[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:57

Met de warme maar kleffe zomers die we hier hebben zijn alle dekens stinkend en zwetend .

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:08

Ja hier zijn de dekens dan ook eigenlijk wel een beetje te warm als de zon goed brandt. Maar zonder deken is helaas geen optie, dus gaat paardlief laat in de avond naar buiten en dan gaat hij 's ochtends vroeg naar binnen. Zo ontloop ik de meest hete fase van de dag en de vliegjes.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:50

Mijn paard zweet met deken minder dan zonder. Maar paard is dan ook zwart en deken wit (althans, bij aanschaf was die wit ;) )
Soms laat ik hem een uurtje af tijdens het uitmesten zodat ze even kan luchten en wat vitamine D op kan doen, maar als de zon fel schijnt komt ze hem snel zelf weer halen :)

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:56

Ja inderdaad, Als ik er ben ook lekker deken af. En afspoelen van zweet wat ook jeuk veroorzaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 20:10

elsenfox schreef:
Hoi ik kom even binnevallen :o
Mijn pony heeft misschien zomereczeem. Ik heb hem sinds juli vorig jaar, toen was hij 3,5. Ze garandeerden mij dat hij geen ZE zou hebben, maar bij ons in het weiland begon hij met schuren aan zijn staart, manen én schoft. Niet ernstig, geen open plekken maar wel afgebroken haartjes en kale plekken. Hij heeft de hele zomer zonder deken gelopen.
De DA dacht dat hetZE zou zijn, maar wist het niet 100% zeker. Het zou ook kunnen komen door stress, hij was immers ineens in een andere kudde geplaatst, nieuwe eigenaar, vreemde dingen...
Als het nou wel ZE eczeem is wil ik graag voorkomen dat hij dit jaar weer zijn net aangegroeide manen en staart af gaat schuren... Ik weet dat er heel veel verschillende middeltjes zijn, maar ik heb van een kennis gehoord dat een beetje azijn in de manen/staart ook al erg goed kan helpen. heeft een van jullie hier ervaring mee? Of wat is jullie mening/advies over het gebruik van azijn? En wat is nou het verschil tussen een fijnmazige vliegendeken en een eczeemdeken?
Hij is nu overigens nog helemaal niet aan het schuren. Wanneer beginnen de meeste paarden met schuren?
Alvast bedankt!

Misschien eerst even afwachten of ie gaat schuren? Verder kan zomereczeem op elke leeftijd opduiken, dus men kan dat nooit garanderen. Het kan idd bij de vorige eigenaar nooit voorgekomen zijn.

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 23:22

@Mindim; Ja ik wacht het eerst even af. voorlopig blijft het koud. Ja, dat is waar. ;)

DidiK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:34

Wil dit topic even gaan volgen. Heb sinds 2 dagen nog maar een paardje om te gaan verzorgen, Friese merrie. Er is al bekend dat ze erge zomerexceem heeft. Wil even op de hoogte blijven voor de beste manieren en tips etc. Hoop dat ik hier dan goed zit!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 17:03

@elsenfox: kan goed zijn dat het een stresskwestie is door verhuizing, het plots gaan schuren op een nieuwe locatie (terwijl daarvoor nooit gedaan) is niet onbekend.
Heb een Shet van veulen af aan gehad, prachtige dubbelzijdige bos manen en dikke vette staart.
Moest uit de wei waar mijn andere 2 grote paarden stonden weg wegens continu door de draden heen uitbreken.
Aan huis gehaald, maar dat beestje had nooit 1 dag alleen gestaan: ander thuis voor hem gezocht, hoe goed het thuis ook was: ik werd na ruim 2 weken opgebeld dat hij zomer-eczeem had: schilfers in manenkam, dit wilde men niet. Ik was hoogst verbaasd, dat kende ik niet, maar goed, kan op ieder moment optereden (hij was toen 8 jaar).
Terug naar huis gehaald, en ja hoor, meneer begon INDERDAAD te schuren! Dat werd moeilijk doorverhandelen, als-ie inderdaad ZE zou hebben.... maar ik twijfelde daar toch aan.

Shetten meisje vorige zomer er bij gekocht, en... vanaf dat moment niet meer geschuurd. Hij was gewoon gestressed en eenzaam, blijkbaar.

Ze staan hier bij mij nu samen, het Shet- meiske is verdacht van ZE, waar overigens niets aan te zien is, maar dat zien we dan zometeen wel als het iets warmer gaat worden.

Ik wil maar zeggen: niet alles is meteen maar ZE, als er opeens geschuurd wordt....

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:31

@terpentijn;
Wauw, dan gaat stress en eenzaamheid echt sterkt samen met schuren! Fijn dat je een oplossing hebt gevonden voor je shetje.

Ja, het verhuizen heeft er in ieder geval wel mee te maken gehad.
Ik moet wel zeggen dan ik hem uit het oosten van het land gehaald heb, tegen de Duitse grens aan. In de kudde waarin hij stond had zeker meer dan de helft last van ZE, ook zijn moeder... Zijn staart en manen waren wat geschuurd, maar ze zeiden dat de andere paarden zit bij hem hadden gedaan, heel vreemd.

Hij is momenteel wel in een veel betere conditie dan van de zomer, een liksteen ter beschikking waar hij regelmatig aan likt, hij staat nu aan de kust en hij is al veel meer gewend hier. Ik hoop dat hij aankomende zomer dus minder jeuk heeft dan vorige zomer.

Bedankt voor je reactie :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:35

Zo, heb een Rambo aangeschaft, hopelijk gaat deze iets langer mee dan de andere dekens (die nu ter herstelling liggen) .. eerst maar eens passen, mag hem gelukkig ruilen als die niet past .. En dan zien we wel waar het schip strandt :+

Heeft iemand hier de deken al op liggen met de weersomstandigheden van nu?
Of zijn jullie al dingen aan het smeren of dergelijke? Heb wel een paar haren aan de stal gevonden, maar kon niet zeggen waar ze vandaan kwamen.. leek van de staart (donkere haren, en hij heeft lichte manen) maar daarvoor hingen ze wat hoog, kan goed zijn dat het van de andere pony is :Y)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:38

Ik doe nog helemaal niets Sabine. :) Haren aan de stal kan ook schuren van het verharen zijn he, dat kan ook kriebelen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:40

Waren geen vachtharen in ieder geval .. Of bedoel je dat de manen/staart dan ook gaan kriebelen?
Maar het waren donkere haren en mijn ZE-pony heeft lichte manen, en zijn kont komt niet zo hoog volgens mij :') (de andere pony is zo'n 10 cm groter, dus dan zou het eerder van hem zijn denk ik ;) ).

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:46

Worden de manen heel erg vies en vet van Derfen? En is het kleurloos?
Hoelang doen jullie gemiddeld met 1 fles en hoe is het spul in gebruik?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:47

Derfen is niet kleurloos het is zwart
Om die reden gebruik ik MTG van Shapleys

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 22:50

_Mel schreef:
Worden de manen heel erg vies en vet van Derfen? En is het kleurloos?
Hoelang doen jullie gemiddeld met 1 fles en hoe is het spul in gebruik?

zeker niet kleurloos hele smerige zooi :p maar wel efficient
insmeren met kleine hoeveelheden met schoonmaakhandschoenen ik gebruik lang geen fles per seizoen

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:04

Zinzi_jewel schreef:
Derfen is niet kleurloos het is zwart
Om die reden gebruik ik MTG van Shapleys

Dus de manen worden er echt smerig van? Op witte manen zwart vies spul smeren wordt al gauw geen groot succes denk ik haha.

Bevalt MTG jou net zo goed als Derfen?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:20

Derfen maakt de manen echt súpersmerig. := (check mijn avatar, die manen horen spierwit te zijn..)
Ik heb nu AE-emulsion uit Duitsland, nog geen ervaring mee, ga het dit jaar proberen.. :j

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:33

Hmm het maakt het dus echt goed smerig. Mijn paard heeft ook echt spierwitte manen....

Ik ben nog een beetje in dubio hoe ik het moet gaan doen aankomende zomer. Heb mijn paard nu 6 jaar. Heeft nooit tekenen laten zien ZE.
Tot dat hij vorig jaar augustus van het land af kwam. Hij bleef maar schuren en had gewoon opene wonden in zijn manen. Misschien dat het kwam door een bepaald vliegje wat daar aanwezig was..

Hij verhuisd over 2 weken naar een andere stal. Meer terug in de omgeving waar hij 4 jaar heeft gestaan en nooit ergens last van heeft gehad.
Hij heeft al die jaren gewoon zonder vliegendeken gestaan en anti-vliegenmiddeltjes. Maar omdat het aan het eind van de afgelopen zomer ineens zo erg was wil ik het liever voor zijn. Het frustreerde mij enorm om te zien hoeveel jeuk hij had aan zijn manen, laat staan hoeveel het hem zelf frustreerde waarschijnlijk.

Aan zijn staart heeft hij trouwens helemaal geen jeuk. Het was toen voornamelijk op 2 plekjes in zijn manenkam.

Zal ik het deze zomer aankijken, misschien dat hij in deze omgeving er geen last van heeft?
Of een vliegendeken met hals opdoen? Middeltjes smeren? Of meteen een eczeem deken kopen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:40

Derfen reageerde de mijne niet zo goed op .
MtG wel ...
Heb wel een zwart paard , dus kleur was minder belangrijk !

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:06

Ik heb vandaag de RSIH gekocht en hij past super! thankgod, dat is me al een pak van mn hart!

nu hopen dat hij ook echt werkt natuurlijk :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 08:51

Ik ga vandaag wel weer smeren. Gister had hij al jeuk rond zn hoofd en staart te zwiepen. Vorige week al een keer derfen gesmeerd, dus dat gaat nu de manen ook in.

Mijn paard heeft donkere manen, dus derven zie je niet. Je smeert het ook alleen op de manenkam en daar wrijf je het in, dan krijg je toch niet hele manen eronder te zitten?
ivm de geur zou ik wel iets anders dan derfen willlen, maar ik vind derfen nog te effectief om er zo maar vanaf te stappen. Ik gebruik ook geen hele fles, maar hij staat ook ingepakt. Dit jaar wil ik proberen zonder hals en met derfen, ben benieuwd.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:27

Ik heb gisteren na het winterse weer hier toch de deken weer opgedaan.
Ik denk lekker op tijd, ze had nog niet geschuurd. Maar kom ik een paar
uurtjes later in de wei aan en zie ik haar met deken aan schuren aan de manen...
Denken jullie dat dit door de eczeem komt of gewoon door de jeukjes van de viezigheid enzo?

Lotje666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:20

Kan ook nog komen door het wisselen van de vacht? mijn paardje heb ik nog niet kunnen betrapen op schuuren. Ik hoop dat ze nog even kan genieten zonder deken! Begin april gaat het feest weer beginnen! Deken, Smeren , wassen... Zomer heerlijke tijd :+

Kikker09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:23

einde van de maand gaat bij mij de excmee deken er ook weer op .
Wat een ellende ze heeft al zo hekel aan dekens

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 11:23

Ik ben heel erg blij met mn Rambo sweet itch hoody. Hij past super goed !