[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 11:35

Vraagje met betrekking tot voer en eczeem. Het gaat om een bijna 3-jarig paard (KWPN) waarvan ik merk dat ze nog best in de groei is. Nu heb ik begrepen dat suiker een trigger is voor het jeuken. Gelukkig kreeg ze al Vitalbix Breed en Grow, waar niet zoveel suiker in zit. Hier zit echter wel luzerne in en daarvan hoorde ik óók dat het jeuk kan geven. Zijn jullie daarmee bekend?

Ik geef mijn merrie nu die Vitalbix in combinatie met fibrebeet, als extra steuntje. Zijn er wellicht andere mogelijkheden waarvan er genoeg in zit om haar wat aan te zetten?

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:16

Misschien even een stomme vraag, maar wij kwamen er niet uit en misschien dat iemand dat hier wel weet. Op een zak brok staat een analyse met daarin hoeveel % eiwit, suiker, vet enz. Daar onder staat toegevoegd per KG met ook weer aantal percentages. De analyse bestaat die dan over de hele zak met voer of is dat een analyse per KG?

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:56

Heb je een foto van de zak? Of kan je vertellen om welk voer het gaat?
Ik vermoed dat de percentage’s per kilo zijn.

Ik voer de balance+ muesli, en de analyse daarvan gaat echt per kilo voer, maar misschien dat een andere fabrikant het anders doet.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 14:59

Ik ben niet goed met cijfers, maar dat percentage zit zowel in een handje, een KG als in de hele zak toch?
Een fles Baileys (bijvoorbeeld O:) ) heeft een alcoholpercentage van 40%, maar een glas baileys heeft dat ook.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 18:41

Ik zag dus deze op het voer staan wat ik wil gaan voeren. Maar hierbij viel het me op dat alleen de analyse inderdaad niet bijstaat of het per KG is of bijvoorbeeld over 20KG. Maar kan ook zijn dat ik gewoon veel te moeilijk denk en het net zo is als dat @lies zegt :+
Afbeelding

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 23:37

veertje99 schreef:
Ik zag dus deze op het voer staan wat ik wil gaan voeren. Maar hierbij viel het me op dat alleen de analyse inderdaad niet bijstaat of het per KG is of bijvoorbeeld over 20KG. Maar kan ook zijn dat ik gewoon veel te moeilijk denk en het net zo is als dat @lies zegt :+
[ [url=m/RudozY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Afbeelding

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:11

De analyse is in percentages. Dat verandert niet bij 1 of 20kg. Dat is inderdaad hetzelfde als het verhaal over het glaasje Baileys :j

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 08:47

JudithO schreef:
De analyse is in percentages. Dat verandert niet bij 1 of 20kg. Dat is inderdaad hetzelfde als het verhaal over het glaasje Baileys :j

Dus toch wel, super dankjewel :)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 15:20

Bericht van Worm en co oa op Facebook; (lukt me niet om een link te plaatsen)

Even voorstellen: Nekwormen

Deze parasiet komt soms, tot nauwelijks, voor bij paarden, waarbij de volwassen worm in de nekpees leeft en tot 10 jaar oud kan worden. De volwassen wormen zijn lang en dun (tussen 6-30 cm) en leven in de nekpees. Paarden raken besmet wanneer ze worden gestoken door geïnfecteerde muggen (Culicoides ook wel knutten genoemd).

Wanneer een paard is besmet, vertoont het schuurgedrag, voornamelijk rond het hoofd, de nek, de schouders en soms onder de buik. Het schuren veroorzaakt haarverlies, wondjes, korstjes en/of zwellingen. Paarden kunnen ook kleine bultjes ontwikkelen langs de onderkant van hun nek.

Omdat de wormen op geen enkel moment van hun levenscyclus de darmen betreden, zijn ze niet detecteerbaar via een mestonderzoek. In plaats daarvan kan een biopsie van de nekpees nodig zijn om het vast te stellen. Wat wel kan worden gedaan, is te ontwormen met ivermectine om het aantal microfilariën zo laag mogelijk te houden. Dit zijn microscopisch kleine larven die de jeuk veroorzaken. Hierdoor sterven niet alleen de microfilariën, maar wordt het volwassen vrouwtje enkele maanden onvruchtbaar. Na een behandeling met ivermectine kan jeuk ontstaan aan de manen als gevolg van de sterfte van de microfilariën.

Voor het vaststellen/behandelen van de nekworm adviseren wij je contact op te nemen met je dierenarts.

Afbeelding

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 21:50

Hoe zit het hier met de ervaringen met snuggy hoods? Ik zit te overwegen er 2 aan te schaffen. Heb normaal de Rambo maar verwacht van 1 een veulen (niet mijn paard, verzorg ik wel) en de ander heeft jeuk op borst en buik als de insecten ellende begint dus die dekens leken me wel wat. Ook veilig met veulen lijkt het.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-24 08:33

Horseloverl schreef:
Hoe zit het hier met de ervaringen met snuggy hoods? Ik zit te overwegen er 2 aan te schaffen. Heb normaal de Rambo maar verwacht van 1 een veulen (niet mijn paard, verzorg ik wel) en de ander heeft jeuk op borst en buik als de insecten ellende begint dus die dekens leken me wel wat. Ook veilig met veulen lijkt het.

Ik heb er 2, zowel de versie met hals en masker als zonder hals, en daar heb ik dan de losse hoofd-hals sleept zonder gaas op de ogen bij.
Bevallen mij echt top. Minder warm en zwaar dan de Rambo. Wel een drama als ze nat worden, zijn dan behoorlijk zwaar. Drogen wel redelijk snel. Verder zeer degelijk, waar ik met andere pyjama’s vaak heb dat de buikflap clips kapot gaan bijv.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 12:35

Wie kan ons helpen ...
Onze 12j shetland pony (lichte zomerexeem in zomer normaal)sinds 3 tal maanden enorme jeuk rond manen en staart.
Reeds behandeld tegen luizen, schurft en schimmel, enkele weken alle granen en luzerne uit haar voeding geschrapt... niets blijkt te helpen, ze blijft schuren bloedens toe.
Sinds vorige week merk ik ook witte puntjes in de schuurplekken.
Volgende week komt da terug maar wou toch ook hier even horen

Afbeelding

Afbeelding

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 13:21

Wat heftig Thirteen.
Mijn shet heeft jeuk op ongeveer dezelfde plekken, al zijn de kale plekken (nog) een stuk kleiner.
Mijn pony krijgt altijd al voer zonder granen en luzerne en weinig suiker.

Mijn pony is wel erg ziek geweest van de zomer, met een lange nasleep met verhoogde leverwaardes. Dus ik denk dat de jeuk hier vandaan komt, nog vanuit haar lever of darmen. Maar vooralsnog hebben we nog niets gevonden wat helpt.
Dus ik ga morgen contact opnemen met Laarakker, hopelijk kunnen zij wat betekenen voor haar. Want die jeuk is zo zielig.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:15

Thirteen:
Wat vervelend dat ze zoveel jeuk heeft.
Wat ook nog een optie is verstikking van de huid door de wintervacht, mijn oudste shet heeft daar ook last van, en als ik die niet scheer schuurt hij zich tot bloedens toe open in de winter.

TinkerTreas:
Hopelijk kan jij ook een oplossing vinden voor de jeuk, altijd zo sneu om ze zoveel jeuk te zien hebben

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:23

@ Elaine: verstikking door de dikke vacht is inderdaad ook nog door mijn hoofd geschoten. Ik heb 2 shetten en de shet met jeuk heeft een dikkere vacht dan de shet zonder jeuk.

En echt koud is het bijna niet geweest de afgelopen maanden.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 14:32

@tinkere treas hoop ook voor jou shet dat ze haar van die vreselijke jeuk vanaf kunnen helpen ...
Echt zielig om te zien hé...
Mag ik je vragen welk voer je ze geeft ?
@elane, haar manen hebben we al afgeschoren () haar vacht liever niet omdat ze buiten loopt, maar moest dat de oplossing zijn ...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:25

@Thirteen: hier krijgen ze onverpakt hooi zo goed als onbeperkt (ze eten ongeveer 3 a 4 kilo per pony per dag), agrobs naturmineral en een handje agrobs alpengrün muesli.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:04

Kan iemand mij meer vertellen over het verschil tussen de Culico en Apis druppels? Is één van de twee geven ook voldoende? Ik zit te denken om voor komend seizoen de Culico te voeren, maar lees hier ook dat Apis vaak ook wordt gegeven. Beide vind ik wel erg duur worden :+

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 19:51

Het nadeel is dat je er maar op een manier achter komt wat werkt. En dat is afhankelijk van je paard. Ik heb ze ook beide gegeven, maar geef nu eigenlijk alleen nog maar Apis.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:59

Oké, gewoon proberen dus. Welke raad je dan aan om mee te beginnen? Want met beide druppels, weet je natuurlijk niet welke effectief zal zijn.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 23:12

Dan zou ik zelf voor Culico gaan.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 06:33

Ik ben mij al een beetje weer aan het oriënteren.
Ik zie dat er van veerust de paarden en koe variant is. Welke werkt het beste?
Ik heb een paard wat in de zomer geregeld schuurt aan zijn staart en erg overgevoelig is voor vliegen tot aan headshaken aan toe.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:45

Mijn veearts zei dat de veerust voor koeien beter werkt.
Maar veerust doet hier helemaal niets tegen knutten. Ook niet tegen dazen, maar wel een klein beetje tegen de zwarte vliegen, dus mss heb je er wel iets aan bij die van jou, als het puur en alleen om de vliegen gaat.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:42

Slmt9 schreef:
Dan zou ik zelf voor Culico gaan.

Oké thanks, probeer ik die eerst! Hopelijk gaat ze er minder van schuren.

Welke dekens raden jullie nog meer aan? Hier heb ik altijd de Rambo Sweet Itch hoody, maar ik vind die wel dik als het 25+ graden is. Nu nog niet van toepassing, maar alvast om me voor te bereiden :P

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 13:01

Ik doe dan of de amigo aussie of de rambo protector op. Ik vind de protector by far het koelste, mijn paard zweet snel, maar hieronder nooit. Het is alleen een ruk pasvorm, dus hij is al regelmatig onder de naaimachine gegaan om schuur- en drukplekken te voorkomen.