[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thirteen

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:57

ins weet ik niet, ontstekingremmer en pijnstiller
zakjes zijn buut

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:06

Thirteen schreef:
Even op zoek naar wat raad en troost ...
Mijn haf staat nu 2weken hoefbevangen op 4 hoeven (herval na 4jaar ...)
Vorige week diagnose cushing gekregen en pras cend opgestart
Verder staat ze op streng dieet en krijgt ze med tegen de hoefbevangenheid

Maar ik zie geen verbetering ..., ze ziet verschrikkelijk af ..., is even iets beter nadat ze med gekregen heeft om weer volledig in te storten als ze uitgewerkt zijn ...
Ze ligt heel veel en als ze staat , staat ze te beven op haar benen en ontlast ze voortdurend haar hoeven ...

Persoonlijk vind ik het genoeg is geweest ..., maar da blijft zeggen dat ik nog wat geduld moet hebben, dat de med nog niet voluit haar werk kan doen ...
Dit is echt vreselijk en zowel paard als ikzelf zitten er volledig door ... Ik weet het niet meer ... |(

Het is toch geen zoolbreuk ?

Heb je al geprobeerd om frog pads onder haar hoeven te kleven ? Dat scheelde 'm hier echt de slok op de borrel om het beestje weer wat mobiel te krijgen :j
Woon jij niet in Belgie ? Of vergis ik mij ? Er bestaat hier nog iets veel sterkers als buut en metacam dat ze vaak een paar dagen geven bij HB, maar de naam ontsnapt mij...als je wil kan ik het mijn vriendin-da wel even vragen ....

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:28

Sorry da was hier net
Ik woon idd in belgiƫ
Ik ga eens op zoek moeten gaan wat die zooltjes precies zijn. zool is intact
hs wil/kan voorlopig niet aan haar hoeven werken zolang ze teveel pijn heeft (ze heeft vooraan nog ijzers aan en enorme lange hoeven, want hoefsmidbezoek stond net geplad toen ze bevangen geraakte en is toen niet doorgegaan ...)
En ja je mag je vriendin da eens vragen wat die med is

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:35

Even googelen op frog pads...dan zie je afbeeldingen, is gemakkelijker dan woordelijk uit te leggen :D Smid hoeft daarvoor niet aan haar hoeven te werken, het zijn rubberen driehoekjes die je onder de straal legt en dan met een dikke tape gewoon op z'n plaats houdt. Aangezien je schrijft dat haar voeten erg lang zijn, kan dit wel eens een opmerkelijke verbetering gaan geven. Die frog pads geven tegendruk aan de straal, waardoor de diepe buigpees minder aan het hoefbeen gaat trekken en dus minder pijn veroorzaakt...Ik heb ze destijds via mijn DA gekocht, dus misschien even vragen of jouwe ze ook in huis heeft of kan bestellen voor je...
Geen idee waar je precies woont, maar anders mag je de mijne wel lenen als je er niet snel aangeraakt...geef maar een seintje per pb eventueel! Ik woon in Vlaams-Brabant trouwens :)

Vriendin al proberen bellen, maar is voice mail...ik hoop dat ze niet in verlof is...dadelijk nog eens proberen

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:39

@Pandora moeten haar hoefijzers er dan niet eerst af ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:55

Nee, gewoon die driehoekjes eronder tapen. Heeft hier echt na 30min geholpen om ze weer wat mobiel te krijgen...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:59

Thirteen, sterkte met je paard. Het lijkt me vreselijk wat je door moet maken met hem. :(:)

Pandora, wat een grappige dingen die pads, ik ken ze helemaal niet. Weer wat geleerd!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:18

Echte hebbedingetjes voor hb-patientjes ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 18:31

:(:) thirteen :(:) het is vreselijk om je paard zo te zien lijden. Ik hoop dat de medicijnen snel verbetering geven

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:24

Thx voor de tips en de raad.
Ik ga morgen op zoek naar de frog pads
We vechten samen verder !

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:05

Nog een vraagje , ze stapt nu voorzichtig terug wat rond, maar enorm voorzichtig en enorm stijf ... komt dit door de bevangenheid, of door het vele liggen de laatste dagen of door de cushing , ... en kan dit ooit nog goedkomen ??? (Wat een vreselijke rotziekte ... )

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:11

Ik denk door de bevangenheid..ze lijken vaak op eieren te lopen..
Jouw paard heeft het wel te pakken zeg..sterkte hoor, niet leuk om je beest zo te zien..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:12

Thirteen schreef:
Nog een vraagje , ze stapt nu voorzichtig terug wat rond, maar enorm voorzichtig en enorm stijf ... komt dit door de bevangenheid, of door het vele liggen de laatste dagen of door de cushing , ... en kan dit ooit nog goedkomen ??? (Wat een vreselijke rotziekte ... )

ze zijn er ook vaak spierbevangen bij.Door het krampachtige staan van de pijn.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:58

Zou wel kunnen zijn, als ze staat ontlast ze voortdurend haar 4hoeven en anders ligt ze neer, soms wandelt ze een klein stukje, maar nooit ver en heel voorzichtig ... je zou van minder stramme spieren krijgen ... |(
Hoop zo op een klein tekentje van verbetering (pulsaties minder en hoeven niet meer warm, is toch mss een begin ... )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:16

Ik heb staan janken als een klein kind toen ik MiniMe met gestrekte pootjes zag liggen van de hb en niet meer op wou staan, ook zij was tegelijkertijd spierbevangen; ik heb haar toen "opgesloten" in haar box (stond op eigen stukje weiland) en daar een uitloopje aan gemaakt van rubber matten op de betonplaten en daarachter nat zand (waar ik dan ook steeds haar voetjes lekker afspoot) en buiten haar medicatie kreeg ze beschikking over ruim vers water en 1 dikke plak overjarig droog hooi, verdeeld over de dag en nacht. Toen ze na een 2 tal weken, steeds ontsnapte en bij mijn grote stond (die haar toen gewoon met haar liet mee-eten!) wist ik dat ik op de goede weg zat, maar god wat heeft het lang geduurd en een hoop zorgen en verdriet voordat zij er weer was...
Ik vind het trouwens een beetje vreemd dat de hs niets aan die voeten wilt doen, want mij is altijd geleerd hoe langer die hoeven, hoe pijnlijker, of zeg ik nu iets raars dames?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:27

Het klinkt mij ook raar in de oren, maar misschien is het een optie een second opinion te vragen aan een andere smid die bijv is aangesloten bij een gerenommeerde kliniek oid.

Wij vertrekken vanmiddag voor 2 weken vakantie, merrie is uitbesteed. Zal vast wel goed gaan. :j

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:32

Misschien heeft het paard nu zoveel pijn dat op 3 voeten staan haast onmogelijk is? Dat dat de reden van de smid is?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:35

Is het dan wellicht ook verstandig vit E en selenium en magnesium bij te geven?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 09:59

ohjajoh6 schreef:
Ik heb staan janken als een klein kind toen ik MiniMe met gestrekte pootjes zag liggen van de hb en niet meer op wou staan, ook zij was tegelijkertijd spierbevangen; ik heb haar toen "opgesloten" in haar box (stond op eigen stukje weiland) en daar een uitloopje aan gemaakt van rubber matten op de betonplaten en daarachter nat zand (waar ik dan ook steeds haar voetjes lekker afspoot) en buiten haar medicatie kreeg ze beschikking over ruim vers water en 1 dikke plak overjarig droog hooi, verdeeld over de dag en nacht. Toen ze na een 2 tal weken, steeds ontsnapte en bij mijn grote stond (die haar toen gewoon met haar liet mee-eten!) wist ik dat ik op de goede weg zat, maar god wat heeft het lang geduurd en een hoop zorgen en verdriet voordat zij er weer was...
Ik vind het trouwens een beetje vreemd dat de hs niets aan die voeten wilt doen, want mij is altijd geleerd hoe langer die hoeven, hoe pijnlijker, of zeg ik nu iets raars dames?

Nee,je hebt gelijk...de toon moet er af.Soms maken ze zelfs een venster er in zodat de druk er af is.
Maar het moet wel kunnen,als het paard van ellende de hele dag ligt kun je niet verwachten dat de hoefsmid rustig zijn werk kan doen.

Vitamine E en magnesium heeft bij mijn paard toen niet geholpen,maar het is natuurlijk het proberen waard.Uitkijken met magnesium,dat word uitgescheden(is dit nederlands???ik weet het even niet meer)door de nieren.De nieren worden in dit geval van de pony van Thirteen@redelijk belast door de but en andere ontstekingsremmers.

Mijn paard stond er 7 jaar geleden ook zo bij.Geheel verstijfd,niet ziek.Maar die is erg opgeknapt van het schildklierhormoon.Totdat ik dus laatst ging afbouwen.Hetzelfde beeld.Vreselijk stijf,hangend zich omdraaien.
Het beeld van bevangenheid maar geen pulsatie en warme hoeven.Meteen verhoogd.Na vijf dagen zag ik verschil.Hij is nu weer de oude en loopt ook niet meer kreupel.Vraag mij niet hoe het kan.

Misschien zijn paarden vaker spierbevangen na hoefbevangenheid?Het rare vind ik dat hoeveel medicatie je er ook indoet,je ze niet geheel pijnvrij krijgt.
Ik heb dat laatst ook met een pony meegemaakt.Iv pijnstiller,dosering but voor een groot paard en dan toch hondsberoerd lopen.

Ik vraag mij af of schildklierhormoon,tijdelijk,geen uitkomst kan bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:02

Heb jij een punt IMJ... Maar zou er toch zodra het kan zo snel als mogelijk wat aan doen.
Magnesium heeft ook bij mijn pony toen veel goed gedaan,l maar ik heb altijd begrepen dat je selenium beter niet zomaar kan bijvoeren, omdat overdoseren gevaarlijk kan zijn bij selenium?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 10:06

Gek is dat toch he Geerke, hoe de symptomen bij ieder dier weer anders kunnen zijn? Die van mij staat nu echt super op der hoefjes, ziet geen randen, of wat voor schade dan ook van de hb en ze is het ook duidelijk niet, maar die heeft eigenlijk altijd warme hoefjes en lichte pulsaties, vind dat zo tricky...

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:50

iemand een idee of het zou mogelijk zijn om haar (plaatselijk ?) te verdoven om aan haar hoeven te kunnen werken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 12:54

Vraag het je DA en/of hs? Die weten vast wel wat wijs is in jou persoonlijke situatie.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:02

Ja natuurlijk, die komt straks,maar mss heeft iemand hier ervaring mee ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:06

Ik niet iig. Ik heb de hs met spoed laten komen, zodra MiniMe weer enigszins op haar benen stond.