[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:09

Slmt9 schreef:
Ik doe dan of de amigo aussie of de rambo protector op. Ik vind de protector by far het koelste, mijn paard zweet snel, maar hieronder nooit. Het is alleen een ruk pasvorm, dus hij is al regelmatig onder de naaimachine gegaan om schuur- en drukplekken te voorkomen.

Bucas past mijn paard niet. Ik heb wel een vliegendeken maar met 30+ graden vind ik dat toch wel sneu. Ik heb er nu 1 van de welkoop. Masker is met een neusflap. Maar wellicht dat een masker met franjes eraan wat beter werkt. Ik vind het zo erg om hem zo te zien headshaken op de wei -O-

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:11

lies schreef:
Mijn veearts zei dat de veerust voor koeien beter werkt.
Maar veerust doet hier helemaal niets tegen knutten. Ook niet tegen dazen, maar wel een klein beetje tegen de zwarte vliegen, dus mss heb je er wel iets aan bij die van jou, als het puur en alleen om de vliegen gaat.

Dazen zitten hier aan de kust gelukkig niet veel. Gaat echt om de vliegen en muggen. Die staart is denk toch ook wel een vorm van zomerexzeem helaas

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 22:47

Hieperdi schreef:
Slmt9 schreef:
Ik doe dan of de amigo aussie of de rambo protector op. Ik vind de protector by far het koelste, mijn paard zweet snel, maar hieronder nooit. Het is alleen een ruk pasvorm, dus hij is al regelmatig onder de naaimachine gegaan om schuur- en drukplekken te voorkomen.

Bucas past mijn paard niet. Ik heb wel een vliegendeken maar met 30+ graden vind ik dat toch wel sneu. Ik heb er nu 1 van de welkoop. Masker is met een neusflap. Maar wellicht dat een masker met franjes eraan wat beter werkt. Ik vind het zo erg om hem zo te zien headshaken op de wei -O-

Die ik noem zijn allemaal horseware dekens ;)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 08:11

Oh die past hij wel. Ik zal er ook eens naar kijken

prugelpiet

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 09:54

Mijne staat toch het grootste gedeelte van het jaar onder de sweet itch hoody. Het moet echt boven de 30 graden worden wil ik wat veranderen, dan gooi ik eentje van de epplejeck op. Maar ik merk eigenlijk niet vaak dat ze het echt warm er onder heeft en de keren dat ze wat zweet onder de RSIH zijn op 1 hand te tellen.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:00

prugelpiet schreef:
Mijne staat toch het grootste gedeelte van het jaar onder de sweet itch hoody. Het moet echt boven de 30 graden worden wil ik wat veranderen, dan gooi ik eentje van de epplejeck op. Maar ik merk eigenlijk niet vaak dat ze het echt warm er onder heeft en de keren dat ze wat zweet onder de RSIH zijn op 1 hand te tellen.

Maar die van jullie hebben ernstige eczeem neem ik aan? De mijne is wel in de zomer erg gevoelig voor zijn staart schuren en daarbij een overgevoeligheid voor vliegen waardoor hij geregeld staat te headshaken op de wei.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:01

Wat lijkt me dat heerlijk, rond de 23 graden is voor mijn paard al te warm :+

Mijne heeft geen zware eczeem. De rambo protector is een vliegendeken, geen eczeemdeken. Maar van apart materiaal, doet me denken aan een malienkolder.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 10:18

Hieperdi schreef:
prugelpiet schreef:

Maar die van jullie hebben ernstige eczeem neem ik aan? De mijne is wel in de zomer erg gevoelig voor zijn staart schuren en daarbij een overgevoeligheid voor vliegen waardoor hij geregeld staat te headshaken op de wei.

Ik zou het zelf geen zware eczeem noemen, maar hij kan niet zonder deken. Als het alleen de staart is, zou een normale vliegendeken niet voldoende werken? In combinatie met een goede kap die ook de neus beschermt.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 13:53

Ik was vorig jaar denk ik wat te laat met vliegendeken op doen. Vliegenmasker heeft hij altijd wel om in t voorjaar en zomer

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 18:01

Hieperdi schreef:
prugelpiet schreef:

Hier een lichte eczeem. Snel irritatie op z’n buik, dus voor hem is de buikflap een must maar de manen heb ik afgelopen jaar bloot kunnen houden. Wel een masker op. Als je paard staat te headshaken: reageert ie dan niet ook op pollen uit de bomen/het gras? Dan heb je een ander neusnetje nodig die pollen buiten houd.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:01

Nee hij is pas nog getest op allergieën en was voor o.a bomen insecten grassen en kruiden negatief

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 19:19

Btw weet er iemand nog een mooie kruidenmix om te ondersteunen? Ik vond de SME mix van de paardendrogist intressant maar er zit helaas knoflook in. -O-

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:03

Wie heeft hier een Weatherbeeta Sweet Itch deken voor zijn of haar paard? Ik vraag me vooral af of deze deken ook zo warm is als de RSIH?

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 21:21

Hieperdi schreef:

Mijne helaas wel, maar heb het idee dat de jeuk vanuit binnen komt. Eerste paar maanden gaan goed, daarna gaat ze erg heftig schuren, terwijl ik tijdig de deken er al op heb liggen. Ik wil dit jaar extra dingen proberen, o.a. die druppels. Zijn er meer paarden in dit topic die dat hebben? En zo ja, wat doen jullie er tegen?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 13:41

Hoe gaat het bij jullie? Hier gisteren een explosie aan muggen, kon ook bijna niet stappen tijdens het rijden want ze was alleen maar onder haar buik aan het trappen... heb dr tijdens het schemeren echt wel 10 dood geslagen die op haar zaten...

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 15:35

Ik zie ze hier af en toe wat staart zwiepen momenteel, maar zelf zie ik nauwelijks wat rond vliegen nog gelukkig

Heeft er iemand nog suggesties voor een exceemdeken in kleine maatjes?
Hij heeft altijd de horsegear, maar die is nergens meer te bestellen? De shires is niet leverbaar.
De rsih past hij niet.
Pyjama vind hij vervelend door de grote gespen bij de achter benen.
Qua model ben ik op zoek naar zoiets als de shires en horsegear, omdat hij vaak rond zn oren jeuk heeft en dus dus ook dat deel goed bedekken, en een buikflap ivm snel naar buik trappen bij vliegend gespuis.

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:57

Hier gister ook al weer erg veel muggen. Gelukkig gaf paard er geen reactie op nog, maar ik heb al wel weer met spray de gevoelige plekken in staan sprayen en twijfelde om een hals op de regendeken te doen, maar dat leek me toch een beetje warm voor nu.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 17:59

Mijn pony is sinds een aantal weken echt flink aan het schuren aan zijn staart. Hij heeft ook al een beste tijd last van zijn darmen, veel lucht en gewoon geen mooie droge mest. Niet perse veel mestwater maar ook niet zoals het moet zijn. Eerst dacht ik dat het daar wel mee te maken kan hebben dat hij aan het schuren is, maar nu heb ik helaas sinds 2 dagen ook gemerkt dat hij echt een super harde manenkam heeft. Weten jullie misschien wat hiermee te maken kan hebben? Hij is ook op zijn manenkam zelf iets aan het schuren. Niet perse zijn manen, maar net daaronder het stuk wat echt hard is. Er is de afgelopen tijd helemaal niks veranderd voor hem. Iemand een idee wat dit kan zijn? Normaal schuurt hij zijn staart ook niet in de winter.

Ben online al op zoek geweest, maar kan niet duidelijk iets vinden. Hij is verder fit, veel energie en qua gedrag nog steeds hetzelfde.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 18:24

veertje99 schreef:
Mijn pony is sinds een aantal weken echt flink aan het schuren aan zijn staart. Hij heeft ook al een beste tijd last van zijn darmen, veel lucht en gewoon geen mooie droge mest. Niet perse veel mestwater maar ook niet zoals het moet zijn. Eerst dacht ik dat het daar wel mee te maken kan hebben dat hij aan het schuren is, maar nu heb ik helaas sinds 2 dagen ook gemerkt dat hij echt een super harde manenkam heeft. Weten jullie misschien wat hiermee te maken kan hebben? Hij is ook op zijn manenkam zelf iets aan het schuren. Niet perse zijn manen, maar net daaronder het stuk wat echt hard is. Er is de afgelopen tijd helemaal niks veranderd voor hem. Iemand een idee wat dit kan zijn? Normaal schuurt hij zijn staart ook niet in de winter.

Ben online al op zoek geweest, maar kan niet duidelijk iets vinden. Hij is verder fit, veel energie en qua gedrag nog steeds hetzelfde.

Ik moest gelijk denken aan insulineresistentie.
https://holistischdierenarts.nl/insulin ... j-paarden/

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 18:41

Slmt9 schreef:
veertje99 schreef:

Ik moest gelijk denken aan insulineresistentie.
https://holistischdierenarts.nl/insulin ... j-paarden/

Deze had ik ook al gelezen. Kan dit zomaar opeens op spelen? Hij heeft zijn hele leven al eczeem en is nu bijna 20. Lees wel weer een stukje over Gluco Balance, dat heeft hij eerder ook al eens een tijdje gekregen, maar dat was toen hij op het gras stond. Dat staan ze nu nog niet

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 19:03

Mijn paard kreeg er vanaf zn 18e last van, maar daar ligt de link bij de hypofyse (denk aan cushing. Hij geeft geen cushing, maar hij meette door Eric Laarakker wel goed uit op de medicatie). Ik geef dus hypobalance bij en geen glucobalance, daar heeft hij ook echt baat bij.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:17

Slmt9 schreef:
Mijn paard kreeg er vanaf zn 18e last van, maar daar ligt de link bij de hypofyse (denk aan cushing. Hij geeft geen cushing, maar hij meette door Eric Laarakker wel goed uit op de medicatie). Ik geef dus hypobalance bij en geen glucobalance, daar heeft hij ook echt baat bij.

Heb je dit eerst met een DA onderzocht wat het kon zijn of met Eric Laarakker? (die ken ik zelf niet)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:28

Mochten hier nog mensen zijn met interesse in redelijk oké, maar niet topstaat, exceemdekens maat 185/191, exceemcreme (die proefversie witte flessen met groene dop), exceem hoofdmasker e.d. dan ontvang ik graag een berichtje (ivm overlijden paard)... Mag allemaal voor een mini prijsje weg.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:29

veertje99 schreef:
Slmt9 schreef:

Heb je dit eerst met een DA onderzocht wat het kon zijn of met Eric Laarakker? (die ken ik zelf niet)

Hij is eerst door een reguliere DA kliniek behandelt omdat hij meermaals bevangen raakte. Zij kwamen er maar niet uit, maar behandelden ook alleen maar de symptomen. Eric Laarakker is ook DA, ik heb hem benadert en toen kwamen de oorzaken aanbod en konden we gericht gaan behandelen. Toen knapte hij binnen no time op.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 20:39

Slmt9 schreef:
Hij is eerst door een reguliere DA kliniek behandelt omdat hij meermaals bevangen raakte. Zij kwamen er maar niet uit, maar behandelden ook alleen maar de symptomen. Eric Laarakker is ook DA, ik heb hem benadert en toen kwamen de oorzaken aanbod en konden we gericht gaan behandelen. Toen knapte hij binnen no time op.

Fijn dat Eric hem goed heeft kunnen behandelen en dat het nu beter gaat!
Die van mij is nog nooit bevangen geweest en dus ook nog nooit in een kliniek geweest voor zulke onderzoeken. Ik ga het wel even goed in de gaten houden hoe en wat. Zou bloedonderzoek daarbij ook kunnen helpen?