[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:25

Sterkte
Wat is dat wat ze heeft, een sinker?

_MG

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 20:34

Wat verdrietig! Heel veel sterkte!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 16:47

Afbeelding

Bo heeft vanmiddag lekker mogen grazen (in buur weiland gezet) en gegeten wat ze maar wilde. Met haar neus in de slobber is ze al etende ingeslapen. Ze is ongeveer 30 jaar geworden...

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 17:16

Mooie leeftijd, maar je zal haar ongetwijfeld missen, heel veel sterke!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:06

Veel sterkte met het verlies van je maatje Y;(
Mooie leeftijd, maar maakt het gemis er daarom niet minder om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:12

Heel veel sterkte met het grote verlies.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 18:23

Sterkte Miepmiept met het verdrietige verlies van Bo.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:03

Sterkte. Vreselijk. Inderdaad een mooie leeftijd, maar leuk is het nooit Y;(

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 19:06

Sterkte, wel een mooi einde voor haar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 20:03

Heel veel sterkte met het verlies! Ze heeft vast een prachtig leven vol liefde bij jou gehad, ze heeft een zeer respectabele leeftijd behaald. :(:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 23:02

Heel veel sterkte

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 00:19

Heel veel sterkte! Fijn dat je haar nog even hebt kunnen laten genieten :(:)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:47

Heel veel sterkte!

Dizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 17:44

Heel veel sterkte! Een mooie leeftijd, maar missen doen wij ze allemaal :'-(

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 11:58

Ging het net weer beter met Vidar. Heeft iemand de deur niet goed dichtgedaan en heeft ie kilo's Luzerne op _-:( .
Gisteren heel dag niet willen eten dus moest medicatie door spuitje in mond doen.
Nu eindelijk weer wat op, maar met mate. Kan weer opnieuw beginnen met kuur pijnstillers, terwijl ik mocht gaan afbouwen

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:22

ZarcoTje schreef:
Hallo, ik kom me hier even melden :)

Ik heb vooral een vraag.. zijn er nog paarden/pony’s die door de prascend heel slecht eten ? Mijn pony krijgt sinds november 1/2 pilletje per dag, ze is erg ziek geweest voordat ze de diagnose kreeg dat ze cushing heeft en is toen al erg afgevallen. Nu krijg ik er sinds dien amper wat voer in, en ze valt gewoon nog meer af..

Gebit is in orde !!! Maar het is een pony van 34 jaar en haar gebit is in niet zo’n goede toestand meer dat ze kilo’s hooi per dag kan eten. Ze eet het wel, maar niet genoeg.
Vroeger at ze altijd all in soup van aveve, met veel smaak ! Daar trekt ze haar neus voor op :(
De DA zei dat het voorkomt dat ze door de prascend niet veel eetlust meer hebben. Maar stoppen met de prascend is ook geen optie natuurlijk. Naar een kwartje overgaan durf ik niet goed want ze zit met 1/2 op een goede waarde.

Ivm de suikers en zetmeel durf ik ook niet zomaar vanalles geven. Toen ze erg ziek was, was ze al heel licht hoefbevangen dus ik heb er wat schrik voor.
Waar trekt ze haar neus voor op: all in soup aveve, marstall bergwiesen mash, marstall wiesen chips, vitalbix nutrimash, equifyt zupa, equifyt pre-active.

Het enige wat ze momenteel enorm lekker vind, op aanraden van DA om dikker te worden, is de breed&grow van vitalbix. Ze lijkt slobber niet meer zo fijn te vinden, droge brokken heeft ze liever.

Dus als er iemand nog een gouden tip heeft, hoor ik het graag ! Ik ben bang dat ik haar op deze manier niet lang meer ga hebben als ze blijft afvallen. Ik hoop dat ze deze zomer door het gras wat gaat bijkomen..

Ik kan helaas niet alle soorten voeders in België verkrijgen !

Wij bestellen Agrobs gruener mash - waar ze gek op zijn en mengen dat met speedibeet (dat houd ze op gewicht en is toch eel laag in suiker). Werk toe naar 50 / 50 gruner mash en speedibeet per portie maar begin met alleen gruner mash.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 07:26

MiniMeLona schreef:
13% is echt niet schrikbarend veel hoor. SP is wel een complete ruwvoervervanger, terwijl speedibeet echt alleen maar pulp is zo ongeveer. Ik vind het juist een van de veiligere voeren om een paard wat gewicht bij te laten komen, terwijl het dus laag in suikers en zetmeel is.

Ik heb eens zelf uitgezocht wat er aan suikers en zetmeel in de vitaminebrokken/balancers zitten (die je dus met alleen maar pulp wat speedibeet is zult moeten gaan bijvoeren) en dan schrik je echt als je leest hoeveel suiker en zetmeel lees melasse in veel supplementen zit.

Klopt, Vitalbix is wel ok en heeft ook al een heel redelijke hoeveelheid E en Magnesium (wat belangrijk is bij Cushing). Maar de meeste standaard brokjes hebben veel te veel suiker.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:31

Hier ervaringen met agrobs alpengrun muesli en de mash bij cushing?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:04

Niet met de muesli - wel met de mash (prima)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:36

Zou ik jullie mening mogen?

Mijn merrie is in september gediagnostiseerd met ppid. Gaf melk en licht hoefbevangen. Klachten waren na 4 maanden helemaal verdwenen.

Nu geeft ze echter sinds 3 weekjes weer melk. Hoe zouden jullie daar in staan? Zou de dosis te laag zijn dat ze weer terug melk geeft? Ze krijgt nu 0,5 pil. Of is dit gewoon een blijvend symptoom dat ff wat minder was.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:42

Heb je haar al eens laten hertesten? Mss dat anders eens doen, zodat je weet of de dosis goed is.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:44

Ik heb haar laten hertesten 7 weken na eerste prik (begin september - eind oktober). Is toen gezakt van 58 naar 30.

Ik wil sowieso de dierenarts contacteren na het weekend om eens door tw spreken. Maar ervaringsdeskundigen weten soms meer dus vandaar mijn vraag

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:46

Hmm mss dan toch eens verhogen naar 3/4 en kijken hoe ze t doet. Kan ook best zijn dat ze klinisch meer symptomen laat zien dan ze op waarde zou moeten hebben

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:50

Ja dat denk ik sowieso, want ze was ook bij een, naar mijn mening, lage waarde HB..

Zou je normaal kunnen stellen dat de symptomen afnemen/weg gaan door de prascend? Of is het vaker dat symptomen blijvend zijn?

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 10:07

Beetje een naar onderwerp misschien, maar mijn cushing merrie van 27 jaar begint steeds minder spieren te krijgen en moeite moeite met op gewicht blijven (valt veel af) medicijnen doen in principe goed hun werk een half jaar geleden her laten testen en cushing waarde goed. Wanneer weet je of je een paard moet laten gaan? Ik ben zo bang dat doordat het mijn eigen pony is ik er niet objectief naar kan kijken en ze misschien wel erg aan het lijden is.. :(