Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:35

Lysine bijvoeren doe ik ook niet,het zit standaard in een lage dosis in mijn brok die ik bijvoer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:38

marleeentje schreef:
Inderdaad, niet al te moeilijk gaan doen nu. Als je paard altijd gezond is, heeft het helemaal niet zoveel nut op nu opeens allerlei supplementen te gaan geven. Alleen een bij een paard die al een lage weerstand heeft, zou ik het overwegen. Maar aangezien mijn paard gewoon fit is en lekker iedere dag naar buiten gaat, zie ik geen reden om supplementen te geven of zijn dagritme te veranderen.

Dat je paard misschien minder goed in conditie is dan jij denkt merk je pas als ie ziek wordt.

Als van Lysine wetenschappelijk is aangetoond dat t het virus aanpakt en het ertoe kan bijdragen dat je paard hetzij niet ziek of minder ziek wordt waarom zou je dat dan niet gewoon proberen?
De kosten van je paard in een "broek" en intensieve DA verzorging zijn vele malen hoger dan die van een potje Lysine.
Al je 1 x hebt gezien wat de neurovariant bij paarden aanricht, dan doe je er gewoon alles aan om dat te voorkomen. Ook al krijg je geen zekerheid over wat het verschil zou zijn geweest als je het niet zou hebben gegeven. Ik zou mezelf in ieder geval niet hoeven verwijten dat ik er niet alles aan heb gedaan.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:39

Net gelezen dat het in Groningen ook is geconstateerd. Volle broertje van mijn pony staat daar op stal. Het is de abortusvariant maar toch. Poeh...
Hier is de stal sinds zaterdagochtend al 'op slot'. Hoop dat alle paarden veilig staan, we hebben er al 1 met een verzwakte weerstand.

Extra dingen bijvoeren doe ik niet. :n

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:41

Pion schreef:
Net gelezen dat het in Groningen ook is geconstateerd. Volle broertje van mijn pony staat daar op stal. Het is de abortusvariant maar toch. Poeh...
Hier is de stal sinds zaterdagochtend al 'op slot'. Hoop dat alle paarden veilig staan, we hebben er al 1 met een verzwakte weerstand.

Dat vind ik dan weer tegenstrijdig: mee eens zijn om de boel op slot te gooien maar extra dingen bijvoeren: ho maar....

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:41

gohya schreef:
@Anne_mieke88
Je paard extra vitamine geven als het verder goed gezond is heeft geen nut.Het lichaam scheid het teveel aan vitamine's weer uit [is bij de mens ook].Alleen als je paard een vermindere weerstand heeft,beetje ziekjes,na een operatie,na een bevalling,dan heeft extra vitamine wel nut.

Maar ik ben wel van mening...Baat het niet dan schaad het niet...
Opzich is mijn paard gezond (wel iets te dik) maar stel dat het wel helpt...tja...
Ik slaap er iig wel beter door wetende dat ik alles doe om mijn paard gezond te houden.
Het is welliswaar nog niet in de buurt (bevestigd) maar ik wil het zekere voor het onzekere dat ik alles voor mij paardje doe wat in mijn macht ligt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:43

Kruidenpotje schreef:
Pion schreef:

Dat vind ik dan weer tegenstrijdig: mee eens zijn om de boel op slot te gooien maar extra dingen bijvoeren: ho maar....

Hoezo tegenstrijdig?
Paarden mogen het terrein niet meer af om besmetting te voorkomen. Wij mogen niet op andere stallen komen.
Maar dingen bijvoeren? In hoeverre heeft dat zin? Inenten? In hoeverre heeft dat nu nog zin?
Lysine is vrijwel overal uitverkocht, levertijd vaak lang...
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 06-03-12 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:44

Hoezo tegenstrijdig? Ik pas dezelfde tactiek toe: vind het bijvoorbeeld niks om met mijn gezonde paard haar weerstand te "klooien" met allerlei potjes en poedertjes (hoe vaak lees je niet dat er 3 jaar nadat iets gigantisch geweldig verklaard was ineens met nieuw onderzoek bovenkomt dat het een paar rotte bijwerkingen heeft oid), maar om nou het risico te nemen op allerlei vreemde paarden op het erf waarvan je niet weet waar ze zijn geweest, of gezellig op indoorconcours gaan met besmettingsrisico van dien vind ik het juist opzoeken. Daarom: ja, blij met de deur op slot, en nee, geen poedertjes in mijn paard.

Ik vind daar niks tegenstrijdigs aan.
Laatst bijgewerkt door Vientje op 06-03-12 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:45

capopjekop schreef:
Lysine bijvoeren doe ik ook niet,het zit standaard in een lage dosis in mijn brok die ik bijvoer.

Nu ben ik wel benieuwd om welke brok het hier gaat.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:45

Maar is dat ook echt zo dat het niet schaad? Het lichaam zal de overige stoffen afvoeren, dus lijkt me dat de lever enz wel harder moeten werken dan?

@ Sandrohit: De safe and sound van dodson and horrell.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:46

Iedereen moet het maar zelf weten of je bijvoerd of niet :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:48

Hier gaat ook niets meer van t terein af of erop

heb op t moment 1 paard staan wat een zeer slechte weerstand heeft door omstandigheden
We hebben niets en zou ook niet weten hoe we t moeten krijgen als we alles ''opslot'' hebben en niemand bij ondere paarden komt en daar letten we dan ook heel erg op

Hier zijn ze wel allemaal geeint maarja in hoeverre t werkt.....

Wij voeren en doen verder niets anders dan normaal we zijn ook al ruim 3 maanden niet meer op concour geweest en voorlopig gaan we dus voorlopig ook weer niet
We zullen zien t is afwachten en hopen dat iedereen verstandig is en de paarden thuis houd en zelf ook niet ''paardjes gaan aaien'' buiten of waar dan ook

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:49

@Anne_mieke88
Alles wat teveel is kan schaden.Ook gezond voedsel teveel kan schaden.
Ik begrijp je wel hoor,maar echt het is zinloos.Jou paard is gezond,gewoon zo proberen te houden door goed voedsel te blijven geven en veel frisse lucht.

Muronia

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:50

Hoe zit dat eigenlijk in duitsland? Is daar ook al rhino geconstateerd (in de grensstreken)?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:50

gohya schreef:
@Anne_mieke88
Ik begrijp je wel hoor,maar echt het is zinloos.Jou paard is gezond,gewoon zo proberen te houden door goed voedsel te blijven geven en veel frisse lucht.

Mijn paard krijgt alleen hooi en brood, nou daar zit echt geen vitamine in hoor. Ik geef gewoon wel bij. Iedereen moet dat toch zelf weten?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:53

Mag hopen dat je dan verder niks van je paard verwacht als ie alleen maar hooi en brood krijgt :7

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:54

Anne_mieke88 schreef:
gohya schreef:
@Anne_mieke88

Mijn paard krijgt alleen hooi en brood, nou daar zit echt geen vitamine in hoor. Ik geef gewoon wel bij. Iedereen moet dat toch zelf weten?

Hooi en brood? nee daar zit niet echt de vitamine's en mineralen in die ze nodig hebben.
Dan kan je idd. wel extra vitamine geven,maar als je brok zou voeren zou dat niet nodig zijn.
Je zegt dat je paard eigenlijk te dik is,dat geloof ik best als die brood krijgt.Brood is een dikmaker.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:54

Babootje schreef:
Als van Lysine wetenschappelijk is aangetoond dat t het virus aanpakt en het ertoe kan bijdragen dat je paard hetzij niet ziek of minder ziek wordt waarom zou je dat dan niet gewoon proberen?
De kosten van je paard in een "broek" en intensieve DA verzorging zijn vele malen hoger dan die van een potje Lysine.
Al je 1 x hebt gezien wat de neurovariant bij paarden aanricht, dan doe je er gewoon alles aan om dat te voorkomen. Ook al krijg je geen zekerheid over wat het verschil zou zijn geweest als je het niet zou hebben gegeven. Ik zou mezelf in ieder geval niet hoeven verwijten dat ik er niet alles aan heb gedaan.

Is het wetenschappelijk aangetoond dan, dat het voeren van L-Lysine kan voorkomen dat een paard verlamd raakt? En dan bedoel ik niet aangetoond door een fabrikant van dat spul :) De leveranciers/ruitersportzaken spelen er prachtig op in!
Er zijn ook vele middeltjes waarmee je koliek kunt "helpen voorkomen", geef je dat ook allemaal? Er sterven jaarlijks veel meer paarden aan koliek dan aan rhino.

vessuvius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:55

wat een marteling om door dat geouweneel heen te komen, al die nonsens postings
goed ben weer op de hoogte

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:55

Anne_mieke88 schreef:
gohya schreef:
@Anne_mieke88

Precies, maar als he al een compleet voer hebt is het niet nodig.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:56

Ireen_ schreef:
Babootje schreef:

Is het wetenschappelijk aangetoond dan, dat het voeren van L-Lysine kan voorkomen dat een paard verlamd raakt? En dan bedoel ik niet aangetoond door een fabrikant van dat spul :) De leveranciers/ruitersportzaken spelen er prachtig op in!
Er zijn ook vele middeltjes waarmee je koliek kunt "helpen voorkomen", geef je dat ook allemaal? Er sterven jaarlijks veel meer paarden aan koliek dan aan rhino.

Als dat zo is waarom zouden dierenartsen het dan aanraden?

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:58

Pion schreef:

Hoezo tegenstrijdig?
Paarden mogen het terrein niet meer af om besmetting te voorkomen. Wij mogen niet op andere stallen komen.
Maar dingen bijvoeren? In hoeverre heeft dat zin? Inenten? In hoeverre heeft dat nu nog zin?
Lysine is vrijwel overal uitverkocht, levertijd vaak lang...

Er zijn twee issues die spelen: het krijgen van het virus (als ze het al niet hebben) en het actief worden van het virus. Voor het eerste doe je "alles" en voor het tweede wil je niets extra's doen, het virus wordt namelijk pas actief op het moment dat het lichaam onvoldoende weerstand en anti stoffen heeft. Waarom zou je niet extra voedingsstoffen geven die er voor zouden kunnen zorgen dat het lichaam een betere weerstand krijgt...

Ik draai het even om: ik geef onze pony's wel extra voedingsmiddelen zodat ze niet ziek worden maar ga wel gewoon op wedstrijd, wat zou jij dan zeggen?

Als je er alles aan wil doen om te voorkomen dat je paard ziek wordt zou IK (en dat is mijn mening) beide doen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:58

loversyl schreef:
Ireen_ schreef:

Als wat zo is?

ksmit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:59

Op welke link ken je zien waar het is ergens bij google maps

loversyl

Ireen_ schreef:
loversyl schreef:

Als wat zo is?

Dat het niet zou werken

Delphi2

Leorah schreef:
Hoe zit dat eigenlijk in duitsland? Is daar ook al rhino geconstateerd (in de grensstreken)?

Hier gaan ook diverse geruchten de ronde maar niemand kan vertellen op welke stal het nou echt heerst. Kennis van mij heeft gisteren het verterinairamt gebeld maar daar zijn nog geen gevallen gemeld. Nou is Rhino niet meldingsplichtig dus in theorie zou het toch ergens kunnen zijn.........