[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:48

nou,gelukkig maar dan en dan maar hopen dat er niet weer wat anders komt.
blijven toch wel zorgenkindjes he die paardjes van ons :(:)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:54

ellepel schreef:
nou,gelukkig maar dan en dan maar hopen dat er niet weer wat anders komt.
blijven toch wel zorgenkindjes he die paardjes van ons :(:)

Zo lang het (simpel) op te lossen is maak ik er geen probleem van.
Zodra er een kliniek aan te pas gaat komen of een operatie dan houdt het op.

Tis maar net hoeveel 'zorgenkindjes' je er van maakt hè?! Er zijn zo veel paarden die met problemen rondlopen en waar de eigenaar geen weet van heeft.
Ik zie en voel alles van mijn paard en dat maakt het behoorlijk gecompliceerd (voor mezelf) ;)

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:43

.
.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-05-22 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:31

nou,het is toch begonnen :\

ademhaling sneller, grotere neusgaten,jeuk aan de neus en flink veel briesen.
ik ging rijden en vrijwel meteen kwam er al een flinke schud aan.
ap liep ook het liefste met zijn hoofd over de grond....heb wel even doorgereden en het schudden was wel minimaal,maar toch liep hij het liefst met de neus over de grond dus teken dat hij er wel last van had

merkte ook dat hij het ook weer wat benauwd had
komt dan dus toch van zijn hooikoorts,want stof uit voer kan niet :+

baal wel een beetje dat hij het er wat benauwd van heeft,moet maar es kijken wat we daar aan kunnen doen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:41

gelijk beginnen met puur pollen !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:11

denk je dat dat helpt?
ik heb het nooit geprobeerd eigenlijk..

als ik het nu bestel bij de paardendrogist heb ik het wel dinsdag in huis weet ik.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:55

Bij mijn paard hielp puur pollen het allerbeste, alleen moet puur pollen zich wel opbouwen, dus in het eerste jaar werkt het nog niet helemaal super goed. Ik denk dat door de puur pollen de hooikoorts met misschien wel 70 % was verminderd na 2 jaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:36

ik dacht dat je dat dagelijks moet geven,maar het hoeft maar 1x per 5 dagen zie ik.

ik ga het meteen bestellen,wie weet helpt het wel en het kan ook met andere medicijnen gegeven worden dus dat komt goed uit

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:47

Ik rijd sinds afgelopen jaar mei een fries, met het zadelmak maken en inrijden niet zo veel van gemerkt, maar sinds ik echt aan het rijden ben schud ze ook heel veel met haar hoofd, heeft zo ALTIJD haar staart plat tegen der kont aan.
Hier zal ik eens wat meer over opzoeken en het van het voorjaar wat meer in de gaten houden of het dan erger word.

Wist niet dat er zoiets bestond, paardje bij ons op de manege heeft dit ook, maar dan lijkt het bij haar heel erg op hooikoorts..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:49

apart dat ze haar staart zo houdt?
is het paard al eens nagekeken door bijvoorbeeld een fysiotherapeut om te kijken of er wat vast zit wat d eklachten kan veroorzaken?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:45

ik wilde idd ook zeggen, dat ze haar staart zo houd kan natuurlijk ook komen door een scheve wervel of spieren die niet helemaal goed zijn. Hoofdschudden kan daar overigens ook een symptoom van zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 15:50

ik moet denken aan een infectie met rhinopneumonie.
weet niet of dat een mogelijkheid kan zijn?

er is namelijk een vorm die neurologische verschijnselen kan geven.
daarbij kan dan een slappe staart horen en het kan ook hoofdschudden veroorzaken.
zou toch kijken of het een mogelijkhied is dat het paard er mee besmet is.houdt het de staart altijd zo slap?

maris ik heb net de puur pollen besteld,ik ben heel benieuwd of het wat gaat helpen :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:02

ik hoop het voor Ap !

Mijn paard is volgens de therapeute van de hooikoorts af ! *\o/*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:20

*\o/* *\o/*
gaaf!

sjanien

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:31

Mijn paard is ook sinds woensdag weer begonnen met schudden. Ik haalde hem uit de wei en hij kwam schuddend aanlopen. Daarna met longeren deed hij het ook regelmatig. Ik heb hem meteen het masker opgedaan in de wei en begin morgen met puurpollen. Vindt het al wel aardig vroeg kan me niet herinneren dat het vorig jaar ook zo vroeg was. Of misschien was het wel rond deze tijd maar was het weer toen al een stuk mooier. Maar met die 2 hulpmiddelen is hij eigenlijk schud vrij.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:34

Natuur is dit jaar ook veel eerder op gang als vorig jaar, dus dat zal vast wel schelen.
Vaak begint het hooikoorts seizoen al ergens in januari, maar het ligt er natuurlijk wel aan waarvoor een paard precies allergisch is. Bomenallergie is nu al bezig, allergie voor gras b.v. nog niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 16:50

voordeel van bokt is dat je veel in je eigen berichten terug kan zoeken :j
bericht van mij van vorig jaar 10 maart:

ellepel schreef:
ap staat alweer regelmatig te schudden,maar zet ik hem aan het werk dan is het goed.

als hij schud staat hij in de zon en bij ons in de bak staat dan de schaduw dus reageerd hij wel duidelijk op de zon.
dan gaat een middel als dat niet werken vrees ik.

wel hoest hij ook weer , echt van die stal/stoflongen.
word tijd dat ze gewoon weer de wei op kunnen

en ik lees net ook dat hij dus in dezelfde periode toen ook begon met hoesten.
ik weet nu toch wel zeker dat het hoesten dus wel degelijk verband houdt met zijn hooikoorts.
ik hoop eigenlijk niet dat hij weer net zo benauwd word als vorig jaar :n

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:47

ellepel schreef:
en ik lees net ook dat hij dus in dezelfde periode toen ook begon met hoesten.
ik weet nu toch wel zeker dat het hoesten dus wel degelijk verband houdt met zijn hooikoorts.
ik hoop eigenlijk niet dat hij weer net zo benauwd word als vorig jaar :n

De oorzaak is een bacterie of virus of schimmel (vul zelf maar in) die veroorzaakt gevoelige luchtwegen en de pollen en/of het stof zijn de trigger.

Ellendig voor Ap dat hij ook zo benauwd is :(:)
Laatst bijgewerkt door singasong op 06-03-11 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:48

sjanien schreef:
Mijn paard is ook sinds woensdag weer begonnen met schudden. Ik haalde hem uit de wei en hij kwam schuddend aanlopen. Daarna met longeren deed hij het ook regelmatig. Ik heb hem meteen het masker opgedaan in de wei en begin morgen met puurpollen. Vindt het al wel aardig vroeg kan me niet herinneren dat het vorig jaar ook zo vroeg was. Of misschien was het wel rond deze tijd maar was het weer toen al een stuk mooier. Maar met die 2 hulpmiddelen is hij eigenlijk schud vrij.

Mijn ervaring is dat het ieder jaar erger wordt, eerder begint/ heftiger is als je de oorzaak niet weghaalt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:50

Maris schreef:
Mijn paard is volgens de therapeute van de hooikoorts af ! *\o/*

Ze heeft weer goed werk geleverd +:)+
Wanneer begon hij vorig jaar met schudden, weet je dat nog?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:53

zandvangers schreef:
ook hier nog geen geschud en geproest .
ik hoop dat het bij onze merrie dus echt aan de tanden en aan haar rug heeft gelegen .
wel heeft ze volgens de dierenarts een erg gevoelige neus en tong/mond .
daardoor friemeld ze nog wel vaak met de neus over de grond/bakrand , of aan mij :D
en met buitenritten word ze wat friemeliger zeg maar , ik denk dat er toch nog wel iets is wat haar prikkeld .

maar tot nu toe heb ik nog niets te klagen gelukkig .

@singasong , iritant is dat soms he dat je alle dingen van je paard zo in je op neemt .
ik zie en voel ook altijd bij mijn ruin alles , als hij een dag niet lekker in zijn vel zit dan zie ik dat op het moment dat ik in zijn stal kijk smorgens .
en ik zit er dan niet ver naast qua gedachten .
als ik hem uit de stal trek dan weet ik bijwijze al dat het rijden niet wat gaat worden .
daar kan ik dan ook zo de gehele tijd mee bezig zijn , wat kan het zijn , hoe los ik het op etc etc .

Super dat het dan toch eigenlijk vrij 'simpel' op te lossen is geweest!!

Ik voel dat precies zo. En het erge is dat ik dat dus ook heb bij andere paarden. Ook paarden hier op het forum :o

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:02

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-05-22 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:10

dat probleem heb ik dus wel.ik zie vaak dingen van appie over het oog omdat ik me teveel richt op andere paarden met problemen.
moet er dus goed om denken dat ik me wel op hem richt.
hij is tenslotte mijn pony :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:18

zandvangers schreef:
@ singasong . je hebt het een paar berichten terug over bacterien/virusen/schimmel .
nu was ik laatst de stal aan het uitmesten ( stro ) en de hoeken/zijkanten waar niet gemest word word ook minder vaak weggehaald door mij .
maar daar zouden dus eventueel ook schimmelsporen in kunnen zitten ?
niet dat mijn paard nu schud maar toch je weet maar nooit , en ze friemeld wel met haar neus ook door de stal :D
trouwens had ik dat met zaagsel ook altijd wel dat de zijkanten veel stoffiger en schimmeliger/vochtig waren .

zo kun je bij mijn merrie zien wat een slecht gebit en een slecht zadel kan aanrichten he .
als er bij ons op stal nu een paard is met een beetje schudgedrag raad ik direct aan om eerst het gebit en de rug/hals/zadel na te laten kijken .

oftopic , singasong , een vriendin van mij had het ook extreem met paarden van anderen , die zag echt alles .
zij moest wel uitkijken dat ze er niet teveel aandacht aan ging schenken , want ze vergat daardoor objectief naar haar eigen te kijken .

Schimmels en bacterieën zitten overal eigenlijk. Als een paard een goede weerstand heeft moet dat ook helemaal geen probleem zijn.
Je moet ook niet te schoon zijn/worden in een paardenstal anders kunnen ze nergens meer tegen.
Alleen als je weet dat dit de oorzaak is in het lichaam moet je die behandelen anders worden de klachten steeds erger. De favoriete plek voor schimmels in het lichaam zijn
de luchtwegen/slijmvliezen maar bijv. ook in vetophopingen. Schimmels leven van suikers.
Niek heeft heel veel last (gehad) van schimmels en het heeft heel lang geduurd voordat we ze weg hadden en omdat hij er gevoelig voor is moet ik voortdurend
op m'n hoede zijn. Als ik maar iets vermoed dan wil ik het meteen behandelen.

Kan me voorstellen dat je iemand adviseerd om rug/hals/tanden te laten nakijken als je zo'n ervaring hebt gehad!

14 mrt. komt hier de tandarts ook weer. Het is nu een jaar geleden dat hij 2 gebroken kiezen had. Moet het afkloppen maar het gaat daar nog steeds goed mee. Ik ben benieuwd wat de tandarts er van vind.
Vorige week zijn er 2 blokkades behandeld en ik heb het idee dat zijn traanogen voor de helft zijn verminderd. Osteopaat had dit ook al aangegeven.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 01:29

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-05-22 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt