[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:29

Waar laat je bodemonderzoek doen dan en wat kost dat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:42

moet je zelf even zoeken via google.ik weet het zo niet.
weet dat bij ons veel dingen niet klopten,er was overbemest.
maar was eerst bouwland he, stonden aardappelen en mais voor er gras op kwam.

was ernstig tekort aan magnesium en nog iets.
te kort aan magnesium geeft huid en haar problemen.

misschien moet je even contact mnet hen opnemen:
http://www.gaiabodem.nl/index.php?i=1

weet dat nwij inderdaad zelf mnsters moesten nemen en opsturen.
dan krijg je de uitslag plus dus een mestadvies

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:02

Even een vraagje hoe vul je dat tekort aan magnesium aan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:44

door te strooien met magnesiumkorrels denk ik?

heb daar geen vertsand van haha, scheelt dat ik niet zelf hoef te bemesten,dat doet mijn stalhouder

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:58

Zo, mijn pony is ook nog steeds jeukvrij!!!!
Wel met deken uiteraard, maar ze is van de drainage af, en ze blijft nu heerlijk stabiel. Misschien dat ze of die langere kuur nodig had om te kunnen opstarten als ware, of ze kan echt dus niet tegen eiwit.
Wou vanmiddag even foto's maken, maar ze lag zo lekker in het land dat ik erbij ben gaan zitten en d'r helemaal de wei niet uit heb gehad. Even in de wei deken af en uitkloppen.
Misschien eerdaags een fotootje.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:25

Gisteren mevrouw haar staart weer even op de foto. De eerste foto is van de dag dat ik ben begonnen met smeren, na de foto dus eerste keer gesmeerd met Befix. Nu 2 weken later zie je op de tweede foto;

Afbeelding

Elke avond borstel ik alle schilvertjes en troep van de staart af en masseer ik de Befix goed in. Het is erg rustig. Sinds een dag of 5 staat ze dus 24/7 buiten, waardoor ze geen mogelijheid heeft te schuren, en ik zie ook niet dat ze de behoefte heeft, ze is veel rustiger!

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:26

Ik gebruik No Ich ofzoiets, en het werkt wel aardig

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:27

wat kletsen jullie veel.. ben en paar dagen niet geweest kan gelijk 6 paginas inhalen :+
ik heb daarstraks toch weer wat meegemaakt :\
mijn paardjes stonden in paddock lekker te krabbelen met elkaar, begint moeders ineens haar zoon (van 4) te 'dekken'..?
zou dat een teken van eeuwige liefde zijn haha :')

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:06

Heb net ook een flesje pfledgeoil besteld. Ben heel benieuwd.
Tot voor kort dacht ik nog dat het kale stuk kwam door het verstikken van de te strakke deken (had toen een aansluitende deken opliggen) maar begin nu toch steeds vaker te denken dat ze toch schuurt met haar hoef ofzo.
Ben dus benieuwd of wij ook zulke positieve resultaten gaan boeken met de pflegdeoil!

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:25

Wow :oo nee, okee, dan heeft die van mij dus echt geen eczeem als ik dat ze zie. Ze heeft 5 dagen niet meer geschuurd, en toen ik weer merriebrok begon te voeren begon ze weer te schuren. En met gewone brok, die ik nu weer voer helemaal niet!
Zou ze allergisch voor merriebrok kunnen zijn?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 08:48

Niet ieder paard met eczeem ziet er zo uit Rody ;)
Bij die van mij zie je het niet, die hebben geen plekjes (hoogstens onder de manen af en toe wat kalig, staart 100% intakt).

Ik ben gisteren bij een boerderij wezen kijken hier 15km vandaan, die weiland aanbood.
Zij hebben weiland en wilden dat graag verhuren.
Ze wonen er net 3 dagen dus alles is nogal een zootje, moeten zelf alles nog gaan verbouwen.
Het is een voormalig (al 25 jaar geleden) koeienbedrijfje, dus in de schuur zitten van die koeienhekken.
Daar mocht ik wel stallen in maken zei hij, evt. mochten die koeiendingen er ook wel uitgebroken worden, want dan zou ik een stuk van 8x4 af kunnen timmeren als stal voor Storm en Wisse samen.
Er zijn twee weilanden, eentje van zo'n 1600m2 en eentje van zo'n 1000m2.
Op die kleinste wilde hij wel een bak laten aanleggen zei hij, hij zou deze week informeren wat dat koste (iemand een idee?) en wanneer dat zou kunnen.
Je kunt er heel mooi buitenrijden, heb gister met de auto al even een klein stukje gekeken maar de boerderij ligt in elk geval aan een lang, breed kronkelend zandpad ;)
Er is nu al 1 grote paardenstal, van zo'n 3 x 4,5.

Zit er zo over te twijfelen wat ik zal doen, hij vroeg 150 per maand voor mijn twee paarden samen, komt dan nog wel voer overheen in de winter voor mezelf en ik moet alles zelf doen.
Als hij die bak aanlegt kunnen de paarden wat mij betreft daar inlopen in de winter en af en toe op de wei als het gras droog blijft; ze hebben toch geen stal nodig. Kan wel wat voor nood bijmaken, hoewel er voor 1paard dus al een ruime stal klaar is mocht er eentje ziek worden en op stal moeten.
Nu sta ik s'zomers voor 100euro per maand en swinters voor 250euro per maand, beide incl verzorging en swinters voer erbij. Dus in principe is zijn prijs dan wel aan de hoge kant, ook omdat ik alles zelf moet doen. Zucht....blijft lastig!
Heeft iemand hier ervaring met het dag en nacht houden van paarden in een bak; blijft deze dan wel goed berijdbaar?
En wat zou een normale prijs zijn, vergeleken met de andere prijs die ik net noemde (swinters ook binnenbak bij trouwens)?
Het is achter de boerderij helemaal open en het waaide er gisteren echt flink hard, zal voor de paarden wel gunstig zijn denk ik qua vliegjes. Tussen beide weiland een rijtje bomen, verder geen bomen of water erbij.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:06

Vind de prijs ook aan de hoge kant als je alles zelf moet doen.
Waar je nu staat is niet duur vind ik, ik hoor hier bedragen van 125 tot 175 per paard. is wel incl voeding. Als ze in een bak staan dan ben ik bang dat wanneer je wilt rijden je eerst moet slepen.
Zou hij dat dan doen? En een bak aanleggen kost een behoorlijk bedrag en moet je goed aan laten leggen. De prijzen weet ik niet precies maar is echt wel een paar duizendjes.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:36

Hij vond het prima een bak aan te leggen, zoalng het geen 10.000 euro koste ;)
Denk dat hij met 2500euro wel klaar moet zijn, kameraad had grondverzetbedrijf geloof ik. Ga er zelf geen rooie cent instoppen uiteraard.

De bak zou je dan moeten slepen omdat ze er kuilen in lopen en graven? Kan best bij het andere paard inrijden, dus qua ruimte maakt dat niet uit. Als ze de bak nou 20 x 50 maken dan zou ik ook een stuk vn 10x20 af kunnen zetten waar ze met z'n 2en in lopen en dan regelmatig even in de hele bak?

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 09:39

Ja heb er niet echt heel veel kijk op maar vriendin van me heeft wel een bak en daarvan hoor ik zelfs dat ze elke dag voor het rijden slepen. Omdat anders ze de lagen kapot lopen geloof ik kan nog wel eens even vragen voor je.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:44

Hmmmm dat is wel erg tijdrovend, lijkt me ook wel erg overdreven eigenlijk?!

Heb bij ons alle paarden bloot laten staan vandaag, het waait zo ontzettend knoeterhard dat het me wel lekker leek voor ze om even ongestoord uit te kunnen waaien.
Vanmiddag doe ik de dekens weer op, zodat ze niet uit de wind komen te staan als het vanacht ineens windstil is.

Meer mensen die dit met het weer van nu even doen? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:52

ap kan niet zonder deken want dan krijgt hij meteen jeuk.
dus die blijft lekker op.

paarden kunnen best in de bak,maar hiud er wel rekening mee dat er dan dus ook poep in komt en hooi.
want je moet ze natuurlijk wel voeren.
hooi kan de boel erg slecht maken,en als het erg nat is vermengt dat met de bovenlaag

zou er voorkiezen om een ander stuk voor de paarden op te offeren.
eventueel een stuk bestraten en daar dan voeren.
hoeft niet zo groot,als je ze dan wilt laten rennen dan heb je daar de bak voor toch?

wij hebben de grond gewoon laten keren,zit geen drainage ofzo in en onze bak is super

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 12:56

Ook bij aanhoudend natte dagen?
Wat voor bodem hebben jullie dan, geel zand gewoon?

Ik dacht er al aan om een uitloop aan de bak te maken eventueel en daar dan een hooiruif te plaatsen, zodat ze daar kunnen eten ipv in de bak.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 13:06

moet je even op mijn onderschrift klikken.
staan wel foto's op de homepage van onze stalling.
wij hebben geel zand.

maar we gaan offtopic ;)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 15:47

Ja klopt on-off topic :D

Heb je pb gestuurd opisop vergat alleen deze link http://www.hit-horseconsult.de/holl/pro ... stall.html

Voor wat betreft schuren en jeuk, mijn paard heeft al drie dagen geen staart meer geschuurt. Ze is geen erge schuurder maar ben toch superblij :) Zie mijn ervaringen in het shapleys mtg topic.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 20:08

@opisop_shop: ik betaal €300 per maand voor mijn weiland en ik moet ook alles zelf doen en zelf voor eten zorgen etc, dus ja, het is best goedkoop wat jij opnoemt ;) Heb zelf ook stallen moeten zetten dus ik sta duur tegenover jou :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:01

Ik stuur je even een pb chipieke ;)

Vandaag zag ik dat Storm aan de onderkant van zijn staartwortel een grote korst had.
Ik had hem zondag zonder deken laten staan zodat hij lekker nog voor het laatst even kon klieren en klooien met Darren, die smiddags naar zijn nieuwe eigenaren ging.
Ik zag Storm daarna na het rollen opstaan en blijven zitten (niet sleetje rijden gelukkig, alleen ff blijven zitten), duidelijk jeuk aan de staart dus. Denk dat dit wondje daarvan is; aan de korsten te zien was het flink oud. Hij had er nog wel duidelijk jeuk aan toen ik eraan zat.
Heb er sudocrem opgesmeerd.

Ik had de nieuwe lens erop zitten, waarmee je zelf moet scherpstellen. Was de eerste keer dus heb ze neit helemaal scherp gekregen, maar hier zie je wel duidelijk stap voor stap hoe het ging :D

Rollen:
Afbeelding

Schudden:
Afbeelding

Klauteren:
Afbeelding

En voila, ik zit:
Afbeelding

En hij bleef nog een paar tellen ziten zo ;)
Afbeelding

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 10:54

Dat doet Ulvy ook vaak. Blijft ze gewoon zitten. Ziet er echt maf uit.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:09

ja, maf is dat he, ik had ook alles met stroom afgezet, en dit was idd ook haar oplossing, zitten als een hond..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:00

Zo kunnen ze inderdaad nog schuren, als ze goed wanhopig zijn. :(:)

Goh, ik kom er net achter dat ze Befix hier ook in een winkel te koop hebben. :+ Ik kijk ook nooit verder dat m'n neus lang is, wist daar dus niks van. :P Vanmiddag eens zien, want wilde in eerste instantie eigenlijk de crème. :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:41

Dames
Aanschouw mijn knappe meid!!!!!!!!
Eerst maar even terugblikken, we gaan terug de tijd in naar herfst 2008

Ondanks een deken toch geschuurd en behoorlijk kale plekken, manen z.g.a. op 1 lengte bijgeknipt (anders ziet het zo warrig)
Afbeelding

En haar staart, hier nog overal onregelmatig
Afbeelding

En dan........ Nu

Vandaag, even uitgepluist
Afbeelding

En d'r staart, het haar aan de zijkant (slecht te zien op foto) zit al onderaan de staartwortel
Afbeelding

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*