[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 06:53

Goed zo esthervannes!
Enne Meert, ik heb eigenlijk geen idee, maar zou het niet eerder door de veel te zachte winter komen, dat haar ZE nu zo erg is?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 21:57

Vrijdag dus voor de zekerheid foto's maken.. Helaas is Fiek vandaag enorm slecht geweest.
Kon nauwelijks lopen of vooruit komen en wilde niet echt wat eten (wilde hij vorige keer ook niet toen hij pijn had)
Ben bang dat het vrijdag niet iets uitsluiten wordt zoals de bedoeling was, maar dat het een bevestiging gaat worden van wat we bijna al weten als we zien hoe hij zich voortbeweegt..
Begin steeds banger te worden voor vrijdag dus..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 23:41

Oh oliebol SR. Komt het maken van een beslissing dan toch ineens heel erg dichtbij??

Sterkte hoor!! Knuf voor Fiek.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 00:24

Weet iemand toevallig of er in september/oktober weer een gratis cushing test gedaan kan worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:08

sterkte SR, :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:07

Cushing test gedaan. DA even rond laten bellen ivm omrekenen uitslag. 1 lab zegt "hoog normaal", andere : "cushing".

Kreeg nl waarde 8 waarbij alles tot 10 normaal is. Omrekening echter geeft 36 (bloedprikken was 2 juli) en dus cushing. Tussen de symptomen en de waarde nu eerst aan de monnikspeper en kijken wat dat gaat doen.

Nu tot okt (toch vaccineren dan, dus makkelijk onthouden) geduld hebben of er minder jeuk en 50kg bij komt.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:15

Goed dat je getest hebt tamary!

Je gaat nu dus monnikspeper geven tot oktober. als dat geen verschil geeft cushing-medicatie? Of nog een keer her testen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:20

Vol op de rise hertesten? Hoeveel echt nut dat heeft vraag ik me af. Ik hoop dat de monnikspeper genoeg is (ook advies DA, die ivm grensgevalletje niet meteen naar de prascend wil grijpen wegens bijwerkingen van dat spul), anders op jacht naar pergo/goedkoopste pracscend.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:24

Je kunt gerust gedurende de rise testen. Iedere ervaren DA kan de waardes tijdens de rise 'omrekenen'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:28

Omdat dan meestal de gratis test worden gegeven door de BI en jij het zo expliciet over oktober had, dacht ik eigenlijk ook dat je dan wilde hertesten hoor.
Niet vervelend bedoeld, maar monnikspeper is geen vervanging van prascend, hoogstens een aanvulling op, dus ik denk dat het dan heel moeilijk word om na een paar maanden significant verschil te kunnen opmerken.
Is je paard toevallig ook I.R. of daarop getest Tamary?
Als je nu wat meer informatie hier wilt, is het wel zo handig om wat meer over je paard en zijn/haar symptomen te vertellen, of wilde je alleen deze mededeling doen?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:30

Ik vraag het eigenlijk, bij ons heeft de monnikspeper niets gedaan eigenlijk.
Maar je kan het proberen? Maar ik denk niet dat er daardoor minder jeuk komt of 50 kilo erbij?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:32

Wat de waardes zijn weet ik inmiddels ook. Het is dat ik doorvroeg en zelf al omrekening aangaf, anders had ik een waarde normaal als uitslag gehad. Dus hoeveel de DA er meer over weet dan ik na het lezen van dit topic ? Maar een hogere waarde dan nu is vrijwel zeker ook omdat de monnikspeper dat niet zal onderdrukken. Zonder prascend zie ik dus nu geen reden om in okt. opnieuw te testen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:36

ohjajoh6 schreef:
Omdat dan meestal de gratis test worden gegeven door de BI en jij het zo expliciet over oktober had, dacht ik eigenlijk ook dat je dan wilde hertesten hoor.
Niet vervelend bedoeld, maar monnikspeper is geen vervanging van prascend, hoogstens een aanvulling op, dus ik denk dat het dan heel moeilijk word om na een paar maanden significant verschil te kunnen opmerken.
Is je paard toevallig ook I.R. of daarop getest Tamary?
Als je nu wat meer informatie hier wilt, is het wel zo handig om wat meer over je paard en zijn/haar symptomen te vertellen, of wilde je alleen deze mededeling doen?

Post van 18-06:
tamary schreef:
Zit hier te puzzelen met pony van 18 :
Nu al 2e zomer seme en darmklachten (wel niet diaree en hoewel inmiddels redelijk stevig toch net niet). Cushing zou het ivm de jeuk juist niet kunnen zijn zei DA, maar hier lees ik wat anders.

Symptomen :
Afvallen, weinig rugspieren
Seme jeuk manen en staart, wondjes kont en haarwervel lies.
Hoefkwaliteit slecht (brokkelen tot de waterlijn)
Pigmentverschil (donkere vlekken in de vacht).
Mest is zo zo, wel ballen (meestal), maar niet echt stevig, soms diaree (maar niet elke keer) vorig jaar zat er ook veel mestvocht bij. Gek genoeg trekken de kauwen ook enkel zijn mest uit elkaar, terwijl alles een handje haver krijgt.

Geen pijnlijke voeten, verharen als altijd, eetlust voor 10, wel voorwaarts, maar duidelijk geen energie om het vol te houden.

Moet ik hier toch aan PPID/cushing gaan denken?

IR test is aantal jaar geleden wel gedaan (toen was hij mollig/dik met seme), maar alles normaal. Nu met een paard dat geen vetbulten etc. heeft is IR nu niet iets waar ik aan denk. Hij is te mager en er is geen spek op te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:54

Ik weet het niet zeker hoor maar volgens mij is ZE niet echt 1 van de symptomen van cushing en vind ik het niet echt als cushing klinken als ik zo eens naar je symptomen kijk, maar ja ik ben dan ook geen DA. Wat ik wel weet van mijn DA, is dat de acth waarde ook licht verhoogd kan zijn als het dier pijn heeft in wat voor vorm dan ook en dan hoeft het dus ook geen cushing te zijn.
Heb je misschien een foto voor ons van die pigment vlekken, want zitten die dan toevallig ook vooral op de plaatsen waar je paard het dus kapotschuurt van de jeuk of niet? Of heeft het misschien iets met de verharing op zich te maken? Want dat zie ik bij die van mij ook namelijk; zomervacht en wintervacht is zwart, maar als het ruien er voor haar aan zit te komen heb ik ineens een bruine/rode pony en dit duurt ook echt een paar maanden en heeft ze ook overal vlekken. Wat ik namelijk altijd heb begrepen bij cushing is dat het paard lichter kan opkleuren, maar volgens mij over het algemeen niet donkerder, maar misschien hebben anderen hier weer hele andere ervaringen mee?

Geef je al Seniores Priores toevallig?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:01

Bietenpulp, grasbrok en lijnzaad.

Verkleuringen bij vachtwissel zie ik wel vaker, maar niet zo oranje/roestkleurtje. Die zijn geel (witte buckskin, die snel bleekt van de zon.)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:20

Thanks.

Fiek was zojuist weer erg slecht, heeft 1 hoef warmer dan de ander dus daar is duidelijk iets mis.. Heeft het paard van mijn moeder zelfs aangevallen in de wei terwijl hij normaal een paard is dat bij elk ander dier kan en niks zal laten zien, gaat gelijk kroelen.. Duidelijk niet zichzelf weer.. Liep ook weer slecht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:22

Het is K*t SR, maar je kan nu even niet anders dan de foto's afwachten en ondertussen misschien zijn voetjes lekker koelen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 15:56

Ja, is gedaan idd.. Wachten duurt altijd lang he..

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:58

Ik zal me hier ook maar eens gaan melden. Ben nog druk aan het bijlezen...
A.s. Vrijdag wordt mijn 20-jarige merrie op cushing getest.

Symptomen:
Oranje gloed over de vacht
Laatste tijd last van haar hoeven
's-winters af en toe de cavialook die hier in het topic werd vermeld :-)
Jeuk achter haar oren bij het verharen
Bleek tandvlees

Ze is wat aan de zware kant, maar omdat we herstellende zijn van een peesblessure is het niet makkelijk om de kilo's eraf te krijgen.

Ga weer verder lezen...

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 03:24

Mijn haf is nu terug min of meer stabiel (na hb op 4hoeven en diagnose cusching gesteld na bloedafname) ze krijgt nu dagelijks prascend, maar wat nu met haar voeding ? (ze kreeg al 4j zetmeelarm dieet na een eerdere aanval)
ook haar bewegingspatroon wordt nu voorzichtig terug opgebouwd (vooral erg stijf nu ...)
Tips welkom!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:27

Wat is in jouw optiek een zetmeelarm dieet?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:01

Ze krijgt niets meer van krachtvoer, enkel Safe & sound (van d&h) en hooi
in de winter krijgt ze nog bietenpulp bij
vroeger mocht ze ook een paar uur per dag grazen met graaskorf (maar dat durf ik nu niet meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:39

En waarom wil je dan iets veranderen aan haar dieet eigenlijk?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:01

Zomereczeem kan beginnen/verergeren als het paard ouder wordt. Bij mijn merrie startte het ineens in de zomer van haar 16e jaar, en ik ken een shetlander die met 19 jaar ineens het bokje is.
Het heeft niets met de cushing te maken, ik denk eerder met een opbouw van allergie door de jaren heen eventueel in combi met te dik.
Het spierverlies op de rug, slechte conditie en het voeren zonder dat er iets aan komt zou voor mij wel een reden zijn om te testen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 10:06

Ik heb een mail van BI dat ze telefonisch contact willen opnemen met mij. Ik had toen een mail gestuurd dat mijn paard moeite had met het innemen als gevolg van de smaak

Ben benieuwd wat ze gaan zeggen