[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:34

Senna had gisteren haar deken gesloopt. Één oorgat is gescheurd en de boventste 2 sluitingen van het halsstuk, ze is aan een draadhouder vast blijven zitten denk ik. Haar oude deken heeft ze nu op, maar de hals was vandaag helemaal afgezakt, dus ze had onwijze jeuk. Manen en staart gewassen en alles weer goed ingesmeerd.

Ik ga Befix creme kopen, maar is het ook handig om de shampoo daarvan erbij te nemen? Ik heb zelf al ZT shampoo en een neutrale shampoo.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:35

Ik heb daar nog noit van gehoord gerda maar je tinker ziet er stukken beter uit zo!
Welke verpakking koop jij en hoe lang doe je ermee?
Draagt ze nu helemaal geen deken meer?
Zet je haar nog wel binnen of kan ze inmiddels 24/7 buiten?

Muzefee

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:39

Flosje, kan je doen, maar ik heb het er zo opgesmeerd, zonder wassen met speciale shampoo.

Waar is dat Wiemerskamper in NL verkrijgbaar? En kan dat inderdaad ook bij 24/7 buiten staan? :)

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:43

opisop_shop: komt ook uit Duitsland, heb het van een mede Nederlandse die met een Duitse man hier is getrouwd. Zij gebruikte het al een paar jaar en gaf me de tip toen Mel helemaal kapot geschuurd stond.
Ik koop per liter, ben eerste week maart begonnen en moet nu bijna gaan bij bestellen. Ik smeer dan in de koudere weken om de drie dagen of om de dag. Temperaturen als vandaag elke dag. Dus je moet consequent zijn.
Mel heeft nooit een deken op gehad, ben vorig jaar met de behandeling begonnen en ze was binnen drie dagen jeuk vrij.
Ik weet het klinkt onvoorstelbaar en ook van wiemers zeggen ze dat het niet bij elk paard werkt. Maar ik ken er nu zoveel bij wie het wel werkt.
Bij ons gaan de paarden altijd s'nachts naar binnen dat vind ik zelf prettiger en Mel is het ook gewend.
Maar we hebben wel het plan om dat van het zomer een paar weken te doen omdat we de stallen willen witten. En om eerlijk te zijn zie ik daar geen enkel probleem omdat ze tijdens de muggen uurtjes buiten staat.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:44

Muzefee je kunt het gewoon via hun website bestellen.
Krijg je een nette handleiding bij. Met veel tips.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:45

Oké. Zal het onthouden! Ben nu tevreden met Befix, dus ga eerst niet over op iets anders, maar ik sta overal open voor qua behandeling. :j Wil nu niet ten nadele van de pony vanalles gaan gebruiken, stel het werkt niet. :(:)

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:46

Helemaal gelijk aan. Zou ik ook niet doen.
Maar is iets om te onthouden.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:47

Ik schrik van de foto's die er op die site staan. :oo Wat mag ik dan in mijn handjes knijpen dat het bij Heaven echt wel 10x meevalt. Jeetje, arme diertjes. :(:)

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:49

Ja er staat een ijslander op dat arme beestje ziet er uit, en wat super dat hij dan toch met de olie opgeknapt is.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:50

Nou, ik kom net een helemaal kale staart tegen, ik zou je zeggen, ik zag het zo gebeuren bij m'n arme diertje. :(:) En dan lopen hier op stal mensen te opperen; "Die moet je kaal schuren!" Die zijn ff gek, dan wordt het niet beter, als 'ie kaal moet doet ze het zelf wel als ik het niet behandel. :\

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:54

Ik heb helaas geen foto gemaakt toen van de plek maar kan je vertellen heb er bij staan janken, het wondvocht liep haar over de hals, en dat in een nacht. Na 5 dagen sensitive olie was de huid genezen en mooi dicht en kon ik met de pflegeolie beginnen, daarna was het zo gebeurd met de jeuk. Dan krijg je nog een periode met grote schilfers die van de huid afvallen dat is een normaal proces en daarna ziet alles mooi roze.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:57

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:05

Zo dat ziet er inderdaad heel veel beter uit. Dat was flink kapot, arm paard. Maakt ook niet uit wat je gebruikt als het maar werkt.
En het mooie is als ze dan zonder deken kunnen staan das helemaal super.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 00:06

Jah precies, zonder deken vind ik zelf ook fijn en m'n stalbaas is ook geen voorstander van dekens in de kudde, dus moest een alternatief vinden en zoals het nu lijkt is die gevonden! Vind het ook fijn dat ze zonder kan staan, met zo'n pyama met dit weertje lijkt mij niet fijn, maargoed, voor sommige paarden is het niet anders. :n

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 10:41

carina schreef:
Sonja_vR schreef:
even tussendoor voor de liefhebbers
ik heb hier nog een gloednieuwe boett hoofdkap maat M liggen

Wat voor een formaat hoofd past hierin? Mijn haflinger heeft een kleine full normaal, zou die erin passen? En wat zou je ervoor willen hebben?

ben bang dat die net te klein is , is geschikt voor cob tot redelijk flinke cob hoofdjes, maar kleine full is denk net te groot

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:01

Ik kan nergens vinden wat er in de Befix zit maar dit lijkt wel veelbelovend.
Staat het ook op de verpakkingen? Wil iemand die het in huis heeft eens kijken?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:18

Ik ben zo blij dit jaar! Er zijn bij ons op stal meer paarden die last hebben van jeuk. Of ze echt ZE hebben weet ik niet maar vorig jaar waren wij de enige die ons paard ingepakt op het land zette. nu staan inmiddels nog minimaal 4 paarden 24 uur ingepakt. Waarvan 1 met de pagony exceemdeken. Die van mij heeft de Rambo hoody om en de rest heeft vliegendekens om.
daarnaast zijn ze serieus bezig om de vlieg/mug plaag aan te pakken( voor zover dat mogelijk is op stal)
mijn paard staat in een binnenstal s'nachts. Omdat hij zo'n gevoelige huid heeft gaat tot nu toe zijn deken s'nachts af.
hij is zo bewegelijk dat ondanks alle veiligheidsmaatregelen hij gerust zijn deken binnnenste buiten keert en schuurplekken op zijn huid heeft.
De schuurplekken smeer ik in met Calendula creme. Gaat tot nu toe goed. Plekken gaan niet open zijn wel kaal.

Eerst was het teveel moeite om hem altijd maar zijn deken om te doen. Nu dus niet meer omdat men nu zich realiseerd dat het dus voor het welzijn van het paard is.

Stomme is hij schuurt helemaal niet maar zet je hem even in een paddock wil hij nog wel eens even licht tegen een paal aan gaan schuren. Met name met zijn hoofd en niet zijn staart.
Op stal doet hij niets.
Hij heeft nog steeds de Cullico druppels en verder is hij dagelijks ingepakt en soms na veel zweten na het werk, wassen we hem.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 14:10

hoi dames, ik blijf maar met twijfels zitten... Om te beginnen gooit zyta elke keer weer haar hoofdkap eraf, hoe ze het flikt, ik weet het niet! Want het ding hangt vast aan haar deken.

Ik heb nog een weitje over waar onbemest gras op groeit, maar heel traag... Weide staat al sinds februari leeg en het groeit amper. Is het misschien verstandig m'n haflinger hier heel het jaar door op te zetten?

Ze wordt zo snel dik! Echt ergerlijk!

Ik kan haar niet op de paddock zetten of ze kruipt tussen of onder de draden.

Vanaf dat ik verhuisd ben naar het huisje dichtbij de paarden, ga ik haar om de dag maar 12 uur op de wei zetten ipv nu elke dag 16 uur. En elke dag beweging is blijkbaar noodzakelijk!!!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:09

Hallo,

Ik meld me aan bij dit topic aangezien mijn halfinger toch een lichte soort van eczeem heeft.
Ik was eigelijk op zoek naar een ander topic wat ging over een middeltje wat je ook kan kopen bij een westernshop wat bij vele op bokt goed helpt . Helaas kan ik dat topic niet meer vinden dus misschien dat iemand het weet?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:16

Sonja_vR schreef:
ben bang dat die net te klein is , is geschikt voor cob tot redelijk flinke cob hoofdjes, maar kleine full is denk net te groot

Daar ben ik ook bang voor ja. Stomme kleine pownies met grote koppen ;)

Overigens nog veel sterkte met het verlies van je kleine man ;(

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:10

Hoi Luziream.

wiemerskamper word ook gebruikt bij paarden waar het niet zeker van is of ze ZE hebben maar die wel veel last hebben van jeuk en schilvers.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:13

Ik ben ten einde raad..
Mijn Haflinger heeft ook Zomereczeem, in erge mate.
Dekens hebben we geprobeerd, die mogen blij zijn als ze de nacht halen, teer shampoo werkt een uur, en andere middelen ook.
Sweet Itch helpt ook niet.
Wat werkt wel? Want ze is al begonnen met schuren..

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:15

Sweet Itch heeft hier ook niet gewerkt, ik raad je Befix aan, wellicht toch i.c.m. een deken. Vervelend dat ze die er af gooit, maar ik zou goed blijven volhouden!

Staat ze binnen of buiten?

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:17

Ik zou de Wiemerskamper proberen. Heb daar nu zelf een jaar ervaring mee, even naar boven scrollen dan zie je de foto's van mijn paard.
Ga anders even op hun website neuzen. Kom je er niet uit met het Duits stuur dan even een PB. Succes.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:24

Gerdad, heb je de site?
Ik ga je foto's bekijken hoor.