Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:18

Jabir schreef:
Damn. Pergolide is niet meer te krijgen in België :(

Huh??
Misschien kun je via die apotheek (hebben meerdere mensen ervaring mee) in Nederland bestellen met een recept van je DA??

fargo schreef:
Tandvleesproblemen lijken me niet fijn al zijn dit wel zaken die idd bij cushings vaker voorkomen.
Geven jullie ook dingen om de weerstand te verhogen - denk dat dit wel kan helpen misschien? Echinacea ofzo?
Ben zo blij dat Willy zijn tanden ook nog gewoon op orde heeft, behalve 1 of 2 kiezen waar niets tegenover zit, die moeten altijd even terug worden gevijld zodat de boel niet blokkeert.

Ik ga nu Equitop-forte geven via de Dierenarts, maar zij gaf wel aan, dat als er eenmaal tandvlees problemen ontstaan, ze lastig
te bestrijden zijn. In ernstige gevallen moeten de tanden eruit, en ik ga me dan afvragen of het leven nog wel leuk is voor een paard....??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:21

Ja dan wordt het wel lastiger, al kunnen ze zich best lang redden volgens mij met gras en slobberachtige zaken. Hoop het niet mee te maken moet ik zeggen.

Jabir dat is heel vervelend inderdaad, iemand hier in dit topic stond een keer een soort van internetapotheek vermeld dacht ik, misschien even zoeken of misschien weet iemand dat nog??

geerke

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 18:23

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:22

Zie een topic over cushing en ik meld me ook even. Bij ons ruintje is onlangs Cushing vastgesteld door de dierenarts. De verschijnselen die ik over Cushing lees, zie ik eigenlijk niet bij hem terug. Hij hoest veel, heeft weinig eetlust, drinkt te weinig en hoe hoger de temperaturen hoe erger het wordt. Dan heeft hij ook nog eens ontzettende jeuk. Paar keer de vorige da laten komen die hem prednison gaf, maar daar kon hij helemaal niet tegen. Hij lijkt wel allergisch voor alles.

Heeft iemand hier toevallig ervaringen mee?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:56

Ik weet wel dat paarden met Cushing juist geen prednison mogen. De rest heb ik geen ervaring mee, jeuk zou ook kunnen komen dat hij zo weinig drink en dat dan zijn huid zo droog wordt dat dat weer gaat jeuken?

Geef je al Pergolide?
En wat voor pony heb je? Ras leeftijd?

nigvit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:12

Prednison kan hij echt niet tegen idd. Dan was hij op sterven na dood zeg maar. Het is een kwpn'er van 16 jaar oud. We gaan nu naar een holistische da in België. Hij heeft hier homepatische middelen gehad. Bij mijn weten geven we geen pergolide.

De jeuk zou idd best kunnen komen door de droge huid. Het gaat trouwens ook wel beter met een vliegendeken op.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:07

Dan zou ik zo snel mogelijk met Pergolide beginnen. Dat helpt het beste tegen Cushing, en is ook niet duur hoor, zo'n 13 euro per maand.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:40

nigvit schreef:
Zie een topic over cushing en ik meld me ook even. Bij ons ruintje is onlangs Cushing vastgesteld door de dierenarts. De verschijnselen die ik over Cushing lees, zie ik eigenlijk niet bij hem terug. Hij hoest veel, heeft weinig eetlust, drinkt te weinig en hoe hoger de temperaturen hoe erger het wordt. Dan heeft hij ook nog eens ontzettende jeuk. Paar keer de vorige da laten komen die hem prednison gaf, maar daar kon hij helemaal niet tegen. Hij lijkt wel allergisch voor alles.

Heeft iemand hier toevallig ervaringen mee?

Cushing paarden hebben een erg lage weerstand en zijn heel erg gevoelig voor (langdurige) ontstekingen aan de longen, huid, mond en hoeven.. Jeuk (huid) en hoesten (longen) passen dus wel degelijk in het plaatje. Onbehandelde cushing paarden hebben een hormoonhuishouding die ze van binnenuit vergiftigd door de overproductie van cortisol (stresshormoon) dit kan ervoor zorgen dat ze misselijk en zelfs duizelig zijn en dus ook geen trek hebben. Als de hormoonhuishouding weer in balans wordt gebracht, krijgen ze vaak ook weer normale trek en lusten weer meer dingen, al kan pergolide de trek weer een beetje bederven als je dat niet rustig opbouwt en niet op een slimme manier (vlak voor of na het eten) geeft.
Je zou in ieder geval de weerstand kunnen gaan boosten met het geven van echinacea druppels van Bloem (gewoon bij de mensen drogist halen) en op boterham of knackebrod 40 tot 50 druppels geven per dag en als er echt was speelt evt 2 keer deze dosis per dag. Sterkte!
En inderdaad starten met Pergolide als dit mogelijk is en rustig aan opbouwen.

Jabir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 12:21

@geerke : Thx voor de link.

Ik lees hier op het forum hoofdzakelijk over behandelingen met medicatie en voedingssupplementen, die volgend mij echt wel nuttig kunnen zijn, maar zelf ben ik momenteel een basiscursus shiatsumassage voor paarden aan het volgen. Shiatsu is een accupressuurtechniek die er op gericht is om de energiestromen in het lichaam terug in balans te brengen. Ik heb mijn arabische volbloed, die reglematig last had van allerlei kwaaltjes, al een paar keer laten behandelen met goed resultaat, daarom volg ik de cursus nu zelf.

Paarden met cushing, die door hun ziekte (o.a. met de hormoonspiegel) helemaal uit balans zijn, zouden hier ook veel baat bij hebben. Of het klopt weet ik dus nog niet uit ervaring, maar ik ga het in ieder geval proberen. Met shiatsu kan je immers niets verkeerd doen, de paarden vinden zo'n massage zaaalig en 't is ook gewoon leuk om te doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 08:42

Een paard zal zich misschien door massage tijdelijk wat beter voelen maar een hormoondisbalans, of Cushing, is daarmee niet te behandelen. Het enige wat bij Cushing helpt ( maar niet geneest!) is pergolide.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:01

Gisteren was de DA hier om opnieuw bloed te trekken na een maand op de pergolide. Ik ben benieuwd wat er uit komt, maar eigenlijk weet ik al dat het beter gaat zijn; de lange vacht is weg (natuurlijk net nadat ik peperdure clippers gekocht had haha) en ze drinkt niet meer zoveel. *\o/*

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:10

Guinevere schreef:
Gisteren was de DA hier om opnieuw bloed te trekken na een maand op de pergolide. Ik ben benieuwd wat er uit komt, maar eigenlijk weet ik al dat het beter gaat zijn; de lange vacht is weg (natuurlijk net nadat ik peperdure clippers gekocht had haha) en ze drinkt niet meer zoveel. *\o/*

Overigens is het vrij snel om na 4 weken al weer bloed te trekken, in principe heb je pas een goed en correct beeld na ongeveer 8 weken op een bepaalde dosis. Dus even uitkijken wat je met de resultaten gaat doen.. (Een verhoging hoeft bijvoorbeeld nog niet op zijn plaats te zijn omdat je de inwerking van deze dosis nog niet voldoende hebt afgewacht!)

Maar wat super dat je paard al zoveel verbetering laat zien! *\o/* *\o/*

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:15

Dank je!

Ben blij dat je erbij zegt dat 8 weken eigenlijk beter is, want dat had mij DA niet gezegd. Ik heb goede moed dat het nu al beter is, maar mocht dat niet zo zijn dat zal ik voorstellen omdat het over een maand opnieuw te doen voordat we met de dosering omhoog gaan. +:)+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 16:21

Graag gedaan, zeker omdat ze nu al vooruitgang laat zien, is het van belang om dat even af te wachten inderdaad. Het zou zonde zijn om te vroeg en te hoog te gaan zitten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:40

Guinevere@Wat fijn dat je al zo snel resultaat ziet!

Net even foto's gemaakt van Pablo.Het lijkt erop dat er onder het mottige vachtje een glanzend zomervelletje zit ;)
Ik ben tevreden <3

Afbeelding

Hier zie je goed het verschil tussen de mottige haartjes en de zomer vacht.
Ik heb er al kruiwagens haar afgehaalt :D

Afbeelding

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:06

nigwit, mijn shetlander had ook cushing en veel jeuk ( o.a zomerexceem). heel gek maar door haar om elke dag rond 16.00 op stal te zetten kon ik dat heel goed onder controle houden. Ik had altijd de indruk dat het te maken had met licht, warmte, gras en die totmugjes natuurlijk.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 11:55

Geerke, Pablo ziet er super uit zeg! Way to go *\o/* *\o/*

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:42

Zo Pablo ziet er super uit!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 13:01

Jabir schreef:
Damn. Pergolide is niet meer te krijgen in België :(

klopt pergolide is al meer dan 7 maanden van de belgische markt. ik heb het ook op de site die Geerke zegt besteld en dan was het nog eens factor 3 goedkoper dan de humane versie die kort daarvoor nog wel te verkrijgen was.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:21

Hoi allemaal!

lang gewacht, gedacht maar nu toch maar gedaan..
Lees al een hele tijd met jullie mee, wordt nu toch wel eens tijd om me te melden :+
Of ik hier goed zit? geen idee.. de DA's denken aan cushing dus ja.. beland je hier ;)

Goed, ben nu al met al bijna een jaar aan het op en neer schommelen met Max, mijn Minishet.
Is helaas vaak hoefbevangen, drinkt veel, heeft schilfers in de vacht, op sommige plekken wordt hij zonder reden kaal, in zijn goede periode komt er lanzaam weer haar op, moeite met verharen, 2x per jaar scheren wegens overmatig zweten en lang haar en daarna heeft hij moeite met het verkrijgen van haar.
Als zijn haar dan komt, komt er ook gelijk wat!
heeft echt zijn ups en downs, dan is hij lekker vrolijk, dan is hij weer timide..
Dan komt ie eindelijk weer aan, heeft hij z'n down en wordt hij weer mager.

Van alles getest om dingen uit te sluiten, diverse wormenkuren erin, mestonderzoeken waar nix uit komt, waarop DA's uitkomen op Cushing.
Maar Max is 7 jaar, testen is wel mogelijk maar zonder zekere uitslag.
Hoe ouder hij wordt, hoe meer zekerheid.
Leuk gezegd in theorie, in praktijk heb ik nu een pony die oogt als een 20 jarige en
een levenslust vertoond van 0,0
Bloedonderzoeken gedaan, met tijdsperiode ertussen, kwam niets speciaals uit.
"maar dat is goed mogelijk gezien zijn leeftijd, hij is nog zo jong, cushing vind je niet in het bloed"

Argh goed bedoeld allemaal maar zo frustrerend!!
Hebben op allerlei dingen lopen testen, wat wel uitsluitsel van diverse dingen betekend maar al met al is hij er niet mee geholpen.
We zijn nog geen stap verder.

M'n makkertje staat al op (oud) hooi, krijgt de pavo multivit 15, subli dieetmix in combi met heel klein beetje ruwvoer mix en Pavo nature's best.
in de vorm van nog geen kwart kilo..
Alles is ook erg afhankelijk van zijn up-down.
Gras is funest, gelijk HB, dus hij staat in een paddox met vriendinnetje, prima naar hun zin daar.
maar wat gebeurd er in dat lichaam als hij weer een dip heeft?

Vroeg me af of het jullie ook wat bekend voor kwam, zijn nu enige tijd verder en we zijn nix verder gekomen...
DA's geven ook aan verder niets te kunnen doen, zo frustrerend als je weg rijd en je weet dat je makkertje zich niet goed voelt en jij niets
kan doen..

Heel verhaal geworden, sorry..!
moest toch even m'n gal spugen en hopen dat dit wellicht bij iemand van jullie bekend voor komt of dat iemand wellicht een idee heeft
wat dit wel kan zijn en ons misschien een stukje verder kan helpen..

Bedankt voor het lezen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 00:29

De opmerking 'Cushing vind je niet in het bloed' verbaast me... de insuline-glucose verhouding is altijd te testen en heeft niks met jong|oud te maken. Is er een ACTH test gedaan?
Waarom geef je al die extra voertjes, Subli, Pavo, etc.? Die zou ik meteen weglaten, zeker als er sprake is van bevangenheid.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 01:10

Jannepauli schreef:
De opmerking 'Cushing vind je niet in het bloed' verbaast me... de insuline-glucose verhouding is altijd te testen en heeft niks met jong|oud te maken. Is er een ACTH test gedaan?
Waarom geef je al die extra voertjes, Subli, Pavo, etc.? Die zou ik meteen weglaten, zeker als er sprake is van bevangenheid.

bedankt voor je reactie!
dat is mij niet verteld.. deze combi is nml goed en alleen vanuit sympthomen zijn zij aan cushing gaan denken.
heb aangegeven dat zolang dit niet "zwart op wit" staat ik verder wou gaan met testen van nieren, suiker etc.
Dit is allemaal goed bij hem.
De extra's zijn wederom op aanraden, te samen met bloedtesten waarop hij het toch beter doet als zonder.
Juist hij heeft hier baat bij, omdat hij elders nergens zijn vit/min etc uit kan halen welke hij toch nodig heeft.

Ben al heel wat boeken aan het lezen geweest, klinieken gebeld, mensen met cushing paarden/ponys gehoord, maar is zo dubbel soms..
Je komt dingen tegen die erg in zijn straatje passen, maar ook dingen die er niet in passen..
ACTH test is niet gedaan, is afgeraden door DA wegen te weinig zekerheid..
Ook op het internet en van mensen in omgeving hoorde ik dat ook deze test geen 100% zekerheid kan geven.

Geloof me, ben geen noob wat voor ieder wisse wasje naar de DA luistert, verstand is wel aanwezig, maar hierbij breek ik wel mijn klomp.
Heb naar mijn idee alles gedaan wat ik tot op heden kon doen, op de test na, maar daar kreeg ik ook nogal vreemde dingen op te horen wat je wel even aan het nadenken zet.
En er komt gewoon niets uit..! Terwijl hij echt niet goed is!
Zo frusterend, zodoende dat ik me hier meld..
Wellicht komt dit verhaal mensen bekend voor, of heeft iemand een idee wat het kan zijn..

Geloof me, ik doe mijn best voor hem.. Wil ook het beste voor hem, om zo je beestje te zien staan is ook niets..
Maar ik heb hier nog nooit mee te krijgen gehad, zodoende dat ik hier aan klop.
Ik zie zo langzamerhand door al dit, de bomen ook niet meer in het bos..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 08:19

mara1...is hij niet insuline resistent?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:32

Mara .. ik kan me voorstellen dat je soms in verwarring raakt, met name als allerlei testen niets lijken op te leveren. En het is beroerd genoeg om je paardje er ongelukkig te zien bij staan.. De symptomen die je beschrijft lijken inderdaad op die van PPID, maar kunnen ook gerelateerd zijn aan andere aandoeningen - schildklierafwijkingen, EMS, noem maar op.

Ik neem aan dat je een algemene bloedtest hebt laten uitvoeren: heb je de uitkomsten daarvan?
Glucose en Insuline kunnen met een algemene test niet betrouwbaar vastgesteld worden - met name de glucose waarde verandert na verloop van tijd in het afgenomen bloed.

De eACTH test is niet per definitie onbetrouwbaar - het komt wel voor dat er zgn false-positives of false-negatives zijn, maar in de meeste gevallen geeft deze test wél een goede indicatie. De 'verkeerde' uitslagen worden vaak veroorzaakt door het verkeerd afnemen van het bloed en onjuiste behandeling van het afgenomen bloed voordat het in het lab terecht komt. Dat luistert heel erg nauw en voor volledige zekerheid moet je of zelf aan de slag ( bloed gekoeld naar Utrecht brengen, binnen 3 uur na afname) of je moet het paard laten opnemen in en kliniek waar ze de labfaciliteiten hebben om ACTH te testen.
Om op PPID te laten testen zijn er ook andere methodes maar die lijken me niet aan te raden aangezien je schreef dat je paardje met regelmaat bevangen is (geweest). Ook al ben ik persoonlijk geen voorstander van medicatie zonder voorafgaande test: je kunt natuurlijk je DA vragen om een testperiode met pergolide ( in een lage dosering 0,25mg) om te zien of het beeld verbeterd.

Insuline Resistentie: lijkt me, gezien het wisselende beeld wat je beschreef niet erg waarschijnlijk, maar erop laten testen is niet onverstandig. Heb je overigens een recente foto van Max?

Ik raadde je af om de voertjes bij te geven omdat in de meeste gevallen van PPID etc. het bloedsuiker te hoog is: alle graanachtige voersoorten worden in de stofwisseling omgezet naar suiker (glucose) en het is dan zaak om dat zoveel mogelijk te controleren. Er zijn talloze vitamine+mineralen preparaten die weinig zetmeel bevatten.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:38

@Mara: Wat vervelend dat je zo aan het zoeken bent met de gezondheid van je paard.
Ik hoop dat jullie kunnen achterhalen wat hij heeft.

Ik wilde nog even wat met jullie delen.
Volgens mij ben ik de enige met een luipaard-paard (beetje wazig):

Afbeelding

en dit, het zwarte haar volgt de aderen. Iemand een verklaring hiervoor:

Afbeelding