Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:02

Leorah schreef:
Hoe zit dat eigenlijk in duitsland? Is daar ook al rhino geconstateerd (in de grensstreken)?

Ik heb geen idee verder ik zit zn 3 km van de nederlandse grens af (Z-Limburg) en hier mag niets meer van en op t terein wel vaker mensen die van buiten af komen rijden in de binnenhal maar dat mag dus ook niet meer voorlopig we willen het gewoon niet hebben

Ook geef ik voorlopig geen les meer aan mensen van buiten af ook niet bij hun aan huis voor alle veiligheid

Kruidenpotje sorry dat ik het zeg maar als je nu op wedstrijd gaat dan vraag ik me af waar je verstand zit
Normaal zou je er voor zorgen dat t virus beperkt blijft en dus ook wijs bent om niet op concours of iets te gaan

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:03

Kruidenpotje schreef:
Er zijn twee issues die spelen: het krijgen van het virus (als ze het al niet hebben) en het actief worden van het virus. Voor het eerste doe je "alles" en voor het tweede wil je niets extra's doen, het virus wordt namelijk pas actief op het moment dat het lichaam onvoldoende weerstand en anti stoffen heeft. Waarom zou je niet extra voedingsstoffen geven die er voor zouden kunnen zorgen dat het lichaam een betere weerstand krijgt...

Ik draai het even om: ik geef onze pony's wel extra voedingsmiddelen zodat ze niet ziek worden maar ga wel gewoon op wedstrijd, wat zou jij dan zeggen?

Als je er alles aan wil doen om te voorkomen dat je paard ziek wordt zou IK (en dat is mijn mening) beide doen.

Waar is het bewezen dat Lysine echt helpt?
Zoals hierboven al wordt aangegeven; er zijn ook middelen die koliek helpen te voorkomen, geef jij je paard die poeders ook?!
En ja, natuurlijk doe ik er alles aan om het krijgen van het virus tegen te gaan. Het actief worden van het virus?
Als mijn paard het niet krijgt (door de maatregelen die we nemen) dan kan het dus ook niet actief worden.
Mijn paard krijgt goed voer, en heeft een prima basis weerstand, waarom vanalles erbij gooien wanneer ik niet eens zeker weet of het wel gaat helpen?
Ik ga bij een griepvirus ook niet opeens van A tot Zink vitamines slikken als ik dat normaal ook niet doe, maar zorg er wel voor dat ik niet uit de beker drink van iemand die wel griep heeft.

Extra voedingsmiddelen en toch op wedstrijd gaan, sorry die vergelijking snap ik niet helemaal.
Bedoel je nu met rhino?
Als je nu op pad gaat ben je niet helemaal goed bij je hoofd geloof ik.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:04

Wij zitten ook in het grensgebied, vlakbij de plaatse van de eerste twee uitbraken en wij doen nu ook even geen trainingen op eigen terrein met vreemde paarden en gaan zelf ook niet met de paarden op stap.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:06

Gentlegiant schreef:
Kruidenpotje sorry dat ik het zeg maar als je nu op wedstrijd gaat dan vraag ik me af waar je verstand zit
Normaal zou je er voor zorgen dat t virus beperkt blijft en dus ook wijs bent om niet op concours of iets te gaan

Volgens mij lees je het niet goed en was dit een voorbeeld van Kruidenpotje en is dit niet werkelijk het geval!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:07

loversyl schreef:
Ireen_ schreef:

Als wat zo is?

Dat het niet zou werken

Ik weet niet of het niet werkt, ik vroeg me alleen af of het echt wetenschappelijk bewezen is dat L-Lysine kan voorkomen dat je paard verlamd raakt als er rhino op stal is.
Dierenartsen kunnen soms ook heel commercieel denken, :$ zelfde verhaal met die rhino enting. En sommigen zullen het misschien zelf wel verkopen.. Heb mijn dierenarts er in ieder geval niet over gehoord, alleen de bekende voorzorgsmaatregelen nemen. Sorry, ik ben daar heel sceptisch in geworden, ik ga niet meer alles voeren wat wel eens zou kunnen helpen tegen .... Goed voer, weinig stress, veel naar buiten werkt tegen alles het beste.
Las in een ander topic dat paarden die in contact zijn geweest met een rhino stal wel preventief medicatie kunnen krijgen, maar dat ging om iets anders (bloedverdunners meen ik).

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:08

Gentlegiant schreef:
Leorah schreef:
Hoe zit dat eigenlijk in duitsland? Is daar ook al rhino geconstateerd (in de grensstreken)?

Ik heb geen idee verder ik zit zn 3 km van de nederlandse grens af (Z-Limburg) en hier mag niets meer van en op t terein wel vaker mensen die van buiten af komen rijden in de binnenhal maar dat mag dus ook niet meer voorlopig we willen het gewoon niet hebben

Ook geef ik voorlopig geen les meer aan mensen van buiten af ook niet bij hun aan huis voor alle veiligheid

Ho ho, ik zeg niet dat we dat doen maar draai het als voorbeeld om!

Jullie mogen wel zeggen dat ik niet goed bij mijn hoofd ben als wij nu op wedstrijd gaan dan mag ik ook tegen jullie zeggen dat jullie niet goed bij jullie hoofd zijn als je geen maatregelen wil nemen om de gezondheid van je paard te bevorderen. Voor mij hiermee einde discussie.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:08

@ kruidenpotje: nou sluit de discussie maar af. Mijn paard krijgt standaard lucerne en daar zit ook lysine in.
Dus naast punt 1, voldoe ik nu dus ook aan punt 2.

Toch blijf ik er bij; je kiest zelf voor bijvoeren of niet. Daar vind ik niets tegenstrijdigs aan.
Zolang je maar zorgt dat je paard op het terrein blijft, er geen andere paarden komen, en je zelf niet op stap gaat naar andere paarden.

Hallo? GEEN MAATREGELEN?
Ik denk dat iedereen in dit topic maatregelen neemt, en nog wel de belangrijkste (verlaat het terrein niet!).
Die andere maatregel is optioneel en misschien ook helemaal niet noodzakelijk (of bestaat er een wetenschappelijk artikel wat de werking van lysine bevestigd?).

loversyl

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:11

Het is sowieso persoonlijk wat iedereen doet, waarom discussies erover beginnen.
De ene vind het ene het beste voor zijn paard de ander het andere.
Alles is best, we moeten er alleen voor zorgen dat het onder controle komt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:14

En uh bovendien, het niet op wedstrijd gaan IS een maatregel om de gezondheid van onze dieren te bevorderen...
Dus GEEN maatregelen? Hoe kom je erbij?
Maargoed, ontopic.

Ieder kiest voor zichzelf, bijvoeren of niet. Punt.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 06-03-12 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ireen_

Ik gok trouwens dat L-lysine iets anders is dan Lysine..? Lysine zit ook in mijn voer, waarschijnlijk in veel soorten muesli/brok?

esje01

heb gehoord dat het virus aan de grens wordt tegen gehouden en teruggestuurd, speciale douanebeambte voor in dienst genomen.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:16

Neuh das hetzelfde. Lysine is een aminozuur, alle aminozuren kunnen in de L vorm of in de D vorm zijn. In het lichaam komt altijd alles voor in de L vorm, de D vorm is wel te synthetiseren in het lab maar dus niet te verwerken door het lichaam :)

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:16

esje01 schreef:
heb gehoord dat het virus aan de grens wordt tegen gehouden en teruggestuurd, speciale douanebeambte voor in dienst genomen.

Slaan ze het in de boeien ofzo :')
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 06-03-12 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:17

esje01 schreef:

:D Hier komen vast rare vragen op.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:17

Hier worden zeker wel maatregelen getroffen....
oa Geen les meer geven geen mensen van buiten af in de hal of iets dergenlijks
Geen ''publiek'' meer op stal hij is dus echt gesloten dr is geen rhino hier en gaat er ook niet komen zou niet weten hoe door onze maatregelen
Denk dat er veel instructeurs even goed lessen blijven geven daar pas ik dan voor dan maar tijdelijk minder inkomsten mijn paarden gaan voor

Hier ook voorlopig geen africhtingings paarden geen haar aan mn hoofd die daar aan denkt... wel een voordeel nu kan ik mn eigen paarden eens gaan africhten die steeds bleven staan ivm andere dingen te doen....
Elk nadeel heeft zn voordeel

Kruidenpotje ik dacht dat je gewoon op concours ging sorry

Esje01 Whahahaha! als dat eens kon...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:19

miek140 schreef:
Neuh das hetzelfde. Lysine is een aminozuur, alle aminozuren kunnen in de L vorm of in de D vorm zijn. In het lichaam komt altijd alles voor in de L vorm, de D vorm is wel te synthetiseren in het lab maar dus niet te verwerken door het lichaam :)

Ah kijk, dan krijgen veel paarden standaard dus al Lysine binnen in brok/muesli/lucerne.

Hier overigens ook geen les. Stal is echt afgesloten voor iedereen die er niet persee hoeft te zijn (dus alleen eigenaren komen het terrein op).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:21

Pion schreef:
dus alleen eigenaren komen het terrein op.

Nog even en ook dat mag niet meer.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:23

Pion schreef:
miek140 schreef:

Ah kijk, dan krijgen veel paarden standaard dus al Lysine binnen in brok/muesli/lucerne.

Hier overigens ook geen les. Stal is echt afgesloten voor iedereen die er niet persee hoeft te zijn (dus alleen eigenaren komen het terrein op).

Ja zeker, alle eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren en daar zal ook zeker lysine in zitten. Lysine is een essentieel aminozuur, dat betekend dat je paard het niet zelf aan kan maken en het dus uit voeding móet halen. In elk voeding zit dus al lysine, maar de biochemische werking van lysine op het neurosysteem is mij niet bekend.
Ben er wel benieuwd naar dus als iemand het weet?

zeldacharger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:25

esje01 schreef:

stuur ze ook ff deze kant op dan, om hier alles tegen te houden

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:26

ik weet niet of het besproken is in het topic maar hoe zit het met buiten rijden kun je gewoon naar duin/bos/strand met je paard?

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:28

tomklover schreef:
ik weet niet of het besproken is in het topic maar hoe zit het met buiten rijden kun je gewoon naar duin/bos/strand met je paard?

je moet niet van het erf af, dus ook geen buitenritten

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:28

zeldacharger schreef:
esje01 schreef:

stuur ze ook ff deze kant op dan, om hier alles tegen te houden

Haha idd ik wil ze ook wel in dienst nemen dan

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:33

tomklover schreef:

Gewoon niet doen, geen risico nemen!

Dat vraag ik me dus ook af miek140, of het echt bewezen is.
En gezien lysine al in vele soorten voer zit, hoeveel zin heeft het dan om nog extra te geven?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:35

het zijn wel ambtenaren, die kunnen niet teveel tegelijk ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:36

Ik maak ook gewoon nog buitenritjes hoor. Ik heb me verzorgpaard nu 1 jaar en ik ben in die tijd 1x iemand tegen gekomen in de verte.
Kijk gewoon hoe het bij jou in de omgeving is kom je normaal veel paarden tegen en met passeren is het krap blijf dan lekker thuis.
Zijn er weinig paarden in de omgeving en kom je nooit of bijna nooit iemand tegen....

Nogmaals voor iedereen:
Zorg dat je paarden of paard niet met vreemde paarden van buiten het terrein in contact komt.
Zorg ervoor dat jij zelf niet met vreemde paarden in contact komt.
Zowel ga douchen en was je al je kleding ook je jas.

Ik heb een heel verhaal van een paarden kliniek maar hier een gedeelte:

Verspreiding

De verspreiding van het rhinopneumonie-virus (ook wel equine herpesvirus genaamd) vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleren en handen worden overgedragen als deze van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleren en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten.
Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt, dient drie weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 06-03-12 13:38, in het totaal 2 keer bewerkt