[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lot4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 14:03

Mijn ene pony heeft zomereczeem, bij haar helpt het als je haar manen en staart wast met tee-trea olie (gewoon van epplejeck).
Ze heeft er niet enorm last meer van, misschien was het wel opgekomen doordat ze 13 jaar bij een manege binnen had gestaan, en bij ons gewoon in de zomer de hele dag buiten, en in de winter alleen s'nachts binnen stond. Nu hoeft ze zomers haar deken ook niet meer op, het schuren is (bijna) weg. Het eerste deel van haar manen is wel dunner geworden doordat ze toen ze bij ons was zichzelf kaal had geschuurd.
Verder toen ook veel middeltjes gebruikt, van balsem tot dat sweet-itch (ofzo).

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:37

denk echt dat je teveel smeert en de huid gewoonweg niet zijn best kan doen.
Dat kan ook verklaren waarom ze nu nog tussendoor schuurt.

Je kan wel op tijd beginnen, nu al, maar dat geldt voor inwendige producten.
Uitwendige producten zijn eigenlijk bedoeld om acuut iets te verhelpen, en niet op lange termijn.

Wat je nu dus doet is geldverspilling, meer irritatie voor je paard wat niet nodig is, en gewoonweg verspilde moeite.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:40

Eens! Helder!

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:18

degene bij mij op stal gebruikt dit ook. Bij haar paar werkt het. Zij gebruikt het ook af en toe en heel het jaar door.
Ik heb ook even niks gedaan, maar toen kreeg ze er toch weer last van. Dus ik begrijp over smeren en wanneer niet te smeren. Over helder eens helder gesproken.
Ik typte ook, wij vermoeden eiwitallergie, maar een paard heeft ook eiwit nodig.
Over gewoonweg verspilde moeite, dat vind ik niet. Als dit zou helpen zou dit fijn zijn. Niemand vind het leuk om te zien dat je paard jeuk heeft. Ik heb overigens ook al van alles geprobeerd hiervoor

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:00

Dan moet je het helemaal zelf weten.

zwenkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:02

mijn pony heb ook zomer exeem eerst gingeen we met spulletjes enzo aan de gang maar dat hielp niet(pony kaal) nu gaan we een deken kopen

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 18:14

_CS_ schreef:
Dan moet je het helemaal zelf weten.

ik snap wat je bedoelt, maar je moet ook weten, vorig jaar. Ben ik dekenloos gebleven met klitwortel. Dit lijkt nu niet te werken, vandaar ik een overgang maak. tussen deze overgang heb ik een aantal dagen niks gedaan voor de rust voor de huid.
Ik heb vroeger allerlei middeltjes geprobeert, maar niet door elkaar.
Zwenkert, kaal is ook niet fijn. Twee jaar geleden heb ik ook een deken en zalf gedaan, vorig jaar kon ik zonder.
Dus allerlei tegelijk doe ik niet. Misschien kwam het zo over, maar dat is dus niet zo.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 22:06

wij zeggen alleen dat je nu gewoon even de huid rust moet gunnen, meer niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:36

eiwitallergie bij paarden komt praktisch niet voor.
suiker/fructaan overgevoeligheid wel :j

maar dat kun je eigenlijk vrij eenvoudig zelf uitzoeken,dan moet je je paard dus zo lang mogelijk uit het gras houden en kijken of er dan ook jeuk komt.
veel paarden die jeuk krijgen van gras zijn vaak behoorlijk vervuild van binnen en hebben baat bij een goed dieet en een goede reinigingskuur

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:41

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:45

in de zomer zit er meer eiwit in het gras en heeft ze het ook meer. Wij meten ons gras voor gehaltes, dus als ze hooi of kuil heeft waar hogere gehaltes in zit, dan merk je het ook meteen, dus vandaar we vermoeden reactie op eiwit in het gras. Wij voeren dan ook haar met arm gras

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:49

maar dat kun je dus bij een veearts laten nakijken toch als dat het is?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:02

Maar als je vermoed dat de jeuk door eiwitten komt dan moet het toch ook een stuk beter gaan als je weinig eiwitten voert? Maar heeft je paard daarnaast ook nog ZE?

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 14:09

in de zomer zit er meer eiwit in het gras, vandaar meer reactie in de zomer. We proberen haar ook op arm gras te zetten.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:14

Waarom haal je het dier dan niet van het gras af? :)

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:18

Annetje schreef:
Waarom haal je het dier dan niet van het gras af? :)

dat is gewoon lastig, vind ook wel dat een paard in de wei hoort. Wat ga je dan voeren, want dan valt gras, kuil, pak etc. ook af. Allemaal uiteindelijk grasproducten.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:21

Ja maar nu spreek je jezelf een beetje tegen :? Je zegt dat het in de zomer erger is omdat er meer eiwit in het gras zit en dus dat je paard in de wei staat.
In de winter eet je dier toch ook hooi? Een grasproduct. Dat hooi kun je toch meer inslaan zodat je genoeg over hebt om ook voeren in de zomer?

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:25

Annetje schreef:
Ja maar nu spreek je jezelf een beetje tegen :? Je zegt dat het in de zomer erger is omdat er meer eiwit in het gras zit en dus dat je paard in de wei staat.
In de winter eet je dier toch ook hooi? Een grasproduct. Dat hooi kun je toch meer inslaan zodat je genoeg over hebt om ook voeren in de zomer?

in de winter is het gras in de wei eiwitarmer. Kan haar moeilijk heel de zomer/winter op stal laten, dat is ook niet paardwaardig of wel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:01

je kunt haar in een paddock zetten of op een kaalgegeten stuk land.
we hebben een paard op stal staan wat ook niet tegen gras kan en die staat het hele jaar door in een paddock met hooi en krachtvoer.
gaat hartstikke goed zo..

kijk dat paard word echt ziek van gras he?
hooi kan ze wel verteren,maar gras dus niet,dus dan gaat het zo.

ap kan niet tegen teveel suikers in het gras dus die staat echt heel schraal, ik merk wel dat het hem wel goed doet, hij is lekker slank nu in de zomer en als ik denk dat hij net te weinig krijgt dan geef ik hem ook hooi bij.

hij is tenminste wel lekker buiten,daar gaat het dan om :j
maar het ene hooi is het andere ook niet je hebt er ook partijen bij waar veel eiwit/of suiker in zit.
momenteel zie ik appie ook weer dikker worden en heb ik het idee dat er teveel suikers in de voordroog zitten die hij krijgt.
eiwit moet hij juist wel hebben omdat hij ook alweer 19 word en oudere en jongere paarden hebben juist behoefte aan extra eiwit

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:16

Ik kom ook even binnen vallen...

Is er hier iemand die ervaring heeft met het voer: Hesta Mix van St Hippolyt?? Dit schijnt positief effect te hebben op paarden met zomereczeem en allergieen.
Het werd mij aangeraden door iemand wie zelf ook een pony had met zomereczeem, maar ik ben wel benieuwd naar meer ervaringen.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:46

Zal vast een paar centen kosten zeker die RAMBO SIH? maakt ook niet uit. wil gewoon een goede deken!!
iemand idee waar je die kan bestellen?

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:52

Oh ik zie het al .. bij divoza zijn ze nu afgeprijsd..
weet iemand het verschil tussen die merken; rambo , bucas en Amigo?
Zit nogal wat prijs verschil in!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:15

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:23

carien13 schreef:
Oh ik zie het al .. bij divoza zijn ze nu afgeprijsd..
weet iemand het verschil tussen die merken; rambo , bucas en Amigo?
Zit nogal wat prijs verschil in!

Rambo en Amigo is van het merk Horseware. Horseware heeft 3 lijnen van goedkoop naar duur (en betere kwaliteit): Amigo, Rhino, Rambo. Ik heb zelf dekens van alle 3 en ben er heel erg over tevreden. Amigo-dekens zijn goede dekens voor een leuke prijs. De dekens van Horseware zijn kwalitatief gewoon goede dekens en liggen gewoon super. Bucas zijn ook hele goede dekens. Ik vind alleen de pasvorm wat minder, maar dat kan ook aan mijn paarden liggen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:52

Ik heb een leuk paard gezien op marktplaats en die heeft schuurplekken in de manen maar de nieuwe eigenaar weet niet of het zomerexceem is omdat ze hem nog maar kort hebben.is er een test die je kan doen om tekijken of hij het heeft.Nu schuurt hij niet maarja het is ook winter