[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:58

Als ze kaal worden achter de oren dan kies ik voor een masker, zodat daar ook bescherming zit. Met alleen een deken redt je dat inderdaad niet en dat is bij sommige paarden lastig.

Hier nog even foto's van Wisse in zijn Pagony.
Het lijkt echt alsof hij de deken nu beter past ofzo, denk dat hij nu iets ronder is dan eerst en dat de deken daarom beter blijft zitten. Hoef hem nu in plaats van 2x daags nog maar om de dag een keer recht te trekken in elk geval.
Heb ook even een foto bijgeplaatst van hoe ik hem weleens aantref in de zon.
Let op die tong en de vliegen op zn tanden :+
Zal hij het dan echt zo warm hebben onder de deken?
Hij kreunt er ook zo bij alsof het een dinosaurus is ofzo!
Was trouwens om 10 uur sochtends, dan is het toch nog niet zo warm?
Hij gaat niet in de schaduw staan trouwens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-C4L7IGNG.jpg

Ik denk dat ik de deken, zo halverwege de rug nog ooit een keer ga innemen, onder de buikflap zodat het niet zo zichtbaar is.
Maar ga eerst morgen eens proberene en hals/hoody te maken voor storm :D
Als die klaar is plaats ik foto's uiteraard...

xmelissax

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 06:54

zo'n masker heb ik ook gehad die bleef echt niet zitten bij mij :(
steeds als ik mijn paard ging halen was het masker gedraaid en zag mijn paardje niks meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:25

Ik heb dr gewoon een halster bij om :j anders zakt die ook wat af

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:30

Ik heb de hoofdkap niet meer om. Hij had steeds wondjes, dus ik neem aan dat hij de hoofdkap af heeft proberen te schuren of zijn hoofd gestoten heeft omdat het ding scheef zat.
Zonder de kap heeft hij wel jeuk, maar zolang ik het elke dag insmeer is het nog wel onder controle.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:52

Ik heb een boett deken met hoofdkap, moet zeggen dat de boett veel beter blijft zitten als de pagony.
Bij de pagony was het zo dat elke keer als ik kwam het masker gedraait zat en ze niks meer zag.
Met de boett heb ik dat pas 1 keer gehad.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:02

Annetje schreef:
Ik heb de hoofdkap niet meer om. Hij had steeds wondjes, dus ik neem aan dat hij de hoofdkap af heeft proberen te schuren of zijn hoofd gestoten heeft omdat het ding scheef zat.
Zonder de kap heeft hij wel jeuk, maar zolang ik het elke dag insmeer is het nog wel onder controle.

ga dan kijken naar een andere hoofdkap, ivanhoe heeft hele mooie hoofdkap
boett heeft ook hele mooie hoofdkap. er is zoveel en ik ben zo wie zo geen fan van pagony wat hij kan gewoon nog schuren door die sliertjes heen het stelt niks voor. en kan me eerder indenken dat je paard er last van heeft.
ze hangen op zijn wimpers die gevoelig zijn misschien komt die wel keer in zijn oog lijkt me persoonlijk geen pretje

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:54

Dan heb je misschien een maatje te groot hoor, van het masker?
Wisse heeft gewoon echt een HUGE hoofd, dit is maat XL en die zit bij hem op de kaken enz echt nog strak, moet wel echt sjorren met aantrekken. Maar ja, groter zijn ze dr niet ;)
Bij Darren, onze welsh, had ik een maat S genomen. Het is een grote c-pony met gewoon ponymaat. Maar bij hem zat hij echt te los en ik trof hem ook altijd blind aan in de wei ;) (en vervolgens wel vrolijk naar je toedraven terwijl hij niets ziet, hahaha!). Ik heb bij hem op de kaak en op de neus klittenband gemaakt met een stuk elastiek eraan, zodat ik hem op die twee plaatsen strakker kon zetten na het aantrekken.
Werkte echt perfect, masker zat meteen goed!
Maar ja, de anderen hadden het op den duur gesloopt.
Toen maar een halster er overheen en bleef ook goed zitten daarna. Weet zeker dat het met een XS niet nodig zou zijn geweest, vind ze gewoon ruim vallen eigenlijk. Denk dat mijn haflinger die maat S nog wel zou hebben gepast!
Je kunt inderdaad ook een ander masker eraan doen.
Wat ik bij Darren ook heb geprobeerd is een gewoon vliegenmasker en dan bovenop een stuk stof eraan maken als korte hals. Als je een beetje creatief doet, wil dan ook wel. Maak de stof dan gewoon lang genoeg en stop het onder de hals van je deken, komt het vast ook wel goed!

Bij de Zeeman verkopen ze secondelijm, die is erg geschikt voor die soort creaties heb ik bevonden. Zet je het nog net even wat extra stevig vast na het naaien.

Hier Darren met zn Micky Mouse koppie ;)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:57

Mijn haf heeft een S , Xs werd te klein. S past goed maar dr zit wel altijd een halster bij om in het land

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:58

Dus ze vallen inderdaad groot dan; normaal zou je zeggen dat een haf een m zou moeten hebben lijkt me?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 08:59

Ja dat dacht ik ook , maar daar verzoop ze in. Ze heeft normaal maat cob en van neusriemen past ze ook full...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:40

hier gaat het nog redelijk
gisteren en maandag wel nog supergrote gaten moeten repareren in de deken (kon een flinke hoef doorheen...) maar dat kwam van het aanvallen door die kleine rotzak :))

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... 70copy.jpg
6-5-08 zag hij er zo uit

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... ds_044.jpg
23-6-08

Afbeelding
7-9-08 zag hij er zo uit.. (tussentijd krijg ik geen fotos van gevonden.. := )

Afbeelding
tegen de herfst (denk ik) zag alles er zo uit..

Afbeelding
en eind afgelopen maand :)
(maar als ik zo kijk komt zijn schuurseizoen nog :\ vorig jaar ook zo rond juni/juli..)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:22

@Tooske zoals jouw shet zo staat de mijne er nu ook bij (alleen iets meer kilo's, door omstandigheden de laatste tijd weinig gedaan O:) )

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:26

Pink_Horizon schreef:
Welke deken had je toen en welke deken heb je nu CS?
En wat is je voerverandering geweest?

Ik had toen de Ivanhoe bodydeken, en dit jaar ook.
Mijn voerverandering: van subli zonder/granen naar Pavo nature's best.

Ik probeer het eiwit zo laag mogelijk te houden, in een test is gebleken dat ze daar heel erg gevoelig voor is.

En het gaat nu goed :D :D :D :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:42

de maskers en hoofdkappen varieren idd heel erg kwa pasvorm en maat
ik vind de boett wel fijn, de pagony zwaar prut

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:30

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:55

@ Tooske: ik gebruik de shapleys, ik smeer het gewoon om de 2 à 3 cm tussen de manen, beetje inwrijven met een vinger. Bij de staart net zo. Alleen meerdere mensen daar gebruiken het dagelijks, terwijl op de fles staat dat je het wekelijks moet gebruiken. Weet niet of daar nadelige effecten aan vast zitten...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:30

Nou, madam staat nu een dag zonder buikband.
Deken blijft behoorlijk goed liggen :D :D
Ze kan dus even een tijdje zonder staan, zodat de kleine plekjes even bij kunnen komen.

Word wel tijd om een andere deken aan te schaffen, want deze begint langzaam plekjes te krijgen. Pony staat nu sinds kort te kroelen met andere paardjes, en ja dan gaat het veel sneller hé.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:07

Whinnylando schreef:
Tooske schreef:
Heb nu de Shapley MTG besteld weet iemand precies hoe je dat moet gebruiken?

Hier kan je veel info vinden: [VSW] Ervaringen met Shapley's MTG (o.a. tegen zomereczeem/mok)

Volgens mij moet je wel heel erg uitkijken met dit spul, omdat het in de zon brandplekken kan veroorzaken.
Bij mij is de Befix binnen, dus morgen voor het eerst gebruiken. Doen jullie lang met zo'n pot?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:38

Ik heb zoiezo een exceemdeken erover heen dus het spul komt nooit in de brandende zon.
Op de site zelf staat trouwens wel dat je moet beginnen met elke dag smeren en in een maand afbouwen nar 1 keer in de week.
Ben vandaag begonnen dus ben benieuwd.
Vind het met de vettigheid enzo wel meevallen heb ook de zink zwavel pasta voor haar dat is pas troep.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:01

koetjeboe schreef:
Ze heeft alleen helaas allemaal witte haren op de schoft en de kont, littekens van het schuren andere jaren, heeft een van jullie ervarig er mee dat dit nog weg trekt, Volgens mijn DA kan ik dat wel vergeten, maar ik hoop het stiekem toch..

bij mijn pony heb ik nooit witte haren op verwondingen?
er zijn bepaalde mineralen/vitamines die helpen kunnen om het haarpigment te verbeteren
.
koper is er een van en zink.

geef je ook iets van vitamines?
je kunt het een tijdje proberen en kijken of het misschien invloed heeft?

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:48

Die van mij heeft ook veel witte haren, het is al aardig weg getrokken maar ik denk dat ze nooit meer helemaal zwart wordt. Maar de witte haren zijn al een stuk minder dan vorig jaar, ik denk dat het nu zo blijft.

Bij mij is nog nooit de Boett hoofdmasker verschoven, de deken hoef ik ook bijna nooit recht te trekken. Soms als ze veel gerolt heeft maar meestal trekt hij vanzelf ook weer goed..

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:12

ik had een vraagje aan jullie mijn pony heeft allemaal kleine bultjes op haar nek wat zijn dit?

en wat moet je doen als je pony heel veel aan zijn staart schuurt NIET aan haar manen maar wel aan haar staart?

xx

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:14

Nou mijn pony krijgt dus wel jeuk van die Shapleys MTG, het stimuleert kennelijk ook huidvernieuwing waardoor schilfers ontstaan en dat jeukt. Ik heb hem nu al twee dagen behandeld met klitwortel om van die overdadige schilfers af te komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:21

nou,ik vraag me af wat er juist gebeurd als je nog even doorgaat met die shapleys?
misschien dat het even een tijdelijke vergergering is en het daarna goed is?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:33