[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 21:08

treffie schreef:
Had ik hem nu maar nooit laten ruinen !:D
Nee het moest wel maar idd zat ik daar ook aan te denken..en tja wat is daar dan aan te doen?
Blijkbaar heeft hij het dus dan niet van die 'vliegjes'

Maar zoals ik er al veel mensen over gehoord heb is er idd nog geen geneesmiddel voor...zeer jammer!
Dure middeltjes begin ik ook niet aan...of het moet echt bewezen zijn dat het zeker helpt.

en toch raad ik in heel veel gevallen wel een bleodonderzoek aan..zo duur is het niet
en mocht er iets mis zijn kan kun je dat wel aantonen..

enige wat bij ap mis was was en wormbesmetting met bloedworm, daar is hij voor behandeld en dit jaar dus minder jeuk..
tja je weet het niet he,hoor wel vaker dat bloedworm wel voor dergelijke ongemakken kan zorgen..
waarom ze dan in de winter geen last hebben is mij ook een raadsel.
Verward
maar een bloedonderzoek geeft toch een klein beetje zekerheid vind ik Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:21

ik ben bezig een zelfontworpen model deken te maken. 1 die alleen staart een manen bedekt... vandaag even klein stukje gepast wat ik al had...

zorro:P Afbeelding

als ie echt af is zal ik een goede foto maken

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 22:30

hmm das eigenlijk helemaal nog geen slecht idee.
Kan me een hoop middeltjes en zorgen besparen.
Ze kunnen natuurlijk veel uit het bloed halen dus wie weet...

Hindo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:02

Hallo,

Aangezien dit het centrale topic is over zomerexzeem hoop ik dat ik van jullie wat meer duidelijkheid over deze aandoening kan krijgen, moet eerlijk zeggen dat ik nog niet alle 222 pagina's door heb gelezen.. Bloos

Wij gaan binnenkort kijken bij een gelderse ruin van 4 jaar oud, volgens de eigenaresse lijdt hij aan zomerexczeem, heeft hij nu een deken op en gaat het goed. Het paard staat in Gelderland. Wij wonen aan de kust, zou dat een positieve invloed hebben op het zomerexczeem? Moet ik bij de aanschafprijs van het paard rekening houden met zn aandoening? Het paard komt bij ons ook op het land te staan maar we hebben wel de mogelijkheid om m bij zonsopkomst en ondergang op stal te hebben.
Waar moet ik eigenlijk op letten als ik ga kijken bij het paard om te zien in hoe erge mate hij last heeft van zomerxczeem?

Mijn hoofd vraag is eigenlijk: Als het paard ons bevalt laten we hem dan toch staan omdat tie zomerexczeem heeft of kopen we hem toch..wat zouden jullie doen ??

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:49

ik heb mijn pony ook gekocht en we wisten dat ze zomereczeem had en dat maakte me eigenlijk niks uit want om zo'n ding zou ik dr echt niet laten staan...
maar als ik wist hoeveel werk het was en ook denkwerk.. van wat nu ? wanneer deken op ? wanneer kan ze weer opstal zonder dat ze weer gaat schuren ? wanneer weer die deken af ?
alles afzetten zodat ze niet schuurt... spul smeren ...je kan dr niet alleen op de poetplaats laten staan want dan sloopt ze alles als ze gaat schuren... in de trailer moet ze een trailer bandage om want met dat schuren geeft ze stang af en word de staart blauw etc. etc.
je ben er zo mee bezig
als ik het had geweten had ik nog wel eens even goed nagedacht ..
en denk dat ik nu niet zo gouw meer een paard met zomereczeem zou kopen nu ik weet dat er best wel veel tijd in steekt
(t is voor ieder voorzich hoeveel tijd die er aan besteed maar ik ben dr altijd best veel mee bezig want wil altijd graag dat mijn pony als het maar even kan helemaal jeukvrij de zomer doorkomt)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 11:59

Hindo, het heeft grote invloed op de aanschafprijs. Dat je bij de kust woont zegt helaas niet alles. Er zijn genoeg gevallen van eczemers die aan de kust staan en toch vergaan van de jeuk. Of je het paard wel of niet moet aanschaffen.....da's een persoonlijke keuze. Je moet je afvragen of je die extra tijd eraan wilt spenderen. Ik heb mijn paard gekocht terwijl ik wist dat ze eczeem had, ik heb me inmiddels flink ingelezen in de materie en paardlief staat 24/7 met haar soepjurk buiten. In ons geval gaat het ieder jaar beter, dit jaar zelfs voor het eerst zonder extra hulpmiddeltjes Lachen

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:04

Ik denk ook dat je sowieso na moet gaan denken wat zomereczeem precies is en wat het allemaal met zich mee neemt.
Het is best een gedoe, maar als je er goed mee om gaat, is het goed te doen. Je moet er wel veel voor over hebben Knipoog .
Paarden met zomereczeem zijn idd goedkoper als paarden zonder ZE. Maar ze zijn net zo lief en leuk als andere paarden Haha! .
Dus ik ga met de anderen mee. Het is je eigen keuze.

Toen ik met Otello begon (het is mijn verzorgpaard), wist ik niet wat ZE inhield, maar ben het wel tegengekomen. Je leert er ook wel weer een hoop van. Ik weet ook niet of de ZE mij tegen zou houden als ik een leuk paard te koop zie staan. Dat is een lastige keuze!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:50

ik zou nooit meer een paard met ZE kopen, ik wist het van Vera niet en toen het aan het licht kwam waren we bijna een jaar verder, dus wilde ik haar niet meer missen.

Ik ben er de hele zomer mee bezig geweest, soepjurk aan en het weerbericht maar in de gaten houden. Stortregen? soepjurk uit.......... en ga zo maar door. Heb haar een keer bibberend uit de wei gehaald, heel haar deken doorweekt en daaronder een bibberend paard Verdrietig

Ik wil mijn meissie voor geen goud meer kwijt, maar als ik het van te voren had geweten had ik haar waarschijnlijk laten staan

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 12:51

Als ik nou magnesium wil gaan bijvoeren om uit te proberen. Noemen ze het spul dan ook magnesium in de winkel? en waar zou ik het beste dat kunnen halen. Bij de boer waar ik de brokken haal hebben ze het in elk geval niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:06

toen ik ap kocht had hij prachtig lange manen Haha!
Afbeelding
hij kwam juist van de kust en had geen eczeem...

dat is juist begonnen toen ik vanuit leeuwarden hier naar Assen verhuisde...

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:29

@ Hindo: Ik heb inmiddels flink wat ervaring opgedaan met paarden met verschillende gradaties eczeem. Het kost je extra tijd en extra geld. En extra zorgen. Toch zou ik een paard niet laten staan als deze eczeem zou hebben, als dat nou het paard is, dan zou ik de eczeem er voor lief bij nemen. Maar goed, ik weet inmiddels wat het inhoudt en maak die keus dan misschien wat bewuster dan iemand die nog nooit een eczeempaard gehad heeft.

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:42

idd zo denk ik er ook over.
ik heb nog nooit een paard met ecxeem gehad tot dan dit jaar dat hij het spontaan kreeg...maar ik zou hem er niet om gaan verkopen!
Het is een heerlijk beestje en ik neem het exceem ook maar voor lief..ga proberen om iets te vinden wat verzacht zodat hij er minder last van heeft.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:44

treffie schreef:
ik heb nog nooit een paard met ecxeem gehad tot dan dit jaar dat hij het spontaan kreeg...maar ik zou hem er niet om gaan verkopen!
Het is een heerlijk beestje en ik neem het exceem ook maar voor lief..ga proberen om iets te vinden wat verzacht zodat hij er minder last van heeft.

Die van mij zal ook nooit weggaan, maar als ik het had geweten voordat ik naar haar ging kijken, dan was ik dus niet gegaan

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 14:43

Hindo,

Het is en blijft natuurlijk een gok maar de zomereczeem van de ruin kan alles te maken hebben met de plek waar hij nu staat.

Onze meiden hebben jarenlang last gehad van de zomereczeem en zijn nu gelukkig vrij.
Maar 2 buurpony's schuren alles er nog af. De ene is een Shet die op de leeftijd van een half jaar al begon.
Een Haflinger, een eerder buurpony schuurde ook vreselijk. Werd een paar jaar terug verkocht en kwam 4 km. verderop te staan. Vanaf het eerste moment heeft ze daar nooit meer geschuurd.

Als je de mogelijkheid hebt om de ruin in de tijd van de schemering en dus mugjestijd binnen te zetten heb je denk ik al een heel eind gewonnen. Je moet er dan alleen wel heel consekwent in zijn.
1 avondje niet en het kan al bingo zijn met het schuren.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:34

Verafjord schreef:
treffie schreef:

Die van mij zal ook nooit weggaan, maar als ik het had geweten voordat ik naar haar ging kijken, dan was ik dus niet gegaan

Precies. Die van mij is eigen fok. Uit een vader en moeder zonder eczeem overigens, maar ik zou er zeker nooit een kopen. Als ik ergens zou komen kijken is het eerste waar je achter komt, dat het paard schuurt want dat zie je, of aan de deken of aan de gehavende manen en staart of aan allebei... Dan zou ik verder al niet eens meer kijken of ik hem wel of niet leuk zou vinden. Ik zou graag snel naar de volgende gaan. Ik begin liever met een ogenschijnlijk gezond paard. Er kunnen zich in de toekomst nog zat problemen voor doen, daar wil ik liever niet meteen al mee beginnen...

Oh en Freya gaat natuurlijk nooit weg!! Dat is een heel andere discussie.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:56

Hindo2 schreef:
Hallo,

Aangezien dit het centrale topic is over zomerexzeem hoop ik dat ik van jullie wat meer duidelijkheid over deze aandoening kan krijgen, moet eerlijk zeggen dat ik nog niet alle 222 pagina's door heb gelezen.. Bloos

Wij gaan binnenkort kijken bij een gelderse ruin van 4 jaar oud, volgens de eigenaresse lijdt hij aan zomerexczeem, heeft hij nu een deken op en gaat het goed. Het paard staat in Gelderland. Wij wonen aan de kust, zou dat een positieve invloed hebben op het zomerexczeem? Moet ik bij de aanschafprijs van het paard rekening houden met zn aandoening? Het paard komt bij ons ook op het land te staan maar we hebben wel de mogelijkheid om m bij zonsopkomst en ondergang op stal te hebben.
Waar moet ik eigenlijk op letten als ik ga kijken bij het paard om te zien in hoe erge mate hij last heeft van zomerxczeem?

Mijn hoofd vraag is eigenlijk: Als het paard ons bevalt laten we hem dan toch staan omdat tie zomerexczeem heeft of kopen we hem toch..wat zouden jullie doen ??

Ik zou m laten staan. Gewoon omdat er ook leuke paarden zijn zonder dit gedoe.. De prijs zal zeker niet hoog moeten zijn.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 20:57

ik heb een hele tijd een fjord verzorgt met eczeem en heb altijd gezegt dat ik nooit een fjord zou kopen in de winter (dat ik ooit een eigen fjord wilde kopen was voor mij een vaststaand feit).

Wat doe ik met mijn domme kop? Ik ga 13 november naar een fjordje kijken, mooie manen, mooie staart en hartstikke zielig Verdrietig Ze was echt heel mager en was zielig om te zien, ik viel als een blok voor haar............. verleden jaar zomer bleek dus dat ze zomereczeem heeft. Waarom ben ik gaan kijken? Tja een vriendin had een vriendin die een leuke fjord had staan, 100% gezond............. dat die vriendin handelaarster was, hoorde ik ook pas een paar maanden later Boos!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 01:54

Hindo,
Je kan doorzoeken naar een "gezond" paard en er dan achterkomen dat hij iets mankeert als je hem al gekocht hebt. Je kan ook een echt gezond paard kopen maar die kan later ook weer vanalles gaan mankeren. Het blijft bij paarden altijd een gok.
Ik heb 9 jaar geleden een "gezond" paard gekocht en dit jaar ZE toe kunnen voegen aan zijn lijst met kwaaltjes maar als ik het over zou mogen doen zou ik toch weer voor dit paard kiezen ondanks al het extra werk wat ik er bij heb.
Ik denk idd dat je het beste eerst moet kijken of je dat extra werk er voor over hebt en daarna gewoon je hart volgen.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:00

Opzich vind ik, zolang je de e-deken op houdt, het wel meevallen hoeveel extra werk het is. Tuurlijk moet je het weer in de gaten houden, maar dat doe ik normaal toch al.. Ik denk dat het paard ws wel opknapt van aan de kust staan (staat hij dan echt aan het strand of 'achter' de duinen, want dat maakt ook een behoorlijk verschil) want dat doet die van mij ook altijd aan de kust.
En zoals al gezegd, een op het eerste gezicht gezond paard kan ook later iets anders gaan mankeren of alsnog eczeem ontwikkelen! En nog iets fijns... eczeempaarden zijn de beste knuffelmaatjes die er zijn Knipoog Lovers

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:26

Dendie schreef:
En nog iets fijns... eczeempaarden zijn de beste knuffelmaatjes die er zijn Knipoog Lovers

Nou die van mij niet hoor, zeker in de zomer niet dan is ze altijd stik sjagerijnig Boos!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:35

appie is zowiezo geen knuffelpony Tong uitsteken
maar kom ik met zijn smeerseltjes aan dan vind ie me maar wat lief Haha!

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:50

ik ga denk ik toch maar voor Tiësto een hele exceem deken kopen voor volgend jaar ..
(heeft iemand die hier ook voor zijn shet+foto?)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 20:52

er staat bij mij verderop een mini met zo'n dekentje om.
echt zo uberschattig he Haha!

weet niet of ik die op de foto kan krijgen?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 21:14

@hindo: Wij hebben deze zomer een pony gekocht voor onze dochter. Al na twee dagen bleek ze flink te schuren. Mijn paard heeft ook ZE dus ik herkende het meteen. Mijn verstand zei:terugbrengen, maar het gevoel heeft gewonnen Bloos En ach, ik had al een eczemer dus was al aan het gedoe gewend. Dus nu gedoe voor twee. Als ik heel eerlijk ben was ik niet bij deze pony gaan kijken als ik had geweten dat het een eczemer was. Ik vind het toch een hoop extra werk met zich meebrengen. Als ik jou was deed ik het niet, hoewel ik me je twijfels goed kan voorstellen. Succes met het maken van een keuze!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:48

misschien een rare vraag hoor, maar als ze de beste zijn waarom worden ze dan uit de handel genomen?