[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:51

lissie_zigor schreef:
Beetje een naar onderwerp misschien, maar mijn cushing merrie van 27 jaar begint steeds minder spieren te krijgen en moeite moeite met op gewicht blijven (valt veel af) medicijnen doen in principe goed hun werk een half jaar geleden her laten testen en cushing waarde goed. Wanneer weet je of je een paard moet laten gaan? Ik ben zo bang dat doordat het mijn eigen pony is ik er niet objectief naar kan kijken en ze misschien wel erg aan het lijden is.. :(

Of misschien eerst eens anders proberen te voeren ? Of heb je dat helemaal goed voor elkaar ? Voer je b.v. wel genoeg eiwitten ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 11:02

lissie_zigor schreef:
Beetje een naar onderwerp misschien, maar mijn cushing merrie van 27 jaar begint steeds minder spieren te krijgen en moeite moeite met op gewicht blijven (valt veel af) medicijnen doen in principe goed hun werk een half jaar geleden her laten testen en cushing waarde goed. Wanneer weet je of je een paard moet laten gaan? Ik ben zo bang dat doordat het mijn eigen pony is ik er niet objectief naar kan kijken en ze misschien wel erg aan het lijden is.. :(

Ik zou ook eerst eens naar ander voer kijken.
Ik heb ook zo ééntje staan en met Body Builder van Hippalgo ( via Mijten te verkrijgen ) heb ik een fantastisch resultaat. Merrie is 25 trouwens.
Als je niet aan voer van Mijten geraakt, Cavalor heeft nu ook zoiets gelijkaardigs. Whole Gain ofzo.
En Dodson and Horrell heeft de CushCare waar ze hier gewoon te dik van werden :')

Iets met rijstzemelen, veel eiwit en vet en de juiste dosering vit en mineralen voor de spieren doet vaak wonderen voor de cushies :j

Fabster

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 17:45

Leo is 27 en bij hem moet ik ook goed op het voer letten en extra bijvoeren met vanalles. Hij valt ook snel af.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:21

Hoe ver zijn jullie paarden met de rui?
Mijne verhaart nog steeds op buik, rug . Hals en hoofd hebben een stop gemaakt, terwijl er nog best wat af moet

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:02

Onze ppider is geschoren dus nog weinig last. Gezonde pony is net begonnen met verharen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:26

Ene cushie gaat redelijk, maar nog een hele weg te gaan :Y)
Andere cushie is in maart op een week tijd volledig verhaard. Ik vreesde dat ik een kaal paard ging overhouden :') Deze heb ik eind januari van de prascend afgehaald, geen idee of dit hiermee te maken heeft.
De ( gezonde ) PRE is ook in de rui, maar nog niet echt extreem.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:35

Waarom heb je em van de prascend afgehaald?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:54

Hier is alles nog in de rui; wel en geen ppid-ers

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:46

Fabster schreef:
Hier is alles nog in de rui; wel en geen ppid-ers

Hier ook

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 08:47

tylando schreef:
Waarom heb je em van de prascend afgehaald?

Omdat de acth toch niet veel zakt en ze er met momenten heel erg down van leek te worden.
Dus dacht ik geef het weer een kans zonder pillen en ga zien of ik mijn gekke merrie van vroeger terugkrijg. Wat tot nu toe bijzonder goed gelukt is blijkbaar :wow: :=

Ik begrijp hoe langer hoe minder van dat hele cushing gedoe :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 09:06

Hier ook alles in de rui, al is de niet ppid-er wel bijna klaar geloof ik

Hoe doen jullie het met op gras zetten nu? Mijn ruin staat nu nog op kale grond maar komt vanaf komend weekeind naar huis. Ik heb een relatief kaal stuk maar het gras is nog niet echt aan het groeien. Hoe gevaarlijk is het gras nu voor hem?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 10:42

Hier ook flink in de rui. Maar hij laat het wel los om vervolgens weer een wintervacht te maken.. Al blijf ik hoop houden dat ik ooit nog zijn zomervacht te zien krijg.

Wouter gaat pas in juni het gras op als het al goed heeft gegroeid en de fruitmand wat stabiel is. Eerder durf ik het niet aan. Hij is door de ppid gevoelig geworden voor hb.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:07

Cushie zonder pillen staat niet meer op gras, enkel kantjes maaien en de paar sprieten die er nog groeien. 6 jaar geleden flink hb geweest en dit is de enige manier blijkbaar om ze goed te houden.

Cushie met pillen is nooit hb geweest en staat vanaf juni op strookbegrazing. Rest van het jaar op een kaalgevreten stuk.

@Wouterpaard de fruitmand... :') die moet ik onthouden ! :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:19

Cheetah is ook ooit HB geweest zonder dat we dat gemerkt hebben, dus ik wil hem nu goed in de gaten houden. Ik kan hem nu niet compleet kaal zetten, maar het grootste stuk van het land waar ze nu komen is al door de tractor aan gort gereden :+ Waarom beginnen jullie in juni pas met strookbegrazing? Is dat vanwege de grasgroei?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:22

Nandos schreef:
Zou ik jullie mening mogen?

Mijn merrie is in september gediagnostiseerd met ppid. Gaf melk en licht hoefbevangen. Klachten waren na 4 maanden helemaal verdwenen.

Nu geeft ze echter sinds 3 weekjes weer melk. Hoe zouden jullie daar in staan? Zou de dosis te laag zijn dat ze weer terug melk geeft? Ze krijgt nu 0,5 pil. Of is dit gewoon een blijvend symptoom dat ff wat minder was.

Ik wist dat er nog iemand was wie zijn merrie melk gaf, maar wist niet meer wie! Wat vervelend dat het weer is terug gekomen. Die van mij geeft namelijk ook nog steeds melk en heb nog niet het idee dat het minder wordt, maar bij jou duurde dat toch ook heel lang voordat het over was?

Ook is ze nog niet echt aan het verharen. Wil haar liever niet scheren omdat ik eerst wel eens wil kijken of de pillen effect hebben. Ze staat nu 6 weken op een halve pil, maar heb nog niet echt verschil kunnen ontdekken. Raden jullie aan om toch nog te verhogen? Vind het zo lastig, omdat ze verder niet veel symptomen lijkt te hebben..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 11:46

@pandora2 er groeit hier vanalles in het land;)

@Maartje_M Wouter staat niet op strookbegrazing. We hebben veel land en hou van hoog uitgegroeid gras. Omdat de nachten dan warmer zijn en het gras rustiger groeit stabieler is qua fructaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:01

Dus jouw PPIDer staat gewoon in de wei zonder problemen? Dat geeft de burger moed... Mijn pony heeft laatst 35 minuten op de wei gestaan en was de volgende dag helemaal stijf. Misschien was het ook toeval, maar ik durf het toch niet zo goed aan. Overigens merk ik dat het warmere weer haar echt helpt, ze voelt zich stukken beter en loopt ook veel beter. Binnenkort wil ik haar hoefjes even op de foto laten zetten om te zien hoe we er nu voor staan.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 12:44

Ja hij staat zomers 24/7 in de wei. Vorig jaar mei bijna hb stond toen nog niet op het gras maar bij wouter hoeft de waarde maar iets hoger te zijn en zijn manenkam wordt hard en gaat gevoelig lopen. Dit in direct te merken toen opgehoogd en met opbouwen 24/7 in de groep gestaan.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:08

Naath86 schreef:
Nandos schreef:
Zou ik jullie mening mogen?

Mijn merrie is in september gediagnostiseerd met ppid. Gaf melk en licht hoefbevangen. Klachten waren na 4 maanden helemaal verdwenen.

Nu geeft ze echter sinds 3 weekjes weer melk. Hoe zouden jullie daar in staan? Zou de dosis te laag zijn dat ze weer terug melk geeft? Ze krijgt nu 0,5 pil. Of is dit gewoon een blijvend symptoom dat ff wat minder was.

Ik wist dat er nog iemand was wie zijn merrie melk gaf, maar wist niet meer wie! Wat vervelend dat het weer is terug gekomen. Die van mij geeft namelijk ook nog steeds melk en heb nog niet het idee dat het minder wordt, maar bij jou duurde dat toch ook heel lang voordat het over was?

Ook is ze nog niet echt aan het verharen. Wil haar liever niet scheren omdat ik eerst wel eens wil kijken of de pillen effect hebben. Ze staat nu 6 weken op een halve pil, maar heb nog niet echt verschil kunnen ontdekken. Raden jullie aan om toch nog te verhogen? Vind het zo lastig, omdat ze verder niet veel symptomen lijkt te hebben..

Ik zit echt met dezelfde vraag. Had dit ook neergelegd op de FB van cushing paarden, daar zeggen vele opeens let op of je pony wel cushing heeft. Mijn merrie had maar een waarde van 58 in sept. en na 7 weken hertest 30.

Dus ik sta nu helemaal te kijken wat ik moet met de situatie...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 13:15

Hier hebben ze nooit melk gegeven, dus kan jullie er niet mee helpen.
De vacht was hier het opvallendste symptoom bij de ene merrie. Deze krijgt nu nog steeds pillen.

Gras pas in juni na de bloei. Zit dan een pak minder energie en fructaan in de plant dan in het voorjaar.
Iets met verandering van de celstructuur, maar ik ben geen bioloog :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:24

Ok met gras is dus gewoon ook een beetje aftasten en heel goed in de gaten houden. Volgens mij is onze weide al wel jaren niet bemest, scheelt dat nog?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 16:27

Dan heb je er vast meer suiker in, als het niet is bemest.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:40

Oh oliebol dat is precies wat ik niet wilde horen :')

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:44

Dan ga je het nu toch bemesten?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:59

Maar dan moet ik toch een stuk afzetten waar ze nu wel op kunnen dus dat maakt dan niet zo veel uit :)