[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:14

hier staat mijn haflinger terug netjes rond! Ze krijgt nu elke dag een schep natte zemelen (als extra) en net geen kilo pavo natures best. Ze krijgt er 2 handjes maismeel bij, daar krijgt ze vandaag de laatste handjes van aangezien ze nu dik genoeg staat. Verder krijgt ze een hele dag door hooi.

Ze staat met een ongevoerde regendeken op, ik heb deze vandaag afgelaten aangezien ze op haar billen en hals wel glanst, maar waar het deken ligt is haar vacht maar dof en wit :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:17

dat heeft appie ook,allemaal huidvet :j

ik moet hem eens op de foto zetten!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:30

ellepel schreef:
je zou ook zoiets kunnen doen als flosje en ik doen?
ik geef zelf ook maar weinig krachtvoer,maar vul dat ook aan met olie en in mijn geval dan veteranensupplement omdat appie al 18 is
appie krijgt van de stalhouder 2x daags 1/3 voerschep muesli/brok gemengt, met 1x daags een pompje omega olie van de paardendrogist.

ik heb afgelopen zaterdag net Equiral stud gehaald,dat is een basisbrok en heb er een zak Balance van Hartog bij gehaald en dat er doorheen gemengd.
als ik zelf op stal ben dan krijgt ap nog een halve schep voer met veteranensupplement en kruiden voor zijn bronchitis.
en ik geloof dat hij dan samen met zijn ruwvoer net aan de benodigde vitamines zit.
ik kijk niet meer naar suikers en zetmeel trouwens, heb het idee dat dat bij ap niet zoveel invloed heeft

Bij ons op stal voeren ze ook Equiral, is ook een goed voer. Bregh reageerde van de zomer dus wel heel erg op de suikers in het gras, nu weet ik niet of dat te vergelijken is met de suikers/zetmeel in voer zeker als ze een tekort heeft, maar ik twijfel daar dus wel over... Kan uiteraard eens een zak overnemen en kijken wat er gebeurt. Gaat die manenkam weer opzetten dan weet ik genoeg en kan ik altijd nog naar de Marstall Haferfrei. Qua prijs maken die elkaar niet zo heel erg veel geloof ik.

Bregh krijgt Chevivit E-Selen, twee schepjes foenegriek, een scheut tot scheutje olie, om de dag husk (ze doet het er trouwens goed op, zo om de dag!!!) en dan krachtvoer. Hooi zowat 3/4 baal, maar dat is nu iets terug omdat ze het ging verspreiden in stal. En dáár koop ik het niet voor uiteraard. :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:58

Ik wil ook het eiwit in het voer weer proberen op te schroeven. Mijn beide paarden zijn te dun en eiwit is toch DE bouwstof van het lichaam. Nu heb ik alleen het probleem dat Nilay (kruising quarter en last van exceem) ook erg gevoelig kan reageren. Hij heeft snel buikpijn en dikke benen. Wat kan ik het beste proberen? Ik denk zelf dat luzerne zonder melasse een goede optie zou kunnen zijn. Maar van welke merken is het zonder melasse te verkrijgen? Ik heb wel eens gehoord dat Subli luzerne zonder melasse heeft. Maar die verkopen ze hier bij de Boerenbond/Welkoop niet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:23

Breghje schreef:
Flosje, D&H is hier geloof ik heel erg moeilijk te krijgen, nog erger dan Marstall. :)

De Faser is ook meer bedoelt om naar het voorjaar bij te geven ipv de Havervrij. Nu moet ze idd eerst achterstand inlopen en spieren opbouwen, dus mag een wat rijker voer zeker wel omdat ze ook zo goed als elke dag dresuurmatig bereden wordt en dan verwerkt ze het wel. Zodra er weer meer in het gras komt en het exceem seizoen eraan komt, kan ik overstappen op de Faser. Of ik moet tegen die tijd iets anders hebben gevonden idd, want ik sta overal voor open momenteel.

Je zou contact op kunnen nemen met http://www.rwdh.nl/
Die levert door heel Nederland. Ze verzenden ook, €3,50 voor een zak voer.

@Malenka: Het stukje hieronder komt van de website van Cavalor. Je kan dus het beste vetten (olie) geven, als je wilt dat je paard aankomt. Een te veel aan energie wordt namelijk omgezet in extra lichaamsgewicht (vet). Krachtvoer met een hoog aandeel vetten/olie of bijvoorbeeld een omega-olie supplement, is dan een idee. Zeker als je paard snel dikke benen heeft zal ik niet te snel meer eiwitten gaan geven.
Citaat:
Eiwitten zijn nodig voor de aanmaak van lichaamsvezels, huid, haar, spiercellen, bindweefsel, hoeven. Eiwitten zijn een vitaal onderdeel van de hersenen, bloed, enzymen, hormonen en nodig voor de melkproductie. Voldoende eiwit in het lichaam is essentieel voor groei, voortplanting, lactatie, weerstand tegen ziekten en voor herstel en vervanging van alle lichaamsweefsels, zoals bijvoorbeeld spiercellen. Men spreekt van een overaanbod van eiwit in het rantsoen wanneer er sprake is van meer dan 150 % van de dagelijkse behoeften. Te veel eiwit in het rantsoen zal door het paard worden omgezet in energie of in lichaamsvet, maar deze omzetting gebeurt zeer onzuinig. Koolhydraten (granen) geven driemaal meer energie; vetten geven zesmaal méér energie. Daarenboven komt er bij de vrijstelling van energie uit eiwitten zeer veel warmte vrij; oorzaak van het veelvuldig zweten.
Andere gevolgen van een overaanbod van eiwit in het rantsoen zijn:
overbelasting van de lever, door afbraakproducten van het eiwitmetabolisme,
hoge ammoniakgehalten in de urine; slecht voor de ademhaling van het paard,
overmatige stress, door verandering van de nitrogeenspiegel in het bloed, waardoor enkele hormonengehalten
(voornamelijk thyroid) veranderen; dit kan ook nog eens maandagziekte (tying-up) veroorzaken,
huidproblemen, zoals zomerschurft,
opgezette benen, als gevolg van een overbelaste lever.

De luzerne van Subli is zonder melasse. Op de vorige pagina gaf ik aan Breghje een link met ERS pellets. Misschien is dat iets voor jouw paarden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:36

Daarom heb ik tot nu toe het eiwitgehalte in het voer zo laag mogelijk gehouden. Volgens voederberekeningen overigens nog ruim voldoende. Maar ook de bespiering valt inmiddels weg.

Ik was inderdaad al van plan de paarden wat olie bij te gaan geven. Ik meen me echter te herinneren dat ze niet meer dan een eetlepel met gemak op kunnen nemen en dat meer geven zinloos is. De olie zal in ieder geval geen negatieve invloed hebben op Nilay.

Ik zal eens kijken naar die ERS pellets die je noemt.

Phytotreat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:31

Zomereczeem is uitgesloten, de culicoides (of knut) is tot oktober actief, daarna kom je dit insect normaal gezien hier niet meer tegen. Indien je (kort) succes hebt gehad met een corticosteroide is een mijt-, of worminfectie ook niet voor de hand liggend.
(je dierenarts zal dit echter zeker hebben onderzocht voor hij tot behandeling overging)

Dit is voor ons ook een interessante case, omdat het er op lijkt dat er een andere allergische heeft opgetreden, terwijl de symptomen overeenkomen met zomereczeem. Graag willen we daarom een bijdrage leveren aan het vinden van een oplossing.

Indien je ons een mail stuurt naar info@phytotreat.nl, met een gedetailleerde omschrijving van de klachten en de reeds ingezette therapie(en) zullen onze dierenarts en onze immunoloog zich hierover buigen.

We willen je absoluut geen product verkopen. Als we een oplossing denken te weten, zal deze je gratis worden toegezonden en het zal altijd in overleg met je eigen dierenarts plaatsvinden.

Graag horen we van je.

Rob Vrolijk
http://www.phytotreat.nl

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:44

hier is het nu ook weer rustig qua schuren. de klitwortel werkt goed. Hoe vaak per week gebruiken jullie het?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:22

karev: Ik doe meestal 1 week volop sprayen, en daarna stop ik ermee.
Als een soort kuurtje als ware.

Die van mij verdraagt eiwit slechter dan suikers.
Heb haar 2 jaar lang op een heel streng dieet gehad, en sinds afgelopen zomer krijgt ze weer gewone brok (en nog best wel wat haha), tussendoor wat lekkers, geeft niets geen problemen.

Hiervoor was haar lichaam een chaos, en nu niet meer.

Ik denk dat wanneer de spijsvertering en stofwisseling niet goed in orde zijn, een dier veel meer moeite heeft bepaalde producten te verwerken.

Een paard heeft een allergie voor de mug.
De allergie geeft eczeem als reactie.

De allergie is oorzaak, het eczeem het gevolg.

Een allergie doelt op het immuunsysteem.
Een goed geordend lichaam werkt altijd nog beter, als wanneer het immunsysteem op vele manieren geprikkeld worden.

Doel is dan dus ook het immuunsysteem sterker te maken en dus weerbaarder ( de allergie zal altijd blijven bestaan, wel kun je de klachten zoveel mogelijk beperken).

Ik ben dan ook zeker van mening dat er van binnenuit het beste resultaat valt te halen, en dan de laatste beetjes te pakken via buitenaf.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:31

héé wat een idee, in een spray doen,haha. Kliedert niet zo. En dan spray je alleen de hotspots?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:33

Ik heb vandaag een handje Equiral door haar voer gedaan, ik neem een zak mee en gaat het niet dan neemt de stalhoudster hem over van me. Dus geen extra kosten gelukkig, zit nog met een zak maismeel in mijn maag.. (Iemand interesse eventueel, er zijn iets van 6 handjes uit...:). ) en dan maar even zien.

Flosje bedankt voor de link, ik zal hem opslaan, is altijd handig zo'n tip.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:42

Karev: ik heb gewoon een oude fles van antiklit gebruikt.
Dan doe ik met een heel dun kammetje trekt ik scheidingen, en dan spray ik het zo op de huid.
Daarna even alles inmasseren en klaar.
Met een spray kun je ook veel beter plaatselijk behandelen als het nodig is.
Ik gebruik klitwortel om te zorgen dat ze haar oude huidje makkelijker kwijtraakt, niet zozeer vanwege de jeuk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 20:48

Malenka schreef:
Daarom heb ik tot nu toe het eiwitgehalte in het voer zo laag mogelijk gehouden. Volgens voederberekeningen overigens nog ruim voldoende. Maar ook de bespiering valt inmiddels weg.

Ik was inderdaad al van plan de paarden wat olie bij te gaan geven. Ik meen me echter te herinneren dat ze niet meer dan een eetlepel met gemak op kunnen nemen en dat meer geven zinloos is. De olie zal in ieder geval geen negatieve invloed hebben op Nilay.

Ik zal eens kijken naar die ERS pellets die je noemt.

Als je een hoge dosering vet wil voeren kan je beter naar omega 369 van subli kijken, daar is het vetgehalte 41%, ERS pellets zitten op iets van 8%.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 21:39

Bedankt voor de tip. Ik vind het lastig om te bepalen wat ik ze nu moet gaan voeren. Er moet in ieder geval iets veranderen. Ondanks veel ruwvoer en enkele 'dikmakers' komen mijn paarden niet aan. Met Nilay's gevoeligheid en de invloed daarvan op zijn zomerexceem ben ik extra voorzichtig met wat ik voer. Ik kan niet zomaar van alles uitproberen. Maar dat kennen jullie waarschijnlijk allemaal. Vitaminengehalte is oke en hun gebit is ook niet slecht (al moet de tandarts wel weer komen om iets bij te werken. Maar ze morsen niet). Ze zijn goed ontwormd. Nilay heeft een deken op omdat ik hem zonder deken echt halverwege de winter al stil moet zetten. Milka (haflinger) is zijn leven lang te dik geweest en vorige winter plotseling heel veel afgevallen. Verder is er niets aan hem te merken. Bloedwaardes zijn goed. Milka heeft overigens geen exceem. Maar die moet mee doen aan Nilay's dieet omdat ze samen in de paddock staan (dat was ook al een paar jaar voordat hij zo af viel).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:13

Flosje446 schreef:
Citaat:
Eiwitten zijn nodig voor de aanmaak van lichaamsvezels, huid, haar, spiercellen, bindweefsel, hoeven. Eiwitten zijn een vitaal onderdeel van de hersenen, bloed, enzymen, hormonen en nodig voor de melkproductie. Voldoende eiwit in het lichaam is essentieel voor groei, voortplanting, lactatie, weerstand tegen ziekten en voor herstel en vervanging van alle lichaamsweefsels, zoals bijvoorbeeld spiercellen. Men spreekt van een overaanbod van eiwit in het rantsoen wanneer er sprake is van meer dan 150 % van de dagelijkse behoeften. Te veel eiwit in het rantsoen zal door het paard worden omgezet in energie of in lichaamsvet, maar deze omzetting gebeurt zeer onzuinig. Koolhydraten (granen) geven driemaal meer energie; vetten geven zesmaal méér energie. Daarenboven komt er bij de vrijstelling van energie uit eiwitten zeer veel warmte vrij; oorzaak van het veelvuldig zweten.
Andere gevolgen van een overaanbod van eiwit in het rantsoen zijn:
overbelasting van de lever, door afbraakproducten van het eiwitmetabolisme,
hoge ammoniakgehalten in de urine; slecht voor de ademhaling van het paard,
overmatige stress, door verandering van de nitrogeenspiegel in het bloed, waardoor enkele hormonengehalten
(voornamelijk thyroid) veranderen; dit kan ook nog eens maandagziekte (tying-up) veroorzaken,
huidproblemen, zoals zomerschurft,
opgezette benen, als gevolg van een overbelaste lever.

Ik zit dit nog eens een keer op mijn gemak door te lezen, kan je dat van dat overmatig zweten bij teveel eiwit ook omdraaien? Bregh zweet namelijk ámper, pas als ze echt hard aan het werk moet en dat is in de galop. Nu heb ik haar 4 jaar, en in die 4 jaar is ze eigenlijk vooral in het begin te dik geweest, maar ik kan me niet anders herinneren dan dat ze nauwelijks zweet. Uiteraard in de zomer wel, maar ze heeft een heeeeel dunne vacht ook nu in de winter. (ze staat met een 300 grams én een fleecje eronder op de wei overdag, en als ze het koud heeft dan eet ze heel haar stal leeg heb ik ontdekt, dus er ligt nu nog een fleecje klaar om eronder te doen als het weer gaat vriezen)
Dus technisch gesproken zou ze het ook warmer moeten gaan krijgen nu ze weer een volledig voer gaat krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:31

appie gisteren:
Afbeelding
het sneeuwde nogal bij ons dus kon geen denderende foto's maken.
Afbeelding
kun je goed zien dat er bij de schoft nog wat mist,na de winter haal ik dan de rest er wel af :j

breghje:
zweten is ook heel persoonlijk hoor,net als bij mensen,de een zweet heel snel, en de ander niet.
appie zweet ook niet zo snel, drinkt bregh genoeg?
ze zeggen wel dat je dan zout door het voer moet doen,dan gaan ze meer drinken en dus ook meer zweten,maar ik bied een liksteen aan en appie moet zelf maar bekijken of hij het wil gebruiken of niet

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:39

Zweten geeft ook de conditie aan waarin je verkeerd, in dit geval je paard.
Ondanks dat het andersom gedacht wordt, blijkt het tegendeel dus waar.
Een lichaam wat in goede conditie verkeerd zweet meer, dan een lichaam wat in een slechtere conditie verkeerd.
Daarmee is het lichaam dat sneller zweet ook stressbestendiger.

Daarnaast spelen naast de eiwit die genoemd wordt, ook de bloeddruk een grote rol.

Het is dus heel verschillend.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:43

isdat bij paarden zo of bij mensen ook ? want ik zweet me echt dood echt heel snel maar mijn coditie is rete slecht hahaha ik ben wel stress bestendigt :D en mijn haflinger die zweet eigenlijk helemaal niet snel betekent dat zijn conditie dus niezogoed is ? en hij strest ook niet snel

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:44

Breghje schreef:
Ik zit dit nog eens een keer op mijn gemak door te lezen, kan je dat van dat overmatig zweten bij teveel eiwit ook omdraaien? Bregh zweet namelijk ámper, pas als ze echt hard aan het werk moet en dat is in de galop. Nu heb ik haar 4 jaar, en in die 4 jaar is ze eigenlijk vooral in het begin te dik geweest, maar ik kan me niet anders herinneren dan dat ze nauwelijks zweet. Uiteraard in de zomer wel, maar ze heeft een heeeeel dunne vacht ook nu in de winter. (ze staat met een 300 grams én een fleecje eronder op de wei overdag, en als ze het koud heeft dan eet ze heel haar stal leeg heb ik ontdekt, dus er ligt nu nog een fleecje klaar om eronder te doen als het weer gaat vriezen)
Dus technisch gesproken zou ze het ook warmer moeten gaan krijgen nu ze weer een volledig voer gaat krijgen.

Het lijkt mij sterk, maar ik ben geen voedingsexpert of dierenarts. Ik heb wel een keer ergens gelezen dat paarden met ZE minder zweten. Ik zal dat nog is opzoeken.

Ap ziet er goed uit! Hij is ook mooi op gewicht zo.

Edit: Ik heb het al gevonden. Het staat in Leven met ZE.
Tegenwoordig hebben zulke huidbiopsies nog een ander doel. Men kan namelijk
onderzoek doen naar de hoeveelheid zweetklieren die aanwezig zijn. Men
vermoedt dat er een verband heerst tussen het aantal zweetklieren bij het paard en
de eczeemaanleg. Minder zweetklieren heeft als resultaat dat er meer aanleg is
voor zomereczeem. Bij paarden met zomereczeem wordt er dus minder zweet
worden geproduceerd, maar deze is wel geconcentreerder en zou muggen
aantrekken. Dit zijn puur vermoedens die (nog niet) wetenschappelijk zijn
uitgewezen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:46

Biies: Dit geldt voor zowel mens als dier, het gaat om het lichamelijke.
En zoals in mijn post aangegeven, zijn er veel factoren die een rol kunnen spelen, het 1 hoeft het ander niet te zijn hé.

gitbadru

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:26

Hee, interessant, ik las dit toevallig even.
Ik heb een paard met zomereczeem gehad die inderdaad niet kon zweten! Als ze in de volle zon stond ging ze pompen om haar warmte kwijt te raken. Met rijden hetzelfde.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:58

Biies:
Om mijn post nog even aan te vullen.
Heb je zelf een slechte conditie of bedoel je uithoudingsvermogen?
Want ook dat zijn 2 verschillende begrippen, die weleens verward worden.

En mijn pony kan zweten als de ziekte hóór, dus denk niet dat dat specifiek ZE gerelateerd is of een paard wel of niet kan zweten.
Denk dat daar heel andere factoren in meespelen (in het wel of niet zweten).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:08

CS dat klinkt heel erg aannemelijk. Ze verkerd (sorry voor de fouten, ik he been snee in de muis van mijn duim en dat is niet echt heul hnadig met typen zeg maar..) niet echt in goed econditie nog, daar wordt wel aan gewerkt. Ben heel erg benieuwd of ze ove reen poosje dan ook meer gaat zweten als ze meer voer krijgt én een beter econditie.

Flosje bedankt voor de link, Bregh zweet in de zomer onder haar deken ook amper, maar ik zal het eens in de gaten houden, is wel interessant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:56

Citaat:
Tegenwoordig hebben zulke huidbiopsies nog een ander doel. Men kan namelijk
onderzoek doen naar de hoeveelheid zweetklieren die aanwezig zijn. Men
vermoedt dat er een verband heerst tussen het aantal zweetklieren bij het paard en
de eczeemaanleg. Minder zweetklieren heeft als resultaat dat er meer aanleg is
voor zomereczeem. Bij paarden met zomereczeem wordt er dus minder zweet
worden geproduceerd, maar deze is wel geconcentreerder en zou muggen
aantrekken. Dit zijn puur vermoedens die (nog niet) wetenschappelijk zijn
uitgewezen

appie zweettte (!!!!) ook heel slecht vroeger,waardoor hij soms ook oververhit kon raken.
hij heeft daardoor ook ooit een zonnesteek opgelopen.
ik heb er toen ook e.e.a over opgezocht en kwam er achter dat toevoeging van bepaalde aminozuren in het voer het zweten kon beinvloeden.

appie dronk te weinig, en dat is ook door middel van mineralen opgelost.
hij zweet nu normaal als het warm is, en als hij flink werkt.

in het engels zijn er wel artikelen over te vinden:
http://www.thoroughbredtimes.com/horse- ... sweat.aspx

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 22:59

mijn koetje zweet ook aardig als t warm is of aan t werk moet maar d'r eczeem is d'r niks minder om :(
ikzelf zweet ook makelijk en heb ook last van eczeem dus denk dat het ook wel heel erg verschild per persoon en dier of je er gevoelig voor bent....