[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:07

Die zitten altijd bij de rsih, maar ze zijn echt veel te groot voor mijn paarden haha.

Zo trof ik mijn ruin vanavond aan toen ik de deken eraf haalde, ik weet het even niet meer...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tiwi1969

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:12

Onder de deken?
Dan is het niet van de knutten, misschien de DA even een afkrabsel of kweek van laten nemen? Dam heb je duidelijkheid.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:18

tiwi1969 schreef:
Onder de deken?
Dan is het niet van de knutten, misschien de DA even een afkrabsel of kweek van laten nemen? Dam heb je duidelijkheid.

Helaas zijn we al ruim een jaar aan het sukkelen en zijn er al biopten en afkrabsels genomen waar niks uit is gekomen...

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 22:51

Vandaag hier helaas wel een beetje geschuurd, manen een plekje en staart aanzet. Gisteren wilde ik de Tectonik weer smeren, maar nog niet gedaan. Nu baal ik dat ik gisteren geen zin heb gemaakt. Vanavond gelijk gedaan. Kijken wat er gaat gebeuren...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:05

Het lijkt wel een secundaire infectie ergens van.
Helpt wassen met hibiscrub of betadine scrub ook?
Goed laten drogen daarna en de deken weer op?

Heeft de ruin het ook met winterdekens trouwens?
Lijkt ook haast wel een contactallergie, wat vreemd joh!

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:35

ellepel schreef:
Het lijkt wel een secundaire infectie ergens van.
Helpt wassen met hibiscrub of betadine scrub ook?
Goed laten drogen daarna en de deken weer op?

Heeft de ruin het ook met winterdekens trouwens?
Lijkt ook haast wel een contactallergie, wat vreemd joh!

Het ging eigenlijk heel goed met ander voer en houtkrullen in de stal ipv stro maar nu dus ineens weer een terugslag. Ik heb niet het idee dat wassen of met iets insmeren, behalve de huid soepel houden, echt helpt. Volgens de DA komt het van binnenuit maar hij weet verder ook niet wat het is, de mogelijkheden die hij heeft gegeven zijn zelf dingen uitproberen of naar Utrecht gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:38

Moet je paard nu wel perse een deken op dan omdat het zomereczeem heeft?
Heel erg vervelend om te zien al die open plekjes
Ja jee, is inderdaad een kwestie van uitproberen wat wel en niet helpt.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 23:44

ellepel schreef:
Moet je paard nu wel perse een deken op dan omdat het zomereczeem heeft?
Heel erg vervelend om te zien al die open plekjes
Ja jee, is inderdaad een kwestie van uitproberen wat wel en niet helpt.

Ja hij heeft de deken wel echt nodig. Ik heb hem vanavond gewassen met betadine shampoo en daarna de deken wel afgelaten zodat het goed kan drogen en luchten. Voor hem komt het nu wel heel mooi uit dat het een stuk is afgekoeld nu.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 06:23

De dame van mij nog steeds jeuk vrij met de Z itch .
Wilde dat ik dit eerder ontdekt had
Geef haar nog wel dagelijks allergie druppels van puur ook .
Dat helpt ook wel wat !
Maar begin van de week kwam er een ware muggen explosie en mevrouw staat overdag lekker buiten zonder deken .
Avond en nacht op stal .
Daar zitten ook wel muggen dit jaar .
Ben tot heden super blij met de Z itch

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:43

Wat fijn om te horen Zinzi_Jewel.

Vanaf vandaag begin ik ook met Z itch.
Ik gun het mijn merrie ook zo om lekker zonder deken in de weide te staan.

Ook ik laat weten hoe Z itch bevalt.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:56

Ik ben ook benieuwd!

De kap is iig erg fijn, zitten lusjes aan dus vastgeknoopt aan het halster, goed voorgevormd en fijne maat :)

LiesM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 09:50

Ik heb nog een paard, die geen last heeft van ZE, maar natuurlijk wel van ander vliegend gespuis.

Zouden jullie dit paard ook met Z itch behandelen?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:15

Op pagina 220 heb ik aangehaald dat soja produkten in voeding niet zo gezond zijn en helaas in de meeste paardenvoeders voor komen.
Soja kan zelfs ernstige allergieën veroorzaken.
Er is op internet van alles over te vinden maar ik wil jullie toch deze link niet onthouden.
http://www.kokos-olie.nl/nieuwsbrieven/ ... n-van-soja

Even een paar quotes uit het artikel:
"In de afgelopen jaren zijn talloze studies gedaan naar de gezondheidseffecten van (ongefermenteerde) soja. Ik kwam recentelijk in aanraking met het werk van een Amerikaanse onderzoekster, dr. Kaayla Daniel, die haar promotieonderzoek deed naar de gezondheidseffecten van (ongefermenteerde) soja.

Na het doorspitten van duizenden wetenschappelijke artikelen trok zij de volgende conclusies over ongefermenteerde soja. Ongefermenteerde sojaproducten kunnen:

- nierstenen veroorzaken
- je schildklierwerking ernstig verhinderen, wat kan leiden tot:
. energieverlies
. overgewicht
. depressie
. het altijd koud hebben
- de groei van baby’s en kinderen ernstig verstoren als gevolg van hormonale disbalansen
- hersenschade veroorzaken
- de vruchtbaarheid in gevaar brengen
- ernstige allergieën veroorzaken
- zelfs leiden tot borstkanker

Hoe kan ongefermenteerde soja dan zó slecht zijn?

Ongefermenteerde sojaproducten:

- bevatten goïtrogenen die de aanmaak en werking van schildklierhormonen blokkeren
- bevatten fytaten die de opname van belangrijke mineralen als ijzer, zink, calcium en
magnesium blokkeren.
- bevatten zogeheten anti-nutriënten die de vertering van eiwitten kunnen hinderen
- zijn voor > 90% genetisch gemanipuleerd om soja bestand te maken tegen het herbicide Roundup. Deze pesticide wordt nog vaak gevonden in sojaproducten en een gevolg is dat genetisch gemanipuleerd soja dan ook in verband is gebracht met een verhoging aan het optreden van allergieën
soja zit vol met de fyto-oestrogenen genisteïne en daïdzeïne, die de werking van oestrogeen imiteren. Studies hebben uitgewezen dat deze fyto-oestrogenen kunnen leiden tot het uit balans brengen van de hormoonhuishuiding en een mogelijke rol spelen in onvruchtbaarheid en zelfs borstkanker bij vrouwen. Het drinken van 2 glazen sojamelk gedurende 1 maand zou al genoeg zijn om de menstruatiecyclus te ontregelen
- babymelk op basis van soja bevat zoveel fyto-oestrogenen dat de ontwikkeling van de seksuele kenmerken van je baby ernstig in gevaar kan worden gebracht. Baby’s die met dit soort melk zijn gevoed kunnen tot wel 20.000 keer hogere oestrogeenwaarden in hun bloed hebben dan baby’s die deze voeding niet kregen.

Conclusie:
Er is een groeiende groep wetenschappers en artsen die waarschuwt voor de gevaren van ongefermenteerde soja. Studies die zijn gedaan naar de gevaren van ongefermenteerde sojaproducten wijzen duidelijk in de richting van concrete gezondheidsrisico’s."

Ik heb eerder contact gehad met de grote paardenvoer fabrikanten en ze weten allemaal van het soja probleem
Echter geven ze allemaal aan dat soja de goedkoopste eiwitleverancier is en indien zich een goed alternatief aanbied ze daar best wel toe over willen gaan !!!
Soja olie zit behalve in de kant en klaar voeders ook op bijvoorbeeld sommige pure granen. Antwoord van de fabrikant: "het graan glimt dan mooier en het oog van de paardeneigenaar wil nou eenmaal ook wat "

Sorry voor het lange verhaal maar een gewaarschuwd mens telt voor twee :-)
Laatst bijgewerkt door henny_w op 14-05-16 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 10:17

Hoe vaak gebruiken jullie de Z-Itch?

Ik heb het een paar jaar geleden ook gebruikt, maar moest het bijna elke dag aanbrengen voor een beetje resultaat, ze had toen ook nog echt veel jeuk, gaat nu prima, schuurt haast niks, wel regelmatig deken op, niet altijd.
Dus ik denk erover om ook weer eens Z-Itch aan te schaffen en eens kijken hoe het nu bevalt, maar elke dag gebruiken vond ik toen te veel.
Staat vandaag weer zonder deken, erg veel wind hier :brr: verder gebruik ik eigenlijk niks, azijn en alleen Veerust als ik buiten ga rijden, hoe doen jullie dat trouwens in de bossen met rijden?, gaat zonder deken toch niet echt lekker neem ik aan?
Ik zoek meestal de zeedijk op, daar gaat het goed, maar langs bomen en bosjes , of schapen/koeien, zijn altijd veel beestjes.

@Lies, Z-Itch is gewoon een insectenwerend middel, dus kan voor al het stekend gespuis worden gebruikt

friesvamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:17

Bwor schreef:
Ik ben opzoek naar z itch omdat ik dit graag wil proberen voor mijn paard. Nou is het volgens mij best lastig om hieraan te komen mijn eigen dierenarts verkoopt het niet. Dus nu heb ik contact gezocht met een andere dierenarts en kreeg oa dit terug;"Het klopt dat dit product niet zomaar te bestellen is.
Z-itch mag namelijk alleen op recept van een dierenarts verkocht worden.
Tevens is het zo dat het paspoort van het paard afgetekend moet worden zodat het paard
niet meer geschikt is voor humane consumptie (het paard mag na gebruik van dit middel niet meer geslacht worden)". Misschien toch iets om in je achterhoofd te houden als je z itch gaat gebruiken.
Ga er nu toch maar extra over nadenken of ik het wel wil gebruiken, zegt toch iets over de kracht van het middel als het dit tot resultaat heeft, denk ik..

Dit zegt niks over de sterkte van het middel. Het gaat om een middel uit Engelsnd, dat in Nl niet geregistreerd is voor het gebruik bij paarden (registratie-procedures zijn heel erg duur, vandaar dat het vaakniet voor elke diersoort wordt gedaan). Omdat het niet geregistreerd is mag een da het alleen volgens de cascaderegeling voorschrijven en zou het dus officieel in het paspoort moeten worden afgetekend. Als het goed is is er wel een wachttijd bepaald, maar dat zou ik moeten nakijken

friesvamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 11:34

Ik las net op Facebook dat Super-Horse ook met producten voor ZE komt, een poeder en een lotion. Het zou uitgebreid getest zijn. Zat iemand van jullie toevallig in de testgroep?

annelies86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:10

Heeft iemand hier ook toevallig ervaring met de bucas sweet itch zebra deken? Mijn pony heeft nu de rambo sweet itch hoody en die ligt echt super. Enig nadeel vind ik op de borst bij de sluiting hij vaak open valt en bij de buik niet mooi aansluit. Bij de bucas lijkt het beter alleen durf ik hem nog niet goed te bestellen omdat ik geen idee heb oud het verder ook een fijne sterke deken is die goed blijft liggen na het rollen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:33

Laten jullie de deken af als het waait en/of er een regenperiode is?
Aangezien ze deze week op 1 avond zich geschuurd heeft, durfde ik gisteren niet goed de deken af te laten, hoewel het toch flink waaide. Was bang dat als de wind zou gaan liggen tegen de ochtend, ze toch weer last van muggen zou krijgen, dus mooi op gelaten.

Ze heeft er ook totaal geen probleem mee om haar hoofd door dat kleine gat van de deken te proppen. Volgens mij weten ze heel goed dat het helpt zo'n pyama aan.

Als we s'avonds de deken er even af halen om hem schoon te kloppen (ze haart nog steeds, dus dat is wel nodig), dan rolt ze zich ook altijd even. Dan gaan wij weer met een borstel over haar heen, smeren de inmiddels dichte wondjes weer in met zalf om het soepel te houden, dan wordt ze gelongeerd of bereden en dan gaat de deken er weer over.

Maar ik vraag me af, zo'n deken is niet waterdicht. Ze is dan wel erg dun, wat snel opdroogt, maar van de week toen we net weer thuis waren, begon het te hozen. ALs ze er dan voor kiest om buiten te staan ipv in de stal, dan wordt die deken door en door nat. Zou ze zich dan geen verkoudheid op kunnen lopen? M.a.w. als ik weet dat het gaat regenen, is het dan beter de deken af te laten, of kunnen tussen de buien door de knutten ook weer tevoorschijn komen?

Het zou nu met pinksteren ook weer wat kouder worden. Wat dan te doen? Deken op of af?

annelies86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 12:41

@Isabonny ik laat hem nooit zonder eczeemdeken lopen ook niet als het waait of regent. Voor nu heb ik er een regendeken overheen gedaan. Als het echt mooi weer is en het regent wat laat ik hem alleen met eczeemdeken lopen. Heb 2 dekens dus als hij erg nat is geworden verwissel ik ze.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 13:07

Isabonny..
Heb je wel eens in de regen gefietst dat je broek nat werd?
Dat droogt echt heel snel door je lichaamswarmte.
Zo ook bij de paarden.
Bij wat buien gewoon die deken op laten,waar het op de huid zit droogt het vrij snel.

Bij langdurige regen kan de deken af,dan zijn er geen vliegjes of je doet er een regendeken met halsje op of over de eczeemdeken heen :j

En van regen word een paard niet zo snel verkouden,
dan moet het heeeeeel veel regenen.
je paard enorm koud zijn waardoor de weerstand misschien lager is en dan nog is het toch vaak een virusje wat verkoudheid veroorzaakt :j

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 14:45

Zolang hij kan eten en bewegen zal hij echt niet snel ziek wordrn :j

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 16:32

MoniekV schreef:
Die zitten altijd bij de rsih, maar ze zijn echt veel te groot voor mijn paarden haha.

Zo trof ik mijn ruin vanavond aan toen ik de deken eraf haalde, ik weet het even niet meer...
[ [url=m/Bt2FAp.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/OQk1c8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/lsR1Oy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/VwbBp3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heeft je paard niet een erg gevoelige huid en is de deken gaan schuren? Of is er iets (insect of wat anders) onder de deken gekomen? Of is je paard allergisch voor de vamoose die in de deken zit? Of was je de deken met wasmiddel waar hij allergisch voor is? Krijgt hij nog extra binnen behalve natuurlijke producten? Wat voor voer krijgt je paard nu? Hoe is het nu die zonder deken staat?

Echt heel vervelend je paard zo aan te treffen! Ik had het laatst ook bij die van mij dat bleek te komen door hypo eczema wat hij ook al niet graag at uit zichzelf (dat zegt vaak meer dan je denkt dat een paard iets niet wil eten).. maar het nare van de huid is dat het zooooo veel oorzaken kan hebben...

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 17:50

assebassie schreef:
..hoe doen jullie dat trouwens in de bossen met rijden?, gaat zonder deken toch niet echt lekker neem ik aan?
Ik zoek meestal de zeedijk op, daar gaat het goed, maar langs bomen en bosjes , of schapen/koeien, zijn altijd veel beestjes.

Ik rij eigenlijk nooit met een deken in het bos, gebruik alleen wat vliegenspray.. Ik moet zeggen dat het bij ons in het bos heel erg meevalt op de Veluwe, maar ik zorg dat ik niet ga buiten rijden in de schemering wanneer de knutten het meest actief zijn. Ben weleens gaan rijden in Brabant, daar was het toch een heel ander verhaal qua vliegende beestjes, vooral dazen!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:22

Hier ook veluwe maar ontiegelijk veel dazen hoor :D

Ik rij meestal met een vliegenuitrijdeken als het echt hoogtij is!

Meet alien 2.0:

Afbeelding
Afbeelding

Wel echt een fijne kap! Bij de ogen mooi doorzichtig, sluit mooi aan en kan hem vastknuppen aant halster :D

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 19:37

Mijn paard staat ook weer helemaal ingepakt!
Ik lees erg veel goede reacties over derfen, maar is dit handig bij een wit paard? Want ik hoorde dat het erg moeilijk is om daarna de staart en manen weer wit te krijgen