[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

letsgoko

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:21

Overschakelen van sportbrok op subli ponybrok en de staart wassen en daarna af en toe eens wat invetten. Waarschijnlijk heeft het paard een droge huid (misschien ook wel voedselprobleem)

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:46

Kinke schreef:
kleine tip mijnerzijds...eerst ff testen of paardlief de GMK lust Knipoog

Tnx. Was ook niet van plan om gelijk een giga-grote zak te kopen, die kieskeurige pony van mij kennende..

Net als magnesium, die kunnen ze wel voordelig in 25 kilo verkopen. Maar ik begin gewoon met een zakje Haha!.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:51

Denk dat ik het voorlopig beperk tot het bijvoeren van walnoten.

Zou zo snel niet weten hoeveel magnesium er bijgevoerd mag worden bij 1 kilo subli ponybrok en verder veel hooi en voordroogkuil. Dan moet je van de laatste natuurlijk ook de gehaltes weten.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:32

Een tip voor jullie:

Friesche Brok. Ook gewoon te gebruiken voor de 'andere' paarden behalve Friezen. Ik heb het hier over gehad met mijn zadelmaker die tevens ook diervoeder is. Friesche brok heeft een vrij hoog vetpercentage wat zorgt voor de energie behoefte en erg weinig aan eiwitten, wat dus zorgt voor minder opslag in manen/staart. Dus misschien minder jeuk.
Wij gebruiken het voor 2 Friezen. Nu ongeveer 2 maandjes en moet zeggen dat we erg goed resultaat hebben. Ze zitten erg mooi in de vacht. Ze glanzen, hebben genoeg energie, en ze vinden het lekker Haha! . De 1e paar dagen dat we het voerden vonden ze het niet lekker.
www.frieschebrok.nl voor meer info.
Misschien kan het iets zijn voor jullie Lachen .

Ook hebben we als tip gekregen om de paarden meer vitamines en mineralen bij te voeren. Hij zei dat te weinig mensen zich hiermee bezig houden en veel paarden hier tekorten aan hebben. We hebben 5 november een bespreking w.b. voeding bij paarden, dus ben benieuwd wat er naar voren komt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:17

ik ben ap ook meer aan het voeren, volgens mij kan dat best..
hij draait heel wat kilometers per week dus dan mag je ook wel wat meer vitamientjes hebben toch? Knipoog

ach weet je teveel van dit mineraal en te weinig van dat mineraal is niet goed.
iedereen roept dat dit en dat goed werkt
zelf word ik er onderhand wel es simpel van. Verdrietig
geldt voor mensen trouwens ook zeg!! je word doodgegooid met alle gevaren van teveel en te weinig...pffff
en volgens mij word ik heus wel 80 Tong uitsteken

ben zelf al eens aan de slag gegaan met voederboekjes en tabellen en heb toen uitgerekend wat ap ongeveer hebben moet.
en dat krijgt hij nu in de vorm van muesli en mineralensupplement.
en daar moet hij het maar mee doen vind ik Haha!

afgelopen jaar dus bijna eczeem vrij tot het moment dat de druppels van josefien op waren.

volgens jaar gaan we ze dus echt wel weer proberen Haha!

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:30

Waarschuwing: Door het lukraak bijvoeren van vitamines en mineralen veroorzaak je een verstoring van de opname van voedingsstoffen, vitamines en mineralen en krijg je juist zaken als zomereczeem.

Laat het eerst uitzoeken en meten en alleen bij een tekort bijvoeren.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 17:44

hee,, kan iemand zien of mijn schatje eczeem heeft?
Afbeelding
Xxxx

spencer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:05

Dat is moeilijk te beoordelen vanaf de foto, heeft ze een verharde manenkam ?
En hoe komen haar manen zo kort

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 18:06

EdskoTakens schreef:
Waarschuwing: Door het lukraak bijvoeren van vitamines en mineralen veroorzaak je een verstoring van de opname van voedingsstoffen, vitamines en mineralen en krijg je juist zaken als zomereczeem.

Laat het eerst uitzoeken en meten en alleen bij een tekort bijvoeren.

en dat is bij mij gebeurd hoor Haha!

en Sodeletuut laat je veearts es kijken die weet het vast wel
vanaf een foto kun je nammelijk zoiets nooit beoordelen Knipoog

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:41

Wiens paard loopt al in zn nakie? Of nou ja: zonder eczeemdeken?

Ik had mijn haf vorige week in dr blootje gezet, wel met winterdeken. Maar ze begon op stal meteen te schuren. Dus deken er meteen weer op! Maar vervolgens hebben we al een paar koude dagen/nachten gehad. Ze loopt nu nog steeds met haar eczeemdeken op, met daarover heen een waterdicht dekentje.

Wat denk je, kan de eczeemdeken uit? Tips/trucs/commentaar mag evt. ook via pb natuurlijk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:45

gewoon je eigen gevoel daarin volgen.
wij kunnen je daar echt niet in adviseren. Knipoog

appie loopt al 3weken zonder eczeem deken.
hij schuurd nog wel,maar ja het is niet anders, zijn eczeemdeken is kapot en heb geen tijd om hem te maken.
hij moet het doen met zijn winterdeken

gewoon wachten tot je echt zeker weet dat die beesten weg zijn en je dier niet meer schuurd. en dat kan best nog we even duren,daar staat geen tijd voor

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:46

Britty schreef:
Wiens paard loopt al in zn nakie? Of nou ja: zonder eczeemdeken?

Ik had mijn haf vorige week in dr blootje gezet, wel met winterdeken. Maar ze begon op stal meteen te schuren. Dus deken er meteen weer op! Maar vervolgens hebben we al een paar koude dagen/nachten gehad. Ze loopt nu nog steeds met haar eczeemdeken op, met daarover heen een waterdicht dekentje.

Wat denk je, kan de eczeemdeken uit? Tips/trucs/commentaar mag evt. ook via pb natuurlijk!

mijn paard heeft geen eczeemdeken meer op , ( is stuk Clown ) hij staat nu onder winterdeken
en smeer hem elke dag in met azijn
hij heeft nog wel jeuk ... dus als ik jou was zou ik nog ff de deken op houden Knipoog

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:52

Ik heb bij Freya de buikflap er net af gehalld en er een dekensingel omheen gedaan. Morgen even kijken of de deken dan nog goed blijft zitten, anders gaat de buikflap er tijdelijk weer aan.

Shamyra: ik ben ook van de sportbrok overgeschakeld op de pony brok van Subli. Dat bevalt me echt prima. In de zomer doe ik wat lijnzaad over het voer en nu voer ik ze een klijn beetje subli sport vitaminen en mineralen mee want ze kri8jgen maar weinig brok en dan weet je eigenlijk wel bijna zeker dat ze e.e.a. tekort komen. Ik voer het emmertje en dan houd ik weer op. Ik voer het aan 4 ponies dus dat zel een paar weken zijn. Een beetje extra voor de zekerheid dus. Verder voer ik eigenlijk nooit supplementen bij.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:54

Vera staat inmiddels al iets meer dan een week zonder eczeemdeken en het gaat prima (zoekt ongelakt hout om het af te kloppen Bloos )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:55

die sportmineralen krijgt ap ook.
vind het goed spul,al vind hij het niet zo heel erg lekker Tong uitsteken

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 21:59

Ik doe de mineralen door de slobber heen (vnl zemelen). Geen centje pijn, dan is het zo weg Knipoog

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 07:06

Subli ponybrok heeft al extra vitamines en mineralen omdat het voor dieren is die er weinig van mogen hebben. Overdaad schaadt.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:04

Otello heeft zijn eczeemdeken ook nog om, met daarop een ongevoerde regendeken. Ik zie nog veel mugjes dus ik vertrouw het nog helemaal niet!
Alles begint erg mooi te groeien, dus houd de deken liever iets te lang op dan dat hij na een paar dagen zonder alweer vergaat van de jeuk Lachen .

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 10:56

EdskoTakens schreef:
Subli ponybrok heeft al extra vitamines en mineralen omdat het voor dieren is die er weinig van mogen hebben. Overdaad schaadt.

Tong uitsteken Alle vitaminegehaltes van de subli brokken (en bij mijn weten de meeste andere merken ook) zijn gebaseerd op een minimum gehalte bij het voeren van 1 kg per dag!! Daar hoef ik met mijn A-tjes niet aan te beginnen. Die krijgen nauwelijks een halve kilo per dag.

Oh en ik voer het niet standaard maar nu dus een paar weken om eventuele tekorten aan te vullen. Maak je mij niet wijs dat dat slecht is!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:48

pas als je het elke dag zou doen en dan jaren achter elkaar kan ( lees: KAN ) het slecht zijn.
maar als kuur kan geen kwaad, ( is mijn mening dan he)

wel altijd je even er in verdiepen hoe het nou precies zit bij dieren en niet klakkeloos van alles gaan voeren dan valt het allemaal wel mee
Knipoog

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:29

Ik heb al een poosje mee zitten lezen in dit topic en zou graag ook eens mee willen praten!

Ik heb een Haffie die nooit schuurde...tot dit jaar.
We hebben hem dit jaar laten ruinen en toen is hij begonnen met schuren dus ik dacht in eerste instantie dat het daarmee te maken had.
Maar goed ik lees veel over azijn smeren en daar ben ik nu ook mee bezig maar het helpt jammer genoeg niet bij mijn Haffie!
Hij krijgt slobber bijgevoerd, wortels en knoflook dat moet ook helpen zeggen ze....hij eet er als een gek in maar het schuren gaat nog niet over Verdrietig
Volgend jaar wil ik hem ook in de deken hebben en hopen dat het in ieder geval een beetje helpt.

Verder probeer ik dit topic een beetje bij te houden en hopen dat de gouden tip er nog eens tussen komt waar het schuren minder van wordt.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:36

Ik heb afgelopen week de dekens van beide dames afgehaald. Het is al lang genoeg onder de 10 graden geweest overdag, dat houd ik altijd aan als maatstaf wanneer de dekens af kunnen.

@treffie: wat naar van je Haflinger... Een veranderde hormoonhuishouding kan ook een uitlokkende factor zijn voor eczeem. Merries die een veulen krijgen kunnen ook ineens meer of minder last krijgen van eczeem. Misschien is jouw paard al eczeemgevoelig geweest, maar is het nu hij geruind is tot uiting gekomen?

Helaas bestaat er bij mijn weten nog steeds geen wondermiddel tegen eczeem. Wel een heleboel dure middelen die vaak onvoldoende helpen... Ik heb al jaren eczemers en de ´behandeling´ met eczeemdekens bevalt het beste. Verder smeer ik de plekken in met Leovet huidolie.

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:09

Had ik hem nu maar nooit laten ruinen !:D
Nee het moest wel maar idd zat ik daar ook aan te denken..en tja wat is daar dan aan te doen?
Blijkbaar heeft hij het dus dan niet van die 'vliegjes'

Maar zoals ik er al veel mensen over gehoord heb is er idd nog geen geneesmiddel voor...zeer jammer!
Dure middeltjes begin ik ook niet aan...of het moet echt bewezen zijn dat het zeker helpt.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:48

Ach het is natuurlijk altijd en-en. Er is altijd sprake van aanleg en daar komt dat iets bij. Bij een van mijn merries is de eczeem ontstaan na blootstelling aan stress...
Mijn andere merrie heeft het ´zomaar´ gekregen, zonder duidelijke aanwijzing.

Trouwens, ik las deze berichten:
Tess schreef:
Citaat:
Het was een losse hals voor een regendeken van bucas. Niemand snapte hoe hij het voor elkaar heeft gekregen, het zag er veilig genoeg uit en lenig is Ino ook niet. Dat jaar had hij nog geen last van ZE die ellende is dit jaar begonnen en hij staat notabene pal naast de zee.

Ik heb mijn pony ook al twee keer volledig verstrikt gevonden in zijn bucas buzz off en durf deze absoluut niet meer te gebruiken. Ik heb nu een eczeemdeken van everline en die lijkt me een stuk veiliger.
Ben sowieso allergisch voor losse bilkoorden en losse halsstukken, hier kunnen ze heel makkelijk in blijven hangen als ze zich willen krabben aan hun hoofd of bovenkant hals.
Vandaag heeft de mijne ook lekker bloot gestaan, heerlijk om te zien dat zijn staart ook eens rust kreeg Haha! .

Nu ik allemaal van dit soort verhalen lees wil ik mensen ook waarschuwen met mijn verhaal.
Ik had voor een van mijn merries een ivanhoe halsdeken aangeschaft. Dit is helemaal verkeerd gegaan. Op een of andere manier is de deken losgekomen of iets dergelijks. Hij is in ieder geval over haar hoofd geschoven, ze kon niks meer zien en is in blinde paniek gaan rennen. 3 omheiningen later is ze uiteindelijk in een droogstaande sloot half op haar rug terecht gekomen waar voorbijfietsende schoolkinderen haar gerust gesteld hebben en de boer gehaald hebben. Ze moest door de brandweer uit de sloot getakeld worden en is maanden in shock geweest. Het is begin april dit jaar gebeurd en ze is pas sinds augustus weer de oude. Ze was bang voor alles, had een rare blik in haar ogen, ze kon nergens meer op rekenen leek het wel. Ze heeft nog steeds last van haar rug, waar de osteopaat voor moet komen.

Ik houd het gewoon bij de complete dekens, daar heb ik nog nooit iets mee gehad. Ik durf het niet meer aan om ooit nog zo´n halsdeken te proberen.

treffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 19:17

jeetje wat een naar verhaal..
Nou ik was toch niet van plan om een deken te kopen in delen maar gewoon een complete...en als het toch mis zou gaan(wat ik echt niet hoop!)dan moet hij maar in zijn 'nakie'gaan staan!
Zou dit niet graag mee willen maken.

Maar ik ben net bezig om uit te vinden of er iets bij zit voor hem wat helpt,dus gaan we eerst nog even verder experimenteren.