[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 13:38

M_hartje_M schreef:
De halsdeken vandaag afgelaten. Onhandig prul !

Vandaag wou ik hem afpakken en normaal is mijn haflinger super braaf bij het afpakken. vandaag raakte ze toch door een of andere reden in paniek en toen liep ze helemaal achteruit en ik kreeg de deken niet van haar hoofd af. Ben blij dat ik de volgende week thuis kom met een nieuwe !

Misschien statisch?

elsenfox

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:53

Hoi ik kom even binnevallen :o
Mijn pony heeft misschien zomereczeem. Ik heb hem sinds juli vorig jaar, toen was hij 3,5. Ze garandeerden mij dat hij geen ZE zou hebben, maar bij ons in het weiland begon hij met schuren aan zijn staart, manen én schoft. Niet ernstig, geen open plekken maar wel afgebroken haartjes en kale plekken. Hij heeft de hele zomer zonder deken gelopen.
De DA dacht dat hetZE zou zijn, maar wist het niet 100% zeker. Het zou ook kunnen komen door stress, hij was immers ineens in een andere kudde geplaatst, nieuwe eigenaar, vreemde dingen...
Als het nou wel ZE eczeem is wil ik graag voorkomen dat hij dit jaar weer zijn net aangegroeide manen en staart af gaat schuren... Ik weet dat er heel veel verschillende middeltjes zijn, maar ik heb van een kennis gehoord dat een beetje azijn in de manen/staart ook al erg goed kan helpen. heeft een van jullie hier ervaring mee? Of wat is jullie mening/advies over het gebruik van azijn? En wat is nou het verschil tussen een fijnmazige vliegendeken en een eczeemdeken?
Hij is nu overigens nog helemaal niet aan het schuren. Wanneer beginnen de meeste paarden met schuren?
Alvast bedankt!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:55

chery schreef:
M_hartje_M schreef:
De halsdeken vandaag afgelaten. Onhandig prul !

Vandaag wou ik hem afpakken en normaal is mijn haflinger super braaf bij het afpakken. vandaag raakte ze toch door een of andere reden in paniek en toen liep ze helemaal achteruit en ik kreeg de deken niet van haar hoofd af. Ben blij dat ik de volgende week thuis kom met een nieuwe !

Misschien statisch?

Zou kunnen ja! Achja, nu is het tenminste koud en is die eventjes af. Als het nu tot de 17de koud blijft ben ik blij :D dan heb ik een helemaal nieuwe deken. Waarschijnlijk een RSIH

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 08:31

@eslenfox: ik zou niet beginnen experimenter met goedkope middeltjes, maar gewoon gebruiken wat werkt :) Maw, als het écht ZE is is er maar 1 degelijk hulpmiddel: een eczeemdeken.

Een eczeemdeken is qua weefpatroon veel dichter en steviger dan een gewoon fijnmazig vliegendeken.
Een fijnmazig vliegendeken, daar steken de mugjes zo door.
Het deken moet je opleggen wanneer het overdag rond de 10 graden wordt, sommige zeggen 5 graden, dan worden de mugjes actief en krijgt het paard jeuk.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:34

Mijn paard gaat nog steeds super sinds ik de derfen gesmeerd heb. Geen tekenen van jeuk en niemand heeft der zien schuren. +:)+

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:47

Ik heb het idee dat mijn haflinger erger schuurt met deken dan zonder... omdat hij ZO strak zit :n Daarom laat ik hem nu af en smeer ik maar extra veel derfen. Zondag heb ik een nieuwe deken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 11:51

M_hartje_M schreef:
Ik heb het idee dat mijn haflinger erger schuurt met deken dan zonder... omdat hij ZO strak zit :n Daarom laat ik hem nu af en smeer ik maar extra veel derfen. Zondag heb ik een nieuwe deken

Maar als hij nu jeuk heeft dan is er denk ik iets anders, want het vries hier nogal. :=

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:02

Als de deken strak rond de hals zit . Dan gaat het broeien aan de manenkam .Dat gaat jeuken ja icm de rui .
Mijn paarden stonden al een aantal dagen zonder deken .
Winterdekens waren ook af , probeer dat altijd zo laat mogelijk op te doen en zo vroeg mogelijk weer af anders staat Zintje het hele jaar onder dek .
Maar het is zo vreselijk koud . Moest hem wel terug leggen .
Bibberende pony van mn dochter is einde oktober gekomen en was stalpaardje en nu buitenpaardje . Hij waardeert het buiten lopen maar heeft het soms hard te halen hoor ...

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 13:56

ik heb er nog niets opzitten.. nog steeds zonder deken of jeuk spul en het gaat super :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 15:18

Paardlief staat hier alweer 2 dagen zonder deken, hier ligt potverdorie sneeuw :'-

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:32

Mi_Amore schreef:
@eslenfox: ik zou niet beginnen experimenter met goedkope middeltjes, maar gewoon gebruiken wat werkt :) Maw, als het écht ZE is is er maar 1 degelijk hulpmiddel: een eczeemdeken.

Een eczeemdeken is qua weefpatroon veel dichter en steviger dan een gewoon fijnmazig vliegendeken.
Een fijnmazig vliegendeken, daar steken de mugjes zo door.
Het deken moet je opleggen wanneer het overdag rond de 10 graden wordt, sommige zeggen 5 graden, dan worden de mugjes actief en krijgt het paard jeuk.

Bedankt voor je reactie! :)
Ik wacht het nog even af tot het wat warmer wordt. Als hij begint met schuren bestel ik er meteen eentje.

Weet iemand of er nog verschil in deze twee dekens zit?
http://www.ej.nl/products/10000028/3320001/ECZEEMDEKEN+EPPLEJECK
en
http://www.divoza.com/collectie/paard/dekens/vliegendekens/8008_pagony-eczeemdeken.html

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:27

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:33

Sodeletuut schreef:
Ik ben in de outlet-winkel in Leeuwarden geweest, alleen maar dekens maat 155.. :(

heeft die een website?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:43

Sodeletuut schreef:
M_hartje_M schreef:

Maar als hij nu jeuk heeft dan is er denk ik iets anders, want het vries hier nogal. :=

Neenee maar toen het die enkele dagen warm was had ik hem opgedaan en was ze al meteen begonnen met schuren zag ik de dag erna. Nu weet ik niet goed of het aan de deken ligt of aan de muggen want afgelopen jaar was het ook vaak dat ze erger schuurde met dan zonder. Ze heeft wel echter ECHT zomereczeem, heeft de DA vastgesteld :)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:51

helaas is die laatste van ej niet in mijn shet maat leverbaar
en is geen eczeem deken maar vliegendeken, werkt hij wel goed als eczeem deken?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:17

Ow ik dacht dat hij net als de rambo ook helemaal dicht was, zie nu pas dat hij fijnmazig is. Dan vraag ik me af of hij net zo goed werkt...
Eens zoeken op bokt naar ervaringen!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:31

elsenfox schreef:
Ik wacht het nog even af tot het wat warmer wordt. Als hij begint met schuren bestel ik er meteen eentje.

Dan ben je al te laat met je deken op leggen, je moet het echt opleggen VOOR de jeuk komt :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 13:43

Klopt :j Als je ziet dat het maandag 10 graden wordt zou ik hem zaterdag al op leggen, uiterlijk zondag. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:05

zaterdag 10 graden? In Assen zaterdag 2 graden en zondag ook.. die 10 heb ik nog niet gehoord :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:06

Ik zeg ALS. Is een voorbeeld van wanneer je t beste je deken op kan doen, dus niet als eht paard al schuurt.... Dus goed de weersvoorspelling in de gaten houden.

Werd het maar 10 graden zaterdag. :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:08

haha sorry, ik lees te snel :)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:18

Hahaha ik las ook al bijna te snel! Is het niet zo dat hoe langer we een koud voorjaar hebben hoe minder mugjes er straks zijn? Of is dat te mooi gedacht?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:33

Sorry misschien was ik ook wel onduidelijk :P

Ik hoop het Barbara. := Maar ik vrees van niet..

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:36

Minder mugjes in het voorjaar misschien.. :P
Ik ben iig wel blij met het weer nu :j Geen gedoe met dekens enzo.

Ik heb trouwens mijn nieuwe eczeemspul binnen ; AE Emulsion. Olieachtig, fijn aan te brengen en het ruikt nog enigszins aangenaam ook, terwijl het toch een hele sterke geur is waarbij ik me kan voorstellen dat die niet fijn is voor mugjes&vliegjes. En nog een groot voordeel; het is kleurloos! :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:38

Zijn er ook mensen hier die Marstall Eczem voeren trouwens? Ervaringen?