singasong schreef:Het volledig buitenhouden van een headshaker, tenminste die van mij, vind ik geen optie. Niek is namelijk heel blij als hij binnen mag staan als hij schud omdat het dan
weg is of hij heeft veel minder last. Wel kan hij hier altijd zijn stal in en uit lopen.
IcePrincess, leuk filmpje van gisteren. Kan dat knikje niet ontdekken. En volgens mij heeft hij ook helemaal geen last van zijn voetengeweldig hoe hard hij sjeezd!
Bij Ap is het wel weer overduidelijk. Balen hoor!
Knikje zit op 26 seconden ongeveer, is ook maar heel even maar zo begint het bij hem altijd, later in het seizoen wordt het heviger en gaat hij meer schudden, slaan en briesen.
Binnen houden is voor hem weer geen optie, wordt hij doodongelukkig van, dit was zijn eerste winter dag en nacht buiten en het verschil is overduidelijk, voorheen was hij in de winter altijs stikchargrijnig, beet iedereen en was heel tegendraads, nu is hij lief en knuffelig en altijd vrolijk. Maar is ook niet gek natuurlijk als je bedenkt dat hij zulke renaanvallen heel regelmatig heeft, hij kan gerust een half uur in zijn eentje als een rondrennen zonder aanleiding, vaak meerdere keren per dag

Maar als ik hem ook vergelijk met filmpjes van andere paarden in het topic heeft hij er op de wei ook heel weinig last van, hij staat zelden te schudden op de wei, alleen tijdens zijn renbuien en dan brengt hij zichzelf wel eens uit balans. Hij heeft echt vooral last bij inspanning, er zijn perdiodes dat ik ook helemaal niet rij of zelfs maar wandel met hem omdat hij dan erg last heeft maar op de wei zie je hem alleen wat vaker rollen en met zijn neus schuren, maar dat doet hij binnen ook.
Erfelijkheid ligt idd aan de oorzaak, Lodewijk zit bijvoorbeeld gewoon gammel in elkaar, die mankeert van alles en door de slechte weerstand komen al die mankementjes heviger en sneller naar boven. Zijn ouders hebben beide nergens last van voor zover ik weet, vader sowieso niet. Hij krijgt nu ook al een half jaar zwavel bijgevoerd, ben heel benieuwd of dit ook wat verschil zal maken. Vorig jaar heeft hij drainage compositum erbij gehad het hele seizoen, dit verlichte de jeuk ook aardig maar schijnt weer slecht te zijn voor paarden met insulineresistentie dus wil ik voor de zekerheid nu niet geven. Land is hier ook onbemest en hij gaat 's nachts weer de paddock in met hooi, teveel suikers is bij hem echt een boosdoener wat betreft jeuk (wat overeen zou komen met een schimmel, die voeden zich op suikers). Het blijft uitproberen wat wel en niet verbetering zal geven.