[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:05

Hoeft niet perse meer suiker in te zitten hoor. Bemest gras kan ook zeer veel suiker hebben!! Ligt echt aan verschillende factoren.

Hoe lang het gras? Staat het nog in het zaad? Weersomstandigheden, lopen er paarden op etc etc etc etc...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:42

Het is nu vast niet lang en in het zaad....

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:47

Nee logisch, het gras is nu gewoon hard bezig met groeien. Onbemest of bemest zal fructaan nu vaker hoog zijn. Goed in de gaten houden dus !

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 08:23

Maar onbemest krijg je gestrest gras en dan is het suikergehalte sowieso hoger.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 08:36

_Reneee schreef:

Dat ligt er echt aan wanneer je je paard het gras laat eten. Of het land gebruikt, weer etc. Bemest kan net zo gestrest zijn hoor..

Zijn hier mensen die rijstzemelen geven? Is dit ook geschikt voor hb-gevoelige paardjes? Ik zoek iets om de spieren te ondersteunen en dus ook een klein beetje aan te zetten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 08:46

Nandos ik geef Bodybuilder van Hippalgo ( via Mijten ) aan mijn cushie en ex-hb'er. Is op basis van rijstzemelen.
Werkt voor haar echt supergoed en is nog betaalbaar.

Dodson&Horrell heeft de CushCare Condition. Echt supervoer is dat, maar hier worden ze er te dik van :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 08:48

Nandos schreef:
_Reneee schreef:

Dat ligt er echt aan wanneer je je paard het gras laat eten. Of het land gebruikt, weer etc. Bemest kan net zo gestrest zijn hoor..

Zijn hier mensen die rijstzemelen geven? Is dit ook geschikt voor hb-gevoelige paardjes? Ik zoek iets om de spieren te ondersteunen en dus ook een klein beetje aan te zetten.

Nandos, dat is natuurlijk zo. Gras wordt ‘gestresst’ als t iets te kort komt (lijken wel mensen :+ ). Dat kan mest zijn, water zijn, zonlicht zijn, warmte zijn. Maar als we de biologen mogen geloven, slaat het gras de suikers op in slechte tijden (als ze dus iets te kort komen), zodat het, als er betere tijden aankomen, het gras rap kan groeien. Want daar is t t plantje om te doen: opgroeien en voortplanten (zaad) (lijken alweer net mensen *D ). Dus ja, er kan bij bemest gras ook zat stress (en dus suikers) zijn. Maar in dit geval had Maartje het specifiek over onbemest gras. Vandaar de antwoorden.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:02

Pandora2 schreef:
Nandos ik geef Bodybuilder van Hippalgo ( via Mijten ) aan mijn cushie en ex-hb'er. Is op basis van rijstzemelen.
Werkt voor haar echt supergoed en is nog betaalbaar.

Dodson&Horrell heeft de CushCare Condition. Echt supervoer is dat, maar hier worden ze er te dik van :+

Bodybuilder heeft volgens mij best wat suiker en zetmeel en Dodson & Horrell uit mijn hoofd granen. Ik weet niet meer wat ik moet voeren. Iedereen zegt tegen mij geef geen granen aan een HB pony! En geen suiker en zetmeel (alles onder 10%). En omdat ze nog melk geeft wil ik extra oppassen met alles..

Mijn pony werd altijd rond van gras, maar daar staat ze nu niet meer op. Ze krijgt nu wel weide hooi en metazoa. Maar ik vind haar wat ingevallen (flanken, rug en kont). Ik kwam op rijstzemelen omdat het hoog in vet en eiwitten zou zijn en hoog in vit E (omdat ze niet meer op het gras staat ook wel fijn). Zag op zooplus pure rijstzemelen, misschien is dat wat?

http://m.zooplus.nl/shop/paarden/voer/m ... oer/464514

@Fabster : duidelijke uitleg, van het opslaan wist ik niet! Goed om te weten!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:21

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:44

Nandos, heb je al gekeken naar CoolStance Copra?
Voer ik zelf sinds een maand door een tip in dit topic en mijn paard is er flink van gegroeid en vind het heerlijk.
Ze krijgt een schep Grasbrok (Dengie), schep Vitalbix NutriMash en schep Coolstance gemixt.
In een emmer geweekt is dat een flink volume en ze eet haar bak in 1 keer leeg.
Echt uniek voor mijn slechte eter.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:55

Ethelate schreef:
Nandos, heb je al gekeken naar CoolStance Copra?
Voer ik zelf sinds een maand door een tip in dit topic en mijn paard is er flink van gegroeid en vind het heerlijk.
Ze krijgt een schep Grasbrok (Dengie), schep Vitalbix NutriMash en schep Coolstance gemixt.
In een emmer geweekt is dat een flink volume en ze eet haar bak in 1 keer leeg.
Echt uniek voor mijn slechte eter.

Nee dit ken ik niet. Bedankt voor de tip! Is dit ook wat hoger in eiwitten?

Ik heb heel erg het gevoel dat ze eiwitten mist. Omdat ze vroeger ook vol werd van gras (zelfs dik!). Ze begint echt een beetje een aflopende/hoekige kont te krijgen, voorheen had ze mooie ronde billen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:03

Ja, hoog in eiwitten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:08

Even over gras bemesten; Ik merkte met beide paarden grote problemen met gras bemest met kunstmest.
Lona werd om de haverklap spierbevangen en MiniMe hb.

Ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat kunstmest slecht is, maar als je gevoelige paarden hebt op dat vlak, zou ik daar niet voor gaan eigenlijk.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:18

En Copra kan ik gewoon als volledig voer (naast metazoa en hooi) geven? Omdat jij hier nog vanalles doorheen mengt?

Ik heb dezelfde ervaring met bemest gras. Mijn Shetlander en pony zijn bevangen geworden op bemest gras. Mijn pony komt er niet meer op (ppid) maar mijn shet staat nu op onbemest en gaat wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:21

Voor al het gras bemest of onbemest geld: laat het uitbloeien, voordat je er gevoelige paarden op zet en nooit erop zetten met hoge fructaan gehaltes, ben je nog steeds de Sjaak, met gevoelige paardjes. Want kort gegeten gras is erger dan hoog en uitgebloeid gras, omdat het eerste ook vol met fructaan zit omdat het wil groeien.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 10:56

Fabster die grassprieten, het zijn net mensen :') :') Geweldig ! _O-

Nandos rijstzemelen puur lijkt me helemaal ok. Mijn ex-hb'er heeft geen problemen met die suikers in de body builder. Ook vroeger met de CushCare niet. Wel met volle granen en gras.
Het is een bijzondere wereld :+

Die Coolstance is hier niet '' ingeburgerd '' blijkbaar. Heb 't nog nooit ergens zien liggen.
Moet je een papje van maken als ik het filmpje goed begrijp ?

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:47

Ja, helaas nog lastig aan te komen. Ik heb vorige week een mail gestuurd naar 'mijn brokkenboer' en nog geen reactie gehad terwijl ik normaal binnen een uur reactie heb. Benieuwd of hij het kan leveren, want dat scheelt mij veel verzendkosten elke maand.

Zou Copra niet als volledig voer zien, maar puur als extra eiwit toevoeging. Maar als je metazoa (de Superfit neem ik aan?) als vitaminebrok voert, en voldoende hooi, kan het zeker een goede aanvulling zijn.
Ik mix het omdat ik een mix van verschillende eiwitten wil geven met veel vezels en het zo een 'stevige' slobber wordt.
Grasbrok bouw ik deze maand af, aangezien er nu weer steeds meer gras op de wei staat. Mijn paard staat jaar rond elke dag op de weide (stal met heel veel grond) en in de wintermaanden voer ik dan grasbrok extra voor de eiwitten. Droog vind ze er niks aan, dus mik ze door de slobber.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:10

MiniMeLona schreef:
Even over gras bemesten; Ik merkte met beide paarden grote problemen met gras bemest met kunstmest.
Lona werd om de haverklap spierbevangen en MiniMe hb.

Ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat kunstmest slecht is, maar als je gevoelige paarden hebt op dat vlak, zou ik daar niet voor gaan eigenlijk.

De bioloog waar ik ooit weidebeheerles van gehad heb, vertelde dat als je gras te veel oppookt (zoals bijv met kunstmest), dat het plantje niet genoeg tijd krijgt om een goed ‘skelet’ op te bouwen. Beetje net als met een plofkip, zal ik maar zeggen. Zoveel groeimiddel erin, dat het kuiken wel een kip lijkt in omvang, maar een groot deel van het lichaam kan die groei niet bijhouden. Ze kunnen dus niet lopen. Zoiets gaat ook op voor gras. Nou hoeft gras niet te lopen, maar het heeft wel tijd nodig om structuur te krijgen en de (voor oa paarden) nodige vitaminen en mineralen op te slaan.

Volgens de bioloog kon je het beste bemesten met kalverpotstalmest. Ben even vergeten waarom dat ook alweer was. Dat gaf in ieder geval het beste gras. Paardenmest doet t ook heel goed. Maar het gaat. vooral om vaste mest (en daar worden natuurlijk niet de kunstmestkorrels mee bedoeld). Drijfmest vond hij ook niet heel geschikt, om dezelfde reden als strooien met kunstmest.

Ik ben zelf geen bioloog, dus kan alleen maar vertellen wat ik heb geleerd. Ik verzamel zelf mijn paardenmest en laat dat 1-2 jaar liggen voor het op t land gaat. Geen problemen gehad met mijn gevoelige paarden, tot nu toe. Laat t ook eerst uitbloeien en eerlijkheidshalve erbij vermelden, dat ze hier geen hele dagen op het gras staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:18

:D _/-\o_ net mensen en plofkippen, geniaal Fabster!

Ik heb ooit wel eens begrepen dat fructaan eigenlijk een soort koelvloeistof is, moet je toch ook niet over gaan nadenken, als je bedenkt wat koelvloeistof voor bocht is...

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:27

Jee Fabster weet je zeker dat je geen bioloog bent? Je kan echt goed uitleggen :D

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:56

Mee eens! Wat een heldere taal over het gras!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:58

Ik ben goed in jip en janneke taal. Anders dnap ik t zelf niet :D

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 15:28

Duidelijk verhaal Fabster :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:02

Bedankt voor alle gras-tips!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 07:16

Ik heb gisteren mijn oude merrie moeten.laten inslapen de strijd tegen de koliek hadden we overwonnen maar de strijd tegen de embolie was onbegonnen. Ik heb nog 29 pillen prascend over. Als iemand interesse heeft om ze over te nemen. Ik heb geen idee wat ik ervoor moet vragen. Maar als je interesse hebt laat je maar iets weten.