Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:30

tantesam@ :(:)
Wat rot!Ook dat je al zolang aan het sukkelen bent! |(
Kun je hem geen but geven?Voor nu bedoel ik.

Hier gaat het iets beter.Ik kon het vanochtend niet meer aanzien,hij verrekte echt van de pijn.
Ging ook liggen en bleef ook even liggen toen ik er aan kwam.Stond wel goed op daarna.Maar ik houd altijd mijn hart vast..bang dat hij een been breekt op deze manier :7

Maaar zijn hele lijf stijf als hij een stap wil bewegen.
Dus ik heb but gehaalt bij de dichtstbijzijnde da.Vanmiddag om half 12 2 gram en net om half 9 weer twee gram.Het is volgens mij 12 jaar geleden dat hij voor het laatst een pijnstiller heeft gehad,dus het mocht wel weer ;)
Hij knapt zienderogen op en steunt ook weer op dat been.
Geen idee wat er aan de hand is.Misschien een rare beweging gemaakt en dat de artrose dan weer getriggert word?

Nog vijf dagen aan de but,morgen s'ochtends 1 gram en s'avonds 1 gram....daarna zien we wel weer

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:19

Ik meld me heir even omdat ik een verzorgpaard heb van 16 jaar met Cushinger
En toen ik vanmorgen wou gaan rijden was ze op veel plekken HELEMAAL kaal.
Echt tot op de huid. Je plukt het zo van haar af terwijl haar buik nogsteeds onderzit.
Kan dit een bijwerking zijn van de Pergolide die ze krijgt ze krijgt 1 x daags 2 tabletten.
Ze neemt de medicijnen sinds 3 weken geleden.

nigvit

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 20:21

Weet iemand toevallig iets over magnesium? Ik hoorde laatst bij de dierenwinkel dat veel paarden magnesiumtekort hebben en nu las ik in een topic (mss deze?) dat er ook een relatie is tussen cushing en magnesiumtekort.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:29

nigvit schreef:
Weet iemand toevallig iets over magnesium? Ik hoorde laatst bij de dierenwinkel dat veel paarden magnesiumtekort hebben en nu las ik in een topic (mss deze?) dat er ook een relatie is tussen cushing en magnesiumtekort.

Cushing paarden overproduceren het stresshormoon cortisol, hierdoor hebben ze zowel geestelijk (angstig, gestressed) als lichamelijk stress (gespannen spieren) vaak hebben cushing paarden een magnesium tekort. Magnesium helpt tegen stress, zowel geestelijk als lichamelijk (de pijnlijke spieren). Verder hebben veel onbehandelde cushing paarden suikerziekteachtige verschijnselen. Ook mensen met diabetis (suikerziekte) hebben vaak een tekort aan magnesium, magnesium is een belangrijk element voor het afbreken van suikers. Dus nog een reden waarom cushing paarden magnesium tekort kunnen hebben. Magnesium helpt tegen stress, spierspanning, kan helpen tegen hoefbevangenheid, helpt bij suikerverwerking en ook bij rare vetverdelingen op het lichaam. Vaak hebben paarden met cushing dus om meerdere redenen magnesium nodig. De suikerhuishouding komt vaak gelukkig weer op orde als de paarden medicijnen krijgen. Maar je kunt ze helpen met de stress, spierspanning en keiharde manenkam die ze soms hebben, magnesium is een goed middel om ze te ondersteunen.
Ik koop Biomag via paardendrogist, geen hoge dosis nodig, paarden eten het graag en het helpt.

@Shennalover, 2 pillen van 1 mg of van een lagere dosis?? hoe groot is het paard en hoe zwaar en wat voor symptomen had het paard?
Sommige cushing paarden krijgen kale plekken, niet perse door de pergolide maar als symptoom van cushing tijdens het verharen. De kale plekken worden wel weer opgevuld. Sterkte!

@Geerke - sterkte met Pablo, kijk je wel uit met de buut? Hij kan daardoor weer wat terugval krijgen op de andere fronten - depressiever. Maar wat nodig is is nodig! Waarschuw alleen even. Hoop dat ie snel opknapt

@Tamtesam He bah dat klinkt ook niet positief. Hoop dat je toch wat kunt verbeteren. STerkte.

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:35

Dank je wel voor de info, Fargo. Ik zal eens kijken waar ik biomag kan krijgen.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 19:41

Geerke, hoe gaat het nu met Pablo. Mijn paard heeft tijdens mijn vakantie, door zijn stalwand getrapt, da's natuurlijk pijnlijk. Hoorde dit later. Gister draafde hij erg goed op de wei, en vandaag aan de longe liep hij weer super.
Qua kleur is ie weer mooi kastanjebruin, maar nog wel lange vacht.
Hij is redelijk aan het ruien, dus ik wacht nog even af, en volg toch het advies van Visdonk op.

Mijn paard eet geen hap van zijn voer als daar magnesium door zit, maar ik neem aan dat, mocht hij een tekort hebben, dit wel uit de, uitgebreide, bloedtest naar voren was gekomen.

Ik ga vanaf nu rustig weer opbouwen na een paar maanden 'rust'

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:30

Tantesam@Fijn dat je paard weer goed gaat!

Pablo gaat ook weer goed,maar heeft nog tot morgenavond but.
Hij liep de volgende dag alweer als een jong paard!Niet stijf.
Maar dat was op de hoge dosering.Nu loopt hij redelijk.
Hij heeft echt een zomervacht gewoon kort en glanst heel erg.
Ik vind hem alleen iets te vet.Waarvan weet ik niet,hij staat op een stukje sahara :D
Als je hem ziet haal je er absoluut niet uit dat hij cushing heeft....wel is de IR duidelijk aanwezig.
Zal morgen weer een foto maken.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 22:40

He mensen,
Heb slecht nieuws, heb Indy vanavond moeten laten inslapen. Hij had koliek gehad vanmorgen, heeft een flinke strijd gehad in de stal. Zichzelf vreselijk verwond voordat ze hem vonden. Toen in de bak gedaan en voor zover mogelijk gestapt. Dierenarts was gekomen en had hem pijnstillers gegeven zodat hij rustig werd en bij kon komen. Ermee stappen kon bijna niet, hij was helemaal uitgeput. Hij had tegen de avond een temperatuur van 35 graden. En bleef maar naar zijn buik kijken. Dierenarts kon al bijna niet meer naar binnen komen door alle gassen. Een operatie was geen slimme keus, gezien zijn leeftijd, lichamelijke toestand en hoe 'op' hij al was van de strijd van vandaag. We wilden hem zo de nacht niet in laten gaan. Dus hebben we hem vanavond in het weiland laten inslapen. Pffff en het is zwaar! Je weet dat het een keer gaat komen en dat ik hem een hoop lijden heb bespaard. Maar toch. Ik wilde het jullie even laten weten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:02

tantesam schreef:
Geerke, hoe gaat het nu met Pablo. Mijn paard heeft tijdens mijn vakantie, door zijn stalwand getrapt, da's natuurlijk pijnlijk. Hoorde dit later. Gister draafde hij erg goed op de wei, en vandaag aan de longe liep hij weer super.
Qua kleur is ie weer mooi kastanjebruin, maar nog wel lange vacht.
Hij is redelijk aan het ruien, dus ik wacht nog even af, en volg toch het advies van Visdonk op.

Mijn paard eet geen hap van zijn voer als daar magnesium door zit, maar ik neem aan dat, mocht hij een tekort hebben, dit wel uit de, uitgebreide, bloedtest naar voren was gekomen.

Ik ga vanaf nu rustig weer opbouwen na een paar maanden 'rust'

Wat bedoel je hier ook al weer mee, het staat me niet helemaal helder meer voor de geest wat ze geadviseerd hebben en hoe lang je nu bezig bent etc..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:04

Indy, heel veel sterkte met het verlies van je paard. Wat is koliek toch een rotziekte!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:27

Indy heel erg veel sterkte met het verlies van Indy. Zo snel en onverwacht, koliek is een killer. En een paard dat helemaal uitgeput is door de pijn heeft inderdaad geen kans om een operatie goed door te komen. Heel erg veel sterkte met het verlies :(:) :(:)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:38

Sterkte Indy! :(:) Wat verschrikkelijk..

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 23:44

Heel veel sterkte Indy :(:)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 07:42

Oh wat rot Indy, veel sterkte!

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:01

Jeetje Indy!
Wat een naar afscheid van je paard. Veel sterkte met het verlies!
:(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 08:02

och Indy!Wat vreselijk! |(
Heel veel sterkte! :(:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:45

Heel veel sterkte Indy!

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 20:52

heel veel sterkte met het verlies indy!

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 21:24

Dank jullie wel voor de lieve berichtjes. Ik breek zojuist weer even na het lezen ervan |( . Mijn vriendje en beste maatje is er niet meer... Ik moet ENORM schakelen, want ik ga ook nog eens trouwen vrijdag 1 juni. En we zouden Indy en Flappie er nog bij betrekken. We zouden bij en met hen onze fotoshoot doen. Ik droomde er 1,5 jaar geleden van dan hij er nog zou zijn deze dag, ondanks zijn cushing. En ontglipt ie me 3 dagen ervoor. Het is zo dubbel.
Zijn lichaam word morgen opgehaald. Niet dat ik daarbij wil zijn, maar dan ga ik weer naar mijn andere paardje. Vind het wel fijn dat hij 'thuis' heeft kunnen inslapen. Toch vertrouwd voor hem.
Maar het blijft moeilijk...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 23:15

Ach meis wat verdrietig en inderdaad wat dubbel. Heb je Indy zo lang goed gehouden en dan verlies je hem op zo'n manier en och zo vlak voor je trouwen. Wat erg meis ;( ;( ;( Morgen ook heel erg veel sterkte en bedenk dat je heel goed voor hem hebt gezorgd al die tijd. Hij is er 1 juni hoe dan ook bij - in jullie gedachten en herinneringen. Heel erg veel sterkte nogmaals.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:32

Indy, heel veel sterkte met het verlies van je grote vriend!

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:37

Gister is de veearts bij fanny geweest, ze zou getest worden op cushing maar nadat ik vertelde dat ze bijna een jaar geleden tegen bevangenheid aangezeten had vond ze het risico om dexametason te spuiten te groot.

In overleg besloten dat ik nu wel de pergolide krijg zodat ik kan gaan proberen hoe ze hierop reageert.
Ze vroeg wat ik wou doen als er wel cushing uit zou komen dus ik vertelde dat ik dan pergolide wou, waarop haar vraag was of ik daar ook bijwerkingen van wist. Heb aangegeven dat ik heb gelezen dat het misselijkheid veroorzaakt maar dat bij mij geen andere bijwerkingen bekend zijn.

De Veearts gaat het nu aanvragen bij de huisarts en zodra ze het binnenheeft neemt ze weer contact met me op en dan kan ik het gaan proberen.

Wat is jullie advies om met hoeveel de beginnen? Een kwartje? of een achtste?
In ieder geval alvast bedankt voor de tips en advies en alles wat ik hier al aan info weg heb, anders had ik waarschijnlijk de pergolide niet gekregen, een dikke pluim voor jullie en voor hoe jullie al je ervaring en advies elke x weer delen! ;)

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:33

Indy, ook namens mij nog heel veel sterkte met dit grote verlies. Toch wil ik je morgen ook een hele fijne dag wensen, al zal het een dubbel gevoel hebben.

Welke DA is erbij geweest Hanke?

Ben hier al in tijden niet geweest, ga even teruglezen hoor!

Met La Vie gaat alles heel goed, bijna helemaal door haar haar heen, glimt als een spiegel en lijkt wel steeds ontdeugender te worden. Haha.
We hebben haar onlangs (maandje ofzo...) weer terug gezet naar een 1/2 pil en dit gaat heel goed.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:07

@ilona, die vrouw van de kliniek in onstwedde, de geiten moesten ontwormd worden en toen heb ik fanny ook gelijk even naar mn ouders gebracht.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 17:09

Indy, wat een vreselijk nieuws, heel veel sterkte.

Fargo, er is me geadviseerd het simpelweg af te wachten... eventueel over een half jaar opnieuw te testen.
Heb me vandaag weer verbaasd over z'n vacht, het blijft een rommeltje.
Stel, dat ik pergolide ga geven, en mijn paard heeft geen cushings, wat zijn volgens jullie dan de risico's?
En na hoeveel tijd is er over het algemeen verbetering te bemerken?