Ze staat met een ongevoerde regendeken op, ik heb deze vandaag afgelaten aangezien ze op haar billen en hals wel glanst, maar waar het deken ligt is haar vacht maar dof en wit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ellepel schreef:je zou ook zoiets kunnen doen als flosje en ik doen?
ik geef zelf ook maar weinig krachtvoer,maar vul dat ook aan met olie en in mijn geval dan veteranensupplement omdat appie al 18 is
appie krijgt van de stalhouder 2x daags 1/3 voerschep muesli/brok gemengt, met 1x daags een pompje omega olie van de paardendrogist.
ik heb afgelopen zaterdag net Equiral stud gehaald,dat is een basisbrok en heb er een zak Balance van Hartog bij gehaald en dat er doorheen gemengd.
als ik zelf op stal ben dan krijgt ap nog een halve schep voer met veteranensupplement en kruiden voor zijn bronchitis.
en ik geloof dat hij dan samen met zijn ruwvoer net aan de benodigde vitamines zit.
ik kijk niet meer naar suikers en zetmeel trouwens, heb het idee dat dat bij ap niet zoveel invloed heeft
Breghje schreef:Flosje, D&H is hier geloof ik heel erg moeilijk te krijgen, nog erger dan Marstall.
De Faser is ook meer bedoelt om naar het voorjaar bij te geven ipv de Havervrij. Nu moet ze idd eerst achterstand inlopen en spieren opbouwen, dus mag een wat rijker voer zeker wel omdat ze ook zo goed als elke dag dresuurmatig bereden wordt en dan verwerkt ze het wel. Zodra er weer meer in het gras komt en het exceem seizoen eraan komt, kan ik overstappen op de Faser. Of ik moet tegen die tijd iets anders hebben gevonden idd, want ik sta overal voor open momenteel.
Citaat:Eiwitten zijn nodig voor de aanmaak van lichaamsvezels, huid, haar, spiercellen, bindweefsel, hoeven. Eiwitten zijn een vitaal onderdeel van de hersenen, bloed, enzymen, hormonen en nodig voor de melkproductie. Voldoende eiwit in het lichaam is essentieel voor groei, voortplanting, lactatie, weerstand tegen ziekten en voor herstel en vervanging van alle lichaamsweefsels, zoals bijvoorbeeld spiercellen. Men spreekt van een overaanbod van eiwit in het rantsoen wanneer er sprake is van meer dan 150 % van de dagelijkse behoeften. Te veel eiwit in het rantsoen zal door het paard worden omgezet in energie of in lichaamsvet, maar deze omzetting gebeurt zeer onzuinig. Koolhydraten (granen) geven driemaal meer energie; vetten geven zesmaal méér energie. Daarenboven komt er bij de vrijstelling van energie uit eiwitten zeer veel warmte vrij; oorzaak van het veelvuldig zweten.
Andere gevolgen van een overaanbod van eiwit in het rantsoen zijn:
overbelasting van de lever, door afbraakproducten van het eiwitmetabolisme,
hoge ammoniakgehalten in de urine; slecht voor de ademhaling van het paard,
overmatige stress, door verandering van de nitrogeenspiegel in het bloed, waardoor enkele hormonengehalten
(voornamelijk thyroid) veranderen; dit kan ook nog eens maandagziekte (tying-up) veroorzaken,
huidproblemen, zoals zomerschurft,
opgezette benen, als gevolg van een overbelaste lever.
Malenka schreef:Daarom heb ik tot nu toe het eiwitgehalte in het voer zo laag mogelijk gehouden. Volgens voederberekeningen overigens nog ruim voldoende. Maar ook de bespiering valt inmiddels weg.
Ik was inderdaad al van plan de paarden wat olie bij te gaan geven. Ik meen me echter te herinneren dat ze niet meer dan een eetlepel met gemak op kunnen nemen en dat meer geven zinloos is. De olie zal in ieder geval geen negatieve invloed hebben op Nilay.
Ik zal eens kijken naar die ERS pellets die je noemt.
Flosje446 schreef:Citaat:Eiwitten zijn nodig voor de aanmaak van lichaamsvezels, huid, haar, spiercellen, bindweefsel, hoeven. Eiwitten zijn een vitaal onderdeel van de hersenen, bloed, enzymen, hormonen en nodig voor de melkproductie. Voldoende eiwit in het lichaam is essentieel voor groei, voortplanting, lactatie, weerstand tegen ziekten en voor herstel en vervanging van alle lichaamsweefsels, zoals bijvoorbeeld spiercellen. Men spreekt van een overaanbod van eiwit in het rantsoen wanneer er sprake is van meer dan 150 % van de dagelijkse behoeften. Te veel eiwit in het rantsoen zal door het paard worden omgezet in energie of in lichaamsvet, maar deze omzetting gebeurt zeer onzuinig. Koolhydraten (granen) geven driemaal meer energie; vetten geven zesmaal méér energie. Daarenboven komt er bij de vrijstelling van energie uit eiwitten zeer veel warmte vrij; oorzaak van het veelvuldig zweten.
Andere gevolgen van een overaanbod van eiwit in het rantsoen zijn:
overbelasting van de lever, door afbraakproducten van het eiwitmetabolisme,
hoge ammoniakgehalten in de urine; slecht voor de ademhaling van het paard,
overmatige stress, door verandering van de nitrogeenspiegel in het bloed, waardoor enkele hormonengehalten
(voornamelijk thyroid) veranderen; dit kan ook nog eens maandagziekte (tying-up) veroorzaken,
huidproblemen, zoals zomerschurft,
opgezette benen, als gevolg van een overbelaste lever.
Breghje schreef:Ik zit dit nog eens een keer op mijn gemak door te lezen, kan je dat van dat overmatig zweten bij teveel eiwit ook omdraaien? Bregh zweet namelijk ámper, pas als ze echt hard aan het werk moet en dat is in de galop. Nu heb ik haar 4 jaar, en in die 4 jaar is ze eigenlijk vooral in het begin te dik geweest, maar ik kan me niet anders herinneren dan dat ze nauwelijks zweet. Uiteraard in de zomer wel, maar ze heeft een heeeeel dunne vacht ook nu in de winter. (ze staat met een 300 grams én een fleecje eronder op de wei overdag, en als ze het koud heeft dan eet ze heel haar stal leeg heb ik ontdekt, dus er ligt nu nog een fleecje klaar om eronder te doen als het weer gaat vriezen)
Dus technisch gesproken zou ze het ook warmer moeten gaan krijgen nu ze weer een volledig voer gaat krijgen.
Citaat:Tegenwoordig hebben zulke huidbiopsies nog een ander doel. Men kan namelijk
onderzoek doen naar de hoeveelheid zweetklieren die aanwezig zijn. Men
vermoedt dat er een verband heerst tussen het aantal zweetklieren bij het paard en
de eczeemaanleg. Minder zweetklieren heeft als resultaat dat er meer aanleg is
voor zomereczeem. Bij paarden met zomereczeem wordt er dus minder zweet
worden geproduceerd, maar deze is wel geconcentreerder en zou muggen
aantrekken. Dit zijn puur vermoedens die (nog niet) wetenschappelijk zijn
uitgewezen