[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:25

staat in mijn onderschrift http://www.wiemerskamper.de je kunt bestellen via de website.

Foto's staan geloof ik nu een pagina terug.(twee inmiddels) :o

Es_ther

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:40

Ja, had e foto's al gezien
Wat een verschil zeg :D
Ik zal eens zoeken naar foto's van Vibeke.
Afbeelding
Dit was april, nog mooie bos

En dit is dan de zomer(2008)
Afbeelding

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:57

Mijn hemel ze heeft niet veel meer over.
Ik wil je helemaal niets aanpraten maar het is het proberen waard.
Ik zit niet zo ver van jou vandaan, 35 min, je mag altijd eens komen polsen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:00

Een drainagekuur zou ik eerst doen denk ik, misschien icm puur allergie of cullivetsum? Dan ben je ook van binnen uit bezig namelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:12

ap staat nu zo:
Afbeelding

staat niet al te veel,is een onbemest stukje.
gaat nu weer goed gelukkig,geen dikke nek meer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:32

Krijgt hij alleen gras of ook wat bijgevoerd?

Ben echt jaloers op zulke stukken weiland :(
Bij ons staat het gras zo, op de meest erge stukken:
Afbeelding

Deze wei hebben we wel helemaal uberkaal laten eten, anders zien alle stukken er zo uit; het gras groeit hier gewoon echt niet!
De hoge stukken willen ze niet eten en daar gaan ze poepen, wat kun je daar mee doen?
vind dat wel zonde van de wei, is zo'n 30% waar ze dus niet willen eten en dus maar gaan poepen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:34

waarom groiet het bij jullie dan niet?
hebben jullie geen regen gehad dan?
anders gaan besproeien .
jullie bemesten wel?

poep met je verspreiden( dan gaan de wormeitjes ook dood)
of alles eruit halen, en die stukken gras regelmatig even kort maaien

ohw wij hebben 5 hectare land, dus eerst nog gras genoeg..
hij krijgt van mijzelf muesli plus vitaminepoeder als ik gereden heb.
er ligt een liksteen en ze krijgen wat hooi erbij.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:41

Nee we hebben steeds erg weinig regen, als het regent dan is het 1 dag keihard plenzen maar daanra weer 3 weken zulk weer als nu :( We hebben alleen sloten om de wei, geen mogelijkheid om te besproeien dus (tenzij we 6000m2 met emmers willen besproeien ;) ). Ik doe in het voorjaar kunstmest erop, omdat het dus vorig zomer ook al zo dor was; nu heeft het gras tenminste nog iets aan voeding en zal het sneller groeien hoop ik met wat water erbij.

Mest schoppen we inderdaad uitelkaar zodra ze van een stuk afgaan, maar ja we hebben natuurlijk wel regen nodig om dat de grond in te laten trekken...

Ik zit er over te denken om een kantenmaaier op benzine te huren/kopen voor die lange stukken; we hebben ook geen stroom namelijk ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:45

ja ik zit op een vrij grote stalling he, die hebben beregeningsinstallatie staan, en tracktors enzo dus die kunnen zelf alles wel doen.
ik heb geen idee,joh, hoe je die droogte moet oplossen

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:48

Wij hebben laatst een heel groot stuk van het weiland geharkt. Dit hielp bij ons veel, op sommige plekken waar al jaren zand ligt groeide opeens gras. Hierdoor kan de grond weer beter ademen, vooral met dit weer en als het dan regent.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:49

Dat is een goede tip, dank je :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:58

@ Gerdad,
Ja, kan wel een keertje :)
Misschien is dat voor Vib wele en hele opluchting.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:59

Hier staan ze op goed bemest land, waar regelmatig de koeien het meeste afknabbelen. Stuk met weinig bomen eromheen;

Afbeelding

Afbeelding

(bebossing op de achtergrond is een heel stuk verder weg, komt door de lens, vertekend)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:08

Te zien aan de modderpootjes hebben jullie meer regen gehad dan wij hier? ;)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:10

Nou, niet veel hoor, deze foto's zijn van enkele weken geleden. Maar geen extreme droogte. :n

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:25

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:32

aam_mic schreef:
Wij hebben laatst een heel groot stuk van het weiland geharkt. Dit hielp bij ons veel, op sommige plekken waar al jaren zand ligt groeide opeens gras. Hierdoor kan de grond weer beter ademen, vooral met dit weer en als het dan regent.

Bij mij knapt het land altijd erg op door het te laten bemesten met kalverengier. Door de injecteur wordt de grond ook open gesneden en kan eventuele regen makkelijker bij de wortels van het gras komen. Het kost me niets de kalverenboer is blij als hij het kwijt is.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:40

Ess_Ramona schreef:
@ Gerdad,
Ja, kan wel een keertje :)
Misschien is dat voor Vib wele en hele opluchting.

Stuur maar even een PB

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:48

gillian schreef:
Hier geen gekriebel *\o/* *\o/*
Ben helemaal happy *D
Ze staat wel dag en nacht met deken op (ochtend in de wei en de rest op stal/los in paddock of bak), ik heb een Epplejeck en Equitheme eczeemdeken en een AVS vliegen/eczeemdeken.

Check de mooie rustige manenkam en staart!!! *\o/* *\o/* *\o/*

Heb je haar weleens laten checken op ZE? Want ik twijfel er echt aan of Blomke wel ZE heeft. Bij ons reageerde ze alleen gevoelig op vliegen en zodra de deken erop lag of na het inspuiten, was de jeuk meteen weg. Ik heb nooit hoeven smeren of wat dan ook. Het paard van mijn zusje heeft precies hetzelfde. Als ik Blomke (toen ze nog hier stond) vergelijk met hoe Senna er last van heeft dan is dat al een wereld van verschil, terwijl Senna geen superzware ZE heeft.

Ik heb de Befix Creme besteld en ben echt zo benieuwd of het gaat helpen. Ik heb ook meteen een Greenguard voor een week op proef, kijken of Senna dat wel snapt, want van die graaskorf snapte ze helemaal niets.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 00:27

yvonnedv schreef:
aam_mic schreef:

Bij mij knapt het land altijd erg op door het te laten bemesten met kalverengier. Door de injecteur wordt de grond ook open gesneden en kan eventuele regen makkelijker bij de wortels van het gras komen. Het kost me niets de kalverenboer is blij als hij het kwijt is.

Oke goede tip, helaas moeten wij misschien van ons land af maar dat moeten we nog steeds afwachten. Hierdoor wil onze boerin ook niet veel tijd en moeite in ons land steken om het op te knappen, ons hekwerk mag ook wel eens vervangen worden.
Maar onze boerin wilde het wel bemesten met een soort lava product, dat schijnt ook erg goed te zijn. Dit hadden we dan van www.bio-ron.com. Dus we moeten het nog even afwachten en kijken of de boerin dan wat meer tijd in ons land wil steken.

Maar stel we moeten naar een nieuw land kunnen we dat kalverengier ook altijd uit proberen!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 00:42

Flosje446 schreef:
Heb je haar weleens laten checken op ZE? Want ik twijfel er echt aan of Blomke wel ZE heeft. Bij ons reageerde ze alleen gevoelig op vliegen en zodra de deken erop lag of na het inspuiten, was de jeuk meteen weg. Ik heb nooit hoeven smeren of wat dan ook. Het paard van mijn zusje heeft precies hetzelfde. Als ik Blomke (toen ze nog hier stond) vergelijk met hoe Senna er last van heeft dan is dat al een wereld van verschil, terwijl Senna geen superzware ZE heeft.

Ik heb de Befix Creme besteld en ben echt zo benieuwd of het gaat helpen. Ik heb ook meteen een Greenguard voor een week op proef, kijken of Senna dat wel snapt, want van die graaskorf snapte ze helemaal niets.

Heb haar niet laten checken op ZE. Maar ik weet wel dat als ik die deken niet opdoe en niet smeer dat ze dan wel wat schuurt dus ik probeer dat gewoon voor te blijven. Als ze eenmaal echt beginnen met schuren, krijg je die circel moeilijk doorbroken.
Ik weet dus idd niet zeker of het echt ZE is, misschien heel licht, maar zover wil ik het niet laten komen ;) Ben misschien té voorzichtig :o Kan goed zijn dat ze alleen wat overgevoelig is voor vliegen (dat heb ik ondertussen wel gemerkt, scheen is nog blauw en dik...)
Toen ze net bij ons op stal kwam had ze wel een heel stuk manen geschuurd en haar staart was ook niet veilig. Op haar hoofd en rondom haar navel had ze ook wat schuurplekken.
Ze vind die deken niet erg, ook het smeren niet. Het is een gedoe maar ondertussen ben ik in 5 min. klaar met alles dus eigenlijk maakt het mij ook niet zoveel uit ;) Ben heel eerlijk gezegd allang blij dat het niet zo erg is als wat ik hier af en toe voorbij zie komen!!

Maar ff offtopic: wat ben ik blij met dat paard zeg!!! Ben je echt eeuwig dankbaar :D
Het is zo'n lief, leergierig paard!! Kan haar echt niet meer missen!!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 00:53

Wat ik me nu ook bedenk, de periode dat ik haar kende was ze wel drachtig, misschien dat daardoor toch haar ZE werd onderdrukt. En zoals je al zegt, als je het eenmaal allemaal onder de knie hebt, dan ben je ook niet zolang met insmeren en alles meer bezig.
Ik moet nog regelmatig aan haar denken. Ik vond het ook zo'n geweldig leuk paard. Als ik het geld had gehad dan was ze niet jouw kant opgekomen :P. Maar bij jouw heeft ze een super plekje.

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:04

opisop_shop schreef:
op de site staat onderaan dat ze het met een pluk haar doet?

Dat staat er inderdaad. Zelf vond ik het erg vaag. Daarbij als ze aan huis komt, kan ze veel meer dingen testen.
Dus heb ik besloten om haar thuis te laten komen.
Mocht ik nu nog van die bioresonantie druppels nodig hebben, is een pluk staart genoeg.

Vandaag start ik met de drainage en de probio. Ben benieuwd.

Achter op zijn hamstring zijn de bultjes iets minder. Ws zijn die van het vasthouden van afvalstoffen. Pas na een lange menrit waren ze erger.
Ook heeft hij aan 1 oor, het puntje, dikke bultjes. Had ie eerst niet. Misschien ook door het vasthouden.....kweet niet.
We gaan per vandaag de drainage opbouwen, van 2x 10 naar 2x 30 druppels en dan 2 weken lang 2x 30. (normaal is 2x 20, maar aangezien we een reus hebben :D was het beter 30 druppels te doen)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:15

ze maken een haaranalise van de pluk haar (moet wel haarwortel aan zitten anders heeft het geen nut) heb het zelf ooit sun en kwpner gedaan.
er kwamen zoveel dingen uit. kreeg steeds andere druppels om het te verbeteren (uitpellen noemde hij dat) ben er maar mee gestopt,vond het geen nut hebben en zag geen verbetering
maar kan wel helpen bij andere paarden,ik vond het erg kostbaar

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 07:23

Muzefee schreef:
Hier staan ze op goed bemest land, waar regelmatig de koeien het meeste afknabbelen. Stuk met weinig bomen eromheen;

jij zegt goed bemest land,maar ik zie wel allemaal boterbloem staan,teken dat je zure grond hebt.
keertje bodemoderzoek laten doen is niet zo'n slecht idee denk ik.
dan zet je een aantal dingen weer recht wat invloed heeft op je grasland, en misschien dan ook wel op het eczeem