[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:45

Verd*kke waarom gaan de temperaturen nou steeds weer omhoog!! Wat mij betreft wordt het snel weer onder de 10 graden hoor! Ik word in de wei zelf ook gek van de vliegen... Dit is altijd zo'n rotperiode.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 00:59

Ben het helemaal met jullie eens.
Vanmiddag kon ik Otello niet eens een beetje normaal poetsen. Er zaten steeds van die hele kleine vliegjes rond zijn koker, waardoor hij hevig kan gaan trappen Boos! .
Rot muggen! Weg! Ksssst!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 08:47

[***] schreef:
Als zijn hoesterigheid over is kun je beter met de fenelook stoppen. Het effect wordt sowiezo minder en dagelijks knoflook voor langere periode kan bloedarmoede veroorzaken.

is dat waar ? dat knoflook bloedarmoede kan veroozaken ???
ik voer mijn paard namelijk ook knoflook , maar wist hiet niks van en het staat er ook niet op de gebruiksaanwijzing

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 09:45

als je veel en lang knoflook voert kan dat..
KAN dat,het hoeft dus niet he.

ik geef het niet meer want het werkt toch niet Knipoog

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:19

Ik voer Otello dagelijks Foeneknof zeewier bij. Ik zie dat het bij hem wel helpt. Tenminste qua vacht, glans, conditie Knipoog .
Hij krijgt er een kilo Friesche Brok bij per dag.
Hier doet hij het super op.

Ook ik heb nooit geweten dat knoflook bloedarmoede 'kan' veroorzaken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:39

Citaat:
Overdosis: een inname van 3,5 tenen knoflook of meer per maaltijd kan maagklachten geven en ook schade opleveren aan de rode bloedcellen, de darmflora beschadigen, de opname van voedingsstoffen in de darmen remmen en de leverfunctie verminderen. Met name knoflook-olie is in zuivere vorm toxisch!
Knoflook dient niet te worden gebruikt tijdens de zwangerschap, lactatie, maagzweer en bij allergie voor knoflook.

Personen die snel bloedarmoede (anemie) ontwikkelen kunnen beter zeer matig of zelfs beter géén knoflook gebruiken. Knoflook remt de genezing van bloedarmoede! Knoflookextract kan het effect van antistollingsmiddelen en van antidiabetica versterken!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 12:12

ellepel schreef:
Citaat:
Overdosis: een inname van 3,5 tenen knoflook of meer per maaltijd kan maagklachten geven en ook schade opleveren aan de rode bloedcellen, de darmflora beschadigen, de opname van voedingsstoffen in de darmen remmen en de leverfunctie verminderen. Met name knoflook-olie is in zuivere vorm toxisch!
Knoflook dient niet te worden gebruikt tijdens de zwangerschap, lactatie, maagzweer en bij allergie voor knoflook.

Personen die snel bloedarmoede (anemie) ontwikkelen kunnen beter zeer matig of zelfs beter géén knoflook gebruiken. Knoflook remt de genezing van bloedarmoede! Knoflookextract kan het effect van antistollingsmiddelen en van antidiabetica versterken!

En dan is mij ook nog geleerd dat paarden een stuk gevoeliger zijn dan mensen...
Ik voer het ook niet want ik heb ook niet het idee dat het helpt.

Die van mij is ook nog zeer happy onder haar dekentje. Ik laat hem ook nog gewoon op tot hij definitief af kan. En als ik dan zie hoe heftig er zo links en rechts nog geschuurd wordt, dan is het hier in de achterhoek nog duidelijk niet zover dat de deken af kan Verdrietig

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:52

XxSultanxX schreef:
is dat waar ? dat knoflook bloedarmoede kan veroozaken ???
ik voer mijn paard namelijk ook knoflook , maar wist hiet niks van en het staat er ook niet op de gebruiksaanwijzing

Knoflook kan bloedarmoede veroorzaken vanaf 240 gram knoflook per dag. Althans volgens uitgebreid onderzoek.
240 gram is ongeveer 6 a 7 complete bollen !!! Ik bedoel dus geen teentjes knoflook Knipoog

Ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die zoveel knoflook geven aan hun paarden Haha!

Ik heb jarenlang het hele jaar door knoflook gevoerd aan mijn eerdere fjorden.
Zo'n 3 tot 5 teentjes per dag. Bij een later bloedonderzoek had geen van beide zelfs maar een ietsiepietsie bloedarmoede.
Tegenwoordig geef ik knoflook kuursgewijs.
Gewoon een paar weken tot een paar maanden achtereen.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 13:44

Mijn homeopaathe kwam idd ook met zoiets! Ja Merrie bij ons had ook bloedarmoede (zeer licht tandvlees en lichte vagina..) en die merrie kreeg dag in dag uit knoflook... Foenegriek, knoflook zeewier zijn allemaal kruiden die je beter 3 weken kan voeren, 1 week niet enzovoorts... Dan slaan ze ook beter aan volgens haar en kunnen ze de eventuele afvalstoffen uit de kruiden goed afscheiden in de kruid-loze week. Ik doe dus wel aan de 3-weken-1-week-niet methode Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 09:34

Mijn paard is momenteel jeukloos! Ze heeft sinds vrijdag een nieuwe regendeken op en ze heeft nog niet gerold! De pony van mijn dochter heeft echter nogsteeds megajeuk, die rolt zich te pletter, dikke manenkam, korstjes etc. Ra ra.... Verward

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:56

Nog zo'n ra ra verhaal. Heb Silke nu zo'n 2 wkn dekenloos staan. Ze heeft nog steeds enorme jeuk (maar dat had ze ook met deken op) maar op een of andere manier lijken haar wondjes/plekken steeds beter te genezen......

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:34

Hallo, daar ben ik weer...had beloofd om even te laten weten hoe t is afgelopen dus bij deze....

Het paard bleek in lichte mate last te hebben van zomerexzeem. Had alleen een plek achter zn oren en een stukje manen geschuurd, staart zag er goed uit.... dus koop is doorgegaan.. heb van de eigenaresse ook een soort soepjurk Haha! meegekregen voor op het land... moet eens even uit gaan zoeken hoe die op moet... verder staan ze nu bij ons binnen en niet op het land...
Sinds zondagmiddag staan ze dus bij ons..Winston (zo heet tie..) had vanmiddag lichte schuurplekjes, ik heb t even ingesmeerd met een zalfje dat de pensionhouder nog had (exzema ofzo...geel spul) even kijken of dat helpt. Voor de rest houd ik het forum goed in de gaten voor tips en trucs!

allemaal bedankt!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:36

Veel plezier met je paard hindo! Enneh... die soepjurk is minder ingewikkeld dan het lijkt Haha!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 21:41

HIndo2; gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst Lachen

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:18

Dendie schreef:
HIndo2; gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst Lachen

shera schreef:
Veel plezier met je paard hindo! Enneh... die soepjurk is minder ingewikkeld dan het lijkt Haha!

Beetje decadent maar het is niet paard maar paardEN.... Bloos

we hebben zondag een nieuw tweespan gekocht.... Hyper!

@shera: mocht ik er niet uit met de soepjurk dan komen dan roep ik je hulp in oke Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:46

Oja paarden, is ook zo. Nou veel plezier met allebei dan natuurlijk Haha! En ik geef met plezier een cursusje soepjurk...
Even off-topic: heb je ergens foto's ?

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:52

Leuk Hindo dat het door is gegaan ondanks de eczeem!
Voor vragen kun je hier altijd terecht!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:57

heb ook nog een vraagje. ik heb 2 paarden een arabier en een fries. deze hebben dus allebei zomerexceem. gaan dezelfde tijd naar binnen/buiten zelfde voer etc. kan het nou aan het voer liggen?
had gehoord dat het met granen te maken kon hebben.vind het erg vreemd dat ze het allebei hebben

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:46

Gisteravond bij die van mij bij-ij-ijna het dek afgelaten. Op het laatste moment toch maar weer helemaal op gedaan. Ik vond haar staart en manen zo mooi dat ik het niet aandurfde. Ik zou het zo erg vinden om vandaag te komen en dan te zien dat ze er een stuk afgeschuurd had. En vorst zit er voorlopig niet in Verdrietig

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 13:49

Heeft het nut om nu nog een eczeemdeken omtte doen?

rosanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:03

ik heb een Shetlander van nu 2,5 jaar oud, ze heeft tot voor enige tijd geleden nog nooit last gehad van jeuk ofzo. Maar de laatste weken staat ze heel vaak te schuren, met name een deel van de manenkam is helemaal dik en stug geworden en er zitten wat korstjes op. Met haar staart schuurt ze ook wel een beetje. Ik heb verder niks gewijzigd in haar voer of iets dergelijks. Verder is ze ook gewoon gezond. DE andere paarden waar ze mee loopt hebben nergens last van. Zou dit toch zomereczeem kunnen zijn want ik heb wel es gehoord dat dit pas op later leeftijd tot uiting komt, vanaf zo'n 2,5-3 jaar. gRaag jullie mening...

groetjes,
Rosanja

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:11

Mijn exceemdeken zit op dit moment in de wasmachine. Ik heb m vanaf dat het even heeft gevroren 's nachts niet meer omgehad. Hij heeft wel zn tussendeken op dus de staart is beschermd. Zijn manen schuurt ie echt nog maar heel iets dus ik durfde het goed aan. Schuren ze bij jullie nog allemaal zo erg dan?

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:13

rosanja schreef:
ik heb een Shetlander van nu 2,5 jaar oud, ze heeft tot voor enige tijd geleden nog nooit last gehad van jeuk ofzo. Maar de laatste weken staat ze heel vaak te schuren, met name een deel van de manenkam is helemaal dik en stug geworden en er zitten wat korstjes op. Met haar staart schuurt ze ook wel een beetje. Ik heb verder niks gewijzigd in haar voer of iets dergelijks. Verder is ze ook gewoon gezond. DE andere paarden waar ze mee loopt hebben nergens last van. Zou dit toch zomereczeem kunnen zijn want ik heb wel es gehoord dat dit pas op later leeftijd tot uiting komt, vanaf zo'n 2,5-3 jaar. gRaag jullie mening...

groetjes,
Rosanja

De vliegjes zijn nu een heel stuk minder actief als echt in de zomer. Als het dus pas een paar weken geleden is dat ze begon met schuren zou ik niet gelijk denken aan zomerexceem. Ik zou dr wassen met imaverol en/of betadine. Hoop voor je dat het snel over is!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:53

Mijn pony schuurt niet echt maar meer bijten krabben en rollen..

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 14:57

Ze kunnen uit het niets eczeem ontwikkelen, die van mij kreeg t op 14 jarige leeftijd ook halverwege een zomer... Daarvoor nooit eczeem gehad. Dus dat het ineens kan opduiken is zeker waar! Ik zou alleen wel eerst luizen, wormen en voerallergie uitsluiten Lachen

Die van mij schuurt op t moment nauwelijks, heel af en toe zijn manen of oren. Heb wel nog steeds eczeemdeken op, en die blijft voorlopig ook op tot de eczeemmerrie zonder eczeemdeken ècht geen jeuk meer heeft Ja