Champion.

Wie weet nog een goede slobber met liefst hoger eiwit en vetgehalte, niet te veel suikers en.. Makkelijk klaar te maken. Liefst alleen met koud water en binnen x minuten klaar.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 09:41

De marstall senior slobber brok, Pavo slobbermash of een gewone (merrie)brok met water (= slobber)?