[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:48

singasong schreef:
Het volledig buitenhouden van een headshaker, tenminste die van mij, vind ik geen optie. Niek is namelijk heel blij als hij binnen mag staan als hij schud omdat het dan
weg is of hij heeft veel minder last. Wel kan hij hier altijd zijn stal in en uit lopen.

IcePrincess, leuk filmpje van gisteren. Kan dat knikje niet ontdekken. En volgens mij heeft hij ook helemaal geen last van zijn voeten :D geweldig hoe hard hij sjeezd!

Bij Ap is het wel weer overduidelijk. Balen hoor!

Knikje zit op 26 seconden ongeveer, is ook maar heel even maar zo begint het bij hem altijd, later in het seizoen wordt het heviger en gaat hij meer schudden, slaan en briesen.
Binnen houden is voor hem weer geen optie, wordt hij doodongelukkig van, dit was zijn eerste winter dag en nacht buiten en het verschil is overduidelijk, voorheen was hij in de winter altijs stikchargrijnig, beet iedereen en was heel tegendraads, nu is hij lief en knuffelig en altijd vrolijk. Maar is ook niet gek natuurlijk als je bedenkt dat hij zulke renaanvallen heel regelmatig heeft, hij kan gerust een half uur in zijn eentje als een rondrennen zonder aanleiding, vaak meerdere keren per dag :+ (ondanks onbeperkt voer is hij ook lekker afgevallen, voel voor het eerst in zijn leven zijn ruggegraat _O- )
Maar als ik hem ook vergelijk met filmpjes van andere paarden in het topic heeft hij er op de wei ook heel weinig last van, hij staat zelden te schudden op de wei, alleen tijdens zijn renbuien en dan brengt hij zichzelf wel eens uit balans. Hij heeft echt vooral last bij inspanning, er zijn perdiodes dat ik ook helemaal niet rij of zelfs maar wandel met hem omdat hij dan erg last heeft maar op de wei zie je hem alleen wat vaker rollen en met zijn neus schuren, maar dat doet hij binnen ook.

Erfelijkheid ligt idd aan de oorzaak, Lodewijk zit bijvoorbeeld gewoon gammel in elkaar, die mankeert van alles en door de slechte weerstand komen al die mankementjes heviger en sneller naar boven. Zijn ouders hebben beide nergens last van voor zover ik weet, vader sowieso niet. Hij krijgt nu ook al een half jaar zwavel bijgevoerd, ben heel benieuwd of dit ook wat verschil zal maken. Vorig jaar heeft hij drainage compositum erbij gehad het hele seizoen, dit verlichte de jeuk ook aardig maar schijnt weer slecht te zijn voor paarden met insulineresistentie dus wil ik voor de zekerheid nu niet geven. Land is hier ook onbemest en hij gaat 's nachts weer de paddock in met hooi, teveel suikers is bij hem echt een boosdoener wat betreft jeuk (wat overeen zou komen met een schimmel, die voeden zich op suikers). Het blijft uitproberen wat wel en niet verbetering zal geven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 14:47

ik vind lodewijk echt zo'n leuke naam haha,past ook goed bij hem.
het knikje wat ik in je filmpje zag was maar een kleintje,appie kan ze ook zo doen.

zwavel heb ik ook gegeven,haalde niks uit.
momenteel krijgt appie de zwarte kummelolie, en een supplement waar ook bentoniet klei in zit wat weer schadelijke stoffen kan verminderen.
de kummelolie zou ook goed zijn tegen onder andere de candida albicans he?
dat is dus een schimmel die gek is op suiker :j

hier staat een hele rij met kruiden etc..die goed werken tegen schimmels:
http://www.fonteine.com/schimmeldoders.html

wij bemesten het land trouwens wel, is toch wel verstandig om te doen,want grond kan ook arm worden aan voedingsstoffen en dat heeft zijn weerslag op het gras.

lodewijk en ap zitten wel redelijk hetzelfde inelkaar heb ik het idee?
hooikoorts,gevoelig voor suiker, eczeemgevoelig en appie zijn darmen werken niet helemaal optimaal.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:39

Hallo mensen die al een tijdje mee draaien in dit topic. :wave: Helaas is mijn 5 jarige fries begin februari begonnen met hoofdschudden. Ik was hem begin februari aan het longeren en toen liep hij niet helemaal zuiver en het leek of hij schokjes tegen zijn neus aan kreeg zo “knikte”hij met zijn hoofd. Ik ben toen gestopt met longeren en ging er toen opzitten en ben op de weg recht gaan rijden om te kijken of hij nog steeds niet zuiver liep en of hij nog met zijn hoofd aan het knikken was. Maar hij liep goed maar hoofdschudden werd erger. Meteen gestopt en zadel, hoofdstel en mond gecontroleerd niets te zien, dus de tandarts maar gebeld. Toen is Spencer Schuman langs geweest en hij heeft hem behandeld. Hij gaf nog aan dat het wel nodig was dus ik “hoopte”dat het hieraan lag. Helaas is het schudden nog niet over en vooral met buiten rijden langs de weg is hij super vervelend. Eerst schudden van links naar rechts maar voornamelijk van die super snelle knik bewegingen (hij gooit dus zijn hoofd niet helemaal omhoog) maar komt wel soms los van voor. Ook zonder hoofdstel en zadel doet hij het ook, maar in de binnenbak nauwelijks. Hij stofzuigt trouwens niet met z'n hoofd en hij schuurt ook nergens tegen aan.

Deze week wil ik de dierenkliniek in Emmeloord bellen voor een afspraak maar ik vraag me af hun er wel iets aan kunnen doen??? Natuurlijk heb ik er heel veel voor over maar de dierenkliniek kost aardig wat en als het “simpel”op te lossen is met een netje over de neus of een pollenkuur dan scheelt me dat behoorlijk qua kosten. Wat denken jullie?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:07

Ik denk dat je dan het meeste hebt qua antwoord aan iemand die ook met zijn paard naar een kliniek is geweest voor hoofdschudden. ik geloof dat ze kunnen desensibiliseren mbt pollen. Maar misschien kan je eerst ook puur pollen b.v. gebruiken. Dit is een homeopatisch middel tegen hooikoorts. Helpt bij heel veel paarden goed, alleen vaak niet gelijk in het eerste jaar.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:13

Maris schreef:
Ik denk dat je dan het meeste hebt qua antwoord aan iemand die ook met zijn paard naar een kliniek is geweest voor hoofdschudden. ik geloof dat ze kunnen desensibiliseren mbt pollen. Maar misschien kan je eerst ook puur pollen b.v. gebruiken. Dit is een homeopatisch middel tegen hooikoorts. Helpt bij heel veel paarden goed, alleen vaak niet gelijk in het eerste jaar.

Dat heb ik ook al gelezen dat je er al vroeg mee moet beginnen en dat het niet het eerste jaar gelijk helpt..maar nu kan ik gewoon niet buiten rijden en ik heb eigenlijk geen geduld om een jaar te wachten.. Maar wie is nog meer met zijn paard naar de kliniek geweest hiervoor?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:14

Dan moet je even teruglezen in dit topic ( ik weet het niet uit mijn hoofd ).
Desensibiliseren zal waarschijnlijk ook niet mega snel werken....

Neusnetje is te proberen natuurlijk, sommige paarden reageren daar heel goed op.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:42

mebianca schreef:
Maris schreef:

Dat heb ik ook al gelezen dat je er al vroeg mee moet beginnen en dat het niet het eerste jaar gelijk helpt..maar nu kan ik gewoon niet buiten rijden en ik heb eigenlijk geen geduld om een jaar te wachten.. Maar wie is nog meer met zijn paard naar de kliniek geweest hiervoor?

ik zou er sowieso wel mee beginnen , ook al werkt het niet goed het 1e seizoen..., volgend jaar heeft je paaar der al wel meer baat bij.... neusnetje is oplossing voorlopig en ik geef de mijne allegro kruiden van de drechtsteden....maar je kanhet beste wel een keer beginnen, ook al heeft het nu nog geen baat...

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:43

singasong schreef:
Sjoyceje schreef:
Hoi,

Heb al een tijdje niet meer gepost hier, maar wel altijd mee gelezen :)
Kyra is deze week ook weer begonnen met schudden. Gister eigenlijk best behoorlijk.
Heeft 1 van jullie toevallig ervaring met Naf Shake relief van de paardendrogist?

Kyra is vorig jaar getest door een homeopaat (heb haar opgestuud, niet naar Josefien trouwens) en heb haar vervolgens 'behandeld' met korrels. Helaas heeft dit niet echt gewerkt. Puur pollen werkt ook niet en de druppels van Josefien ook niet.

En hoe lang heb je haar behandeld met korrels?
Wat was volgens die homeopaat de oorzaak van het schudden?

Hier was het gisteren ook erg warm Maris en ook 13 graden.
Vannacht heeft het veel geregend en is nu hardstikke mistig.
Zo meteen komt de tandarts, ben nu al zenuwachtig :o

Ik heb haar ongeveer 3 maanden behandeld. Ik weet zo eigenlijk niet meer wat er uit de testen is gekomen, dan moet ik de papieren er weer even bijpakken (ben nu op het werk :Y) ) Volgens mij werkten bepaalde organen minder goed en had ze een parasiet.
De afgelopen dagen heeft ze ondanks het mooie weer bijna niet geschud gelukkig.

Mebianca, mijn ervaring is dat paardenklinieken vrij weinig aan hoofdschudden kunnen doen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:26

Sjoyceje schreef:
Ik heb haar ongeveer 3 maanden behandeld. Ik weet zo eigenlijk niet meer wat er uit de testen is gekomen, dan moet ik de papieren er weer even bijpakken (ben nu op het werk :Y) ) Volgens mij werkten bepaalde organen minder goed en had ze een parasiet.

Mebianca, mijn ervaring is dat paardenklinieken vrij weinig aan hoofdschudden kunnen doen.

Hoe is dat na die 3 mnd. gegaan. Heb je je paard toen nog een keer laten controleren of alles weg was?
Hoe lang schudt je paard al?
Ik vind namelijk 3 maanden behandeling erg kort.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:10

Sjoyceje schreef:

Ik krijg vanavond als het goed is een naam door naar wie ik moet vragen bij dierenkliniek Emmeloord. Ik zal eerst s'morgens bellen tijdens t spreekuur en ook vragen of ze er iets aan kunnen doen. Ik neem aan (hoop) dat ze wel eens eerder zulke gevallen hebben gehad en hoe het bij anderen is opgelost. Maar goed elk paard is natuurlijk anders ook al doen ze ongeveer hetzelfde. Misschien kunnen hun ook wel testen waarvoor hij allergisch is (als hij überhaupt allergisch is)..misschien is het wel heel iets anders :7

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:12

@ singasong: Mijn paard schud al 4 jaar. (zo lang als ik haar heb in ieder geval, ik weet niet hoe het daarvoor was) Ik heb na de eerste 1,5 maand behandeling haar weer laten testen (pluk haar opgestuurd) en ze gaf aan dat er al veel verbetering in zat. Ze heeft toen nieuwe korrels samengesteld en die moest ik ook weer 1,5 maand gebruiken. Ze gaf aan dat ik na die periode het beste een groene leem kuur kon doen. Dit heb ik echter niet gedaan, omdat er toen een ander probleem de kop op stak, namelijk het hoesten en heel benauwd zijn (dit was buiten het headshake seizoen, in het najaar) DA zei toen dat ze chronisch last van de luchtwegen heeft en zal blijven houden. Ben van stro over gegaan op vlas en er is niks meer aan de hand. Ze staat overigens zomer en winter hele dagen buiten, 's nachts op stal. Maar goed, doordat mijn paard destijds andere medicatie had heb ik die groene leem kuur niet meer geprobeerd. Ze is overigens behandels door www.zonneschakel.nl

Sjoyceje

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:17

mebianca, niet geschoten is altijd mis :) het kan inderdaad zomaar iets anders zijn.
Ben benieuwd wat Emmeloord zegt.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:19

Sjoyceje schreef:
mebianca, niet geschoten is altijd mis :) het kan inderdaad zomaar iets anders zijn.
Ben benieuwd wat Emmeloord zegt.

Nou heb net een afspraak gemaakt en ze hadden al meerdere gevallen gehad met deze simptonen. Moet van te voren een video maken en alles opschrijven wanneer hij wat doet..het is een hele uitzoekerij gaf ze al aan en misschien is het heel makkelijk oplossen of het heeft te maken met een zenuw die bekneld zit en dan komt er wat meer bekijken. Ze gaan hem in ieder geval helemaal controleren en testen met verschillende pollen. Dus hoop maandag meer te weten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 13:34

ik ben heel benieuwd hoe dat verder gaat.
:j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 14:16

Sjoyceje schreef:
@ singasong: Mijn paard schud al 4 jaar. (zo lang als ik haar heb in ieder geval, ik weet niet hoe het daarvoor was) Ik heb na de eerste 1,5 maand behandeling haar weer laten testen (pluk haar opgestuurd) en ze gaf aan dat er al veel verbetering in zat. Ze heeft toen nieuwe korrels samengesteld en die moest ik ook weer 1,5 maand gebruiken. Ze gaf aan dat ik na die periode het beste een groene leem kuur kon doen. Dit heb ik echter niet gedaan, omdat er toen een ander probleem de kop op stak, namelijk het hoesten en heel benauwd zijn (dit was buiten het headshake seizoen, in het najaar) DA zei toen dat ze chronisch last van de luchtwegen heeft en zal blijven houden. Ben van stro over gegaan op vlas en er is niks meer aan de hand. Ze staat overigens zomer en winter hele dagen buiten, 's nachts op stal. Maar goed, doordat mijn paard destijds andere medicatie had heb ik die groene leem kuur niet meer geprobeerd. Ze is overigens behandels door http://www.zonneschakel.nl

Maar iets wat al zo lang in het lichaam zit heeft echt langer dan 3 mnd. nodig om weer uit het lichaam te krijgen en het lichaam weer terug te brengen in balans.

Heb zelf wel mijn twijfels bij een test a.d.h. van alleen een pluk haar. Lijkt mij dat je een paard eerst helemaal moet doormeten ter plekke om een goed totaal beeld te krijgen. Daarna controle via haren vind ik nog summier omdat dit alleen de 'buiten'energie meet van het paard. Het beste is om te testen via mest/urine/speeksel en haren, zo krijg je meer een totaal beeld ook van de binnenkant van het paard.
Vaak komen er bij een behandeling 'oude' dingen in het lichaam (bacterien, virussen e.d.) los, die ook behandeld moeten worden. Je moet er minstens een jaar voor uit trekken. Is het een ouder paard vaak nog langer en soms krijg je het bij een ouder paard niet eens meer helemaal goed omdat dit jarenlang is 'geprint' in het lichaam en het lichaam zich er aan heeft aangepast. Dus hoe jonger beginnen met behandelen, hoe beter.

Ik zie overigens op de site dat ze alleen met behulp van een Biotensor 'meet'. Dat is een niet zo'n precies instrument als de Lechnerantenne.

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:42

Hallo! Ik kom even binnenvallen. Maar ik lees dat pollenallergie vaak gepaard gaat met een reactie op fel zonlicht. Tot nu toe ben ik daar nog geen oplossing voor tegengekomen?

Is er ook een oplossing voor overgevoeligheid voor zonlicht?

Sorry als het al eerder genoemd is!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 08:59

Jozaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:01

Ah kijk aan! Dus een gewoon vliegenmasker helpt al tegen het zonlicht? Wat goed!
Dankjewel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:20

nou ja, het zorgt er in elk geval voor dat er niet meteen veel zonlicht in komt,dus je zou best kunnen proberen om met zo'n masker te rijden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:23

ellepel schreef:
met ap gaat het nog goed, geen schudden,geen hoest,helemaal niks.
zelfs nog geen eczeemklachten!

Fijn Ellepel!

Maar 14 maart postte je nog dat hij weer schudde. Heeft dat toen nog lang aangehouden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:38

nee,was eigenlijk maar 1 dag.
toen was het ook wat benauwd.

het is gewoon afwachten, wel denk ik zelf dat de kummelolie best wel goede invloed heeft .
vooral omdat het ook goed tegen schimmels werkt en jij en ik weten wel dat veel paarden met pollenallergie en eczeem daar toch wel last van hebben :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:54

Gelukkig maar dat het 1 dag was!

Ja, schimmels zijn vaak de boosdoener.

Ik heb trouwens net dit vliegenmasker besteld. Heb er nog één van vorig jaar maar wil graag een reserve.
Deze sprak me wel aan m.b.t. die 'bolle ogen' die in het masker zitten. Hoop dat'ie past!
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4032668/10

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:59

ben ook wel benieuwd,maak anders een foto er van als je hem hebt?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:01

Dat wordt wss een hele lachwekkende foto dan met die bolle ogen :=

Miss_J22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:38

Ik gebruik nu een neusnetje in combi met een neusspray van de kliniek in wolvega;) Je hebt verschillende soorten en die ik heb is doping negatief!!
Het bevalt mij erg goed en mijn paard heeft nog niet geschut!