Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:56

Ik heb binnenkort onderlinge, maar kan niets vinden op de site van de manege... :\ Hopelijk word het gewoon verzet. Als het doorgaat, zullen manegeruiters wel gewoon meedoen (hebben geen eigen paard dat ziek kan worden...), maar de mensen van buitenaf moeten de afweging maken. En dan ga ik liever niet :n

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:57

Moonlightje schreef:
stef schreef:
Ben ik de enige die het onzin vind om allemaal masaal aan de Lysine te gaan? de lysine fabriek zal wel erg blij zijn, dat dan weer wel, en zo heb elk nadeel zn voordeel :j

ik begin er ookniet aan, zolang het niet nodig is dien ik niets toe.

Hier in de buurt is het toch nog niet gecontateerd

Hier net zo. En verder staat mijn paard gewoon lekker buiten. Veel buiten is het allerbeste om het te voorkomen.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:58

germie schreef:
Hier net zo. En verder staat mijn paard gewoon lekker buiten. Veel buiten is het allerbeste om het te voorkomen.

owww de mijne staat van ´s ochtends tot ´s avonds buiten elke dag dan hoef ik me niet zo´n zorgen te maken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:59

gohya schreef:
@Anne_mieke88
Een drager kan niet besmetten als deze zelf niet ziek is.

Dit vroeg ik mij dus ook af, als zo'n paard dan drager is kan deze dan ten alle tijden ook andere paarden besmetten?
Dus als je weet dat je paard drager is en je paard wordt ziek heb je al snel een rhino uitbraak.

liempje

Teddy321

stef schreef:
Ben ik de enige die het onzin vind om allemaal masaal aan de Lysine te gaan? de lysine fabriek zal wel erg blij zijn, dat dan weer wel, en zo heb elk nadeel zn voordeel :j

Nee, je bent niet de enige!! Ook een beetje laat om dat nu te gaan geven, eer dat het z'n werk doet, is het virus al overgewaaid.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:01

Ik vind dat massaal Lysine gaan voeren nu opeens ook maar een paniekreactie, waar de bedrijven wel lekker op varen :n Het verbaast me dat ze het in de aanbieding doen, als bedrijven zou ik me samenpakken en er lekker 20% bovenop doen, da's pas goed verdienen :+
Ik voer normaal niks weerstandverhogends, dus nu ook niet, zie er het nut niet van in om mijn principes nu overboord te gooien en mijn paard op de poedertjes te zetten. Ze lijkt te blaken van gezondheid, krijgt goed en genoeg ruwvoer en alles binnen wat ze nodig heeft, waarom op de gok gaan prutsen? Ze weerstaat al jaren alle rhino-deeltjes om zich heen/wat ze evt. zelf in zich heeft, ondanks dat haar weerstand deze winter écht naar zijn grootje was geholpen door heel veel antibiotica en ziek zijn vd einschuss en dat kwam ze ook te boven zonder hulp of Rhino-taferelen, en ze staat op een afgesloten niet-besmette stal lekker 24/7 buiten. Zo gezond als een vis :)

Nu gaan enten zou ik niet doen, om alle bovengenoemde redenen. Als je pensionstal mensen gaat dwingen om extra Rhino te enten omdat er een paar onwetende paniekzaaiers tussen zitten...zou je toch ff achter de oren krabben of dat het soort stal is waar je wilt blijven staan uiteindelijk. Ik vind ertoe dwingen in zulke gevallen echt niet kunnen :n Kan me indenken dat je je daar goed over opvreet!
Laatst bijgewerkt door Vientje op 06-03-12 12:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:02

stef schreef:
Ireen_ schreef:
Volgens facebook heerst het hier in dichtbije de omgeving op zo´n 5 stallen en plaatsen. Vervolgens komt er iemand die zelf op 1 van die stallen staat en die weet nergens vanaf, behalve 1 paard dat even een pietsie niet lekker was :+ Sorry maar vind dat een beetje hilarisch worden, het wordt gigantisch opgeblazen allemaal!

En dat is dus het nadeel van die facebook pagina. Iedereen kan daar zomaar wat op klappen. Als ik nou zeg dat er in weet ik veel welke plaats rhino is, staat dat gelijk op facebook, terwijl mijn bericht op niks gebaseerd is. En zo krijg je dus wel paniekzaaierij

Stef...welke facebookpagina is dat?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:03

Roosii3jJ schreef:
Rhino onderzoek duurt een week dacht ik..
Ik vind het ook een beetje onzin al die lysine, baat het niet dan schaad het niet maar ga er niet aan beginnen! Als je paard het heeft krijgt hij het toch wel ben ik bang..

Ik ga het wel geven als het virus bij ons in de buurt opduikt. Als het baat dan heeft het me 27 euro gekost (Groene Os). Dat kan je nou ook de kop niet kosten lijkt me.

L-Lysine wordt ingezet om activatie van herpes virussen in het lichaam te voorkomen. Ook wordt het gebruikt om besmetting met herpes te voorkomen. Dit product is tevens inzetbaar om schade aan de zenuwbanen ten gevolge van het rhino-pneumonie virus te beperken of te voorkomen.
Het aminozuur L-Lysine is verder van belang voor de productie van elementaire lichaamseiwitten. Het is tevens nodig voor de groei en het herstel van weefsel, vanwege de collageenvormende eigenschappen en het vermogen calcium te absorberen. Dit aminozuur verhoogt de productie van enzymen en hormonen. L-Lysine is derhalve van belang in de groeiperiode.
Vitamine B6 ondersteunt de werking van L-Lysine bij de assimilatie en werkt gunstig op de vorming van nieuw weefsel en het herstel van beschadigd weefsel.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:06

Babootje schreef:
Roosii3jJ schreef:
Rhino onderzoek duurt een week dacht ik..
Ik vind het ook een beetje onzin al die lysine, baat het niet dan schaad het niet maar ga er niet aan beginnen! Als je paard het heeft krijgt hij het toch wel ben ik bang..

Ik ga het wel geven als het virus bij ons in de buurt opduikt. Als het baat dan heeft het me 27 euro gekost (Groene Os). Dat kan je nou ook de kop niet kosten lijkt me.

L-Lysine wordt ingezet om activatie van herpes virussen in het lichaam te voorkomen. Ook wordt het gebruikt om besmetting met herpes te voorkomen. Dit product is tevens inzetbaar om schade aan de zenuwbanen ten gevolge van het rhino-pneumonie virus te beperken of te voorkomen.
Het aminozuur L-Lysine is verder van belang voor de productie van elementaire lichaamseiwitten. Het is tevens nodig voor de groei en het herstel van weefsel, vanwege de collageenvormende eigenschappen en het vermogen calcium te absorberen. Dit aminozuur verhoogt de productie van enzymen en hormonen. L-Lysine is derhalve van belang in de groeiperiode.
Vitamine B6 ondersteunt de werking van L-Lysine bij de assimilatie en werkt gunstig op de vorming van nieuw weefsel en het herstel van beschadigd weefsel.

:j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:07

Moonlightje schreef:
germie schreef:

owww de mijne staat van ´s ochtends tot ´s avonds buiten elke dag dan hoef ik me niet zo´n zorgen te maken

Je moet het zo zien: mocht een virusdeeltje ergens aanwezig zijn en opgesloten zitten, dan is de kans groter dat je paard getroffen wordt. Staat je paard buiten, dan is de kans dat het overwaait of overleeft veel kleiner. Het is niet zo dat je paard het niet kan krijgen omdat het paard buiten staat. Maar een stal heeft altijd een hogere graad aan virusdeeltjes dan buitenlucht. en de kans op overleven is binnen ook groter dan buiten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:09

Ik ga helemaal niks voeren en ook inderdaad enten begin ik niet aan.
Dit hoeft een stal ook niet van mij te verwachten, het is mijn paard en ik bepaal wat erin gespoten word.
Die enting beschermt gewoon niet tegen alles wat Rhino heet en dan kan de hele stal netjes geent zijn, maar als je een ziek paard krijgt doordat je op wedstrijd met een ziek paard in contact bent geweest ben je nog de pineut.
Je kunt ook enten tegen droes en ondertussen blazen we de paarden vol met allerlei chemische rommel.
Sommige dingen lost een lichaam ook zelf heel goed op en helaas kunnen we niet alles voorkomen, hoe graag we ook willen.
Wel kun je risico's beperken op dit moment, maar ik geloof dat iedereen daar flink mee bezig is.

hortimax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:12

Persoonlijke mening, mag iedereen mee doen wat hem/haar het beste lijkt.

Als je de tijd zou hebben om rustig veel artikelen over dit virus door te lezen kom je veel informatie tegen.
Niet alle informatie via internet is echter/helaas betrouwbaar, maar als je heel veel leest vanuit bronnen die betrouwbaar lijken te zijn krijg je best een aardig beeld van het virus.
Niet iedereen heeft tijd om zoveel door te lezen, dus dat maakt het erg lastig om snel betrouwbare info te vinden.

Maar !!!
Als diverse dierenklinieken, de FNRS en de KNHS melden dat zorgvuldigheid belangrijk is om te voorkomen dat dit virus zich snel kan verspreiden zou ik die informatie serieus nemen.

Hoe dodelijk het EHV1 virus kan zijn ligt aan de mate van besmetting in combinatie met de weerstand van het paard/pony. Vaak zijn de hoge kosten van medische zorg en revalidatie helaas, maar wel begrijpelijk, de reden om een paard/pony te laten inslapen als ze verlammingsverschijnselen krijgen. Het is niet voor veel paardenliefhebbers haalbaar om die kosten te dragen. Andere partijen hebben het er vaak gewoon niet voor over en trekken daarom snel de stekker eruit bij ziektes.

Net als bij kleinere huisdieren is medische zorg soms zo duur dat het geen optie is om te gaan behandelen. Niet iedereen kan zijn dier goed verzekeren en dan laat je soms in alle liefde je dier liever vredig gaan om het dier een lijdensweg te besparen.

Nou ga ik mijn eigen stalletje uitmesten, veel succes aan iedereen die antwoorden zoekt op vragen die soms geen 100% goed antwoord oplevern. Het leven zit vol met keuzes, garanties zitten meestal op zaken die weinig waarde hebben in het leven. /3

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:13

Inderdaad, niet al te moeilijk gaan doen nu. Als je paard altijd gezond is, heeft het helemaal niet zoveel nut op nu opeens allerlei supplementen te gaan geven. Alleen een bij een paard die al een lage weerstand heeft, zou ik het overwegen. Maar aangezien mijn paard gewoon fit is en lekker iedere dag naar buiten gaat, zie ik geen reden om supplementen te geven of zijn dagritme te veranderen.

Muzefee

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:14

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:17

Ik heb zelf een tijdje Lysine geslikt omdat het een koortslip (ook een herpesvariant ;) )zou voorkomen. Het hielp helemaal niets, sterker nog ik had het idee dat ik er sneller eentje had. Heb er dus niet zoveel vertrouwen in..

Slim hoor van de winkels om op de paniek in te springen en een graantje mee te pikken.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:20

Sandrohit schreef:
De link heeft hier al eerder gestaan maar ik wil hem graag nog eens plaatsen voor diegenen die zo moeilijk doen over het tekenen van de petitie (meldingsplicht) i.v.m. eventuele ontruiming,luister dan het geluidsfragment.
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1415031/CDA-wil-meldplicht-paardenvirus.htm

Ik heb net het geluidsfragment geluisterd, maar dit is de enige juiste uitleg over die meldplicht. Ik ben het er volkomen mee eens en hoop dat hij dat vandaag erdoor krijgt. Als we precies weten waar de neurologische variant (en het liefst ook de abortusvariant) heerst, zijn we ook van die paniekzaaierij af en kunnen ze het gericht oplossen..

XbrownyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:21

Heey miss een gekke vraag hè maar wat houd het Rhinovirus eigenlijk in???

Ik weet niet veel van paarden maar heb zelf 2 paarden gehad maar kon er niet voor zorgen ik was nog te jong.
En heb verder ook niemand die mij ermee wil helpen. Maar ik ben wel helemaal weg van paarden.

x <3 <3

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:22

XbrownyX schreef:
Heey miss een gekke vraag hè maar wat houd het Rhinovirus eigenlijk in???

Ik weet niet veel van paarden maar heb zelf 2 paarden gehad maar kon er niet voor zorgen ik was nog te jong.
En heb verder ook niemand die mij ermee wil helpen. Maar ik ben wel helemaal weg van paarden.

x <3 <3

Op pagina 1 in de openingspost staan een paar linkjes met een goede uitleg, die kun je even doorlezen.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:23

Ik heb net de petitie ondertekend, waarom zou je het achterhouden

XbrownyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:28

Oke dank je.
Dat zal ik eens doen.
x

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:29

Muzefee schreef:
Ik weet dat de Telegraaf niet geheel betrouwbaar is, maar als het werkelijk in het LC staat zal het wel kloppen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1165 ... and__.html

Dat je daarmee in de Telegraaf komt, zullen deze mensen blij mee zijn...

Overigens klopt het bericht wel. Deze mensen wonen vlakbij mijn ouders en zij zijn netjes door hen op de hoogte gesteld dat dit speelde. Wat ik wel vreemd vind is dat de dierenarts dit naar buiten brengt, terwijl mijn ouders is verteld dat de dierenarts niet met 100% zekerheid kon zeggen dat het door rhino kwam dat de veulens zijn verworpen. De paarden bij mijn ouders zijn gelukkig niet ziek, zij hebben ook 2 drachtige merries, en voor zover ik weet zijn bij deze fokker de paarden verder ook niet ziek en is het nu ruim een week geleden dat het 2e veulen is verworpen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:33

mooie tekst Hortimax, daar kan ik me helemaal in vinden.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:33

@Winna, ik vind het goed dat de dierenarts het naar buiten brengt!!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:34

@Anne_mieke88
Je paard extra vitamine geven als het verder goed gezond is heeft geen nut.Het lichaam scheid het teveel aan vitamine's weer uit [is bij de mens ook].Alleen als je paard een vermindere weerstand heeft,beetje ziekjes,na een operatie,na een bevalling,dan heeft extra vitamine wel nut.