[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 23:11

assebassie schreef:
Bwor schreef:
Ik ben opzoek naar z itch omdat ik dit graag wil proberen voor mijn paard. Nou is het volgens mij best lastig om hieraan te komen mijn eigen dierenarts verkoopt het niet. Dus nu heb ik contact gezocht met een andere dierenarts en kreeg oa dit terug;"Het klopt dat dit product niet zomaar te bestellen is.
Z-itch mag namelijk alleen op recept van een dierenarts verkocht worden.
Tevens is het zo dat het paspoort van het paard afgetekend moet worden zodat het paard
niet meer geschikt is voor humane consumptie (het paard mag na gebruik van dit middel niet meer geslacht worden)". Misschien toch iets om in je achterhoofd te houden als je z itch gaat gebruiken.
Ga er nu toch maar extra over nadenken of ik het wel wil gebruiken, zegt toch iets over de kracht van het middel als het dit tot resultaat heeft, denk ik..

DA gaan er dus allemaal anders mee om |( , hier kun je het zo halen, niet bestellen denk ik, en van het aftekenen in paspoort is nooit iets gezegd, lijkt me ook tamelijk overdreven! misschien nieuwe inzichten?
Is inderdaad sterk (insectenwerend) spul, maar wel effectief tegen insecten, dus kiezen of je dat wil gebruiken.

Het staat in de gebruiksaanwijzing van de Z itch dat je paard niet meer tot frikandel gebombardeerd mag worden na gebruik Z itch .
Maar er is bij mij niets afgetekend !
Kon ook niet want iemand hier heeft het voor mij van haar DA en opgestuurd .
En dan nog ik lust geen frikandel XL
En t idee dat iemand mijn prinses op t bord gaat krijgen vindt ik ook niets .
Heb haar hele leven geld betaald voor d'r
Dus als het tijd is betaal ik de roze spuit wel of de schiet kosten aan het slachthuis .

Enne je hond / kat doe je ook een vlooien band aan toch ?
En die hoeft niet afgetekend als milieu ramp

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 06:42

Appie loopt nog steeds zonder deken 8-)

Gister geweest,had toch verwacht op meer plekjes,maar dat was niet zo.
Plrkjes op zijn staart waren al dicht, zijn hals was prima,geen jeuk
Dus hoeft er geen deken op, wel zo fijn gezien hij ook nog steeds verhaard :j

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 08:46

Kinke schreef:
Dat spul is toch bedoeld om mijten te doden? Snap niet wat het effect dan is op zomereczeem.

Als je Googled op de werkzame stof zie je dat het een insecticide is dat vele vliegende en bijtende insecten doodt. Net als de permitrine in Z-inch of Tectonik. De Tectonik is hier ook een succes. Vanavond voor de derde keer in 3 maand smeren. Nog steeds geen jeuk!

dianalamboo

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:02

Ik wil het hier ook bij een veearts proberen om het te krijgen.
Kunnen de mensen die het gebruiken een foto vd verpakking maken en het hierop zetten of naar mij sturen?

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:01

Ik ga hier ook mee volgen. Mijn merrie heeft ieder jaar meer last van de knutten. Vaak schuurt ze enkel haar staart lichtjes (geen zware eczeem), maar tegen het einde van de zomer is haar mooie staart dus bovenaan vaak serieus uitgedunt. Ze heeft een RSIH aan zodra het te erg wordt en ik gebruik AVS14, Leovet biohuidolie ter verzachting of schuim de staart goed in met Zwitsal babyshampoo.

De producten die de voorbij pagina's voorbijkomen op basis van permethrin lijken mij wel interessant, zeker door hun lange werking, maar ik ben bang dat dit gevaarlijk zou zijn voor onze katten en niet gezond voor de paarden.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:11

Pff, arme pony had gister erg veel last.. Was er rond zonsondergang, en er zaten zoveel van die rottige knutjes :(
Nieuwe deken (Rambo Protector) zit perfect, en volgens mij is deze veel luchtiger dan de Rambo SIH. Dus dat is fijn. Enige blijft dat geen enkele deken (ook de RSIH niet) d'r buik / uiers helemaal bedekt. Nu wilde ik met een buikflap van die Pagony / Boett dekens wat proberen, maar ik heb net een ingeving. Ik heb een oud vestje, heel dun. Deze ga ik zo proberen te vernaaien dat ik die als buikflap om haar heen kan knuppen. Heel benieuwd of het lukt :D Vestje is mooi lang dus dan zou ik echt vanaf achter haar voorbenen tot aan achterbenen de buik kunnen bedekken.

Nog meer knutselaars hier? Mocht het werken dan zal ik foto's plaatsen, lees dat meer mensen hier last hebben van jeuk op de buik / uiers.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:18

Ik ben ook een knutselaar maar voor de buik heb ik niets bedacht
ik gebruik nu de z itch en dat werkt goed en als extra smeer ik onderaan zijn buik tkc 97
En dan kan ik het redelijk onder controle houden

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:34

Mloes schreef:
Pff, arme pony had gister erg veel last.. Was er rond zonsondergang, en er zaten zoveel van die rottige knutjes :(
Nieuwe deken (Rambo Protector) zit perfect, en volgens mij is deze veel luchtiger dan de Rambo SIH. Dus dat is fijn. Enige blijft dat geen enkele deken (ook de RSIH niet) d'r buik / uiers helemaal bedekt. Nu wilde ik met een buikflap van die Pagony / Boett dekens wat proberen, maar ik heb net een ingeving. Ik heb een oud vestje, heel dun. Deze ga ik zo proberen te vernaaien dat ik die als buikflap om haar heen kan knuppen. Heel benieuwd of het lukt :D Vestje is mooi lang dus dan zou ik echt vanaf achter haar voorbenen tot aan achterbenen de buik kunnen bedekken.

Nog meer knutselaars hier? Mocht het werken dan zal ik foto's plaatsen, lees dat meer mensen hier last hebben van jeuk op de buik / uiers.

Is de rambo protector wel fijnmazig genoeg om de knutjes tegen te houden?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:47

Dat hoop ik :') anders duur grapje. Nee maar ik denk het wel, hij is wel echt fijnmazig dus kan me niet voorstellen dat ze hierdoor zullen kruipen..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:48

Mloes schreef:

Hier ook een gedwongen knutselaar, mijn paard is zo breed dat de RSIH net breed genoeg is om normaal naar beneden te hangen, dus sluit bij lange na niet in het midden onder de buik, daarom heb ik aan de singels een buikflap die tussen de voorbenen door naar voren gaat en verder naar achteren een Boett buikflap die tot net voor de uiers komt.
Voor de nieuwkomers hier nog een keer de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Bij slecht weer, herfst heb ik een Amgio regendeken met RSIH hals eraan vast en een Boett buikflap erom.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:54

MLoes is het een rare gedachte van mij dat je met een gewone deken, hoe lang of breed je het stuk onder de buik maakt nooit de uiers bedekt krijgt? Volgens mij kan dat niet.

Zou je niet eens kunnen kijken naar een uiernetje? Die zijn er voor koe en schaap, principe is gelijk. En misschien wel na te maken in de juiste stof voor een paard. Dan bedek je echt dat gedeelte wat je nodig bent.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:54

Ziet er goed uit!
Bij mijn zijn de singels van de Rambo dekens altijd te groot. Op z'n strakst hangen ze nog met een klein boogje (waardoor buikflap sowieso niet aansluit). Daarom doe ik altijd een dekensingel extra om.
Lijkt alsof jij ook een haflinger hebt? Welke maat deken heb je dan? Of heeft je haf zo'n dikke buik :-P ik heb van de Rambo mt 191. Heeft ze qua breedte op de borst echt nodig.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 11:57

MarliesV schreef:
MLoes is het een rare gedachte van mij dat je met een gewone deken, hoe lang of breed je het stuk onder de buik maakt nooit de uiers bedekt krijgt? Volgens mij kan dat niet.

Zou je niet eens kunnen kijken naar een uiernetje? Die zijn er voor koe en schaap, principe is gelijk. En misschien wel na te maken in de juiste stof voor een paard. Dan bedek je echt dat gedeelte wat je nodig bent.

Vervelende is dat het dus ook om de buik gaat.. dus hele stuk vanaf voorbenen tm achterbenen. Daarom inderdaad eens proberen zelf wat te knutselen. Vroeger had ik een tijdje een Boett deken, en dan aan de buikflap een T shirt genaaid. Mouwen van het shirt via de achterbenen boven haar staart geknupt. Dat werkte op zich wel dus is nu ook weer een optie.
Maar je hebt gelijk hoor, 100% bedekt is gewoon lastig. Daarom is zelf knutselen wel de beste optie denk ik.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:00

Mloes schreef:
MarliesV schreef:

Vervelende is dat het dus ook om de buik gaat.. dus hele stuk vanaf voorbenen tm achterbenen. Daarom inderdaad eens proberen zelf wat te knutselen. Vroeger had ik een tijdje een Boett deken, en dan aan de buikflap een T shirt genaaid. Mouwen van het shirt via de achterbenen boven haar staart geknupt. Dat werkte op zich wel dus is nu ook weer een optie.
Maar je hebt gelijk hoor, 100% bedekt is gewoon lastig. Daarom is zelf knutselen wel de beste optie denk ik.

Het idee van zo'n uiernet zou je nog wel naar kunnen kijken, dat is ook met banden en sluitingen bovenop. Als je dat wat uitbereid kan je de buik er vast ook wel bij doen.
Ik heb nog wel een oude EJ deken liggen die kapot mag, stof is wat kapot op sommige plekken maar alle sluitingen en singels nog prima. Je woont alleen enorm uit de richting!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:08

Zit daar ook een buikflap bij MarliesV?
En ik ben het zusje van Marieke, jullie reden samen op Langjan toch? Dus ben nog geregeld in Rijssen en omstreken ;-)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:18

Mloes schreef:
Ziet er goed uit!
Bij mijn zijn de singels van de Rambo dekens altijd te groot. Op z'n strakst hangen ze nog met een klein boogje (waardoor buikflap sowieso niet aansluit). Daarom doe ik altijd een dekensingel extra om.
Lijkt alsof jij ook een haflinger hebt? Welke maat deken heb je dan? Of heeft je haf zo'n dikke buik :-P ik heb van de Rambo mt 191. Heeft ze qua breedte op de borst echt nodig.

Hihi, beetje grote Haflinger... 1.70 en dik 700 kg. :D

Nee een Groninger en dan voor een Groninger ook nog eens een heel forse.
De singels van de Boett buikflap werken als extra dekensingel waardoor de buikflap om de singels in het midden omhoog geduwd wordt tegen de buik.
In combinatie met opstallen 's nachts had ik vorig jaar op deze manier geen korstjes op de buik. Alleen een paar in de liezen daar gebruik ik dan hydrocortiderm voor.

Voor de liefhebber heb ik hier nog een buikflap maatje IJslander, denk deken maat ong. 165. Mag tegen verzendkosten weg.

Heel paard, heb je een beetje indruk hoe breed ze is...

Afbeelding

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 12:56

Hehe, nee das geen haflingertje :D Mooi dier, goed breed inderdaad!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:34

|( Je weet het van te voren als je aan een IJslander begint....maar als je dan zoekt naar een eczeemvrije met een mooie dikke bos manen, dan hoop je toch dat je mazzel hebt.

Helaas heeft ze zich op 1 avond tijd aan de staldeuren haar nek open geschuurd. Wondjes op verschillende plaatsen. Dus meteen verzachtende zalf erop. Na het rijden gewassen en groene leem op de open wondjes en eczeemdeken erop (die had ik al op voorhand gekocht voor het geval dat... en daar ben ik nu blij om). Dag erna deken eraf, wondjes waren mooi droog, aan de deken te zien niet meer geschuurd. Opnieuw verzachtende zalf erop gesmeerd.

En nu proberen uit te vinden waar die jeuk opeens vandaan komt.

Staat ze te veel op wei? Overdag staan ze een groot aantal uren op de wei. We hebben keuze uit een grote oude wei, waar voorheen koeien op gelopen hebben. Deze wei is niet bemest.
De wei bij de stallen is vorig jaar opnieuw ingezaaid en is wel nog bemest geworden.
Net toen ik op Facebook las dat de suikers in het gras veel hoger zijn dan normaal door de koude nachten en warme dagen, krijgt madam jeuk.
We wisselen ze af met de weides, en ik denk dat ik blij mag zijn dat ze momenteel meer op de oude koeienwei staan dan bij de stallen.
"s nachts staan ze op een kale uitloop.

Of komt het door de DA die een week of 3 geleden is komen enten? Ik las dat dat ook een oorzaak zou kunnen zijn. Vlak na het enten heeft ze nergens last van gehad. Kan dat dan nog na 3 weken, dat ze daar jeuk van heeft gekregen?

Of komt het toch gewoon door de knutten, die door de warme dagen opeens tevoorschijn komen?

Paarden zijn helaas wat aan de dikke kant, vooral als ze een hele dag op wei hebben gestaan. Zou een dikke manenkam/speknek gevoeliger zijn voor de mugjes? Ik heb wel eens gedacht dat als die steken , ze zorgen voor ontstekinkjes onder de huid, die dan natuurlijk gaan jeuken.

Jammer genoeg was de 1e week van de vakantie erg vies weer, waardoor er niet gereden werd. Als het weer zo aanhoud, dan zit ik toch elke avond bij de paarden om ze beweging te geven :j . Ik hoop ze zo weer wat op gewicht te krijgen en de kriebels de baas te blijven.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 15:32

Isabonny, minder op het gras geen optie? Of een graasmasker (vind ik een laatste redmiddel maar ok).

Je zou kunnen proberen ze een week van het gras af te halen en hooi te doen, als dan de kriebels weg gaan weet je de oorzaak.

Het is wel extreem qua beestjes op het moment vind ik. Wordt er zelf zelfs gek van.

MLoes, je hebt PB, is net wat handiger. Maar je hebt inderdaad de juiste voor je!

Tiwi1969, gaaf beest!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:45

MarliesV: we hebben 3 paardjes en als ik er 2 wegbreng naar de andere wei, breekt die ene de tent af en ben ik veel te bang dat ze zich bezeert. En om haar nou de hele dag in de stal op te sluiten wil ik haar ook niet aandoen. Volgende maand (over een week of 3) wil ik ze naar mij thuis halen, want ik heb hier ook nog een weitje en dan kan ik het meer in de perken houden. Dan zou ik wel eventueel haar van het gras kunnen houden, terwijl de rest wel op wei staat. Uitloop en wei liggen daar nl. bij elkaar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:16

Mocht er nog iemwnd belang hebben bij onderdelen voor eczeemdekens.
Zoals de pagony en de boett.
Ik heb 2 vuilniszakken vol gespen, stukken stof.
Nog 1 grijze QHP deken,maat 215 waarvan het rug en hals gedeelte nog te gebruiken is.
en een lpaar ker gerepareerde boett maat 165.

Ik wil dat spul kwijt, ga het toch nergens meer voor gebruiken.

Appie staat nog steeds zonder deken :D

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 20:23

Florion met, gister zijn kop helaas kapot geschuurd dus hij staat sinds vandaag ook met deze hoofdkap:

Afbeelding

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:13

van zo;

Afbeelding

Afbeelding

Naar zo;
Afbeelding

Naar zo vandaag;

Afbeelding

Afbeelding

Helaas moet ze zsm een complete kap hebben

Afbeelding

Afbeelding

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:13

Is de kap fijn? Ik krijg als het goed is morgen 2 maskers binnen van Le Mieux.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:44

Ik heb nog een witte liggen, nieuw,gebruik ik toch nooit.
Appie vind het vreselijk..
zo eentje
Afbeelding

Idylle, ponietje mooi opgeknapt zo zeg.
Die zal zich stukken beter voelen *\o/*