Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jillaroo

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 09:39

Standaard magnesiumchelaat tegen stress en voor de spieren. Veel paarden hebben magnesiumtekort.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 10:51

Welke gebruik jij dan Jillaroo? Had al gelezen dat citraat weinig zin heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 11:33

Dat veel paarden een magnesium tekort hebben is allang achterhaald gelukkig. Het kan wel zinvol zijn om magnesium te supplementeren, maar het is dus niet zo dat veel paarden een tekort hebben. Integendeel zelfs, het komt zelden voor...…

http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... n-of-onzin

En daaruit deze alinea:

Tijdens een themabijeenkomst over de mineralen- en sporenelementenvoorziening van paarden, georganiseerd op 26 september 2012 door het PDV (Productschap Diervoeder), werd ook aandacht besteed aan de magnesiumvoorziening. In de praktijk blijkt magnesiumtekort bij paarden zelden voor te komen. Wanneer het ruwvoer een laag gehalte aan magnesium heeft, wordt dit veelal aangevuld door het gehalte aan magnesium in het krachtvoer.

Dus ik zeg niet dat magnesium geven, geen zin heeft, alleen dat het niet zo is dat veel paarden een tekort hebben.

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 14:57

Had ik ook al gelezen inderdaad [***]. Eigenlijk zou je dan bloedonderzoek moeten doen om te kijken wat wel en niet zinvol is.

Ik vind het zo lasting met die van mij; hij krijgt echt onbeperkt ruwvoer, zijn voer verdeeld over 3/4 x per dag in kleine porties, en echt weinig krachtvoer. Ik geef hem 2 x per week als ' onderhoud' de onderhoudsdosering van 1mg/kg omeprazol, en hij krijgt Liver/Stress en Gastri Comp bij.

Het is gewoon zo'n ontzettend nerveus paard, de balans vinden is zo moeilijk. Jullie nog tips of aanvullingen?

Daarom ben ik nu weer een beetje aan het kijken, hij heeft het maanden wel goed gedaan op deze combi, maar nu met de warmte en verlies van de routine, begint hij weer.

Mag ik ook vragen hoe lang jullie omeprazol hebben gegeven? Uit mijn hoofd heb ik vorig jaar 4 weken gegeven, daarna 3 weken afgebouwd dacht ik. De dierenarts had toen al aangegeven dat het misschien niet mogelijk was om hem ooit helemaal goed te krijgen, dus ik heb echt best al redelijk wat geprobeerd (naar mijn idee).
Ik twijfel nu ook om straks weer voor echt lange tijd (lees: 4 weken 4mg/kg en daarna 4 weken 1mg/kg) te gaan proberen, en daarna kijken of ik hem stabiel kan houden. Gaat dat niet, dan weet ik het ook niet meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 15:56

Bloedonderzoek tbv magnesium is niet zinvol. Het enige wat echt uitsluitsel geeft is een spierbiopt laten nemen, maar dat is vrij ingrijpend.

Je kunt gewoon een aantal weken magnesium geven en kijken of je paard er op reageert. Dat is de snelste en meest eenvoudige manier om te zien of het iets voor zijn nerveuze gedrag doet.

Verder is inderdaad erg lastig, vooral omdat je moet zien te achterhalen wáár de stress door wordt veroorzaakt. Verder ben ik het wel met je da eens..... soms blijft een paard last houden van zijn maag en zal je dat zo goed als mogelijk moeten managen.

Moeilijke materie......

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 16:52

Sassieja: 4 weken volledige dosis en in 4 weken afgebouwd

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:44

Voor degenen die daar interesse in hebben : hier goede resultaten met AbSucralfate ( sucralfaat) https://www.abler.com/horse-ulcers/hind ... sucralfate

We hebben de AbPrazole ( omeprazol) kunnen afbouwen en nu inmiddels zo'n 7 weken niet meer nodig gehad maar wel nu 1-2 x per dag AbSucralfate gift.
In die tijd 2x (herleidbare) lichte terugval gehad, maar deze met extra Absucralfate gift ook kunnen verhelpen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 15:46

Waaraan merk jij een terugval Wanderers? Wat gebeurt er dan met je paard?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 16:54

Wordt dan 'stiller'; minder alert op zaken om zich heen en minder gretig reagerend op eten.
In later stadium niet voldoende of helemaal niet eten ..
( ik heb het geluk dat wij onze paarden thuis hebben, elke wijziging wordt tamelijk snel gezien ..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:09

Dankjewel. Ik heb ze ook aan huis en houd ze nauwlettend in de gaten..... mijn merrie heeft gelukkig geen klachten gehad wat voeding betreft, maar ze lijkt rondom de hengstigheid meer klachten te krijgen. Zoals opgeblazen buik en soms proberen lucht te zuigen.

Luchtzuigen doet ze verder alleen nog als ik 1 van de andere paarden uit de paddock haal voor een poetsbeurt, hoefsmid, dierenarts. In mijn ogen stress omdat ze zeer aan "haar" mannen hangt.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 17:30

Sassieja schreef:
Welke gebruik jij dan Jillaroo? Had al gelezen dat citraat weinig zin heeft.

Ik voer magnesiumchelaat, dat is een organische verbinding, die wel goed verwerkt schijnt te worden. Ik koop dat bij de paardendrogist, BioMag heet dat merk.

Wbt al dan niet Mg-tekort: ik reken het uit, en ga er daarbij vanuit dat het vooral uit krachtvoer moet komen en dat de verhouding tussen Calcium en Magnesium dan ook nog goed moet zijn (Calcium kan magnesium verdringen). Mijn Friezen krijgen heel weinig krachtvoer dus een aantal dingen moet ik wel bijvoeren.

Dit staat ook op voervergelijk over magnesiumtekorten:

Een paard dat weinig tot geen arbeid verricht zal niet zo snel een tekort aan magnesium opbouwen als het alleen ruwvoer te eten krijgt. Maar als het paard zweet, arbeid verricht en/of stress heeft, dan wordt magnesium uitgescheiden, waardoor de behoefte toeneemt. Paarden met een verhoogde behoefte aan magnesium door extra spierarbeid hebben regelmatig een tekort aan magnesium, omdat het te weinig in het normale voer aanwezig is of omdat de opname verdrongen wordt door de verkeerde verhouding calcium/magnesium. Lees meer over behoefte en verhoudingen van magnesium

Gespannen en nerveuze paarden kunnen veel baat hebben bij het bijvoeren van extra magnesium in het rantsoen, omdat magnesium een ontspannende werking zou hebben. Ook paarden die snel last hebben van verzuring of spierstijfheid hebben baat bij extra magnesium.

Magnesium geef je niet snel teveel, een tekort geeft een verhoogd risico op blessures en verhoogde stressreactie, terwijl een overdosering wordt uitgescheiden. Als je extra magnesium bijvoert dan kun je het beste kiezen voor een organische magnesiumverbinding (citraat, acetaat, chelaat), omdat het beter opneembaar is en minder ballaststoffen bevat.

(http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... ke-paarden)

Dus: bij inspanning, spierpijn, traagheid en nervositeit kan het zeker zinvol zijn. Probeer gewoon een pot uit. Merk je geen verschil, dan stop je weer.

Schleichxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:55

Hoi iedereen!!

Mijn paard heeft nogal moeite met ontspannen en raakt daar heel heet van.
Een vriendin van mij voert haar paard magnesium voor ontspanning en dat het goed helpt.
raden jullie dit aan? Zoja welk merk

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 09:26

Schleichxxx schreef:
Hoi iedereen!!

Mijn paard heeft nogal moeite met ontspannen en raakt daar heel heet van.
Een vriendin van mij voert haar paard magnesium voor ontspanning en dat het goed helpt.
raden jullie dit aan? Zoja welk merk

Het komt over alsof je denkt dat magnesium er direct voor zorgt dat hij ontspannen is maar dit is niet aan de orde. Magnesium kan er bij sommige paarden voor zorgen dat het scherpe randje eraf gaat maar helpt lang niet bij iedereen.

Raanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:23

Hey iedereen, voor wie geïnteresseerd is, goed nieuws!
Even in het kort: ongeveer een maand en half geleden werd occult bloed in de mest van mijn paard vastgesteld. Omdat er zeer weinig tot geen duidelijke symptomen of tekenen van pijn waren heb ik gekozen om eerst een behandeling met enkel sucralfaat (van abler) te proberen in samenspraak met mijn dierenarts en mijn trainer. (Verhaal staat enkele pagina's terug).

Na 2 intensieve weken van 3x daags sucralfaat met 6 à 8 uur tussen heb ik een tussentijds mestonderzoek laten doen om te weten waar we stonden. Reden: zorgen dat de sucralfaat juist en stipt gegeven werd verliep erg moeizaam (ik woon 25km van waar mijn paard staat dus kon het niet 3x daags zelf doen) en ik kreeg soms het gevoel meer kwaad dan goed aan het doen te zijn met het 3xdaags binnen halen, halfuur niets, sucralfaat, nog een uur niets. Mijn paard staat namelijk normaal altijd buiten in groep en houdt écht niet van de stal. Maar dit was echt wel de minimum voor en na wachttijd om de sucralfaat te kunnen laten werken. Ik had dus even houvast nodig en liet een tussentijds mestonderzoek uitvoeren.
Uitslag occult bloed: negatief! Ik was zo blij dat we niet voor niets bezig waren. Mijn dierenarts benadrukte wel dat ookal zat er geen bloed meer in de mest, dit zeker niet wil zeggen dat alles volledig genezen is. Dus ze raadde aan nog een kuur van 2 weken sucralfaat te doen en daarna nog te blijven ondersteunen met natriumbicarbonaat. Alsook na 3 maand weer mestonderzoek te laten doen.

Deze tweede sucralfaatkuur zit er nu ook op voor ons. Ciara staat altijd buiten in groep met schuilmogelijkheid en altijd voldoende hooi en takjes, grasjes,... Graanvrij voer en daar bij blijft ze kurkuma krijgen en voorlopig ook nog bicarbonaat. Ik weet nog niet hoe lang ik de bicarbonaat ga blijven geven.

Kortom, sucralfaat is een intensieve kuur maar het heeft voor mij zijn nut wel bewezen. Het is minder ingrijpend voor het paardenlichaam (wordt niet opgenomen, legt alleen een beschermlaag) wat voor mij de hoofdreden was om het te proberen. Alsook dat het stoppen ermee niet zo een groot effect heeft als bij de omeprazole (lange afbouw noodzakelijk), zeker met ondersteuning van bicarbonaaat.

VEREISTE is wel, volgens mij, dat de oorzaak weggenomen is. Bij ons was de oorzaak onvoldoende ruwvoer op de plek waar we tot april stonden. Vaak maar 1 pak voordroog op zijn geheel in de paddock gelegd voor een kudde van 24 paarden, soms zelfs meerdere uren wachten voor er 1 of enkele nieuwe pakken gelegd werden. Vanzelfsprekend gaan er dan regelmatig vele uren met een lege maag voorbij :(
Maw is deze oorzaak nu weggenomen (ook altijd buiten maar wel altijd voldoende hooi ter beschikking).
Ik denk dat wanneer de zweren door bv stress komen, ondanks voldoende ruwvoer, de sucralfaat misschien niet afdoende is.

Laat 1 ding zeker zijn: ik ben erg blij dat dankzij dit topicik alle opties heb kunnen overwegen en er de voor ons meest geschikte uit heb kunnen kiezen met als gevolg dat mijn paard eindelijk weer 100% super in haar vel zit, goed op gewicht is en vooral geen last meer heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:42

Mooi verslag Raanii! Fijn dat het goed gaat met je paard.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:22

Raanii, fijn om te lezen zeg, soms mogen zo'n verhalen ook wel eens, anders blijf ik doemdenken :')

Hier een merrie met vooral veel last links boven de ribben en linksachter aan haar buik. Geen last vooraan oid, dus ik twijfel eigenlijk vooral aan darmklachten, en geen maagklachten := maar hoe behandel je dat?

DA nr 5 is al op bezoek geweest, vond haar ingevallen flanken, lusteloze houding, pijn (niet genoeg koliekverschijnselen) en zwakke achterhand geen reden tot zorgen maken :j Maandag komt de kiné voor mijn merrie.

Ze is inmiddels (paar maanden terug, zelfde symptomen) 4 weken behandeld met Abler maar zonder resultaat :n

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 17:14

Het kan ook allebei, maag- en darmzweren tegelijk.
En Abler ofwel omeprazol (dat overigens ook wordt gegeven bij darmzweren evt samen met sucralfaat) heb je niet lang genoeg gegeven zoals ik hiervoor al schreef.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:40

Het was op aanwijzen van de DA, ze zei met omeprazole ik na een week maximum verschil zou moeten zien. Als je paard exact hetzelfde loopt, zich houdt en dergelijke, lijkt mij het niet verstandig het te blijven doorzetten, aangezien het medicatie is. Ik ga ook nog steeds af op de tijden dat zij me gezegd heeft :j

Als er een greintje verschil was was ik doorgegaan, maar voor hetzelfde geld reageert ze simpelweg niet op Abler.

En ik weet idd dat je dit gezegd hebt, maar meer ervaringen zijn altijd handig op te lezen :)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 19:36

Probleem is dat te snel afbouwen van omeprazol juist maagzweren kan veroorzaken dus dan ben je nog verder van huis.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 06:25

Met een maand heb je inderdaad de kort de tijd gegeven om eventuele maagzweren te laten helen. Omeprazol legt een beschermende laag op de maagwand waardoor de zweren eronder de tijd krijgen (afscherming van maagzuur) om te helen. Zie het als een hele grote aft. Als jij een kleintje in je mond hebt, duurt het vaak ook al een week voor de ergste pijn voorbij is en daarna duurt het vaak nog wel een aantal dagen voordat de hele plek weer heel is.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:06

Welja, dat geloof ik zeker, maar dan zou ik verschil moeten zien in gedrag, spanning, spieren, uitdrukking. En die was er helemaal niet - dus de response treatment heeft gefaald. Ik denk op dit moment ook eerder aan darmproblemen dan maagproblemen, omdat ze voornamelijk last heeft bij haar flanken (en ze dus totaal niet reageerde op de response treatment). :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:13

Darmklachten had mijn paard ook dat 'behandel' je met een uitgedokterd voerbeleid.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:08

Even iets rechtzetten

Omeprazol remt de aanmaak van maagzuur voor een deel of geheel af en is om die reden het liefst slechts tijdelijk te gebruiken : maagzuur is nml. ook nodig voor de spijsvertering.
Helaas zijn er echter mensen en dieren die hun leven lang Omeprazol nodig hebben om het zuurbranden tegen te gaan / dragelijk te houden :( .. maar hoe minder hoe liever, een betere optie is ( eerst naast de Omeprazol en later , indien mogelijk, overnemend) de maag en (gedeeltelijke) darm beschermer Sucralfaat te geven.

Sucralfaat : dit middel tast de aanmaak van maagzuur niet aan maar legt een beschermend laagje over de maag- en darmwand en de daar eventueel al aanwezige zweren ... ter bescherming/voorkoming tegen/van nieuwe uitbraken maar ook om de al aanwezige zweren kans op genezing te geven.

Daarom is in eerste instantie Omeprazol onontbeerlijk : de zweren moeten kans van genezing krijgen, bij (overtollig) maagzuur zal die kans gering zijn en sowieso uiterst pijnlijk/ongemakkelijk voor je dier ; een combinatie van Omeprazol ( maagzuurremmer) en Sucralfaat ( maag-en darmwand beschermer) is imo de beste manier van ( begin) aanpak ... naast uiteraard aanpassing van management ( continue ruwvoer aanbod, afleiding of juist rust, etc. ) indien nodig , maar dat spreekt voor zich.

Komt er dus eigenlijk op neer dat noch de Omeprazol noch de Sucralfaat an sich genezend werken, maar ze kunnen wél helpen om je paard zich minstens beter te voelen!
Omeprazol zorgt dat de trigger maagzuur geremd wordt en Sucralfaat beschermd maag/(gedeelte)darm tegen die (en andere voedings) prikkels om zo gezamenlijk, of afzonderlijk van elkaar, de zweren de kans te geven tot rust te komen/te laten cq. te kunnen genezen.

Overigens luistert de gift van de genoemde middelen wel nauwkeurig, meer info is elders terug te vinden .. hier maar ook bv. bij Abler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:12

Hoi hoi, ik val even snel binnen, ik heb eerder al veel gelezen over maagzweren en omeprazol, maar ik zit nu met een acute vraag. Een van onze paarden is proppen hooi aan het maken, tandarts komt, maar daardoor vermoedelijk ook last van der maag. Waar kon je nu goedkopere vorm van omeprazol kopen, in americ, bij abler? Mijn Engels is niet zo heel goed, ik twijfel op de site van abler wat ik moet nemen...

Of heeft iemand nog een restant over wat ik over kan kopen? Ik ben even op zoek naar een betaalbaar alternatief, indien mogelijk....

Iemand tips?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 09:04

Ik geloof dat Abler wel de voordeligste vorm van Omeprozole is..
Als je naar de site van Abler gaat moet je 'Horse Ucler' aanklikken.. (links bovenin)

Ik kocht altijd de rode verpakking, de blauwe verpakking bevat ook nog pro-biotica... De groene verpakking is nieuw voor mij. Je kan die tekst anders even door google translate gooien..

Succes!