Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:12

Ik heb 3 jaar terug de dexatest laten doen. En dat kostte toen 130 euro.

_Roosmarijn_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:36

Je kan ook een simpelere test laten doen.
Bij ons moest het bloed voor 9 uur getapt worden en binnen een uur op de kliniek van Utrecht zijn.
De bepaling in het bloed kostte dacht ik een euro of 25. Zal vast niet de beste en specifiekste test zijn maar cushing is er zeker mee aan te tonen! :j

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:16

Dezelfde test als Roosmarijn hebben wij ook nog niet zo lang geleden gedaan bij mijn verzorgpaard.

De dierenarts heeft trouwens gezegd dat hij medicijnen krijgt, dezelfde als voor mensen met alzheimer. De eigenaren van mijn verzorgpaard wist niet meer de naam, maar dat is wss pergolide?
Hij heeft 2 mg voorgeschreven gekregen, maar dat kan het beste rustig opgebouwd worden toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:18

Eilish schreef:
Dezelfde test als Roosmarijn hebben wij ook nog niet zo lang geleden gedaan bij mijn verzorgpaard.

De dierenarts heeft trouwens gezegd dat hij medicijnen krijgt, dezelfde als voor mensen met alzheimer. De eigenaren van mijn verzorgpaard wist niet meer de naam, maar dat is wss pergolide?
Hij heeft 2 mg voorgeschreven gekregen, maar dat kan het beste rustig opgebouwd worden toch?

parkinson ;) ....2mg is vrij veel.
De normale dosis voor een paard van 500/600 kilo is 1 mg.
Heel langzaam opbouwen.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:20

Haha, dan hebben ze dat wss door de war gehaald :)
Zo.. dan ga ik morgen maar even de eigenaren bellen, want morgen gaan ze er volgens mij mee beginnen en ik denk dat het niet grappig is als mijn verzorgpaard meteen 2 mg voor zijn kiezen krijgt.
Laatst bijgewerkt door Eilish op 22-04-12 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:21

Oke, zal m'n DA eens vragen naar het testen. Hoe ziet de behandeling er uit? Hij zal dan de rest van z'n leven aan de medicijnen moeten zeker. Ik heb gehoord dat de medicijnen erg kostbaar zijn. Hoe zijn de resultaten van de behandeling, merk je duidelijk verschil?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:24

medicijnen kosten ongeveer 13 euro per maand....de meeste paarden reageren er goed op en merk je na een week of vier/acht (of langer) verschil.
Ze moeten het iedere dag hebben de rest van hun leven.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:09

geerke schreef:
medicijnen kosten ongeveer 13 euro per maand....de meeste paarden reageren er goed op en merk je na een week of vier/acht (of langer) verschil.
Ze moeten het iedere dag hebben de rest van hun leven.

Ohw dat valt ruze mee, kwa kosten. Waar merk je het veschil aan?

Ik vermoed dat hij toch ook iets van een bronchitus of verkoudheid te pakken heeft. Hij hoest niet, maar ik hoor nu toch af en toe een soort reutel in z'n ademhaling en hij had nu een kloddertje snot in z'n neus zitten. Hij stond ook te zweten onder z'n regendeken dus die heb ik maar af gedaan en laat hem lekker zonder lopen. Z'n temp. was 37,9 dus daar is niks mis mee. Ik ga morgen een afspraak maken bij de DA, ben benieuwd wat die gaat zeggen.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:46

DA is net geweest. Hij blijkt zwaar dampig te zijn. Het gekke is alleen dat je niet een hele duidelijke dubbelslag in z'n ademhaling ziet. Je ziet wel dat hij staat te pompen, maar het naknijpen zie je niet zo duidelijk. DA heeft geluistert en toen hoorde hij wel duidelijk dat hij uitademt dan is het ff stil, en daarna kwam er nog wat lucht achteraan. Dus de dubbelslag was wel duidelijk te horen. Hij krijgt nu ventipulmin en pretnisolon, als dit niet aanslaat dan is er niks meer aan te doen, en zal hij niet meer gereden kunnen worden, dus dan gaat hij met pensioen en dan zien we wel hoe het gaat.

Ik heb het ook gehad over cushing. En de DA denkt dat er een kans is dat hij dat inderdaad heeft. We gaan hem nu ook niet testen en behandelen omdat het nu geen nut heeft omdat hij aan de pretnisolon moet. En het is nu even belangrijker om de benauwdheid aan te pakken. Testen op cushing kan over een paar weken ook nog wel.
Wel moet ik heel goed op gaan letten op bijwerkingen van de pretnisolon, zodra ik ook maar iets merk van een bijwerking moet ik er gelijk mee stoppen en weer even contact opnemen met de DA.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:08

Ik dacht dat een paard met cushing juist geen prednison mag omdat dat juist de cushing verergert!
Dus dan lijkt mij dat het wel zinnig is om te weten of hij cushing heeft.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:24

cynthiar schreef:
Ik dacht dat een paard met cushing juist geen prednison mag omdat dat juist de cushing verergert!
Dus dan lijkt mij dat het wel zinnig is om te weten of hij cushing heeft.

Klopt, daarom moet ik hem ook goed in xe gaten gaan houden. Alleen is z'n ademhaling nu belangrijker dan de cushing. Als hij niet snel beter gaatdemen en minder benauwd gaat worden dan is het einde verhaal en moeten we hem af laten maken. Dus het is nu even een kwestie van prioriteiten stellen en keuzes maken.

Hij had de laatse 2 dagen ook een piepende ademhaling dus het werd al slechter.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:38

Heb je hem geschoren? Misschien heeft hij ook last vd warmte. Had de mijne ook toen ik nog niet wist vd Cushing.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:10

Nee, heb hem nog niet geschoren. Hij is nog een beetje aan het verharen dus ik wil daar nog even mee wachten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:25

Flappie, ik zou hem dan wel alvast met zijn weerstand gaan helpen. Cushing heeft als belangrijkste nadelige bijwerking een slechte weerstand. Het geven van prednisolon zal helpen voor zijn longen, maar voor de rest van zijn lichaam negatieve problemen (kunnen) geven. Dus zou ik hem in ieder geval gaan ondersteunen met zijn weerstand door het geven van echinacea (druppels van bloem, gewoon voor mensen) en evt MSM> goed voor huid, haar, hoeven EN longen. Cushing paarden zijn gevoelig voor longontsteking e.a. dus je kunt misschien nog niet starten met cushingsmedicijnen, maar je kunt wel de zwakke punten problemen te ondersteunen. Sterkte!

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 00:19

fargo schreef:
Flappie, ik zou hem dan wel alvast met zijn weerstand gaan helpen. Cushing heeft als belangrijkste nadelige bijwerking een slechte weerstand. Het geven van prednisolon zal helpen voor zijn longen, maar voor de rest van zijn lichaam negatieve problemen (kunnen) geven. Dus zou ik hem in ieder geval gaan ondersteunen met zijn weerstand door het geven van echinacea (druppels van bloem, gewoon voor mensen) en evt MSM> goed voor huid, haar, hoeven EN longen. Cushing paarden zijn gevoelig voor longontsteking e.a. dus je kunt misschien nog niet starten met cushingsmedicijnen, maar je kunt wel de zwakke punten problemen te ondersteunen. Sterkte!

Goeie tip. Ik zal inderdaad even iets inhuis halen voor z'n weerstand. Echinacea druppels zal ik morgen ook weer even gaan halen. Deze had ik van de winter ook gegeven toen hij een dipje had.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:50

flappie2 geef je zijn ruwvoer nat?Dat is iets wat mensen vaak vergeten of teveel werk vinden.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:10

Nee, hij krijgt voordroog. Dit is al een heel klein beetje vochtig, en niet stoffig of schimmel.
Mijn 6 jarige heeft ook gevoelige luchtwegen hierdoor was ik al erg kieskeurig met het ruwvoer. En daarom stonden ze al 24/7 buiten. Van de winter gaan ze met z'n 2tjes op een paddock met schuilstal en onbeperkt voordroog.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:52

Eilish schreef:

2 mg is inderdaad veel en zo erg waren de symptomen toch niet en het was een gewoon paard toch? Hoe zat het ook al weer??
Edit heb even teruggezocht, haalde 2 personen door elkaar heen. Jullie hebben pony/fjord mix. Ik zou echt niet aan 2 mg beginnen maar gewoon rustig aan opbouwen naar 1 mg en kijken hoe hij het daar mee doet. Misschien kun je zelfs met minder toe, maar eerst maar eens starten en opbouwen lijkt me.

!!NB: 2 mg is genoeg voor een paard van 1000 kg of een paard met hele erge symptomen 1000 x 0,002 = 2,0 mg en dat lijkt me beide niet echt van toepassing in dit geval ;-)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:09

Bedankt voor je reactie fargo :)
De eigenaren hebben vandaag als het goed is zijn medicijnen opgehaald en het nog even overlegd. Ik ga er morgen weer langs, dus dan vraag ik er wel naar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:40

Het grote nadeel van overdoseren is dat je paard duf en gedesorienteerd wordt en dat ie waarschijnlijk niet meer wil eten of slecht gaat eten, dat zijn dingen die je niet wilt natuurlijk en het is gewoon zonde om te hoog gaan zitten met een medicatie. Liever voorzichtig aan opbouwen en kijken wat het doet dan zo maar op een hoge dosis inzetten en de eetlust wegnemen en zorgen voor potentieel een duf en lusteloos paard.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 07:34

Ja precies. Wat fargo zegt. Max werd al misselijk door een ophoging van 0,25 mg. 2 mg in 1x zou ik nooit doen, is bijna vragen om ellende denk ik.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:46

Oei, nu ik dit allemaal zo lees ben ik bang dat mijn (15 jarig) paard ook cushing heeft.
Hij heeft afgelopen winter een ontzettende vacht gehad (ondanks 2 dikke warme dekens)
hij heeft niet echt krulletjes, maar ziet wel (vooral tijdens/na zweten) uit als een zebra.
Nu komt hij niet goed in zijn zomer vacht, vacht blijft stroef en een soort van gouden gloed erover.
Herkent iemand dit?
Verder maakt hij een fitte indruk, dik is hij nooit geweest, maar is nu mooi op gewicht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:37

enjoy86 schreef:
Oei, nu ik dit allemaal zo lees ben ik bang dat mijn (15 jarig) paard ook cushing heeft.
Hij heeft afgelopen winter een ontzettende vacht gehad (ondanks 2 dikke warme dekens)
hij heeft niet echt krulletjes, maar ziet wel (vooral tijdens/na zweten) uit als een zebra.
Nu komt hij niet goed in zijn zomer vacht, vacht blijft stroef en een soort van gouden gloed erover.
Herkent iemand dit?
Verder maakt hij een fitte indruk, dik is hij nooit geweest, maar is nu mooi op gewicht.

klinkt als cushing :j
Stroef/verschroeitachtig en gouden gloed was het eerste wat mij ook opviel bij mijn paard.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:41

[/quote]

klinkt als cushing :j
Stroef/verschroeitachtig en gouden gloed was het eerste wat mij ook opviel bij mijn paard.[/quote]

Dus bloedonderzoek laten doen om het zeker te weten?
Volgende week komt da toch om te kijken of merrie drachtig is.
Wat zijn de kosten ongeveer voor dit bloedonderzoek?

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:44

geerke: Deed jouw paard ook zijn werk nog gewoon goed?
Want daar merk ik (nog) niets aan hem.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik momenteel door operatie langere tijd niet kon rijden dus een meisje heb wat hem rijd. Soms loopt hij niet tact zuiver, maar ik dacht dat het zijn overijver/ spanning was, want als ze niet over zijn tempo rijdt is het zo weer weg.