Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:48

Ligt er aan wat je laat onderzoeken.Het onderzoek wat ik heb laten doen was 100euro(frankrijk)En nog weet ik het ACTH niet :7 Want het bloed kwam pas twee dagen erna op het lab aan.Niet bevroren uiteraard :=
Je kunt ook het glucose/insuline laten meten(twee monsters met een uur ertussen)....daar kwam bij mijn paard uit dat hij IR had,maar dat wist ik zonder bloedproef ook al.

Maar het kan ook dat er niets uit de bloedproeven komt,dan kun je overleggen met je dierenarts om over te gaan op behandelen met pergolide alleen op de zichtbare symptomen.

Mijn paard is 26,heeft 10 hoefbevangenheden achter de rug dus echt rijden doe ik niet meer ;)
En nu zou ik er misschien voorzichtig een stapritje mee kunnen maken maar ik durf niet.
Ik vind hem er net niet goed genoeg voor,een ander zou er wel opstappen vermoed ik,maar ik ben een overbezorgde muts :o

Eilish

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:09

Beer heeft gister zijn medicijnen voor het eerst gehad, hij krijgt 2x 0,25 mg elke dag. En over 2 weken gaan we kijken of het nog omhoog moet, dus toch rustig opbouwen gelukkig :)
Vandaag heb ik even buiten gereden met hem, ging best goed. Ik had niet het idee dat hij erg moe was, want ik had rustig aan met hem gedaan. Maar op de terugweg, vlak bij huis ging hij plassen en begon hij met trillen. Automatisch ging ik staan in het zadel en hij bleef trillen (vooral met zijn achterbenen, die zag je echt heen en weer bewegen) totdat hij klaar was met plassen. Daarna liep hij gewoon verder.
Dit heeft hij nog nooit eerder gedaan en twee weken geleden heeft hij nog een keer normaal onder het zadel geplast.

Hebben jullie zoiets weleens meegemaakt? Zou het door de medicijnen komen?
We hebben geen bijsluiter bij de pergolide gekregen, wat zijn de mogelijke bijwerkingen?
Ik vond hem wel wat suf vandaag, maar hij had een goede eetlust.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:17

Over 2 weken is er echt nog niets te zeggen over het effect van de medicatie, dat kun je pas met enige zinnigheid zeggen na zo'n 6 tot 8 weken! Direct al beginnen met 0,5 mg per dag (al dan niet in 2 porties) is TOCH nog snel zeker voor een niet zo groot paard!!!! Liever eerst 3 tot 5 dagen maar 0,25 mg per dag! Dit werkt echt in op het evenwicht/duizeligheid/sufheid/misselijkheid/eetlust van je paard en de hormoonhuishouding gaat op de schop dus erg ingrijpend!. Ná die 5 dagen pas naar 0,5 mg gaan en in 2 porties is dan prima!

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:46

Hoi Allen, even een update.
Met Indy gaat het aardig. Na flink verharen (Jippie!!) heeft hij zijn eigen kleur weer terug met hier en daar nog een gele pluk. Verder begint hij een oudje te worden. Valt wat in bij de kont/lies, krijgt een beetje de bouw van een 'oud' paard. Hij was altijd gespierd en vol, maar dat is nu na 2,5 jaar niet meer intensief rijden toch echt weg. Hij eet minder ruwvoer dan normaal. Gebit is in orde, maar hij heeft geen trek in hooi. Hij zit nu al een tijdje op 1,25 mg en dat gaat goed. Al betrapte ik hem er van de week op dat hij een 1/2 pilletje netjes in zijn voerbak liet liggen.... }:) Beetje muesli erbij gegooid en weg was ie. De rest eet hij gelukkig super, van slobber kan ie geen genoeg krijgen. :Y)
Ook ligt hij veel. Zijn chicky ernaast om te 'waken'. Hij is wel vrolijk, dus vermoed niet iets, maar ik hou het goed bij in mijn dagboekje. ;)
(nou ligt mijn 2-jarige ook al veel, dus misschien ben ik slaapverwekkend? haha) Ook af en toe een wandelingetje of ritje vind hij helemaal het einde. Voelt zich helemaal de man.
Succes met jullie paarden allemaal en de onderzoeken die misschien gedaan moeten worden. Het is toch altijd spannend wat eruit komt en kan soms wel 'rust' geven voor jezelf.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:05

Indy1990, fijn dat het redelijk goed gaat :)

Fargo, goed dat je het nogmaals benadrukt en uitlegt, maar de dikgedrukte letters en uitroeptekens hoeven niet hoor :)
Ik zal nog eens overleggen over de medicijnen met de eigenaar van mijn verzorgpaard. De dierenarts geeft helaas weinig begeleiding hiermee, die zegt dat we het zelf maar een beetje moeten uitproberen.. En ik heb geen rechtstreeks contact met hem, alleen via de eigenaren.

Hier is een foto van hoe hij er nu uitziet (grotere foto's in link):
Afbeelding
http://img525.imageshack.us/img525/6480/img229j.jpg

En een maand geleden:
Afbeelding
http://img51.imageshack.us/img51/4161/img129l.jpg

Zijn vacht is al wat beter gelukkig, doordat hij flink verhaart en hij veel geborsteld wordt :)
Wel vind ik hem voor zijn doen wat mager of ligt dat aan mij?
Waarschijnlijk gaan we binnenkort naar zijn voeding kijken, wat voeren jullie en waarom?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:16

Sorry voor de vetletters, maar juist doordat een DA er te weinig van weet, kun je zometeen met een duf en duizelig en niet etend zielig paard staan en dat is juist te voorkomen door langzaam opbouwen. En ik schrik er dus ook van dat hij met 0,5mg start, dat mag je eerlijk weten. Vandaar de vette letters :o

Het interen op de spieren is een gevolg van de overproductie van cortisol, als het goed is, gaat dat nu worden aangepakt door het geven van pergolide. Dus dat zal in principe weer verbeteren doordat je medicatie geeft, zeker als je gewoon beweging blijft geven en conditie bijhoudt. De suikerhuishouding is vaak ook verstoord en daardoor krijg je ook rare vetverdelingen - bijv soort van hangbuik terwijl paard toch niet dik is.
Dus het is de vraag of je echt veel aan het voer al moet veranderen en niet eerst gaan kijken hoe hij het gaat doen met de medicijnen.
Dat daargelaten: wij geven onze willy luzerne bij als extraatje. Verder krijgt hij gewoon basis biks en Havens groene Mueslie. Gelukkig is Willy nog nooit bevangen geweest.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:19

Ja ik vind het ook vervelend dat hij de eigenaren eerst met 2 mg meteen laat beginnen en daarna, als de eigenaren vragen of het niet teveel is nog steeds ze met 0,5 mg laat beginnen, terwijl dat waarschijnlijk nog te veel is. Is goed, we gaan het afwachten. Beer is gelukkig ook nog nooit bevangen geweest *afkloppen*

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 19:57

Vandaag heb ik Illo helemaal geschoren. Re kwam flink wat haar af, maar het was niet zo dik als vorig jaar.
Alleen op zijn voorhoofd zit het haar zo dik op mekaar dat ik er met het scheerapparaat niet doorheen kwam, zelfs niet met net geslepen messen. Dus hij loopt nu met een ongeschoren voorhoofd rond, gelukkig valt zijn voorpluk erover heen.
Hier een foto van vorige week, kun je vooral op zijn hals die orange gloed zien.

Afbeelding

hier vandaag na het scheren

Afbeelding

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:11

@ cynthiar, wauw wat ziet hij er na het scheren weer chique uit !

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:20

Dank je!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:03

Wat een knappe jongen is het toch! <3

Pablo had ook zoveel haar op zijn hoofd,dat kwam wel los gelukkig.
Verder is zijn rug volop slagen....wat moet ik hier nu mee?
Wachten?Tot al het haar eruit is?
Hij is verder in goede doen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:22

Illo zat op de bovenste foto ook geheel in zijn nieuwe zomervacht, die dus flink lang was. Met de temperaturen van de laatste weken ging dat wel goed ook met rijden, maar nu de temp weer omhoog gaat krijgt hij het te warm dus moet ik wel scheren.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 16:08

Beste bokkers,

Jullie hebben me veel tips en adviezen gegeven in dit topic, bedankt daarvoor.

Ik zal hier (voorlopig) niet meer komen.
Peerd heeft ir test gehad en is niet ir, daarom wil de da nu nog geen conclusies trekken, uit de uitkomst van de acth test. (hij zat op 33)

Ik wens jullie allen veel sterkte met jullie paarden, en nogmaals bedankt.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:44

Fijn dat je hier niet meer hoeft te komen tantesam, succes met je paard!

Ik heb even een positief filmpje :) Aurora zit nu een half jaar aan de pergolide, en dit is het resultaat. Eind oktober kon ze alleen maar waggelend lopen. Aurora is de pony met de witte voetjes en staart.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:15

Zo die is dan flink opgeknapt!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:48

tantesam schreef:
cynthiar schreef:
@Tantesam: Wat waren zijn klachten/symptomen?

Hij heeft als meest opvallende symptoom een gekke vacht, er zitten erg veel heel lange haren tussen, verder is hij meer 'oranjeachtig'
Hij is nog niet aan het verharen.
Sinds een maand of 6 heeft hij om de haverklap rotstraal.
Ook sinds een maand of 6 een rare mok die ik maar niet onder controle krijg.
Veel drinken, en dus veel plassen.
Bij vlagen diaree.
Bij het aandraven altijd één of twee kuchen.
Denk dat dit het wel was.

DA die de acth test heeft gedaan is niet mijn vaste da.
Mijn da stelde voor om met pergolide te beginnen om te kijken hoe hij reageert, wat vinden jullie? Of nog verder testen? Of een half jaar aankijken?

Ik las je laatste post en wilde toch nog even teruglezen wat je nu precies aan situatie mbt je paard geschetst hebt. En ik vind het eerlijk gezegd best beetje eng dat je DA dit advies geeft, de rotstraal en mok en het haar in combinatie met veel drinken en plassen vind ik persoonlijk echt belangrijke symptomen en ik vind het jammer dat er niets mee zal worden gedaan voorlopig. Nu wordt er - waarschijnlijk - gewacht tot de symptomen een stuk erger zijn en het dus ook weer veel moeilijker wordt om je paard op het goede spoor te krijgen. Terwijl het nu waarschijnlijk relatief makkelijk is om de kwaliteit van leven en de problemen van je paard te verbeteren.

Maar goed, mij rest als laatste advies, hou het goed in de gaten en volg ook je eigen gevoel, oordeel en waarneming. Het is jouw paard. Sterkte ermee!

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:53

Jeetje Fargo, je zegt precies wat ik denk....

Maar Jannepauli wees mij erop dat da Boswinkel écht wel DE man is.
Ik wil dan niet neurotisch overkomen, als een soort paarden hypochonder.

Wie ben ik om zo'n man te zeggen, "nou denk toch dattie het heeft, in een beginnende fase"
(wat ik dus echt wel dacht/denk)

Hij ziet er ook wel goed uit, maar hij lijkt in de verste verte niet op het paard in sportconditie, met kastanjebruin glimmend velletje, die hij ooit was.

Hij is nu wel iets aan het verharen, en vandaag is de smid weer geweest om zoveel mogelijk rotte hoef weg te snijden.

Waardeer het trouwens enorm, dat je de moeite neemt om dit nog te schrijven.

Wat vindt je dan van de waarde 33, da's toch bijna goed voor e tijd van het jaar?
Nogmaals bedankt voor het meedenken!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:11

Het lastige met testen is dat het schijnt dat er ook paarden zijn die het nooit duidelijk in een test laten zien maar wel degelijks cushings hebben of in een voorfase van cushings. Ik dacht dat de grenswaarde 30 was ofzo? daar zou je dan wel overheen zijn? Zou je even terug moeten zoeken in dit topic. Maar ja de symptomen zeggen ook wat natuurlijk.
Het lastige is altijd dat een DA niet de eigenaar is, dus ik denk dat zelf ook heel goed moet blijven denken en evt overleggen met nog een DA of met deze DA dat je je toch zorgen maakt over de symptomen..

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:19

Volgens mij is de grenswaarde 29 of 30.
Volgens de da schieten cushingpaarden veel verder door, richting de 100....

Heb idd gevraagd, "er moet toch een begin zijn" Hij beaamde dit, en dat er dan ook sprake is van een lage waarde.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:02

Tantesam:

heb je de volledige uitslag van het onderzoek?

Het gaat om de volgende waarden:

Insuline
Glucose
eACTH
T3/T4

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:12

[quote="Jannepauli"]
Tantesam:

heb je de volledige uitslag van het onderzoek?

Het gaat om de volgende waarden:

Insuline < 2,0
Glucose 5,1
eACTH 33
T3/T4 hier kan ik niks over terugvinden, waar staat dit voor?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:45

De T-waarden gven de werking van de schildklier aan.
Welke test is ook alweer uitgevoerd bij jouw paard en zou je bij de cijfers nog even kunnen vermelden in welke eenheden is gemeten?
Is er een RISQI vermeld op de uitslag?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:09

Hij heeft in eerste instantie een acth test gehad, er is één x bloed afgenomen, de uitslag was 33 pg/ml = 7.27 pmol/l

Aan de hand daarvan glucose en insuline na 12 uur vasten. Insuline in mU/L en glucose in mmol/L RISQI 0,71

Heb geen idee wat ik hier allemaal opschrijf..... dit vond ik terug op de onderzoeksresultaten, hoop dat ik het goed heb.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:19

Even voor de zekerheid: was joouw paard ook voor de ACTH test nuchter? En is voor de vervolgtest hetzelfde bloed gebruikt of opnieuw afgenomen?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:24

Hij heeft voor de acth test voordroog en gras gegeten (geen krachtvoer gehad)