[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zuma1

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:23

Oke mijn vraag is hoelang gebruik jij nu de druppels ?..Bij mij is mijn paard ook jeukvrij maar gebruik sinds maart de druppels en durf echt dit jaar niet zonder deken hoor ,,misschien volgend jaar

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:44

hi de puur allergie krijgt hij al zins begin maart hij is jeukvrij geweest tot 2 weken geleden. de puur drainage om het lijf te reinigen gebruik ik zins 2 weken zins hij de jeuk heeft.
de deken hou ik ook voorlopig nog op maar als hij zonder druppels jeukvrij is kan dan zijn we al een stap voorwaarts.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 10:06

ik heb de druppels 3 seizoenen gebruikt, drainage, allergie en cullico, dit seizoen durf ik het aan zonder wat dan ook te geven, gaat eigenlijk heel goed.

Ik spuit wel regelmatig met natuurazijn, van de Lidl, 70 cent 1.5 liter, dacht ik, ook op de deken als ik veel vliegjes enz. zie, heb het idee dat dit wel wat doet, vooral de staart spuit ik veel azijn op.
Ze heeft al wel vaak, niet altijd, een vliegendeken op.
Azijn heb ik gewoon in een een lege spuitfles gedaan, best handig, wel oppassen voor de ogen natuurlijk!

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 18:34

Isabonny schreef:
Laten jullie de deken af als het waait en/of er een regenperiode is?
Aangezien ze deze week op 1 avond zich geschuurd heeft, durfde ik gisteren niet goed de deken af te laten, hoewel het toch flink waaide. Was bang dat als de wind zou gaan liggen tegen de ochtend, ze toch weer last van muggen zou krijgen, dus mooi op gelaten.

Ze heeft er ook totaal geen probleem mee om haar hoofd door dat kleine gat van de deken te proppen. Volgens mij weten ze heel goed dat het helpt zo'n pyama aan.

Als we s'avonds de deken er even af halen om hem schoon te kloppen (ze haart nog steeds, dus dat is wel nodig), dan rolt ze zich ook altijd even. Dan gaan wij weer met een borstel over haar heen, smeren de inmiddels dichte wondjes weer in met zalf om het soepel te houden, dan wordt ze gelongeerd of bereden en dan gaat de deken er weer over.

Maar ik vraag me af, zo'n deken is niet waterdicht. Ze is dan wel erg dun, wat snel opdroogt, maar van de week toen we net weer thuis waren, begon het te hozen. ALs ze er dan voor kiest om buiten te staan ipv in de stal, dan wordt die deken door en door nat. Zou ze zich dan geen verkoudheid op kunnen lopen? M.a.w. als ik weet dat het gaat regenen, is het dan beter de deken af te laten, of kunnen tussen de buien door de knutten ook weer tevoorschijn komen?

Het zou nu met pinksteren ook weer wat kouder worden. Wat dan te doen? Deken op of af?

Ik heb een linerdeken gekocht hier voor . De bovenkant is waterdicht en daar hebben ze het meest last van de vliegjes, er zit ook een buikflap aan dus dat is ideaal.

Afbeelding

Het merk is van Bucas, ik vind hem top zitten, het is wel een deken voor paarden met een smalle borst, dit is een 2 jarige draver van 1,61,

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 23:07

Is dat de Bucas Buzz-Off rain full neck? Valt die (iets) open aan de onderkant van de hals? Ik heb geen idee hoe erg het is als de beestjes nog via de onderkant naar binnen kunnen komen, als ze dat al doen.

Het is dus geen deken waarbij je het hoofd door een eng gat moet wurmen, de hals is van de onderzijde gewon open zo te zien en sluit af met klittenband?

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:15

Isabonny schreef:
Is dat de Bucas Buzz-Off rain full neck? Valt die (iets) open aan de onderkant van de hals? Ik heb geen idee hoe erg het is als de beestjes nog via de onderkant naar binnen kunnen komen, als ze dat al doen.

Het is dus geen deken waarbij je het hoofd door een eng gat moet wurmen, de hals is van de onderzijde gewon open zo te zien en sluit af met klittenband?

Ja klopt, hij valt inderdaad wat wijd om zijn hals, alleen ik denk dat bij een normaal rijpaard dit wel mee valt, deze is 2 jaar en heeft een heel iel en dun nekje, het ras is ook heel anders gebouwd (slank), waardoor ik altijd problemen heb met dekens, maar volgens mij valt de opening aan de onderkant wel mee, zal zo ff kijken en een goede foto voor je maken

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:43

Mijn merrie verliest ieder jaar heel wat haren in de staart en manen, oa door licht te schuren, maar ze vallen ook gewoon zo uit. Als je met je handen er door gaat, komen ze zo los. Ik ging er eigenlijk van uit dat dit kwam door de vliegendekens, maar ze had er tot nu toe nog geen aan en toch komen de haren al los. Herkent iemand dit? Meestal is dit pas tweede helft van de zomer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:51

Bij appie ook,denk toch door schuren hoor :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 07:51

Moet zeggen dat mijn dame ook haren heeft verloren . En ze schuurt niet en heeft geen deken aan .
De Z itch doet zijn werk goed .
Heb ze nu voor de 2e nacht buiten gehad .
Ga zo kijken hoe het gegaan is .

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:01

Bij haar wordt het echt bijna kaal. Meestal begint dit later en groeit het in de winter weer mooi aan, maar dit jaar is het wel erg vroeg. Haar manen schuurt ze niet en daar heb ik in het onderste stuk ook heel wat haaruitval. Gelukkig blijft de bovenste laag staan waardoor het niet zo opvalt.

Ik heb haar deze ochtend maar ingepakt in haar RSIH. Het is niet dat ze echt jeuk heeft, maar die vroege haaruitvalt betrouw ik niet.

Zou de haaruitval komen door de allergische reactie van de huid?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 08:40

Bij mij op stal staat een haflinger die dat ook heeft maar door zijn grote hoeveelheid staart en manen valt het niet op. Hij heeft overigens geen zomereczeem.

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:12

Ook bij mijn paard last van haaruitval terwijl ik hem nog niet zie schuren. Zijn staart en manen zien er ook niet geschuurd uit. Ik was eigenlijk bang dat het door de Derfen kwam dus daar ben ik mee gestopt om te zien of het minder wordt.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:59

Hier geen haaruitval, manen en staart worden steeds dikker :9 ,
als ze bloot staat schuurt ze wel haar kont en flanken aan de 'schuurmatten', komt dan nog een hele deken haar af, terwijl als ik haar poets er bijna niks meer afkom.
Heb maar steeds het idee dat het echte 'jeukseizoen' hier nog niet is begonnen, hoop dat het zo blijft :?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:15

Toch mijn dame in de RSIH gestopt .
Vannacht buiten gelopen zonder deken omdat ik Z Itch heb gebruikt .
Helaas niet genoeg want haalde haar van t land heb d'r gepoetst en even mini bosritje gedaan en eventjes in de rijbaan gereden .
Toen gewassen en op stal gezet om te drogen en wat een jeuk . Vooral de manen en maan top .
Nu de RSIH aan .
Ga d'r dadelijk langs om de snuggy hood met hals eraan op te doen .
Heb deze overgenomen van een vriendin omdat deze de manen enzo heel zou houden .
Hij bestaat ook met een rits in t halsstuk en de deken is ook te koop .
Iemand ervaring met snuggy hood plus deken en waar te koop in NL

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:33

Hier verkopen ze snuggy hoods/sleazy's; http://www.glamhorse.nl, ik zit er zelf ook aan te denken om er een aan te schaffen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:00

Gaat zo'n hoody niet ontzettend snel kapot?
Dat lycra is toch niet bestand tegen schuren?

Anders zou het best een mooie oplossing zijn.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:12

Ik vind die eczeemdekens zo strak op de borst. Had eerst een Rambo Hoody voor mijn Haflinger maar vond ze echt niet fijn. Wat dat betreft zit die boett en die pagony wel beter. Nu heb ik ook een vergelijkbare smalle pony, die heeft nu die hoody op, eigenlijk te groot (daarom de rug iets ingenomen zodat hij wel gewoon zijn staart omhoog kan doen zonder dat het einde van de rug op zijn staart drukt)
maar toch op de borst weer schuurplekken van de deken, hebben jullie daar geen last van?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 16:50

Ze zeggen dat de originele snuggy s echt itch proof zijn
Ga de hals er zo opdoen ...
Mijn RSIH gaat bokt markt op een maat 6.9
Half seizoen gebruikt

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 17:06

Wat vinden jullie hier van?
Ze schuurt heel erg veel met haar hoofd en ogen over haar voorbenen 's zomers. Ik dacht eerst zomereczeem en nu twijfel ik ook een beetje of het pollen allergie is. In elk geval zijn haar traanbuisjes gezwollen aan beide ogen. Normaal gesproken gaat het na een paar dagen weg als ik een vliegenmasker om doe, als ik geen masker op doe gaat het ontsteken. Toen de dierenarts langs kwam (voor iets anders) liet ik het hem zien maar hij vond het niet interessant. Maar ik vind dat het er nu wel heel lang zo uit ziet en het niet beter (maar ook niet erger) wordt. Maak ik me onnodig ongerust? Ziet het er alleen geirriteerd en niet onstoken uit? Hebben jullie paarden hier ook last van met jeuk?
Ze heeft ook pigment verlies rond haar ogen maar dat is even een ander verhaal.

Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:26

Ik denk dat de oog/traanbuisontsteking ook kan jeuken(korstjes etc), niet gek dat ze daaraan schuurt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:53

Ja dat jeukt,maar dan zou je ook moeten zien dat er tranen over het oog lopen.
Dan heb je zo een spoor onder het oog zitten.
Pollen allergie geeft inderdaad wel jeuk, dan kap op of een vliegenfrontriem gebruiken.
Vroeger smeerden we wel vaseline rond de ogen voor bescherming.

Heeft de veearts wel evennaar het oog zelf gekeken of alles in orde is?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:55

@sunny, bij mijn brede merens zitten echt alle dekens te strak van voren, en een maat groter zakt te veel naar achter en scheef, best wel drama, ze heeft gelukkig geen schuurplekken van de dekens, maar ik vind het nooit prettig zitten.

@zinzi, zijn die snuggy's wel schuurproef?, lijkt me nogal dunne stof, als dat tenminste dezelfde zijn die op keuringen worden gebruikt.

@silverfox, mijn schimmel heeft hier ook veel last van, altijd vieze ogen, heeft meestal een vliegenmasker op dan is 't minder, is verder geen jeukgevoelig paard.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:57

Madam van de weide gehaald en ze wilde meteen gaan schuren op stal .
Heb de RSIH afgedaan en de snuggy hood incl hals aan ...
Kan ze wel schuren maar niet kapot schuren .
Voerbak en waterbak zijn afgerond dus zal hopelijk los lopen .
En hoop dat de jeuk morgen weg is .
Zal een goed azijn meenemen voor erover te doen .
Helpt bij mij ook altijd tegen muggen jeuk

Ben nu ook in contact met snuggy hood Engeland

Assiebassie ,
Er zijn speciaal sweet itch snuggy s
Echt degelijk materiaal . Beter als de boett dekens
En mooie gladde stof aan binnenzijde .
Deze hood plus hals is zgan overgenomen van een lief vriendinnetje . Kan ik m mooi proberen

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 19:29

Ik ben opzoek naar een exceemdeken die over de oren heen gaat. (Soort idee van snuggy hoods)
Wie heeft er ervaring met die dekens en kan mij advies geven in welke deken fijn is.

Ik heb nu de pagony en ben daar eigenlijk heel erg tevreden over, behalve dan dat hij tot haar nek gaat en niet deels over het hoofd. Ook zou de buikflap wat breder mogen zijn.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 20:10

@ellepel ja hij heeft er naar gekeken, niet uitgebreid of zo, maar de rest van de ogen zien er gewoon goed uit, niet gezwollen of rood oid. Vaseline is voor de bescherming van wat? En bedoel je dat het zou moet tranen als het pollen allergie is?

@assiebassie ziet het er dan ook zo beetje opgezwollen uit? Ze heeft al een hele poos een vliegenmasker op